Rupeaa jo kyllästyttämäänkin tämä oman vuorokausirytmin sekaisin oleminen. Kyllähän tässä nukuttua tulee vähintään sen 6,5 tunnin verran ja nytkin olen nukkunut jo miltei 7 tuntia kuitenkin.
Mutta en ole oikeasti varma onko sillä merkitystä mihin aikaan se nukkuminen sijoittuu jos se on vaan myös yhtäkestoista unta? Toisaalta muistelen että se aamuyön uni on tärkeää ja sellainen jää tässä nyt minulta nukkumatta. Jos en vielä maate mene, onhan tässä varsinkin minulla, sairauslomalaisella aikaa.
Eli ongelma on se nyt ollut jo melko pitkään että menen todella aikaisin maate. Jo alkuillasta. Eilenkin taisin mennä maate jo ennen iltaseiskaa ja nukahdinkin varmaan jo 19 aikaan. Ongelmana ei ole se ettenkö unta saisi, eilenkin nukahdin käytännössä heti kun menin sänkyyn.
Helppoa olisi vain todeta että valvo pidempään. Mutta se ei ole todellakaan niin yksinkertaista, ainakaan enää. Eilenkin todella yritin valvoa vähintään kahdeksaan asti, jopa vielä pidempään. Jouduin kuitenkin luovuttamaan siinä seitsemän aikaan illalla kun alkoi väsyttämään jo aivan liikaa, eli silmät ei pysyneet enää auki.
Hyvä tässä tilanteessa on nyt se edes että tosiaan ainakin nukun. Enkä vain muutamaa hassua tuntia vaan vähintään sen 6,5-7 tuntia. Mutta tuleehan tuossa ainakin minulle pidemmässä juoksussa jo univajetta kun pitäisi saada unta ainakin sen 8 tunnin verran.
Tämä on varmaan outo tilanne ja tapaus. Sillä olen käsityksessä että jos vuorokausirytmi on sekaisin niin täälläkin se on sekaisin enemmänkin toiseen suuntaan eli valvoo myöhään, nukkuu pitkään eli ainakin yli aamun tuntien. Minun sekainen vuorokausirytmi nyt olisi tietenkin aamuvuorolaisellekin parempi vielä kun sitä unta kuitenkin tulee ja hyvissä ajoin.
Olen jo pitkään kyllä mennyt poikkeuksellisen ajoissa maate eli joskus jo 20 aikaan nukahtanut viimeistään. Sekin on jo poikkeuksellisen aikaisin kun miettii vaikka mikä täälläkin palstalaisten keskuudessa se keskimääräinen nukkumaanmenoaika on. Onneni on kuitenkin hyvin usein ollut se että olen saanut silti nukuttua hyvin eli jopa välillä yli 8 tuntia. Toki poikkeuksiakin on ollut.
Olen silti odottanut että tämä minun vuorokausirytmi varmaan muuttuisi nyt etenkin sairausloman aikana sellaiseksi että sen sijaan että yöunet sijoittuisivat aikaan 20-04 tai 05 niin sen sijaan noihin lukemiin tulisi ainakin parilla tunnilla lisäystä eli se vuorokausirytmi olisi sitä aika normaalia 22-06 tai 07 jonain päivänä taas. Tätä olen odottanut.
Yllätys on kuitenkin ollut se että näihin lukemiin onkin tullut vähennystä. Eli menen maate jo siinä 18 tai 19 aikaan! ja herään 02-03 välillä. Tässä taitaa olla nyt käsillä orastava ongelma? Ja se ei kuulkaa tosiaan korjaannu sillä taikalauseella että valvo myöhempään. Olisikin noin yksinkertaista.
Toki, jossain vaiheessa tässä aamuyön tunteina yritän varmaan vielä nukahtamista uudelleen. Kiire ei sinällään tosiaan ole kun ei ole sairauslomalaisella aamuherätystä.