Numerosokeus tottakai tyhmimmelle iskee. Aivan kuin tuokin, että puhuessani USAn tai muutaman rajatun valtion juomavedestä, tulkitset lauseeni koskemaan koko maailmaa. En ole missään vaiheessa väittänyt, että Suomessa tai yleisesti maailmassa tulisi ongelmia puhtaasta vedestä.
USAssa asia on ajankohtainen ja ihan tiedostettu, mutta mitenkään ei olla reagoitu. Tietenkään asia ei koske taaskaan koko Yhdysvaltoja, koska esim. Alaskassa käytetään aivan eri tavalla vettä suhteessa siihen, mitä siellä on saatavilla. Mutta tämä koskee varsinkin Texasin, Kalifornian ja Uuden Meksikon alueita. Kyseiset osavaltiot käyttävät puhdasta juomakelpoista vettä liikaa suhteessa siihen, mitä niiden(tai lähialueiden)alueelle sitä sataaa takaisin alas. Valitettavasti olen lukenut asiasta muutamissa kirjoissa, lehdissä ja vain ei-elektronisessa muodossa, joten en voi oikein linkkien lainatakkaan.
Jos tahdot palata takaisin aikaisempaan keskusteluun, mitä olen käynyt kuukausia sitten, niin toki tein virheen, mutta ehkä kovin luonnollista että virheitäkin sattuu.
Jos tuo oli viittaus jälleen kerran siihen, että kovasti tahdot tuoda esille minun tyhmyyteni ja oman täydellisen tietämyksesi, niin turha jatkaa tuota.
Olisikohan niin, että tahdot lukea tekstini omien motiiviesi mukaisesti, etkä erottaa faktoja. Nytkin olet vääntänyt miten sattuu tekstejäni. Alueista joista olen puhunut, oletkin muovannut mielessäsi vanhojen tekstien kannattajan joita olet lukenut. Minun puhuessa Yhdysvalloista, sinä puhutkin maailmasta, ristiriitaa? Minun tekstini ei ole missään vaiheessa ilmoittanut maailmanlaajuista vesikatastrofia, eikä minun tekstini liity muihin julkaisuihin, vaan aivan omia mielipiteitäni julkaisen. Kuitenkin näitä julkaisen luettujen faktojen pohjalta. Itselläni ei ole poliittisia tai muitakaan pyrkimyksiä teksteillä, enkä yritä luoda mitään "vesi loppuu maailmasta" keskustelua. Enkä ymmärrä miten olet asian saanut päähäsi, vai annatko aikaisemmin luettujen "humpuuki tekstien" vaikuttaa noin paljon luetun ymmärtämiseen? Ehkäpä jatkossa olisi parempi tyhjentää mieli tarkemmin, kun alkaa lukea uutta tekstiä, eikä vain olettaa että muut ovat väärässä ja itse aina oikeassa. Tai leimata kaikkea höpöhöksi vain sen perusteella, että se ei miellytä omaa mieltä tai on ristiriidassa omien ajatusten perusteella. Silloin siis unohdatkin esitetyt ja yleismaailmallisesti tiedostetut faktat, jonka jälkeen leimaat tekstin samaksi "höpöhöksi", kuin muutkin aikaisemmin kerrotut asiat.
Kerrataanpa sitten, että minä tyhmäkin muista. Saudi-Arabialta loppuu juomakelpoinen vesi, koska siellä ei sada sitä tarpeeksi suhteessa kulutukseen. USAssa on alueittain ongelmia(suuriakin) saada jo nykyisellään juomakelpoista vettä, sama ongelmahan on esim. kesäisin Lontoossa(jos olet vieraillut). Kiinassa taas on kuivatettu monia jokia, joiden vedet on johdettu eri patoprojekteihin, näin tietyt alueet kärsivät sielläkin kuivuudesta, toisten kärsiessä tulvista. Ei ole vettä kasteluun, eikä edes kunnolla juotavaksi. Venäjän ongelmista vesi on pieni, mutta se vain osoittaa miten ihmiset voivat tehdä tyhmiä tekoja. Nythän tuosta puhtaasta suolajärvestä ei ole edes kasteluvedeksi, kun suola tappaa vain kasvit. Saati sitten juomavedeksi sille alueelle.
Ja jotta vielä saisit kaikkeen vastauksen, vesi ei katoa mihinkään vaan se siirtyy paikasta a, paikkaan b. Sen puhtaus muuttuu kiertokulun aikana, mutta tärkeintä onkin missä vesi sijaitsee. Ei Saudi-Arabiaa auta se, että Suomessa on vuosituhannen kovimmat sadekuurot. Tai Kaliforniaa, että Alaskassa sataa enemmän, kuin moneen kymmeneen vuoteen. Tai se, että meren pinta nousee Jäämerelle, jne.