Nyt on varmasti ollut ihan liikaa Jatkoaikaa yhdelle päivälle, onneksi huomenna on aamulla lähtö mökille niin tulee pakostakin oltua palstasta jonkin verran erossa. Vastaillaan nyt nopeasti näihin, kun viime yönä ennätin nukkumaan ennen tuota vastausta. Sinänsä hassua, että kolmen aikaan yöllä tuli vielä tänne jauhettua syvällisiä, mutta ei kai muutakaan tekemistä viime päivinä ole ollut.
He saavat ihmiset toimimaan oman tahtonsa mukaan, vaikka eivät tunnustaisi mitään tunnettua poliittista ideologiaa tai emme osaisi asettaa heitä nolanin nelikentälle.
Totta, mutta eipä tässä ole tarkoituskaan vaikuttaa yhtään mihinkään. Tämä keskustelu on minulle ajanviete ja harrastus, enkä tietoisesti pyri saamaan ihmisiä ajattelemaan tai toimimaan kuten haluan. Jos joku ajattelee, että onpa Jawsilla tyhmiä tai fiksuja ajatuksia, niin kiva juttu, mutta ihan sama se minulle oikeasti on. Palstalla on mukava keskustella ja jutustella nimimerkkien kanssa. Hyvä purkaa ajatuksiaan ja miettiä asioita. Joskus menee höpöttelyksi, ihan kuten tänään (arvioidakseni yli kymmenen viestiä ilman sen kummempaa ajatusta taustalla).
Tuskin edes mainitsit tuota esimerkkiäsi tällä tavoin mietittäväksi, mutta näin minä sen nyt satuin perkaamaan.
Järjestelmä on pakostikin paska, koska se on niin nuori. Koko ajatus keksittiin vasta pari tuhatta vuotta sitten, ja vasta painokone ja myöhemmin netti ja muu atk tekee siitä edes jokseenkin järkevää. Systeemi ei ole edes kaikkialla vielä käytössä.
Vaikka olemmekin vasta alussa, se on silti rationaalinen - jos kaikki poliittiset rakenteet nollattaisiin ja ihmisten muistit tyhjennettäisiin, niin melko pian anarkia vaihtuisi taas jokseenkin nykyistä vastaavaan demokraattiseen järjestelmään.
En tarjonnutkaan vaihtoehtoja tilalle, enkä täysin lynkannut systeemiä. Totesin, että huonoista vaihtoehdoista vähiten huono. Ja tiedostan kyllä, että se on tässä maailmassa loogisin ja oikeastaan melkein pakollinen malli. Se voi olla silti huono, vaikka se paras olisikin.
Minusta politiikasta puhutaan hyvin vähän, ja kansainvälisesti katsoen tämä taitaakin pitää Suomessa paikkaansa.
Kansainvälisesti katsoen en osaa sanoa, mutta ensimmäisestä väitteestäsi - että politiikasta puhutaan hyvin vähän - olen eri mieltä. Politiikasta puhutaan varsin paljon. Se näkyy muun muassa tällä keskustelupalstalla. Tietysti riippuu ihan siitä, minkä katsoo olevan paljon ja minkä vähän, mutta mielestäni politiikasta puhutaan kohtalaisen paljon. Nyky-yhteiskunnassa se on osittain tarpeen, joskus ei.
Viimeisessä lainaamassasi tekstinpätkässä pohdin muiden ihmisten päätöksistä riippuvaisuutta pikemminkin siltä kantilta, että ihmiset luovat arkeensa esteitä, joita ei ole. Politiikka määrittelee arkeamme, mutta ei siinä määrin mitä kuvittelemme. Moni jämähtää paikalleen, koska uskoo tietyn ajattelu- tai elämäntavan olevan yksi ja ainoa oikea. Ajattelumallina "kai minunkin pitää näin tehdä, koska muutkin tekevät" on yksilön kannalta ihan hölmö. Ihminen vain ei aina tajua ajatella eri tavalla, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Luodaan niitä esteitä, joita ei todellisuudessa ole. Ihminen on itse oma esteensä, kun se ei kerta kaikkiaan tajua, mitä kaikkea sillä jo nyt on. Niin henkistä kuin fyysistäkin pääomaa. Pelimerkkejä on, mutta niitä ei tajuta hyödyntää, vaan niitä halutaan vain lisää. Ei ikään kuin oteta sitä seuraavaa askelta, vaan jäädään haavemaailmaan sen sijaan, että ottaisi ensimmäisen - ja sitten toisen - askeleen kohti haavetta.
Minulla olisi tähänkin sanoituksia, eri bändiltä tosin. In Flamesin
Cloud Connected -kappaleessa lauletaan yhdessä kohtaa seuraavanlaisin sanoituksin:
How come we fail
With all that is given?
Kiva laittaa lyriikoita, kun osuvat kerrankin yksi yhteen viestien kanssa.