Yöketju (klo 24:00–06:00)

  • 475 303
  • 5 186

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jotkut kuulemma valitsevat yhdessä yhteisen uuden sukunimen, siinä on sitten tasapuolisesti kummallakin totuttelemista.

Ai niin tämäkin vielä. Lakihan tosiaan taipuu johonkin sellaiseenkin, että saa vain keksiä keksityn nimen, kunhan se on jotenkin edes säädyllinen.

Kelpaisikohan herra ja rouva Jatkoaikalainen. Olisi ainakin -nen pääte niin kuin omassakin sukunimessä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Niin ja ne helvetin kaksiosaiset nimihirviöt pitäisi kieltää lailla. Sellaiseen et ainakaan lähde. Sehän kuvastaa vain typeryyttä, kun ei osaa päättää ja haluaa kaikesta kaiken.
Yhdysnimeä ei meille kummallekaan tule. Miehen nimessä on jo valmiiksi väliviiva eli näyttäisi aika hassulta kahden väliviivan nimi. Ja molempien sukunimet eivät ole lyhyitä kahden tavun nimiä eli yhdysnimestä tulisi melko pitkä.

Jotkut kuulemma valitsevat yhdessä yhteisen uuden sukunimen, siinä on sitten tasapuolisesti kummallakin totuttelemista.
Yhtenä vaihtoehtona on pohdittu että otettaisiin käyttöön minun sukunimeni vanha kirjoitusasu. Se ei ole virallisesti missään kirjoissa ja kansissa (eli sitä käsiteltäisiin varmaan ns. keksittynä nimenä) vaan nimi löytyy vanhojen kirjojen kansilehdiltä omistajan nimenä sekä vanhoista korteista. Kun nimestä tuli sitten ns. virallinen niin käyttöön on otettu hieman yksinkertaisempi versio.

Mutta hei, on tässä vielä aikaa pohtia. Ehkä palaan pohdintojen kanssa vielä myöhemmin, jossain toisessa ketjussa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mutta hei, on tässä vielä aikaa pohtia. Ehkä palaan pohdintojen kanssa vielä myöhemmin, jossain toisessa ketjussa.

Kotuksen sivuilla on koottuna lista ensi vuonna voimaan tulevan uuden etu- ja sukunimilain mukaisista uudissukunimistä, jos haluaa vielä miettiä sukunimiasiaa. Mielenkiintoinen lista, tuossa on valinnanvaraa kerrakseen. Varsinainen hääketju voi olla parempi tähän asiaan silti jatkossa.

"Suomenkielisten nimien luettelo sisältää noin 5 000 ja ruotsinkielisten nimien luettelo noin 700 nimeä. Julkaisu on laadittu silmällä pitäen 1.1.2019 voimaan tulevaa etu- ja sukunimilakia.

Huom! Luetteloissa on mukana joitakin käytöstä poistuneita sukunimiä, jotka on merkitty väestötietojärjestelmään. Nämä nimet vapautuvat käyttöön vasta 1.1.2019, kun uusi etu- ja sukunimilaki tulee voimaan."
 

Glove

Jäsen
Entinen työkaveri otti myös vaimonsa nimen, joka sattui olemaan ruotsinkielinen. Ehkä se siellä rantaruottalaisten parissa helpottaa elämää. Itse en kyllä omaani vaihtaisi, sen verran harvinainen kuitenkin. Enkä ottaisi toista sukunimeä mukaan väliviivalla enkä ilman. Vituttais vaan kirjoittaa kaikkiin lomakkeisiin hemmetin pitkä nimi. Esim. Helmenkalastaja-Nordensköld. Osoitteeksi vielä vaikkapa Mannerheimintie. Tai joku vielä pitempi. Kuten Saaranpaskantamasaari.

Ja asiasta seittemänteen, olisi kiva nukkuakin tänä yönä, mutta se hiipplakkinen unihiekanjakelija on tietenkin menny baariin tai naisiin.
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Aina niin mukavaa, kun itse yrittää nukkua ja yläkerrassa harrastetaan äänekkäästi pitkän kaavan mukaan K18 hommeleita.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Aina niin mukavaa, kun itse yrittää nukkua ja yläkerrassa harrastetaan äänekkäästi pitkän kaavan mukaan K18 hommeleita.

