Minulla on tarkistuslista reissuille, jonka läpikäyn. Se sisältää myös virtuaaliset tavarat eli sen, että sähköposteissa ovat kaikki olennaiset tiedot, skannatut kopiot passista ynnä muuta, sekä myös matkustustiedoista ilmoittamisen ulkoasiainministeriön nettisivuille. Saavat sitten helpommin tunnistettua ruumiin jos tsunami vie kesken kaupunkiloman.
Pääosin pakkaaminen sujuu helposti ja nopeasti, koska pyrin matkustamaan käsimatkatavaroilla jos suinkin mahdollista, ja yleensä on mahdollista. Eri asia varmaan, jos matkustaisin jonnekin toiselle mantereelle pitkiksi ajoiksi, mutta Euroopan sisällä minä matkustelen. Ei ole aikaa eikä muita resursseja tehdä mitään viikkojen turneita muualle, eikä ole mitään järkeä lentää pariksi päiväksi jos lento vie koko päivän.
Mietin tässä, että koskahan minulla on viimeksi ollut menomatkalla laukku ruumassa? Saattoi olla 2009 Krakovan reissulla, mutta voin muistaa väärinkin. 2004-2006 tekemilläni matkoilla oli, mutta silloin matkustin silloisen avopuolisoni kanssa ja naisillahan on tapana roudata joutavaa roinaa ympäriinsä myös ulkomaille.
Paluumatkalle olen joskus varmuuden välttämiseksi varannut matkatavarapaikan ruumaan, jos olen epäillyt tai ennakoinut, että ostan jotain tavaraa tai tuliaisia sen verran, ettei niitä saa ahdettua käsimatkatavaroihin. Viime vuonna meni yhdellä reissulla vähän naurettavaksi, kun olin varannut matkatavarapaikan ruumaan, mutta tavaraa oli lopulta hyvin vähän, joten lykkäsin vaihtovaatteeni reppuun ja repun ruumaan. Käsimatkatavaroihin toin peruskamani ja tavallista enemmän tuliaisia.
Yöketjusta tuli mieleen, että harvoin olen matkustanut lentokoneella ns. yötä myöten. Joskus puolenyön tai yhden maissa on kone yleensä viimeistään saapunut, mutta sellaisesta ei ole kokemusta, että kone lentäisi yön halki ja saapuisi vaikkapa aamuvarhain perille. Ehkä parempi niin, en saa koneissa kuitenkaan nukutuksi, korkeintaan voin nuokkua epämukavasti kunnes niskat ovat jumissa.