Yhdysvallat vai Venäjä?

  • 13 322
  • 113

Kummassa valtiossa asuisit mieluummin?


  • Äänestäjiä
    330

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikäli juuri näistä kahdesta vaihtoehdosta pitäisi valita, niin muuttaisin Yhdysvaltoihin, ihan jo pelkästään käytännönsyistä. Jenkeistä on myös lyhyt matka Etelä-Amerikkaan, sekä Kanadaan.
 
Tylsät vaihtoehdot. Joku voisi lätkäistä 200 maata vaihtoehdoksi - niistä olisi mukava katsoa, mitkä maat saavat kannatusta.
Tässä nyt ei ollut tarkoituskaan hakea prosentteja sille, missä JA-laiset mieluiten asuisivat.

Tarkoitus oli puhtaasti selvittää jakauma näiden kahden valtion vetovoimasta JA-laisten keskuudessa. Yhdysvallat kun toistuvasti vedetään estradille mukaan, kun käydään keskustelua Venäjästä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
En tiedä miten tähän kysymykseen kukaan voi tosissaan vastata Venäjä, ellei sitten ole sinne jotain oikeita siteitä vaikkapa etniseen taustaan liittyen.

Vastaukseni siis USA.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tässä nyt ei ollut tarkoituskaan hakea prosentteja sille, missä JA-laiset mieluiten asuisivat.

Juu, kyllähän sen ymmärrän. Pointtini on vain se, että kiitos ei kummassakaan. Jos pitäisi tehdä top 5 inhokit -lista, nämä kaksi olisivat sillä. Samoin kuin Saksa ja Iso-Britannia - sitä viidettä sietää miettiä ja antaa se kunnia jollekin todella vastenmieliselle.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä miten tähän kysymykseen kukaan voi tosissaan vastata Venäjä, ellei sitten ole sinne jotain oikeita siteitä vaikkapa etniseen taustaan liittyen.

Ai miten niin?

Monilla on varmaan jotain ennakkoluuloja Venäjää kohtaan ja mä vähän epäilen, että joillekin saattoi jopa tulla mieleen verrata keskituloisen elämää USA:ssa köyhänä olemiseen Venäjällä. Ja äänestystuloksen perusteella mä voisin veikata että se joku eilinen tv-ohjelma saattaa vaikuttaa hieman tulokseen, kuten myös tämän kevään tilanne tuolla Ukrainan suunnilla.

Mulle Venäjä on paljon mielenkiintoisempi maa. USA on jotenkin tylsä. Onko se edes niin erilainen kuin vaikkapa tämä Suomi? Kaikki tietenkin on isompaa jne. Joku Australia tai Uusi-Seelanti taas on vieläkin tylsempiä maita.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllä mä näistä vaihtoehdoista muuttaisin Yhdysvaltoihin. Perusteina se, että ymmärtää kieltä paljon paremmin, joka helpottaa kommunikointia ja kulttuuri kaikessa moninaisuudessaan viehättää paljon enemmän.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Venäjällä olen käynyt hehkeän idyllisessä Sortavalassa, Yhdysvalloissa olen ollut Floridassa sekä New Yorkissa.

Puhtaasti näiden kokemusten perusteella asuisin mieluummin esim. Miamissa tai Manhattanilla kuin Sortavalassa, vastaan siis Yhdysvallat.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
No, minä kun olen asunut ja työskennellyt jo Venäjällä jonkun vuoden elämästäni, en pidä sitä mitenkään kauheana paikkana. Rakastuin hyvin nopeasti Pietariin (joo, se kaupunki) ja se oli (henkinen) kotikaupunkini silloinkin, kun asuin jossain Venäjän muussa kolkassa. Oloani siellä auttoi tietysti jatkuvasti parantunut venäjänkielentaitoni - ilman sitä taitoa on maassa aika ulkopuolinen.
Venäjä on rajujen vastakohtien maa ja sen virallinen ilme ja käytännöt ällöttävät ja raivostuttavat kerta toisensa jälkeen, mutta yksittäisinä ihmisinä venäläiset olivat/ovat vieraanvaraisia ja ystävällisiä ihmisiä - pääsääntöisesti.

Jos nyt kuitenkin pitäisi näistä kahdesta valita, asuisin silti ehkä mielummin USA:ssa ihan vaihtelun vuoksi - Venäjällä pääsen nytkin käymään helposti milloin vain.