On tuo sentään parempaa kuunneltavaa kuin tämän kerrostalon keskimääräiset yölliset äänet eli joidenkin naapurien toistuva känniriitely ja huuto, jota edeltää hetkellinen nousukännimölinä ja mahdollisesti myös karaoke.

"Make love, not drunken älämölö" olisi paljon parempaa.

No, ehkä joku yö naapurissa mennään Alibi-tasolle jonka jälkeen koittaa hiljaisuus ja viikon parin päästä naapuriin muuttaa uusia asukkaita kun edelliset on viety laudoissa ja raudoissa pois.
 

Glove

Jäsen
Onneksi on joko niin hyvin rakennettu talo tai poikkeuksellisen hiljaiset naapurit. Oikeastaan ainoa ääni mikä on haitannut oli päikkäriaikaan kuuluva porausääni seinänaapurista.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Kouluhommien tekeminen viidennessä kerroksessa ja suhteellisen ahtaassa tilassa tällaisella helteellä ei ole mitenkään kovin mukavaa puuhaa. Erään kuuluisan filosofin sanoin: "Eihän tässä kuumuudessa voi edes ajatella!". Onneksi pääsee kohta muuttamaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onneksi on joko niin hyvin rakennettu talo tai poikkeuksellisen hiljaiset naapurit. Oikeastaan ainoa ääni mikä on haitannut oli päikkäriaikaan kuuluva porausääni seinänaapurista.

Missähän ihmiset oikein asuu, kun monilla tuntuu kuuluvan ääniä naapurista seinien läpi koko ajan. Yläkerrassa joku tosin porailee aina välillä, mutta ne on vain lyhyitä hetkiä. Ihmetyttää kyllä miten monta viikkoa on pitänyt porata vähän. Pitäisikö mennä kysymään voisitko huudattaa kerralla kaiken kuntoon.

Tämä on tälläinen neuvostoliittolainen varmaankin joskus 60-luvulla rakennettu noin sadan asunnon kompleksi. Ulkokuori on aika karu, mutta kun on sisältä täysin nykyaikainen, niin mikäs siinä. Hissiremontti on juuri menossa eli nekin saadaan sitten varmaan tälle vuosituhannelle jollain aikataululla.

Kymmenennestä kerroksesta on mukavat maisematkin. Ei kaikki ole aina huonosti, vaikka ulkoseinissä onkin kaikenlaisia graffiteja jne.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Piti yhdentoista aikoihin tehdä vähän hommia. No, nukahdin ja heräsin uudelleen yhdeltä. Ei siinä, tänä yönä ei sitten paljon tarvitsekaan nukkua.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
On se välillä kumma kun ei uni tule silmään, vaikka olisi turvauduttu lääkärin määräämään tilapäisapuun sen suhteen. Silloin ei auta kuin nousta pois sängystä kierimästä ja tulla tekemään jotain muuta kuten Yöketjuun kirjoittamista.

Jospa kohta alkaisivat silmäluomet painua kiinni niin voisin tältä yöltä painua pehkuihin uudestaan ja tällä kertaa myös nukahtaa sinne. Sikäli taas ns. kello käy, että pitäisi nousta huomisaamuksi töihin. Onneksi ei ole ihan normaaliaikaista herätystä vaan voin vähän aamulla nukkua, silloin se uni aina maittaa. Vituttaa se silti nousta huomenna ylös. Herääminen on aina ikävää aamuisin. Inhoan pääsääntöisesti aamuja muutenkin. Ilta ja aamuyö ovat parempia aikoja vuorokaudessa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Onpas hiljaista, linnut ei laula, supikoirat ei tappele eikä kauriit ryskä pusikossa. Itikat ei innaa eikä kärpäset suristele. Tiellä ei aja äänekkeitä ajopelejä. Kukaan ei kuorsaa tai puhu unissaan. Nyt olisi varmaan hyvä hetki käydä nukkumaan. Mutta ei nukuta eikä huvita nukkua. Korva alkoi juuri soida, ehkä senkin mielestä on kovin hiljaista. Nyt vaan puhelin pois, unta palloon, kalloon, kuulaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olipa kylmä ilma pitkän lämpimän jakson päätteeksi. Nytkin lupaa yöksi muutamaa astetta. Saa nähdä, onko alavilla mailla hallan vaara ja niin edelleen.

