Itselläni Kilin kokemus oli sellainen, että n. viidessä tuhannessa metrissä tuli stoppi vuoristotaudin takia. Mutta en lähtenyt sinne hakemaan mitään kärsimystäytettä tyhjälle elämälleni vaan katselemaan maisemia ja kävelemään. Neljään ja puoleen kilometriin asti se sujui jopa helposti. Tuossa korkeudessa muuten todistimme joidenkin turhaa jääräpäisyyttä kun japanilaista kaveria tuotiin kärryllä vauhdilla alaspäin. Tajuton kaveri vaan heilui kärryssä laidasta laitaan, kun kantajat veivät häntä vauhdilla turvallisempiin korkeuksiin.
Ennen kuin nielee syötin, kannattaa käydä lukemassa Relaa.comista, mitä mieltä killan puuhailuista ollaan - asiassa jos toisessa.
Minusta kannattaa hankkia opettajat, joilla on eurooppalaiset tunnustetut tutkinnot, nelivuotinen alan koulutus.
Tuossa on kahdeksan sivua keskustelua kivionnettomuudesta.
Kaksi suomalaiskiipeilijää kuoli Kebnekaise-vuorella | Relaa.com
Ainakin Ankarat Avotunturit: Erämaaretkeilyä tuntureilla ja Arktiksella | Ankarat AvotunturitKetkä muut järjestävät koulutuksia Suomessa Killan lisäksi?
Ainakin Ankarat Avotunturit: Erämaaretkeilyä tuntureilla ja Arktiksella | Ankarat Avotunturit
Kun olisi ylimääräistä aikaa ja rahaa, niin kyllähän etenkin jäätiköt olisivat kiinnostavia kohteita.
Sinne yrittäneistä taitaa lähemmäs 1/4 olla kuollut ja matkalla on jo niin paljon asioita joihin ei voi mitenkään vaikuttaa itse, että hengissä selviäminen on osittain jo ihan kiinni pelkästä sattumasta.
Lentämisessä se vaaditaan, koska katsotaan, että kolmessa kilometrissä toimintakyky alkaa laskea. Ei sitä tarvitse käyttää kylässä, mutta kuten Wikipedian jutussa todetaan, riskit kasvavat sitä suuremmiksi, mitä korkeammalle noustaan.
Niinpä niin, Kari Vaiska Vainio on vienyt Killan parhaat miehet mukanaan omaan firmaansa. Ainakin Vaartimon Toni oli mukana kun Killan reissulla Mont Blancilla oltiin. Kilpailu on kovaa elämysmatkailussakin. Muistaakseni Kiltalaiset tekivät heti alkuun selväksi että heillä ei ole lupaa tomia oppaina Alpeilla ja he ovat mukana ihan niinkuin muutkin köysistön jäsenet. Sellainen muisto tuli mieleen tuolta Blancilta että kovan kiipeämisrupeaman jälkeen tultiin jollekin alppimajalle, tämä oli jossain reilussa kolmessa tonnissa. Minä päätin palkita itseni yhdellä oluella, no virhehän se oli. Kun päästiin leiripaikalle ja ruvettiin telttoja pystyttämään alkoi helvetillinen päänsärky. Ajattelin että tässäkö tämä oli, onko lähdettävä alaspäin. Otin kuitenkin kaksi nelisatasta Buranaa ja ajattelin että nukutun yön jälkeen tarkistetaan tilanne. Ja aamulla mies oli kuin uusi, päänsärystä ei tietoakaan.
Noin vuosi sitten kuolleesta Samuli Mansikastakin todettiin jollain foorumilla, että hänellä oli jo taustallaan niin monta korkeaa huiputusta, että kuolema oli sille luonteva jatkumo
Ei varmasti tee, mutta antaa paremmat lähtökohdat onnistumiselle ja turvalliselle huiputukselle.@Alamummo , ei tuo UIAGM koulutuskaan kuolemattomaksi tee, kuten varmaan Relaa.comin keskustelusta huomasit. Ylhäällä kun liikutaan niin aina jotakin voi sattua, toki hyvä riskianalyysi ei haitaksikaan ole. Olisin koska tahansa valmis lähtemään Laskuvarjojääkärikillan retkikuntaan, pelkäänpä vaan ettei minua niihin huolittaisi.
Minä tiedän, että 300 korkeusmetriä on suositus. Kilillä ongelmana on se, että siellä ei saa leiriytyä kuin tietyissä paikoissa, joiden välillä on n 1 km korkeutta. Akklimatisoimme yhdessä paikassa vuorokauden, mutta ei se sillä kertaa riittänyt minulle. Monelle muulle kylläkin. Ja olin ihan kaupallisen matkanjärjestäjän patikalla mukana.@Alamummo, ilmeisesti etenit liian nopeasti kun vuoristotautiin sairastuit, 300 korkeusmetriä vuorokaudessa on suositus.
Ei varmasti tee, mutta antaa paremmat lähtökohdat onnistumiselle ja turvalliselle huiputukselle.
Minä tiedän, että 300 korkeusmetriä on suositus. Kilillä ongelmana on se, että siellä ei saa leiriytyä kuin tietyissä paikoissa, joiden välillä on n 1 km korkeutta. Akklimatisoimme yhdessä paikassa vuorokauden, mutta ei se sillä kertaa riittänyt minulle. Monelle muulle kylläkin. Ja olin ihan kaupallisen matkanjärjestäjän patikalla mukana.
Eilen tuli katsottua kiipeilydokumentti parhaasta päästä. Kaksi brittikaverusta Andeilla 80-luvulla. Ylös mennessäkin sattuu ja tapahtuu, huiputus ajoittuu leffassa johonkin puolen tunnin kohdalle, jonka jälkeen alas tullessa toinen murtaa jalkansa, jolloin toinen alkaa hilata tätä alas. Jakapuoli päätyy tämän hilausköyden varaan jyrkänteeltä roikkumaan, eikä kannattelijalle jää muuta vaihtoehtoa kuin katkaista köysi. Köydenkatkoja luulee jalkapuolen kuolleen ja häipyy. Jalkapuoli putoaa kymmeniä metrejä, yllättyy olevansa edelleen hengissä, ja alkaa käsikirjoittaa selviytymistarinaansa joka todellakin on vertaansa vailla. Nämä tarinat kun muistaisi joskus kun jossain puolimaratonissa tai vaelluksella tuntuu että voimat olisivat muka lopussa...
IMDB: Kuoleman rajalla (2003)
YouTube: [SD][En] Touching the Void (Documentary)
Making of: Kevin Macdonald on filming Touching the Void | Film | The Guardian
Eilen tuli katsottua kiipeilydokumentti parhaasta päästä. Kaksi brittikaverusta Andeilla 80-luvulla. Ylös mennessäkin sattuu ja tapahtuu, huiputus ajoittuu leffassa johonkin puolen tunnin kohdalle, jonka jälkeen alas tullessa toinen murtaa jalkansa, jolloin toinen alkaa hilata tätä alas. Jakapuoli päätyy tämän hilausköyden varaan jyrkänteeltä roikkumaan, eikä kannattelijalle jää muuta vaihtoehtoa kuin katkaista köysi. Köydenkatkoja luulee jalkapuolen kuolleen ja häipyy. Jalkapuoli putoaa kymmeniä metrejä, yllättyy olevansa edelleen hengissä, ja alkaa käsikirjoittaa selviytymistarinaansa joka todellakin on vertaansa vailla. Nämä tarinat kun muistaisi joskus kun jossain puolimaratonissa tai vaelluksella tuntuu että voimat olisivat muka lopussa...
IMDB: Kuoleman rajalla (2003)
YouTube: [SD][En] Touching the Void (Documentary)
Making of: Kevin Macdonald on filming Touching the Void | Film | The Guardian
Mä en ihan ymmärrä, miksi tuota Huippujengiä moni on jaksanut katsoa. En väitä, että kyseessä olisi mikään poikkeuksellisen surkea ohjelma, kun en kerran sitä ole juuri nähnyt. Mutta vuorikiipeilystä on nykyään tarjolla älyttömän paljon hyviä sekä realistisia leffoja ja dokkareita, monet näistä jopa YouTubesta.
Ideana kai, että on helpompi samaistua ihmisiin joille vuorikiipeily ei ole tuttua ja sitä kautta saada jotain itselleen? Onko se nyt sitten sen hienompaa katsella jotain elokuvaa jossa kerrotaan jostakin onnettomuudesta vuorilla tjms..