Ai täällä on tämmöinenkin ketju. Hienoa! Nimittäin itse olen hourahtanut varsin tiukasti noihin vuoriin, kun nyt jo aika monta vuotta on tullut Alpeilla asuttua.
Olen kuitenkin varsin maltillinen kaveri, ja kiipeilen ja vaeltelen tuolla lähinnä nautinnon ja luonnon takia, en niinkään adrenaliinibuustauksen. Toki pientä jännääkin välillä tarvitsee tehdä ja vähän kokeilla rajoja. Alpeilla on paljon kaapelivarmisteisia kiipeilyvaellusreittejä, joilla voi hyvinkin turvallisesti kokeilla pikkuisen omia rajojaan ja nauttia huikeista näkymistä jyrkänteen seinillä. Valjaissa kiinni oleva tuplalukkovarmistus kytketään kaapeliin kiinni. Kiipeilykenkiä ei tarvitse, vaan pelkät tukevat vuorivaelluskengät.
Usein haeskelen myös huippuja, joille on turvallista kavuta täysin ilman varmistustakin. Tällöin pääasia on liikunta ja luonnosta nauttiminen. 1500:kin metrin kiipeäminenkin jyrkähkölle vuorelle on muuten lämpimällä säällä aivan kelvollinen urheilusuoritus.
Minä en usko, että on hiihtänyt. Todennäköisesti vain lasketellut. Haluaisin nähdä sen juhamiedon, joka noissa korkeuksissa hiihtää. Korkeintaan se äijä, joka veti pohjoisnavalla marathonin sekä juosten että fillarilla voisi olla potentiaalinen kandidaatti kondiksen puolesta.
Kyse lienee kuitenkin ski-touringista. Niille, ketkä eivät tiedä, ski-touring on rinteen kapuamista ylöspäin laskettelukamojen tapaisilla vehkeillä. Suksen pohjaan kiinnitetään eräänlainen nauha, joka antaa täydellisen pidon ylöspäin mentäessä. Huipulla sitten nauha irroitetaan suksista ja lasketaan puuteria alas. Lasku on hieno palkinto kiipeämisestä.
Kiivetessä takaside avataan, jolloin kantapää pääsee liikkumaan ylös ja alas. Kantapään alle saa siteestä eräänlaisen eri asentoihin säädettävissä olevan tuen, joka pitää kantapään riittävän ylhäällä, joten jalka on "levossa" melkein samassa asennossa, kuin tasaisella seistessä.
Noillla välineillä pääsee huipuille, joille ei ikinä uskoisi kenenkään suksilla pääsevän.
Aivan helvetin hienoa touhua. Voin suositella kenelle tahansa Alpeilla käyville, kuka osaa kohtuullisen hyvin lasketella. Eikä tarvitse olla mikään mestari - touring oppaat suunnittelevat reitit asiakkaan tason mukaan. Kamat ovat törkeen kalliita, mutta vuokraaminen onnistuu kohtuuhintaan.
Tästä youtube-videosta saa hyvän kuvan ski-touringista. Näillä kavereilla tosin näytti olevan jääkiipeilykamatkin mukana Elbrusilla. Siellä niitä saattaa tarvitakin.