@vilperi
En ole mikään nukkumisen asiantuntija, mutta miten olisi vaikkapa tunnin päiväunet? Laitat kellon herättämään, että eivät vahingossakaan venähdä.
Tämän jälkeen koitat valvoa illalla vaikkapa edes yhdeksään saakka ennen nukkumaan menoa.
Ties vaikka kertaluonteiset päiväunet riittäisivät muuttamaan rytmiä järkevämmäksi.
Tämä on ihan kokeilun arvoinen ajatus eli että menisi päiväunille vaikkapa noin tunniksi. Toinen hyvä idea voisi olla että silloin kun 18-19 aikaan rupeaa väsyttämään niin lähtisikin kävelylenkille. Ei tarvitsisi kai olla edes pitkä lenkki kun vähän jo virkistäisi.
Ja suorilta tuo nukkumaanmenoajan venyttäminen kahdella tunnilla voi olla jopa liian iso askel kyllä. Tuolla yhdellä sivulla suositeltiin ihan vain jo tämän ajan venyttämistä 15 minuuttia vain kerrallaan eteenpäin. Ja tämä tapahtuisi muistaakseni viikkotahdilla, tällä viikolla voisin yrittää ensin edes venyttää sitä nukkumaan menoa sinne 19.15-19.30 asti ja ensi viikolla 20.
Sitten onkin toivottavasti jo paluu töihin edessä ja minulle riittääkin se että menen maate siinä 20-21 välillä, koska työt, toivottavasti jatkossa...
Kovin huolissani en tästä asiasta sinänsä jaksa olla koska tunnen oloni kuitenkin melko virkeäksi ja olen kuitenkin saanut nukuttua ainakin sen 6-7 tuntia. Mikä on jo ihan ok määrä unta yhden yön aikana. Lisäksi tuota nukahtamisaikaa ei nyt kovin montaa tuntia tarvitsisi saada venytettyä eteenpäin kuitenkaan.
Minulta kyllä poistettiin viime viikolla se Aripiprazole-lääkitys koska sekin saattoi jopa sitä peliriippuvaisuuttakin aiheuttaa tai ainakin olla osatekijä siinä. Lääkäri sanoi että kannattaa tarkkailla myös nukkumista, jos on nukkumisvaikeuksia niin ottaa yhteyttä. Käsittääkseni tuon lääkkeen poisto voi sitten tuollaisiakin ongelmia aikaan saada. Jäi vain käsitys että enemmänkin mahdollisena vaikeutena pidetään sitä jos ei saa unta, mutta minun ongelma on erilainen.
@vilperi pikaisella googlauksen tuloksena sanoisin, että nukkumaan pitäisi mennä 22-23 välillä. Sinulla taitaa kuitenkin olla aikainen meno töihin niin lepo jäänee vajaaksi jos menet noin myöhään nukkumaan.
Kyllä. Siksi olen mennyt ajoissa ennen maate että olen ehtinyt parhaimmillaan nukkumaan sen 8-9 tuntia ennen herätyskellon soimista. Kello on ollut soimassa 4.45. Onhan tuo nukkumaan menoaika kello 20 kovin aikaista sekin mutta olen ajatellut että saisin tosiaan siten nukuttua sitten taas sen minulle hyvän määrän unta yön aikana. Tästä on kyllä minulle täällä palstalla sanottu ennenkin että menen liian aikaisin maate. Ja kannattaisi mennä nukkumaan myöhemmin vaikka unen määrä jäisikin siihen 6-7 tuntiin.