Silloin kun minä olin pieni, niin tytöt leikkivät Barbie-nukeilla ja muodostivat niistä itselleen anorektisen, tavoittamattoman naiskuvan jota sitten pönkitettiin lisää naistenlehdissä ja nuortenlehdissä.
Pojat taas leikkivät Masters of the Universe -hahmoilla ja Transformers-roboteilla, myös Mask- ja Action Force -lelut tunnettiin.
Silloin kun minä olin pieni, tytöt leikkivät molla majoilla tai muilla nukeilla, joku saattoi jopa saada lelukseen barbin ja kenin, mutta loppujen lopuksi kovin harva rakensi barbista roolimallin itselleen - oli heitäkin, mutta selkeässä vähemmistössä.
Minun lapsuudessani pojat leikkivät tervehenkisesti sotaa puu- tai muovipyssyillä ja juoksivat pitkin metsiä ampuen milloin ketäkin. Toisinaan sota vaihtui taisteluihin intiaanien ja länkkäreiden välillä ja jostain syystä minä halusin aina olla intiaani.
Jos taas oltiin sisällä niin esille saatettiin kaivaa muovisotilaita (minun lapsuudessani tinasotilaat olivat historiaa) ja niillä käytiin massiivisia taisteluita ja toisinaan nämä sotilaat vietiin ulkoilmaan ja luonnonhelmassa suoritettiin näyttäviä sotilasoperaatioita ja vihollinen kukistettiin toisinaan viimeiseen mieheen saakka.
En kuulunut siihen ikäpolveen, joka leikki star wars hahmoilla tai he-manilla tms. Minulla oli vain suuri joukko erikokoisia muovisotilaita - mikäli oikein muistan niin niitä oli kaikkiaan yli 500 kpl. Niitä todellakin oli paljon! Kenties niiltä ajoilta juontaa kiinnostukseni eri valtioiden aseistukseen ja sotilasoperaatioihin. Olihan se otettava selvää millaisilla aseilla sotilaani sotivat ja millaisissa operaatioissa ovat olleet mukana!
vlad.