Kylmyys on perkeleestä, varsinkin kesäkuussa. Tosin usein on niin, että toukokuun loppu on kuin vittuilumielessä lämmintä kunnes kesäkuu vaihtuu ja sen jälkeen alkaa kylmä jakso. On niitä kylmempiäkin kesäkuun alkuja ollut useampia. Muistan parin vuoden takaisen Sauna Open Air -"kesä"festarin Tampereella näihin samoihin aikoihin eli kesäkuun ekan viikonlopun tienoilla. Silloin oli Mötley Crüen keikan ainana 1-2 astetta lämpöä ja tuulista tihkusadetta. Yöllä kävi pakkasen puolella. Se oli kylmä se. Toisaalta jonain vastaavana Sauna-vuonna oli sitten hellettäkin ihan kiusaksi.

Vaan takana ovat ne vuodet, jolloin kesä alkoi festarireissulla Tampereelle Sauna Open Airiin tai South Park -festivaaleille kesäkuun ekana viikonloppuna. Ei enää, nyt se on ohi, sanoi Kariluotokin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tarkistin, tuo "pari vuotta" Mötley Crüen keikasta olikin yhdeksän vuotta, keikka oli vuonna 2009. Niin ne pari vuotta vain ovat vierähtäneet.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Minulla on nälkä mutta en viitsi nousta ja käydä syömässä. Varmaan tässä muutaman kerran käännän kylkeäni ja lopulta sitten nukahdan. Ei minulla muuta, nälkä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minulla on nälkä mutta en viitsi nousta ja käydä syömässä. Varmaan tässä muutaman kerran käännän kylkeäni ja lopulta sitten nukahdan. Ei minulla muuta, nälkä.

Tuo on ikävä tunne, vähän samanlainen tässä itselläkin, mutta ei nyt vain viitsi tai jaksa tai pysty. Joskus huomenna sitten.

Samaan aikaan Afrikassa menehtyy monet, kun ei ole ravintoa, mutta eihän se meille kuulu tai asialle mitään voi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minulla on nälkä mutta en viitsi nousta ja käydä syömässä. Varmaan tässä muutaman kerran käännän kylkeäni ja lopulta sitten nukahdan. Ei minulla muuta, nälkä.
Tuo on ikävä tunne, vähän samanlainen tässä itselläkin, mutta ei nyt vain viitsi tai jaksa tai pysty. Joskus huomenna sitten.

Samaan aikaan Afrikassa menehtyy monet, kun ei ole ravintoa, mutta eihän se meille kuulu tai asialle mitään voi.

Minulle tuli noista teidän viesteistänne nälkä kun niitä luin, mutta en tiedä jaksanko siirtyä kartanoni itäsiivestä eli työhuoneesta keittiöön syömään jotain, koska sitten en voi lukea samaan aikaan Jatkoajan palstaa. Aina voisi tietysti lukea samalla Urheilulehden MM-kisaliitettä jonka hommasin tänään.

Afrikkalaisia tulee tulevaisuudessa Eurooppaan yhä isommat määrät hakemaan ravintoa joka sieltä puuttuu holtittoman lisääntymisen, kelvottoman maataloudenpidon ja monen valtion sekasortoisen tilanteen vuoksi. Mitään huippukehittyneiden mustien supervaltioita ei Afrikassa oikeasti ole paitsi Marvelin supersankaritarinoissa, joissa on "Wakanda forever". Pitäisi jotenkin estää nykyistä Afrikasta poismuuttoa eskaloitumasta ettei täältäkin lopu ruoka jota joutilaasti nautiskella keskellä yötä netin ääressä.

Valkoiset eivät enää taida siirtomaapuuhiin ryhtyä, joten se homma jäänee kiinalaisille jotka ottanevat varmaan vähitellen Afrikan alueita haltuun bisnesmoodissa ja pitävät sitten siellä jöötä. Toivottavasti opettavat samalla myös ehkäisyn käytöstä jotain tai lanseeraavat yhden lapsen pakon.

Ihan hyvä ratkaisu Kiinan maailmanvalloitus varmasti olisi monella alueella, varsinkin Afrikassa. Saattaa Kiina ottaa jalansijaa Euroopassakin. Pitäisi vain itse opetella esim. mandariinikiinaa jotta pääsisi vielä näin keski-ikäisenä mukaan uuden tulevan maailmanvallan kyytiin nyt kun USA on Trumpin johdolla hyvää vauhtia romuttamassa Yhdysvaltojen supervalta-asemaa, EU on verkkaisen tehoton nippu riiteleviä byrokratioita ja Venäjä on uhostaan huolimatta taloudellisesti pikkutekijä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Olen kuunnellut tuota Yle Puheen jalkapallolähetystä vähän niinkuin taustalla kun olen surffaillut sinne tänne ja jatkoajassa. Nälkää kävin estämässä tuossa puol tuntia sitten syömällä pari ruisleipää, toisen salaatilla ja suolalohella ja toisen juustolla ja paprikalla. Vielä ei väsytä yhtään...
 
Viimeksi muokattu:

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Huomenna heti aamusta minulla on kuntoutuspalaveri ja minä tietenkin stressaan ja jännitän sitä jo nyt sen verran paljon ettei nukkumisesta tunnu tulevan mitään.

No periaatteessa tämän kuntoutuspalaverin pitäisi mennä hyvin ja siellä puhuttavien asioiden pitäisi olla valoisia.

Olen nyt jonkin aikaa asunut tällaisessa mielenterveyspotilaiden kuntoutuskeskuksessa ja täältä joskus lähitulevaisuudessa pois muuttaminen lienee yksi asia ja toinen puheenaihe on puolestaan työkokeilu. Minun pitäisi aloittaa työkokeilu syksyllä. Näistä asioista tuossa kuntoutuspalaverissa todennäköisesti puhutaan.

Stressaan varmaan lopulta ihan turhaan tuon "Kupan" takia kun siitä kaiken kukkuraksi pitäisi tulla ihan valoisa ja lupauksia herättävä tapaaminen. Mutta vaikea se on saada nukuttuakaan kun jokin asia kaivertaa mieltä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olen kuunnellut tuota Yle Puheen jalkapallolähetystä vähän niinkuin taustalla kun olen surffaillut sinne tänne ja jatkoajassa. Nälkää kävin estämässä tuossa puol tuntia sitten syömällä pari ruisleipää, toisen salaatilla ja suolalohella ja toisen juustolla ja paprikalla. Vielä ei väsytä yhtään...

Kuulemma oli Niinistölläkin ollut aikaa sinne soitella. Taitaa ukko olla muutenkin vanhan ikäpolven tapaan radionkuuntelijoita, koska on soitellut aiemminkin radion luontoiltaan.

Jos vahingossa jossain julkisessa liikennevälineessä kuultua radiolähetyksen pätkää ei lasketa, niin minä en ole radiota kuunnellut vuosikausiin, en ainakaan koko 2000-luvulla. Pidän radiota varsin tarpeettomana mediana. En halua kuunnella soittolistoja, en merisäätä enkä yhtään juontajaa. Enkä oikeastaan asiaohjelmiakaan, haluaisin asiat ennemmin kirjallisesti luettavina. Klassista musiikkia voisin kuunnella tarvittaessa taustalla.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Pidän radiota varsin tarpeettomana mediana. En halua kuunnella soittolistoja, en merisäätä enkä yhtään juontajaa.
Välillä tulee kuunneltua jotain ihan vain taustalla. Hyvistä kappaleista tulee hyvä mieli, mainokset ja jonninjoutava höpöttely musan välissä ketuttaa. Ja musiikki on mitä on, ei itse valittua. Mutta radiolla on paikkansa hetken viihdykkeenä minun maailmassani kun surffailen netissä. Nyt soi SuomiPopilla Nylon beat....
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Singaporessa on aamu ja suuri tapaaminen tapahtuu kohta, mutta Eurooppa laahaa perässä. Sitä odotellessa päädyin tutkimaan mikä yö oikeastaan on:

Night - Wikipedia

Sillä lailla kansainvälisesti eikä suomalainen poppiyhtye mikä toisaalta on sopivaa kesämusiikkia kaikkiin tilaisuuksiin. Kaveri asuu Singaporessa ja siellä on ikuinen kesä. Sitä en tosin tiedä mitä soittavat radiossa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Singaporessa on aamu ja suuri tapaaminen tapahtuu kohta, mutta Eurooppa laahaa perässä.
Olen käynyt kerran Singaporessa. Jännä paikka. Kävin myös Sentosalla joka on tiettävästi tapaamispaikka Kimillä ja Trumpilla. Söin ihania kierreperunoita ja vohvelia pehmiksellä. Lämmin oli ja kivaa. Voi, siitä on niin kauan....
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olen käynyt kerran Singaporessa. Jännä paikka. Kävin myös Sentosalla joka on tiettävästi tapaamispaikka Kimillä ja Trumpilla. Söin ihania kierreperunoita ja vohvelia pehmiksellä. Lämmin oli ja kivaa. Voi, siitä on niin kauan....

Toivon, että olen sitten missä tahansa niin Kim ja Trump eivät ole samaan aikaan siellä. Singaporeen ei ole muuten erityistä kaipuuta mutta jos joskus tulisi päästyä Australiaan ja/tai Uuteen-Seelantiin niin Singapore voisi olla looginen paikka välilaskulle ja silloin siellä voisi viettää tovin. Ei ainakaan tällä tuntumalla ole mitään hinkua istua kahta pitkää lentoa putkeen ja varmasti tuollakin olisi nähtävää ja koettavaa.

Ei sikäli, että mikään Australian reissu olisi mahdollista lähiaikoina tai edes -vuosina. Vaatisi huomattavasti rahaa, aikaa (ei sinne kannata viikoksi pariksi mennä) ja erikoisjärjestelyjä jotka eivät lemmikkien takia ehkä onnistuisi. Tyydytään toistaiseksi Keski-Euroopan kaupunkimatkoihin.

Afrikan mantereella olen ollut kerran, Marokossa. Toiste en kaipaa sinne. En Marokkoon enkä Afrikkaankaan. Ei tarvitsisi Marokostakaan kenenkään tulla tänne, ei ainakaan Turkuun puukottamaan ihmisiä hengiltä Allah akbaria huutaen. Toivottavasti ei Marokko saa jalkapallon MM-kisoja 2026 vaan kisat menisivät P-Amerikkaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toivon, että olen sitten missä tahansa niin Kim ja Trump eivät ole samaan aikaan siellä. Singaporeen ei ole muuten erityistä kaipuuta mutta jos joskus tulisi päästyä Australiaan ja/tai Uuteen-Seelantiin niin Singapore voisi olla looginen paikka välilaskulle ja silloin siellä voisi viettää tovin. Ei ainakaan tällä tuntumalla ole mitään hinkua istua kahta pitkää lentoa putkeen ja varmasti tuollakin olisi nähtävää ja koettavaa.

Afrikan mantereella olen ollut kerran, Marokossa. Toiste en kaipaa sinne. En Marokkoon enkä Afrikkaankaan. Ei tarvitsisi Marokostakaan kenenkään tulla tänne, ei ainakaan Turkuun puukottamaan ihmisiä hengiltä Allah akbaria huutaen. Toivottavasti ei Marokko saa jalkapallon MM-kisoja 2026 vaan kisat menisivät P-Amerikkaan.

Singapore ei ole ainoa mahdollinen, mutta erittäin järkevä välilaskupaikka tuolta päin tultaessa. Olen ollut samassa maassa samaan aikaan missä Kim on ollut, ei se miltään oikeastaan tuntunut. Vähän tietenkin ehkä samalta kuin olisi eläintarhassa ja etsii jotain tiettyä kirahvitarhaa. Jos se onkin tuolla kulman takana, kun tietää olevansa suunnilleen oikeassa paikassa.

Huomennahan nyt siis kisat ojennetaan ja varmaankin Pohjoismaihin osuu. Vaikka Kanada ei sitä virallisesti ole, niin käytännössä kuitenkin meiningltään on.

Marokolle kisat voisi kyllä tehdä hyvää. Käykääpä joskus vaikka Puolassa katsomassa miten paljon hyvää 2012-kisat teki niille. Maailma on täynnä mädäntyviä kisastadikoita, mutta joissain maissa ne on täydessä käytössä ja esimerkiksi julkinen liikenne parantunut huomattavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös