mjr kirjoitti:
Toinen vaihtoehto, jota itse kannatan, on että historia on kaoottinen prosessi, Itse en näe muuta mahdollisuutta kuin rationaalisen, järkeen ja havaintoihin perustuvan lähtökohdan
No jotkut ovat sitä mieltä, että salaliitto itsessään on salaliitto, mikä sekin saattaa joissakin tapauksissa olla totta. Olen minäkin törmännyt ihmisiin ja selityksiin, joissa omat pyrkimykset on tuotu esiin salaliittoteorioiden varjolla, asioita jopa suoranaisesti vääristäen.
Oli kyse sitten julkisesta tiedosta tai salaliittoteorioista, on kaiken lähtökohta kriittinen ja analyyttinen pohdinta. Eksyttäjiä mahtuu joka junaan. Ainakaan omalla kohdallani ei niinkään ole kyse halusta uskoa maailman olevan jännittävä salaseurojen juonittelujen tulos, vaan pikemminkin ymmärtää miksi ja miten asioita tapahtuu. Salassa mahdollisesti tapahtuvat asiat, kuuluvat silti kohdallani tähän pohdiskeluun.
Ei tokikaan pidä kummassakaan tapauksessa yleistää liikoja. Maailmassa on edelleen kahdenlaisia ihmisiä, toiset ovat suhteellisen inhimillisiä (thank God!) ja toiset häikäilemättömiä jounittelijoita, jotka vääntävät kaiken umpikieroon.
Olen itse tutkinut ja pohtinut vapaa-ajallani maailman asioita ja WTC-iskut olivat kimmoke uskaltaa nähdä kulissien taakse, sekä rationaalisesti että intuitiivisesti. Totuus on aina jossain puolivälissä. Kuten täällä joku aiemmin totesi, tarvitaan molempia tapoja keskusteltaessa asioista, eikös juuri se ole rationaalisuutta ja järjenkäyttöä parhaimmillaan? Ehkä se johtaa meidän jonaina päivänä suurempien totuuksien äärille ja auttaa paljastamaan voimat, jotka conspiroivat päämme menoksi.
On joka tapauksessa selvää, että maailman johtamiseen ei organisoimattomat yhden miehen voimat riitä. Siihen tarvitaan erilaisia järjestöjä ja "veljeskuntia". Osa niistä on näkyviä ja osa mitä suuremmalla todennäköisyydellä ei ole ja myös näkyvillä voi olla ns. "hidden agenda".
Perimmäinen ongelma ei ole suinkaan terrorismi, vaikka Bush & co. haluavat sinun uskovan niin, sillä kuka oikeastaan on terroristi..al-Qaida vai USA? Minulle terroristi on ihminen, joka riistää toista ja pyrkii alistamaan toista omien mieltymystensä mukaan.. Perusongelma on pikemminkin ahneus ja halu hallita maailmaa. Edellä mainitsemani häikäilemätömät ihmiset ovat etunenässä olleet haalimassa sitä valtaa itselleen keinoja kaihtamatta, kun taas vilpittömät ihmiset eivät. Näin ollen jo nopeasti ihmiskunnan historiassa julkeilla juonittelijoilla on ollut suurin valta maailman asioihin..
Minusta ihminen on pohjimmiltaan suurenmoinen luomus, jolla on älyllistä ja moraalista kapasiteettia ratkaista monet ongelmat, jotka vitsaavat ihmiskuntaa. Miksi sitten suuri osa ihmisistä elää köydyydessä, vaikka ravintoa riittäisi.. miksi rauhaanpakottamista seuraa entistä pahempia sisällissotia (esim. Irak). Miksi ihmisille on syötetty systemaattisesti antibiootteja vuosikymmenet ja sitten ihmetellään uusien vaarallisten kulkutautien vaarallisuutta? ...Miksi olemme yhä riippuvaisia öljystä, vaikka aurinkokunnassamme säteilee melkoinen ydinreaktori energiaa koko maapallolle, kuinka ihmienn tarvitsee fossiilisia polttoaineita, käyttävätkö salamat kenties öljyä voimanlähteenään?
Nämä kysymykset eivät jätä minua rauhaan, eikä niiden saisi jättää ketään rauhaan ketään muutakaan.