Finnkino ja Hartwall eivät käytä julkista valtaa.
Minusta on harmillista, että sinun tasoinen retoorikko käyttää taitonsa tuon tason persuagendan julistamiseen. Saatat vielä erehdyttää jonkun herkän sielun ABC-aseman peräseinustalta olemaan sitä mieltä, että se on just näin, vaikka se ei tosiasiassa ole just näin.
Finnkinolla on Turussa täysi monopoli eikä muita elokuvatarjoajia ole, joten jos tuo jotakuta tosissaan loukkaisi, niin eipä olisi mahdollisuuksia kuitenkaan välttääkään mainosta mikäli haluaisi nauttia elokuvista. Onhan sitä muistakin mainoksista närkästytty eri loukkaantujien toimesta, joten ei minua yllättäisi, vaikkka joku tästäkin vetäisi herneen nenään siitä huolimatta, että asia ei tosiasiassa olekaan just näin eikä Finnkino tietenkään edusta julkista valtaa.
Mutta persuagendaa? Sitähän ei Suvivirsi tai sen esittäminen ole, sillä sehän on Opetushallituksen kanta, että Suvivirren esittäminen ei ole uskonnonharjoittamista ja sitä voi esittää huoletta koulujen päättäjäisissä ilman pelkoa ja ilman vainoa. Hallitukseen asti eivät persut agendoineen ole vielä päässeet, joten tämä on yleisempi ja laajempi virallinen näkemys, ei mikään perussuomalaisten yksinoikeus.
Mutta näille asioille on oma ikiliikkujaketjunsa vapaan puolella, siellä voi jatkaa kuten joka kevät ties kuinka monena vuotena peräkkäin jos haluaa asiasta jatkaa. Eiköhän sieltä löydy innokkaita vääntäjiä asiasta siitä huolimatta, että kaikki sanomisen arvoinen on jo sanottu puolin ja toisin.
En tässä ketjussa asiaan enää palaa, sillä tämä ketju on Yöketju, ja se varattakoon yöllisille, toisinaan hieman tajunnanvirtamaisille pohdinnoille. Se, mitä minä tällä hetkellä pohdin koskee omia kouluvuosiani ja tarkemmin niiden päättymisiä, Suvivirren kanssa tai ilman.
Yhtä hyvin näin yön pimeydessä voi pohtia myös Hymypoika-patsaiden syvintä olemusta sekä niiden jakoperiaatteita, jotka ilmeisesti herättävät edelleen ihmisissä rajuja tunnekuohuja, oli koulun päättymisestä miten kauan tahansa. Aina on joku, joka on tyytymätön Hymypojan tai -tytön valintaan. Katkeruus, kateus, kauna, kaiho?
Minä sain kerran Hymypoika-patsaan. Se oli ilmeisesti luokan äänestämä, enkä sitä osannut odottaa. Enpä olekaan koskaan muulloin ollut yleisessä kansansuosiossa, joten Hymis on edelleen arvossaan ja tallella.
Ala-asteella sain myös kerran nimettömän ystävänpäiväkortin joltain tytöltä, jonka henkilöllisyys ei ole minulle koskaan selvinnyt. Siinä oli herttainen itse keksitty runo tai loru mukana, joten sen eteen oli nähty vaivaa. Kukahan sen kirjoitti, ja miettiiköhän hän joskus yön pimeydessä vanhoja kouluaikojaan?