PS. Tuossa alla Kääpiö toikin aika hyvin esille sen, mikä Venäjässä eniten vituttaa siellä ollessani - samassa paikassa ollaan oltu...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen asunut Venäjällä muutaman vuoden, tarkemmin sanoen Moskovassa. Jonkin verran olen nähnyt muitakin seutuja Venäjästä, mutta Moskovan tunnen selkeästi parhaiten.

Moskovassa asumisessa oli omat plussansa ja miinuksensa. Lähestynkin seuraavassa asioita Moskova-perspektiivistä, nimen omaan yksityishenkilön silmin.

Plussia olivat kokemusteni mukaan mm. seuraavat seikat:

- suurkaupungin tietynlainen anonymiteetti ja elämäntempo, jos näistä tykkää
- monet ruokakaupat ovat auki ympäri vuorokauden, ja valikoima on usein ihan kohtuullinen
- metro toimii melko luotettavasti, on liikenteen ehdoton selkäranka
- kaupungissa on hyvä valikoima mielenkiintoisia nähtävyyksiä lähes jokaiseen makuun
- ihmiset ovat tavanomaisissa kohtaamisissa ystävällisiä ja kohteliaita (ei useinkaan päde palveluammateissa toimiviin, virkamiehiin ja viranomaisiin)
- kaupungin historia ja erityisesti arkkitehtuuri, museot ja hautuumaat tarjoavat mielenkiintoista tutkittavaa näistä kiinnostuneille
- Moskovassa on nykyään hyvä valikoima länsimaisittainkin tasokkaita ravintoloita, muutamat näistä toimivat jopa kilpailukykyisin hinnoin. Plussana erityisesti entisten neuvostokansallisuuksien keittiöt, kuten gruusialainen ja armenialainen.

Miinuspuolelle menevät muiden muassa seuraavat asiat:

- Asiointi lähes missä tahansa on epämiellyttävää, erityisesti virastoissa ja erilaisten viskaalien kanssa
- Asiakaspalvelutaidoissa venäläiset lähtivät 90-luvulla noin 70 vuoden takamatkalta länkkäreihin nähden, ja monin paikoin tämä näkyy ja tuntuu yhä
- Kaikkinainen korruptio, vilunkipeli ja tolkuton omanvoitonpyynti on läsnä jokapäiväisessä elämässä, yleisesti tunnetuin seurauksin
- Valtion ja virkamieskoneiston taholta voi odottaa tai pelätä melkein mitä tahansa, mutta todennäköisimmin kaikenlaista pikkukiusaa, absurdismeja, asioiden paikkansapitämättömyyttä; liittyy toisinaan korruptioon mutta ei aina
- Mm. edellisistä johtuen riskit tehdä isoja päätöksiä ovat suuret, kuten asunnon hankkiminen
- Oikeutta ei hevillä saa, paitsi jos on oikeat suhteet ja rahaa; ilman näitä on kovin suuri riski hävitä, vaikka olisit kuinka oikeassa tahansa
- Monet asiat lainsäädäntö mukaan lukien ovat perineet paljon Neuvostoliitolta; tämä näkyy edelleen kaikenlaisina pikkuriesoina joka tasolla yhteiskunnassa
- Sananvapauden tila on todella huono, ei huonoimmalla tasolla kansainvälisesti suhteutettuna, mutta puutteet ovat vakavia
- Poliittisen osallistumisen ja todellisen vaikuttamisen mahdollisuudet ovat säälittävän heikot vallitsevan järjestelmän puiteissa, mikäli et jaa samoja näkemyksiä Putinin porukan kanssa
- Suhtautuminen poliittisiin toisinajattelijoihin on vihamielistä, maan johto on vahvasti tämän politiikan takana
- Suhtautuminen seksuaalisiin vähemmistöihin on vihamielistä, maan johto on vahvasti tämän politiikan takana
- Viranomaisilla on kohtuuttoman suuret vapaudet käyttää halutessaan mielivaltaa keneen tahansa
- Venäjä on valitettavasti erittäin rasistinen maa, esimerkiksi Suomeen verrattuna; ulkomaalaiset ja erityisesti rodullisesti venäläisistä selvästi poikkeavat kansanryhmät eivät nauti erityistä suosiota jokapäiväisessä elämässä; isovenäläinen kansallisuho on saanut viime vuosikymmeneltä alkaen yhä vastenmielisempiä ja jopa väkivaltaisempia piirteitä, joka vaikuttaa ulkomaalaisten kokemaan turvallisuudentunteeseen, toisinaan purkautuen jopa väkivallantekoina
- Liikennekulttuuri on yleisesti ottaen heikolla tolalla, onnettomuuksia ja kuolemantapauksia sattuu huomattavan paljon suhteutettuna mihin tahansa
- Venäläisten keskimääräinen suhtautuminen yleiseen siisteyteen ja ympäristökysymyksiin vaihtelee tavallisesti kohtalaisen ja ala-arvoisen välillä; neuvostoaikana totuttiin että paskaa ja myrkkyjä voi lappaa mihin tahansa; parempaa kohti on menty, mutta melkoisia sottapekkoja ovat iivanat vielä nykyäänkin
- juopottelu on etenkin maaseudulla yleinen harrastus, jonka jäljet ovat kansanterveydellisesti hyvinkin pitkät
- tehottomuus, epätarkoituksenmukaisuus, lyhytnäköisyys, välinpitämättömyys, ahneus, vilpillisyys jne.
- Venäläisten suhtautuminen omiin kansalaisiin on vähän miten sattuu, paitsi silloin kun heitä asuu maan rajojen ulkopuolella, jolloin näitä venäläisiä voi käyttää imperialistisen roistopolitiikan lyömäaseina, jos siltä tuntuu.

Loppusaldo menee roimasti pakkasen puolelle. Ei jatkoon.

USA:ssa en ole asunut, käynyt vain työmatkoilla ja loma- ym. reissuilla. Olen viettänyt maassa yhteenlaskettuna ehkä 4-5 kuukautta, nähnyt +20 osavaltiota, ehkä siinä on jonkinlainen kuva muodostunut. Valitsen ehdottomasti USA:n asuinpaikakseni, jos vaihtoehtoina ovat ketjuun otsikoidut kaksi maata.

Palstalla vaikuttaa jokunen muukin nimimerkki, jolla on kokemuksia Venäjällä asumisesta. Heidänkin ajatuksiaan olisi mukava kuulla, toki myös USA:ssa vaikuttaneiden näkemykset ovat tervetulleita tähän ketjuun. Onko keskuudessamme peräti molemmissa maissa asuneita ja kirjoilla olleita?
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Huumoriäänestys. Sama kuin kysyisi, että asutko mieluummin Romaniassa vai Sveitsissä.

Vanhat kommunistit, tynnyrissä kasvaneet demarit ja muut idiootit vstaavat Venäjä, koska eivät ole ikinä käyneet siellä ja sivistys on omattu Ultra Bran biiseistä, Halosen vappupuheista ja pikkupioneerien värityskirjasta.

Venäjä on paska maa ihan kaikessa normaalijärjellä varustetun ihmisen arkielämässä (paitsi jääkiekossa) verrattuna vapaavalintaiseen länsimaahan.

muaddib
 

Ralph

Jäsen
USA koska asuisin siellä mielummin. Mitään ei ole Venäjää vastaan, mutta vertailu meni nyt asumisen kannalta toisaalle.
 
K

kiwipilot

Jatkoajan kaikkien aikojen selvin äänestys. Venäjällä en ole koskaan käynyt, yli lentänyt reilut kymmenen kertaa. Kelpaa katsella reilusta kymmenestä kilometristä mutta siihen se sitten jääkin. U, S and A:n kamaralle kuusi reissua, 23 osavaltiota ja yhteensä aikaa vietettynä reilut neljä kuukautta. Joku Kalliovuorten alue sekä Pacific Northwest (Oregon ja Washington) olisivat mitä mainioimpia mestoja asustella noin kulttuurin, ilmojen kuin maisemienkin perusteella.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
USA:ssa ehdottomasti, kunhan nyt ei minnekään Raamattu-vyöhykkeelle joutuisi.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
USA:sta tulee ensimmäisenä mieleen sana tylsä, kun Venäjästä taas mielenkiintoinen.

Mun ei niin hirveästi tee edes mieli matkustaa USA:han. Olishan siellä joo kiva käydä, mutta esimerkiksi Etelä-Amerikka vaikuttaa paljon kiinnostavammalta, tai vaikka joku Intia. Välttämättä en heti niin "outoihin" ja kaukaisiin maihin muuttaisi, mutta toi Venäjä on tossa vieressä, Pietari esimerkiksi, joka vaikuttaa houkuttelevalta kaupungilta.

Joo ei Venäjä varmaan maailman helpoin maa ole, mutta pelkästään siitähän tässä ei ollut kyse.

Se mun mielikuva USA:sta on varmaan enimmäkseen tullut elokuvista ja tv-sarjoista, ja tietenkin joistakin uutisista. Ehkä se jotenkin on vaan liian tavallinen tai jotain.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Se mun mielikuva USA:sta on varmaan enimmäkseen tullut elokuvista ja tv-sarjoista, ja tietenkin joistakin uutisista. Ehkä se jotenkin on vaan liian tavallinen tai jotain.

Noin oli mullakin, plus se propaganda mitä Euroopassa oli Bushin aikaan. Ajattelin, että USA on ihan paska maa. Sitten käväisin New Yorkissa. Avasi silmiä kyllä melkoisesti. Hieno maa, ja hienoja ihmisiä. Ei ollenkaan sellaisia aaseja, mikä niillä oli maine silloin. Jos siellä olisi samat työehdot kuin mitä Euroopassa, niin en kahta kertaa miettisi sinne muuttamista. Ongelmana siellä on ne lyhyet lomat. Mutta ehkä juuri siksi se onkin maailman suurin talousmahti vielä tällä hetkellä. Mutta Mielestäni kyllä ei kahta sanaa kummassa asuisin, jos näistä kahdesta pitäisi valita.
 
En kummassakaan.
Jenkeissä on tullut käytyä 5 kertaa. Pisin reissu oli 2 kuukautta. Venäjällä käyn kerran-pari vuodessa lyhyellä työmatkalla.
Aika perseestä molemmat maat, tosin eri syistä.
Kanada olisi saanut äänen jos olisi ollut kolmantena vaihtoehtona ja siellä Quebec.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jenkeissä en ole ikinä käynyt, Venäjällä kolme kertaa. Kun paikka on jo matkailijalle melko luotaantyöntävä ränsistyneine infrastruktuureineen, sekä käsittämättömän kankeine järjestelmineen, voi vain kuvitella mitä se on paikalliselle. Vastaisin Kanada, tai Norja, mutta kun näistä pitää valita, niin ei USA voi huonompi olla. Ei vaan voi. Toki jos olisi paljon rahaa, niin kai Venäjälläkin leppoisaa olisi. Ja kalassa käyn mieluummin siellä(pl. Alaska).
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Olipas todellinen shokki tämän äänestyksen ero. Joo, en asuisi ryssälässä, vaikka siellä ihan lomalla mieli tekisikin käydä.

Sen sijaan US of A:han oon oikeastikin miettinyt muuttamista vielä joskus. Ei kai tää sen enempää tarvi perusteluita.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Vaikka en kummassakaan ole ikinä vieraillut, niin eiköhän tämä vastaus ole selviö. Kuulopuheiden perusteella toinen vaikuttaa kuin toiselta kodilta, jossa elämä rullaa. Toinen taas saa aikaan oksennusreaktion ja ei tekisi pahaa jos kyseisen valtion päämiehet pamautettaisiin tuhansiksi palasiksi tältä istumalta. Rauhaa rakastavana ihmisenä sanon näin! Oksettava valtio suorastaan ja olen hyvin pahoillani siitä, että oma suosikkijoukkueeni on osa sitä.

Sananvapaus kunniaan, älkää nistikö minua!
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Molemmat maat muistuttavat osittain maailman parasta paikkaa asua, eli Poria. USA muistuttaa Porin hyviä puolia ja Venäjä huonoja. Valinta siis Pori, eiku USA. Ja sieltä tarkempana alueena NoCal.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ihan mielikseni olen asunut taalla nyt 10 vuotta. Venajalle pain en edes kusisi. Varsin turha maa ja alue.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En tiedä miten tähän kysymykseen kukaan voi tosissaan vastata Venäjä, ellei sitten ole sinne jotain oikeita siteitä vaikkapa etniseen taustaan liittyen.

Vastaukseni siis USA.

Jaa, miksei voisi? Itse asuin aikanaan Venäjällä - joskin Pietarin venäläisyys on suhteellista - ja pidin kyllä kaupungista ja siellä asumisesta. Voisin muuttaa vaikka huomenna sinne, jos olisi riittävän mielenkiintoista duunia tarjolla. Yhdysvalloissa en ole koskaan asunut, joten sitä on vaikeampi arvioida, mutta äänestys on sinänsä absurdi, koska pakotetaan ylipäätään valitsemaan jompikumpi.

Voisin valita kumman vain. Laajemmassa kontekstissa Suomen ulkopuolelta valitsisin luultavasti Etelä-Saksan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös