WTC:stä ja muustakin

  • 20 272
  • 279

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti kimmo
Monen muun kirjoittajan kanssa yhdyn ihmettelemään, minkälaista palautetta JLandin sinänsä todella traaginen ensimmäinen viesti on saanut aikaan. Varmasti miehen itsensä mielestä tuo tapahtuma ei haihdu koskaan mihinkään. Suomalaisittain tuo, miten läheltä hän on sen nähnyt, on luultavasti ainutlaatuista.

Voin suoraan sanoa, että halveksin näitä ihmisiä, jotka vähättelevät tätä tapausta.

Lähes kaikki USA:n vastaiset kirjoitukset esim. tässä ketjussa läpikuultavat kateutta. Säälin ihmisiä, jotka ovat USA:ta vastaan sen takia, että se on nykyään "cool", tai sen takia että USA on maailman poliisi, joka haluaisi hallita kaikkia ja kaikkea.

Itse olen USA:n suuri ihailija. Se maa on täynnä sankaritarinoita. Ja niitä tuli vuosi sitten 11.9.2001 monia tuhansia lisää.

God bless the USA.

Tässä on nyt loistava esimerki siitä, kuinka jenkkipropaganda puree Beverly Hills 90210, Melroce Place ym. -sarjojen voimalla. Joku esittikin tuossa yllä aiheellisen kysymyksen, että mahtaako nimimerkki kimmo olla koskaan käynyt Suuressa Ameriikassa. Kun vasta paikan päällä tajuaa niitä 150 kiloisia ihmisiä katsoessaan, byrokratiaan sotkeutuessaan jne. että ne kiiltokuvamallit, joita televisio kaikin mahdollisin keinoin meille tarjoaa, eivät pidäkään paikkaansa.

Jatkokysymys liittyen propagandaan: kuinka moni tuntee esim. iranilaisia ihmisiä, ja kuinka moni näihin tutustuttuaan pitää heitä sellaisina kuin amerikkalaiset CNN:n johdolla tarjoavat. Minäkin vuosia sitten luotin tuohon tarjottuun maailmankuvaan ja inhosin rättipäitä. Kunnes tapasin iranilaisia silmätysten. En voi sanoa vieläkään rakastavani sitä kansaa tai sen edustajia, sillä he ovat yhtä lailla johdateltuja raukkoja kuin lajitoverinsa Ameriikassa. Mutta en myöskään vihaa heitä yhtään sen enempää kuin amerikkalaisiakaan. Säälittävät molemmat osapuolet, itse asiassa.

God Bless Everyone
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
mjr:
Vaikka itsekin sanoit ettei keräily-yhteiskunta ole reaalinen niin pitäne silti mainita että asiat jotka ilmaisit nyt olevan ainutlaatuisia
"vaurautemme ja vakautemme ja läntisten yhteiskuntien sisäisen väkivallan vähyys ja vähemmistöjen suvaitseminen on poikkeus ihmiskunnan historiassa"

Eivät ole ainutlaatuisia. On tietenkin vain mielipiteistä kiinni mitä pitää vauraana ja vakaana mutta jos tarkastelemme vaikkapa näitä eri maailmankolkissa eläviä pienyhteisöjä niin havaitsemme että kaikki mainitsemasi asiat löytyvät sieltä.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Mutta johtuuko amerikkalaisen kulttuurin ihannointi muka aina jenkkipropagandasta? Kyllä, minä olen käynyt amerikassa, kyllä, siellä oli lihavia ihmisiä ja kyllä, siellä on paljon paskaa ja tyhmyyttä, mutta sanopa joku maailman paikka mikä olisi täydellinen. Minä ainakin samaistun paljon helpommin amerikkalaisiin kuin kehen tahansa muuhun kansaan. Ihan ilman siteitä silmillä eikä edes propagandan vaikutuksen alaisena.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Tj
Mutta johtuuko amerikkalaisen kulttuurin ihannointi muka aina jenkkipropagandasta? Kyllä, minä olen käynyt amerikassa, kyllä, siellä oli lihavia ihmisiä ja kyllä, siellä on paljon paskaa ja tyhmyyttä, mutta sanopa joku maailman paikka mikä olisi täydellinen

Tuskin mikään paikka maailmassa on täydellinen. Voin kuitenkin sanoa kiertäneeni maailmaa kohtalaisen paljon, olen nähnyt yhdellä jos toisella manterella jos jonkinlaista. On ollut paljon loistoa, upeeta ja mahtavaa, paljon köyhyyttä, paljon vääryyttä, paljon kärsimystä, paljon byrokratiaa, paljon aivopesua, laidasta laitaan kaikenlaista.

Tämän jälkeen olen tullut siihen johtopäätökseen että kyllä Suomi on selkeästi maailman paras maa olla. Meillä on omat ongelmamme, mutta on täällä niin paljon kaikkea hyvää että harva sitä edes ymmärtää arvostaa. Kun itse jossain vaiheessa lopetan maailmalla kulkemisen, palaan ihan taatusti takaisin Suomeen, onnellisena siitä että voin sen tehdä.

Ja vielä jenkkifaneille pienenä vinkkinä, opiskeluaikoina juttelin yhden jenkkiläisen opiskelijan kanssa, joka opiskeli meidän koulussa, ja hän totesi Suomen olevan paras hänen tietämänsä paikka kasvattaa lapsia. (tuokin kaveri oli kieränyt maailmaa runsaasti) Yllättäen pari vuotta myöhemmin hänellä on suomalainen vaimo ja toinen mukulakin jo uunissa.

Myöskin yksi hyvistä ystävistäni on pohjois-amerikkalainen, joka on asunut Suomessa jo 5 vuotta, suomalaisen vaimonsa kanssa. Juu, palkat on huonommat ja autot kalliimmat, mutta se on vain pisara meressä tuon perheen arvomaailmassa.

God bless Finland! (tai ei sen oikeastaan edes tarvitse, meillä menee muutenkin hyvin) ;-)
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Tj
Mutta johtuuko amerikkalaisen kulttuurin ihannointi muka aina jenkkipropagandasta? Kyllä, minä olen käynyt amerikassa, kyllä, siellä oli lihavia ihmisiä ja kyllä, siellä on paljon paskaa ja tyhmyyttä, mutta sanopa joku maailman paikka mikä olisi täydellinen. Minä ainakin samaistun paljon helpommin amerikkalaisiin kuin kehen tahansa muuhun kansaan. Ihan ilman siteitä silmillä eikä edes propagandan vaikutuksen alaisena.

Yritin tekstissäni hienovaraisesti ilmaista, että eipä taida maailmasta löytyä paikkaa, joka sijoittuisi kaikilla mahdollisilla mittareilla ylitse toisten. Minulle henkilökohtaisesti Amerikka ei edusta edes kärkipäätä. Joku Norja tai Ruotsi olisivat ne maat, joihin suuntaisin ensimmäisenä saatuani karkotuksen Suomesta. Tai johonkin lämpöiseen.. oho, lipsuu taas...

Suomihan on tutkimusten mukaan Euroopan amerikkalaisin maa. Mistä tämä sitten johtuu? Muissa maissa esim. Keski-euroopassa näytetään televisiossa paljon omaa tuotantoa ja ulkomaiset tuotteetkin dupataan omalle kielelle. Espanja, Saksa, Ranska ym. ovat niin yltiönationalistisia omasta takaa, ettei niihin uppoa vieraista kulttureista tuleva hapate. Toisin kuin Suomessa, joka on varsin nuori valtio em. kansoihin verrattuna. Täällä on kumma taipumus apinoida kaikkea länsimaista. Johtuneeko siitä, että niin pitkään oltiin tavalla tai toisella kytköksissä itään päin. Ja sitten mentiin kuin varmuudeksi ostamaan pala Saksan taivastakin...

Sitä piilopropagandaa tulee tuutista koko ajan, asiaohjelmista lähtien. Näinkin vastaanottavainen ja kuuliainen kansa kuin suomalaiset omaksuu kaiken niin kovin helposti ja avoimin mielin. Että onko ihme, jos Amerikka saa sitten korostuneen aseman arvomaailmassamme?
 

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
Viestin lähetti polvipetteri


Tässä on nyt loistava esimerki siitä, kuinka jenkkipropaganda puree Beverly Hills 90210, Melroce Place ym. -sarjojen voimalla. Joku esittikin tuossa yllä aiheellisen kysymyksen, että mahtaako nimimerkki kimmo olla koskaan käynyt Suuressa Ameriikassa. Kun vasta paikan päällä tajuaa niitä 150 kiloisia ihmisiä katsoessaan, byrokratiaan sotkeutuessaan jne. että ne kiiltokuvamallit, joita televisio kaikin mahdollisin keinoin meille tarjoaa, eivät pidäkään paikkaansa.

God Bless Everyone


Odottelinkin juuri tätä vastausta. Sillä juuri tämä on yleisin ajattelutapa näillä "ameriikkaa vastaan" -ihmisillä. Luullaan, että jenkkipropaganda on purrut meihin jotka ihailemme amerikkaa, eikä meillä ole USA:sta mitään muuta käsitystä kuin median kiillottama pintaraapaisu. Voin kuitenkin ilokseni ilmoittaa ettei se ole totta. En minä ihaile George W. Bushia, iskuja afganistaniin tai 150 kiloisia ihmisiä. Tiedän myös että USA:ssa on maailman korkeimmat rikollisuusluvut, suurin huumebisnes ja miljoonia kodittomia.

Minä ihailen sitä, mikä siellä on hyvää. Mm. Jenkkien isänmaallisuutta, yhteen hiileen puhaltamista monissa asioissa, sosiaalisuutta, auttamisen halua. Ja mm. kaikki nämä näkyivät WTC:n tuhoutumisen jälkeen vuosi sitten kaikkein parhaimmin.

Tottakai pidän myös amerikkalaisista elokuvista, jossakin mielessä ruuasta, upeista kaupungeista ja luonnosta, mutta ei niitä ole mulle minkään propagandan kautta syötetty alitajuntaan.
Mä olen kasvanut siihen. Eikä näillä asioilla ole mitään tekemistä sen kanssa, olenko käynyt amerikassa vai en. Eikä se kuulu sulle, mutta voin kertoa että olen.


Voihan sitä sitten ihailla vaikka jotain lähi-idän maita: kivitys- ja raiskaustuomioita, luolassa asumista (Osama) tai naisten täydellistä alistamista miesten tahtoon. Siinä sitä on ihailemista.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Moderaattori herätys(Tj taitaa olla sellainen...) onko tämä keskustelu jota käydään yhtään enempää asiaankuuluvaa kuin se minkä takia ketju alunperin jaettiin?

kimmo:
"
Minä ihailen sitä, mikä siellä on hyvää. Mm. Jenkkien isänmaallisuutta, yhteen hiileen puhaltamista monissa asioissa, sosiaalisuutta, auttamisen halua. Ja mm. kaikki nämä näkyivät WTC:n tuhoutumisen jälkeen vuosi sitten kaikkein parhaimmin.
"

tottakai jokaisesta maasta löytyy hyvää, jopa Natsi-Saksasta ja Neuvostoliitosta. Kyse on vain siitä mitä jää viivan yläpuolelle kun vähennetään negatiiviset asiat.

Mielenkiintoista on tämä :
"Voihan sitä sitten ihailla vaikka jotain lähi-idän maita: kivitys- ja raiskaustuomioita, luolassa asumista (Osama) tai naisten täydellistä alistamista miesten tahtoon. Siinä sitä on ihailemista"

Tässä taas otat esille pelkästään negatiiviset puolet.
kas kummaa että amerikka on hieno valtio jos vertaat sen hyviä puolia islamilaisten valtioiden huonoihin puoliin.

tuolla logiikalla Jammu-setä on paljon parempi ihminen kuin sinä. kyllähän Jammu oli ainakin hetken hellä niille pikkutytöille...ja sinä varmaan joskus olet ahne ja olet varmaan huutanut ihmisille-> olet pahempi ihminen kuin Jammu-setä ja kuuluisit vankilaan.
 

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
Lähinnä vastasin tuossa viestissäni "polvipetterille", joka myöskin listasi USA:sta vain huonot puolet, joiden takia hän ei sitä maata kunnioita. Mutta kukin ymmärtäköön miten haluaa. "Varjon" mielipiteet lienevät tulleet jo kaikille selviksi. Moderaattori voi yhtä hyvin olla hereillä myös sinun kohdallasi, arvoisa Jammu-Setä.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti kimmo
Minä ihailen sitä, mikä siellä on hyvää. Mm. Jenkkien isänmaallisuutta, yhteen hiileen puhaltamista monissa asioissa, sosiaalisuutta, auttamisen halua. Ja mm. kaikki nämä näkyivät WTC:n tuhoutumisen jälkeen vuosi sitten kaikkein parhaimmin.

Ovatko jenkit oikeasti isänmaallisia? Heidät aivopestään jo pienestä pitäen ja pakotetaan siitä saakka kun puhumaan oppivat vannomaan "uskollisuutta" tälle maailman parhaimmalle ja vapaimmalle maalle. Onko se aitoa isänmaallisuutta? Jenkeissä ei ole poliittisen mielipiteen vapautta, ei matkustamisen vapautta, ei oikeutta ihmisarvoiseen kohteluun ilman rahaa. On se "vapaus" sitten hieno asia.

Jenkit rakastavat maataan, tai ainakin sanovat niin, koska useimmat omaavat niin jumalattoman huonon yleissivistyksen etteivät osaa suoraan nimetä edes kymmentä muuta maata, puhumattakaan siitä että sitten muista maista jotain tietäisivät.

Myöskin sikäläinen tekopyhyys oksettaa minua. Persianlahden sodan jälkeen jenkeissä pidettiin muistotilaisuuksia sodassa menehtyineiden muistolle, eikä siinä mitään, niin pitääkin, mutta puheessa hehkutettiin miten nämä sankarit "jälleen taistellen pitivät maamme itsenäisenä"! Missä helvetin vaiheessa muka itsenäisyys oli uhattuna??? Oliko Irakilla maihinnousu jo pitkällekin suunniteltu? Hyökkäämässä ne jenkit ovat olleet joka puoluella maapalloa, syystä tai toisesta, vaikka sanovatkin sitä aina puolustukseksi. Jenkeillä ei ole mitään käsitystä siitä millaista on taistella veitsi kurkulla oikeasti itsenäisyyden ja vapauden puolesta.

Ja tuohon yhteen hiileen puhaltamiseen, voisin väittää että useimmissa kansakunnissa suuret tragediat yhdistävät ihmisiä ennennäkemättömällä tavalla. Jos yhteen hiileen puhaltamisen mallia haluat, niin lue vähän kotimaista sotahistoriaa, olisi jäänyt jenkeiltä tekemättä sama "united we stood".


Viestin lähetti kimmo
Voihan sitä sitten ihailla vaikka jotain lähi-idän maita: kivitys- ja raiskaustuomioita, luolassa asumista (Osama) tai naisten täydellistä alistamista miesten tahtoon. Siinä sitä on ihailemista. [/B]

Tuskinpa täällä kukaan noita em. asioita onkaan ihaillut, get real. Ja kyllä Jenkeissäkin teloitetaan 19-vuotiaita poikia, mutta sitä taas näytetään näissä elokuvissa ja CNN:llä paljon vähemmän. Aina ollaan taivastelemassa kun muualla tapahtuu.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Viestin lähetti varjo

kyllähän Jammu oli ainakin hetken hellä niille pikkutytöille....

No hiphei. Mietitkö oikeasti näitä asioita useinkin? Ei hyvää päivää, joku raja sentään pitäis olla näissä vertauksissa...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
kimmo& Spencer:
opetelkaa
a) lukemaan
b) ymmärtämään

edit:elikä selvennyksenä.
Jos rupeamme vertailemaan vain tiettyjä arvoja välittämättä muista niin saatamme päätyä aivan järjettömiin päätelmiin.
Tuossa jo mainittiinkin että suurin osa noista arvoista joita kimmo ihailee ovat yhteiskuntasidonnaisia eivätkä varsinaisesti johdu siitä että amerikkalaiset olisivat jotenkin parempia, enemmänkin se johtuu kasvatuksesta jne.

Yhtälailla palestiinalaisterroristit ovat lähinnä kasvatuksensa tuotteita mutta eivät olennaisesti poikkea ihmisinä muista ihmisistä. Eli siinä suhteessa luokitteleminen on virheellistä ja harhaanjohtavaa.
Kuitenkin tätä luokittelua harrastetaan innokkaasti mediassa, samalla toitottaen tasa-arvoa ym.
 
Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo


edit:elikä selvennyksenä.
Jos rupeamme vertailemaan vain tiettyjä arvoja välittämättä muista niin saatamme päätyä aivan järjettömiin päätelmiin.
Tuossa jo mainittiinkin että suurin osa noista arvoista joita kimmo ihailee ovat yhteiskuntasidonnaisia eivätkä varsinaisesti johdu siitä että amerikkalaiset olisivat jotenkin parempia, enemmänkin se johtuu kasvatuksesta jne.

Yhtälailla palestiinalaisterroristit ovat lähinnä kasvatuksensa tuotteita mutta eivät olennaisesti poikkea ihmisinä muista ihmisistä. Eli siinä suhteessa luokitteleminen on virheellistä ja harhaanjohtavaa.
Kuitenkin tätä luokittelua harrastetaan innokkaasti mediassa, samalla toitottaen tasa-arvoa ym.

varjo hyvä:

Eikö erikseen toivottu, että tämä ketju pysyisi sellaisissa kirjoituksissa, jotka keskittyvät JLand'in ketjuavaukseen ja itse tapahtuman muistelemiseen? Avattiin oikein oma ketju sivuraiteita varten. Kunnioittaisit Sinäkin sitä, vaikka mielenkiintoista luettevaa kirjoitatkin. Salli joillekin kirjoittajille se, että 11.09 koskettaa vertailematta tragediaa muihin tapahtuneisiin. Ei tänne maailmanpolitiikkaa, antipatioita, arvomaailmoja ja uskontoja; siinä toisessa ketjussa Sulla on enemmän 'tanssikavereita'.
Silloin pysyy ketjut paremmin koossa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Senior:
Se on vaikea pysyä omassa ketjussani kun kaikki keskustelu on tässä ketjussa....siitä mainitsin jo aikaisemmassa viestissäni.
viimeiset 20 viestiä tässä eivät ole olleet mielestäni hirveän "muisteluhenkisiä".
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
On niin teennäistä tämmöinen muistopäivä, että kyllä melkein itkettää... miksi tähänkin ketjuun ei saisi kommentoida, jos itseä ei huvita kumartaa aina USA'n edessä ja palvoa Yhdysvaltoja? Tai jopa kritisoida sitä, että ei kukaan muista milloin yhdysvallat pommitti hääjuhlat ns. paskaksi Afganishtanissa, ei sitä kukaan sure täällä. Ainiin, kun ne oli "rättipäitä". Yhdysvaltalaiset ovat korkeampaa rotua, unohdin. Niin ja ennenkaikkea USA=Hyvä Islamilaiset maat=Paha.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Re: Mietteitä

Viestin lähetti JLand
Asioista voi ja pitääkin keskustella, mutta minua ihmetyttää ja suoraan sanottuna vituttaa se idealiteetti, jonka mukaan jotkut kirjoittajista oikeuttavat 3000+ ihmisen kuoleman, because the USA had been askin for it.

Minun mielestäni terrorismi pitäisi maailmasta kitkeä, mutta ei nukettamalla koko Lähi-Itää, kuten Yrjö Puska ehkä on antanut puheistaan ymmärtää. Monet näyttävät näkevän asian niin, että Bushin kommentit ovat koko USA:n mielipide. Jos olisitte yhtään seuranneet tiedotusvälineitä niin tietäisitte, että monet asiantuntijat ympäri maata ovat kyseenalaistaneet kostoiskut Afghanistaniin.

Miksi ihmiset sitten ajattelevat, että "Amerikka saa sitä mitä tilaa"?

Jollei Yhdysvaltojen politiikka olisi ollut Kylmän sodan päätyttyä hyvin yksipuolista ja omaan napaan tuijottavaa tuskin ihmiset tuolloin olisivat sitä mieltä, että "Amerikka saa sitä mitä tilaa". Tietenkään todellisuudessa muutos ei ole ollut niin yksiselitteinen ja suoraviivainen vaan hivuttamalla tapahtunut, ei Yhdysvallat yhdessä yössä muuttunut valtioksi joka ei piittaa lukuisista allekirjoittamistaan sopimuksista. Kaikki nämä syyt vaikuttavat siihen millainen mielipide ihmisille muodostuu Yhdysvalloista, ja sen myötä kansasta. Kehitysmaissa jossa koulutustaso on vieläpä huomattavasti heikompi kuin teollisuusmaissa ei ole ihme, että mielipiteiden muokkaus Yhdysvaltojen vastaiseksi on niin helppoa.

Miksi meidän on noudatettava allekirjoittamiamme sopimuksia kun kerran rikkain ja voimakkain valtio ei niistä piittaa tippaakaan, kysytään monin paikoin. Niin, miksi pitäisi...

Yhdysvallat saavuttamallaan asemalla, maapallon ainoana hypervaltana, kerää toimillaan ja politiikallaan vihollisia jotka haluavat iskeä takaisin, toimimalla toisin, vihollisten määrä olisi mahdollisesti huomattavasti rajallisempi.

Siitä olemme samaa mieltä, että terrorismia vastaan on taisteltava, niin valtioterrorismia kuin järjestöjen harjoittamaa terrorismia. Se mitä aseita sotaan käytetään on sitten huomattavasti monimutkaisempi juttu. Bensalla ei loputtomiin kannata sammuttaa tulipaloa.

Vaikkei G. W. Bush'in mielipide olekaan sama kuin kaikkien amerikkalaisten mielipide niin hänen mielipiteellään on huomattavasti suurempi vaikutus kuin John Doe'n mielipiteellä. On myös huomioitava, että asemassaan Bush on oivallinen mielipiteiden muokkaaja, eiväthän kaikki saksalaisetkaan olleet samaa mieltä Hitlerin kanssa, riitti kun tarpeeksi moni oli. (Tiedän, vertaus voi olla hivenen mauton mutta osoittaa oivallisesti sen kuinka suuri vaikutus vaikutusvaltaisen henkilön mielipiteillä todellisuudessa on).

Tähän loppuun...

Kritiikitön ihailu voi olla yhtä vaarallista kuin kritiikitön vihaaminen.

vlad#16.


edit: Pahoitteluni, että laitoin tämän viestin tähän ketjuun, mutta koska täällä ollaan jo siirrytty sivuraiteille oli minun järkevämpää kommentoida JLand'in viestiä tänne kuin toiseen ketjuun.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo
Senior:
Se on vaikea pysyä omassa ketjussani kun kaikki keskustelu on tässä ketjussa....siitä mainitsin jo aikaisemmassa viestissäni.
viimeiset 20 viestiä tässä eivät ole olleet mielestäni hirveän "muisteluhenkisiä".

Juu, varjo, huomasin kyllä, lepo vaan. Sinun kommenteillasi vaan on taipumus herättää ihmiset kommentoimaan jyrkemmin sanakääntein. Ei sekään ole minulle uutinen. Enkä minä ole mikään Sinua syyttämään tai ohjailemaan. Sinähän olet tyylillesi uskollinen kirjoitteluissasi, muilla ne mopot kierroksia kerää, joten en tarkoittanut henkilökohtaisena kritiikkinä. Keskustelu, jossa kaikki on samaa mieltä, on enemmän nyökkäilyä ja peesaamista. Sellainen Jatkis olisi paljon tylsempi. Kunhan yritin vaan korostaa ketjunavauksen tarkoitusta.

Opinpahan korkeintaan sen, että Jatkoajassa kyllä syntyy keskustelua, oli aihe miten herkkä/tunteellinen hyvänsä. Jos otsikko on riittävän mielenkiintoinen, kaikki mahdolliset pointit ja reunat tulevat kyllä käsitellyiksi.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti eagle
... miksi tähänkin ketjuun ei saisi kommentoida, jos itseä ei huvita kumartaa aina USA'n edessä ja palvoa Yhdysvaltoja?

Esimerkiksi siksi, että Moderaattorit avasivat sellaiselle toisen ketjun ja toivoivat vielä sen jälkeen ihan erikseen tässä ketjussa keskityttävän avauksen mukaiseen muistelemiseen.

Tyydyttikö vastaus?

Jos muistelu ei kiinnosta, kannattaako kommentoida? Kenen täällä nyt pitää kumartaa mihinkään päin, jos tuntee myötätuntoa viattomien ihmisten turhasta kuolemasta?

Asiat asiana.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Niin mutta eikö afrikkalainen tai aasialainen ole yhtä viaton? Miksi häntä ei muisteta muistopäivällä?

Ja tuo toinen ketjuhan nyt jo meni moderaattoreiden toimesta naurettavaksi, kun otsikointi oli tasoa "varjo vs muu maailma". Vei maun siitä keskustelusta heti alkuunsa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti eagle
Niin mutta eikö afrikkalainen tai aasialainen ole yhtä viaton? Miksi häntä ei muisteta muistopäivällä?

Ja tuo toinen ketjuhan nyt jo meni moderaattoreiden toimesta naurettavaksi, kun otsikointi oli tasoa "varjo vs muu maailma". Vei maun siitä keskustelusta heti alkuunsa.

Kyllä.

Ihon väristä, uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta. Silloin kun puhutaan yksilöistä. Viaton mikä viaton.

En osaa Miksi -kysymykseesi vastata. Et edes kaivanne vastausta, sillä liekö sellaista olemassakaan.

Mitä toiseen ketjuun tulee, vastatkoon Moderaattorit omistaan, minulla on omienkin kanssa 'kädet täynnä' ;-)
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti Carlos


Jenkeillä ei ole mitään käsitystä siitä millaista on taistella veitsi kurkulla oikeasti itsenäisyyden ja vapauden puolesta.

Ja tuohon yhteen hiileen puhaltamiseen, voisin väittää että useimmissa kansakunnissa suuret tragediat yhdistävät ihmisiä ennennäkemättömällä tavalla. Jos yhteen hiileen puhaltamisen mallia haluat, niin lue vähän kotimaista sotahistoriaa, olisi jäänyt jenkeiltä tekemättä sama "united we stood".


Aiemmin: Niin, kyllähän Suomi on paras paikka maailmassa olla ja elää - suomalaisille.

Kyllä siellä USA:ssa tuo itsenäisyyssota Englantia vastaan on koulussa melko paljon esillä.

Ja aika hyvinhän ne ameeriikanpoijaat yhdistyneinä seisoivat esim. Japania ja Saksaa vastaan. Juu, ei tainnut olla vastustajilla realistisia mahdollisuuksia miehittää USA:ta, mutta aika lailla yksimielistä oli kotirintaman tuki 41-45, vaikka kaukana kotoa poijaat tappelivatkin.

Hmm... Suomella ja USA:lla onkin paljon yhteistä ... onhan Suomi kovin ameriikanmallinen maa.

muaddib
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
" aika hyvinhän ne ameeriikanpoijaat yhdistyneinä seisoivat esim. Japania ja Saksaa vastaan. Juu, ei tainnut olla vastustajilla realistisia mahdollisuuksia miehittää USA:ta, mutta aika lailla yksimielistä oli kotirintaman tuki 41-45, vaikka kaukana kotoa poijaat tappelivatkin. "

Tässähän se suurin ero onkin, kansa ei koskaan joutunut tuntemaan pommitusten hirveyttä tms. Eikä pelkäämään partisaaneja tms.

On suuri ero sotia "siellä jossain" tietäen ettei kotirintamalla ole mitään hätää vaikka hävittäisiinkin. Ja toisaalta on todella helppo tukea poikia sodassa kun elämänlaatu ei olennaisesti heikkene.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti muaddib

Ja aika hyvinhän ne ameeriikanpoijaat yhdistyneinä seisoivat esim. Japania ja Saksaa vastaan. Juu, ei tainnut olla vastustajilla realistisia mahdollisuuksia miehittää USA:ta, mutta aika lailla yksimielistä oli kotirintaman tuki 41-45, vaikka kaukana kotoa poijaat tappelivatkin.
muaddib

Jutussa on se pieni ero että Jenkeillä oli helvetinmoinen asemahti takana, ja tosiaan kotimantereelle ei tullut pommin pommia, ja miesten siellä rintamalla ei tarvinnut miettiä että onko perhettä ja kotia enää odottamassa kun palaan, jos palaan. Voin kuvitella että ei ollut mukavaa löytää 5-vuotiasta tyttöä kodin rippeiden keskeltä partisaanin seinään keihästämänä, tätä ei yksikään jenkkisotilas joutunut kokemaan.

Täällä kyykittiin helvetinmoisessa pakkasessa säästellen ammuksia ja käytiin pienellä arsenaalilla naapurin murskaavaa ylivoimaa vastaan. Kirjaimellisesti koko maa venytti voimansa yli äärirajojenkin, ja siitä palkkiona meillä on nyt itsenäinen Suomi missä elää. Taisteleminen kovaa vihollista vastaan kaukomailla, tai taisteleminen olemassaolosta jättiläistä vastaan kotipihalla ovat kaksi täysin eri asiaa.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti varjo
" aika hyvinhän ne ameeriikanpoijaat yhdistyneinä seisoivat esim. Japania ja Saksaa vastaan. Juu, ei tainnut olla vastustajilla realistisia mahdollisuuksia miehittää USA:ta, mutta aika lailla yksimielistä oli kotirintaman tuki 41-45, vaikka kaukana kotoa poijaat tappelivatkin. "

Tässähän se suurin ero onkin, kansa ei koskaan joutunut tuntemaan pommitusten hirveyttä tms. Eikä pelkäämään partisaaneja tms.

On suuri ero sotia "siellä jossain" tietäen ettei kotirintamalla ole mitään hätää vaikka hävittäisiinkin. Ja toisaalta on todella helppo tukea poikia sodassa kun elämänlaatu ei olennaisesti heikkene.

Spekulaatio II MS:n erilaisesta lopputuloksesta olisi tietty mielenkiintoista, mutta menee ohi aiheesta...

Suurin ero mihin? Että suomalaisilla(tai joillain muilla) on suurempi syy olla ylpeitä 'sotasaavutuksistaan' tai isänmaallisuudestaan? Miten suomalainen 'Karjala takaisin ja kaikkien-pitää-tietää-Suomen-pääkaupunki-ja-Nokia' -uho eroaa ameriikkalaisten 'God Bless America' -vouhotuksesta? Vai ymmärsinkö ihan väärin?

Mutta sehän on vain HIENOA jos amerikkalaiset siviilit ovat säästyneet sodan kauhuilta (no, ehkä sisällissotaa 1860-65 lukuunottamatta)! Ehkä siellä päin on tehty edes jotain oikein, kun ei ole tarvinnut 20 vuoden välein tuhota kaikkea yli kahta kerrosta korkeampaa jossain päin mannerta.

Eikö poikiensa/aviomiehensä kohtaloa joka päivä ajattelevan ja pelkäävän äidin/vaimon 'elämänlaatu' ole aika oleellisesti heikentynyt sodan takia?

Muille kuin varjolle: Älkää ny jumaleissön solvakko varjoo koko ajan, antakaa sen ees selittää ensin! Puhukaa toisillenne! Kosketella ei tarvitse.

muaddib
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kyllä mielestäni USA'n asenne on huomattavasti eroavainen vaikkapa Suomeen, monessakin mielessä. Kuinka moni suomalainen on niin täynnä itseään, että ei muista maista välitä ollenkaan. Suomalainen tietää vähän enemmän kuin omat kaupunkinsa, oman historiansa ja oman kielensä. Tietenkin Suomi on paljon pienempikin maa, mutta se nyt ei ole pelkästään syynä. Suomalainen tietää maailman historiasta, maailman maantiedosta ja kulttuurista enemmän, kuin USA'laiset omastaan. Yhdysvalloissahan historia alkaa siitä kun Kolumbus löysi amerikan.

Itse en koskaan ole arvostanut ylipatrioottista asennetta, mutta kyllä suomalaisen on syytä olla ylpeä maastaan, on meillä yleisesti asiat niin paljon paremmin, kuin esim. siellä jenkkilässä. Meillä ei ole tarvetta leikkiä maailmanpoliisia ja hakea poliittista hyväksyntää siviilien teurastuksille, jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös