Hiukan kaksojakoiset mielipiteet ydinvoimasta. Periaatteessa olen vastaan, mutta milläs se energia sitten korvattaisiin?
Aiheesta erinomainen kirjoitus Oras Tynkkyseltä otsikolla "
Miksi olen muuttanut suhtautumistani ydinvoimaan":
Miksi olen muuttanut suhtautumistani ydinvoimaan - Vihreä Tuuma
Siltä varalta, että joku ei viitsi avatakaan linkkiä siksi, että kyseessä on tunnetusti vihreä ex-poliitikko, kerron tässä spoilerina pari pointtia hänen tekstistään (sanamuodot omiani):
- Vaikka Tynkkynen ei näekään ydinvoiman lisärakentamista järkevänä, on hiilivoimasta luopuminen huomattavasti kiireellisempää, kuin ydinvoimasta luopuminen.
- Kuten ei uusiutuvien energiamuotojen, myöskään ydinvoimateknologian kehitystä ei kannata pysäyttää. Kukaan ei osannut ennakoida muutamia kymmeniä vuosia sitten, miten uusiutuvat energiamuodot ovat kehittyneet ja tulevat kehittymään jatkossakin. Sama voi päteä tulevaisuuden ydinvoimaan.
- Sekä ydinvoiman kannattajien että vastustajien kannattaa tasaisin väliajoin päivittää tietojansa, koska kehitys kehittyy.
Kannattaa oikeasti lukea teksti, vaikka "vihreä hapatus" pelottaisikin. Sitä ei Tynkkysen blogissa nimittäin ole.
Olen täysin samoilla linjoilla Tynkkysen kanssa tässä. Kannattaa huomioida, että uusiutuvan energian teknologiat ovat kehittyneet käsittämättömän paljon - enemmän kuin kukaan osasi ennakoida - viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana ja tulevat kehittymään mahdollisesti jopa nykyistäkin vauhdikkaammin jatkossa. Tuotekehitysinvestoinnit uusiutuvaan energiaan ovat valtavia ympäri maailman. Lisäksi kannattaa huomioida myös asia, jota Tynkkynen ei blogissaan tuo esiin: yhtä vauhdikasta, kuin uusituvien energiamuotojen kohdalla, on kehitys energiaa säästävien teknologioiden kohdalla sekä teollisuuden että rakennetun ympäristön osalta. On erittäin todennäköistä, että 20-30 vuoden päästä nykyistä määrää teollisuutta pystytään pyörittämään huomattavasti pienemmällä energiamäärällä - samoin, kuin toimisto- ja asuinkiinteistöjä.
Sekä uudet energiantuotantomuodot että energiansäästöteknologiat ovat myös valtava mahdollisuus Suomelle, joka on kiistatta yksi ilmastobisneksen edelläkävijämaista. Teknologista osaamista Suomessa näissä on valtavasti, mutta kotimaisia teknologiayrityksiä tukeva investointiympäristö kotimarkkinoiden osalta pitäisi saada vetämään nykyistä paremmin. Näistä aiheista on kirjoitettu todella paljon. Maanantaina aiheesta kirjoittivat Hesariin erinomaisen vieraskynäkolumnin Climate Leadership Councilin Jouni Keronen ja Helsingin yliopiston ympäristöfysiikan professori Markku Kulmala:
Ilmastobisnes tuo lisää kasvua Suomeen | Pääkirjoitukset | HS