Vuokra- tai omistusasunto

  • 534 156
  • 2 712

Tuamas

Jäsen
Itse olenkin ajatellut "tienata" jonkin aikaa asumalla omistusasunnossa, ja kun sopiva tilanne koittaa, rahastan asunnolla ja matkustelen. Loppuelämän, on se lyhyt tai toivottavasti pitkä, voi hyvin elellä vuokralla.

Niin, asuntosäästäminen on nimenomaan helppo tapa säästää itselle sitä omaisuutta, kun kuitenkin asuminen lähes poikkeuksetta maksaa x-summan rahaa.

Ihmiset liian herkästi ajattelevat omistusasumisen kuluksi lainan kuukausierän, vaikka se todellinen kulu on koron osuus ja lyhennys menee "omaan taskuun.".

Toki tästä on täytynyt työn puolesta valistaa asuntosijoittajiakin joista osa on ollut sitä mieltä, että jos sijoitusasunnosta ei jää koron ja lyhennyksen jälkeen rahaa, ei tuottoakaan ole tullut.
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ihmiset liian herkästi ajattelevat omistusasumisen kuluksi lainan kuukausierän, vaikka se todellinen kulu on koron osuus ja lyhennys menee "omaan taskuun.".

Eihän tuo ensin mainittukaan ihan väärin ole, koska kun olet ostanut asunnon lainalla, et ole maksanut sitä vielä. Käytännössä maksaessasi lainaa maksat asuntoa erämaksuna, eli se on kokonaan kulua. Vrt. televisio, jonka maksat erämaksuna, ja jonain päivänä voit myydä pois, kunhan olet kaikki maksuerät suorittanut.

Ymmärrän kuitenkin pointtisi. Vuokralla maksat jatkuvasti ko. television käytöstä, eikä se pitkällä tähtäimellä ole järkevää.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Kai tiedät, että kun asut vuokralla, maksat nuo huoltokulut, lainanlyhennykset, remontit ja korot myös itse. Lisäksi maksat omistajan tuoton, etkä saa tietenkään asunnon arvonnoususta penniäkään, vaan sen sijaan kun asuntojen hinnat nousevat, nousee vuokrasikin. Mieti siinä sitten, kumpi on pitkällä aikavälillä halvempi ratkaisu.

No ei välttämättä. Jos kerrostaloon tulee kuukausia kestävä putkiremontti niin sitä on todella vaikea maksattaa vuokralaisella. Ja jos vuokraisäntä ei laske vuokraa putkiremontin ajaksi, voi olla että vuokralainen lähtee pois ja ehkei asunnosta saa ollenkaan vuokratuloja useiden kuukausien aikana. Onnistuuko vuokran nostaminen tarvittavaa määrää kun putkiremontti on valmis? Riippuu tapauksista, ei välttämättä läheskään aina.

Yksi lisäetu vuokralla asumiselle voi olla asumistuki, joskaan sitä ei taida saada jos toteuttaa ehdon "mahdollisuus tehdä laina ja ostaa sillä oma asunto". En tiedä miten nuo rajat menevät, käytännössä voi olla niin että mikäli vuokralaisella on säännöllisiä palkkatuloja, asumistukea ei tule.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä en keksi yhtään hyvää syytä asua vuokralla

Minä keksin monta. Itse asuin yli kymmenen vuotta vuokralla Länsi-Helsingissä juuri työelämän aloittamisen jälkeen.

Ensinnäkin pääsin suoraan uuteen kerrostaloon, liki 70m2. Ei mitään tsäänsejä parikymppisenä omaan tuollaiseen tuolta alueelta, puhumattakaan uudesta kun tilillä oli 0€ kun lähdin himasta. Jos asut vieläpä muijan kanssa ja kulut puoliksi, niin ei pöllömpi hinta ollut ainakaan vuosituhannen vaihteessa aravalainoitetussa kolmiossa joka oli vieläpä saatu oman työpaikan kautta, se työpaikka ainoastaan päästi mut jonossa muiden ohi, muita etuja se ei tuonut.

Aravalainoitetussa vuokrankorotukset oli sellaista noin 6-10€ vuodessa. Asuin uudessa kämpässä, penthouse ylin kerros, sauna jne. Maksoin silloin kun muija oli makselemassa sitä myös niin about 300€ /kk, aluksi jopa alle. Kyllä siinä on kolmesataa hyvää syytä asua vuokralla ja kerätä loppuliksasta säästöjä vaikkapa siihen omistusasuntoon taikka ferrari testarossaan, jokaisella omanlaisensa haaveet.

Nykyään asun omistusasunnossa kun sain kerättyä sievoisen summan käsirahaksi lainaa varten ja koin saavani kohtuu riskittömän lainan hyvillä ehdoilla.

En tiedä nyky vuokramarkkinoista, nauttiiko kukaan halvoista vuokrista tällä hetkellä missään ja millään kuvioilla. Mutta siksi tämä tarina että kyllä vielä noin 15v sitten se onnistui ainakin näissä aravalainotetuissa kämpissä ja olin tyytyväinen vuokralla asuja.

_
 

Tuamas

Jäsen
Eihän tuo ensin mainittukaan ihan väärin ole, koska kun olet ostanut asunnon lainalla, et ole maksanut sitä vielä. Käytännössä maksaessasi lainaa maksat asuntoa erämaksuna, eli se on kokonaan kulua. Vrt. televisio, jonka maksat erämaksuna, ja jonain päivänä voit myydä pois, kunhan olet kaikki maksuerät suorittanut.

On se nyt ihan väärin, niin kauan kuin asuntojen arvot eivät putoa.

Vertauksesi toimisi jos puhuttaisiin autolainasta, jossa lainan kohteen arvo putoaa samaa vauhtia ellei jopa nopeammin kuin lainasumma.

Kun ostat asunnon, vaikka oletkin siitä velkaa pankille, voit sen halutessasi myydä kun olet maksanut siitä vaikkapa 20 % tai 0 % ja jos saat siitä saman kuin maksaessasi, on sinulla taskussasi tuo 20 % asunnon hinnasta (-myyntikulut).
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No ei välttämättä. Jos kerrostaloon tulee kuukausia kestävä putkiremontti niin sitä on todella vaikea maksattaa vuokralaisella. Ja jos vuokraisäntä ei laske vuokraa putkiremontin ajaksi, voi olla että vuokralainen lähtee pois ja ehkei asunnosta saa ollenkaan vuokratuloja useiden kuukausien aikana. Onnistuuko vuokran nostaminen tarvittavaa määrää kun putkiremontti on valmis? Riippuu tapauksista, ei välttämättä läheskään aina.
....

Kaikkea voi sattua, mutta jos taloyhtiö on asiallisesti hoidettu, on putkiremontit ja muut ennakoitu ajoissa, suunniteltu rahoitus ynnä muuta ja homma on ennustettavaa. Toki vuokratuloihin tulee katkoja, mutta samahan se jos asut itse siinä omistusasunnossa. Saattaa tulla putkiremontti ja joudut vuokraamaan väliaikaisen luukun. Loppujen lopuksi vuokralainen maksaa kuitenkin omistajan tuoton, mikä on siis toiminnan voitto plus asunnon arvonnousu, kuten mainittiin. Suhdanteiden vaihtuessa molemmissa on heittoa, mutta vaikea kuvitella, että helsingissä ei asunnon omistaminen kannattaisi. Vaikka asuntojen hintojen nousu on ollut maltillista jo jonkun aikaa, niin onko vuokramarkkinoilla ollut sen takia hiljaisempaa ja hinnat polkeneet paikallaan. Epäillä sopii, vaikka en vuokratasoja ole seurannutkaan.

Toki vuokralla asumiselle on syynsä. Olen itsekin asunut kun opiskelin. Alle vuosi valmistumisen jälkeen ostin ekan oman. Nykyisessä olen asunut 5 vuotta. Maksoin 240k ja naapuri myi juuri identtisen, mutta huonokuntoisemman luukun 320k. Jos ajatellaan, että saisin omastani saman, niin voi kysyä, miten ihmeessä olisin voinut normaali palkkatulolla säästää 80k riihikuivaa viidessä vuodessa, varsinkin kun nyt on surkeat ajat olleet viime aikoina. Mainittakoon vielä, että yhtiölainaa on tullut 15k, että sikäli ei luvut ihan pidä paikkaansa, mutta selittää osaltaan ajankohtaan nähden suurta arvonnousua.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Toki tästä on täytynyt työn puolesta valistaa asuntosijoittajiakin joista osa on ollut sitä mieltä, että jos sijoitusasunnosta ei jää koron ja lyhennyksen jälkeen rahaa, ei tuottoakaan ole tullut.

Jos tuon tason asuntosijoittajia on oikeasti olemassa, ei heille voi kovinkaan ruusuista tulevaisuutta luvata. Itse ostin ensimmäisen sijoitusluukun keväällä 2000 ja siitä lähtien on enemmän ja vähemmän touhuttu noissa merkeissä. Vuosi sitten päätin yleisten talousnäkymien heiketessä pienentää riskiä ja kevensin salkkua niin että jäljellä on nyt yksi kämppä, se eniten tuottava.

Asuntosijoittamisella voi tehdä rahaa, mutta kyllä se työtä vaatii.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Jossain määrin molempia asumismuotoja kokeilleena voin kohtuullisella elämänkokemuksella todeta, että oman asunnon maksaminen nykyisillä suhdanteilla peittoaa taloudellisesta näkökulmasta katsoen vuokra-asumisen satanolla.

Jos vain mahdollista on hankkia oma asunto ja saada asuntolainaa sellaisen hankkimiseen en epäröisi.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asuntosijoittamisella voi tehdä rahaa, mutta kyllä se työtä vaatii.

Ennenkaikkea se vaatii rahaa. Helpoin tapa tehdä rahaa on rahalla.

----

Näin opiskelijana vuokra-asuminen on omistusasumista edullisempaa. Opintotukeen sisältyvä asumislisä auttaa eikä se sido puolen kuukauden vuokratakuita enempää rahaa. Toki jos olisi ylimääräistä rahaa, niin oman asunnon hankinta tulisi jossain vaiheessa eteen.
 

Andrew

Jäsen
Varmasti moni ihminen asuisi mielummin vuokralla, mutta esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vuokrien hinnat ovat niin älyttömät, että jos tietää, että asettuu aloilleen niin on fiksumpaa ostaa oma.

Asunto on kuitenkin sijoitus ja pienet asunnot hyviltä alueilta on helppo muuttaa rahaksi, jos elämäntilanne muuttuu.

Tärkeintä minusta tällä hetkellä niiden ihmisten jotka miettivät asunnon ostoa on selvittää, että selviääkö mahdollisista koron nousuista. Kannattaa muistaa, että jo yhden prosentin koron nousu isossa lainassa tuntuu kuukausilyhennyksessä.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Ylläkäytävä keskustelu herätti ajatuksen, joka ei hirveästi liity ketjun aiheeseen, mutta sanotaan kuitenkin. Omistusasunnossa rahaa pelataan omaan pussiin. Usein kuitenkin on niin, että rahat ovat asunnossa kiinni loppuelämän. Tällöin on aivan sama, asuuko vuokralla vai omistusasunnossa. Itse olenkin ajatellut "tienata" jonkin aikaa asumalla omistusasunnossa, ja kun sopiva tilanne koittaa, rahastan asunnolla ja matkustelen. Loppuelämän, on se lyhyt tai toivottavasti pitkä, voi hyvin elellä vuokralla.

Onnistuuko Suomessa ns. kaanteiset asuntolainat eli esim. kun asunto on maksettu tehdaan kaanteinen laina? Tyypillisesti asunnonomistajan taytyy olla tietyn ikainen, jotain 60-65 v ja tallaisessa lainassa omistaja saa esim. kuukausittaisen summan lainanantajalta. Kun asunnonomistaja kuolee, tai asunto myydaan niin laina maksetaan takaisin eli kuolintapauksessa voi kayda niin etta perikunta jaa nuolemaan nappejaan.

JOL
 

Tuamas

Jäsen
Jos tuon tason asuntosijoittajia on oikeasti olemassa, ei heille voi kovinkaan ruusuista tulevaisuutta luvata. Itse ostin ensimmäisen sijoitusluukun keväällä 2000 ja siitä lähtien on enemmän ja vähemmän touhuttu noissa merkeissä.

No ainakin osalla sijoitustoiminta jatkuu vieläkin ja tapauksia on useampia vaikkei näissä asioissa neuvominen ihan meidän ydinbisnekseen kuulu.

Keskustelut on yleensä käyty siinä vaiheessa kun vuokratuotosta on täytynyt maksaa veroja.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onnistuuko Suomessa ns. kaanteiset asuntolainat eli esim. kun asunto on maksettu tehdaan kaanteinen laina? Tyypillisesti asunnonomistajan taytyy olla tietyn ikainen, jotain 60-65 v ja tallaisessa lainassa omistaja saa esim. kuukausittaisen summan lainanantajalta. Kun asunnonomistaja kuolee, tai asunto myydaan niin laina maksetaan takaisin eli kuolintapauksessa voi kayda niin etta perikunta jaa nuolemaan nappejaan.

JOL

Onnistuu kyllä, mutta Suomessa on jotenkin kummallinen ajatustapa, jossa vanhanakin halutaan lähinnä hamstrata omaisuutta ja ajatellaan, että kyllähän lapsille pitää jättää mahdollisimman paljon. Omia vanhempiani olen tähän kannustanut, mutta ei ole ainakaan vielä ollut tarvetta.
 

Gestapo

Jäsen
Helpoin tapa tehdä rahaa on rahalla.

Tässä piilee totuuden siemen. Työni kautta olen paljon yksityisten kiinteistöihin sijoittavien heppujen kanssa tekemisissä ja onhan se suoraistaan hupaisaa katsella kun poijjaat puolihuolimattomasti repivät sivubusineksenaan miljoonan voittoja tekemättä käytännössä juuri mitään. Siis tässä tarkoitin niitä karjuja, jotka otona ostavat kiinteistöjä, tekevät esim käyttötarkoituksen muutoksen ja myyvät eteenpäin. Tietysti siinä ohessa työllistävät lauman konsultteja, suunnittelijoita ja rakentajia. Yhteisenä tekijänä usein tuntuu olevan peritty raha tai rikkaat sukulaiset, laajat kontaktit ja hyvät suhteet Hypoteekkiyhdistykseen.
 
Näin opiskelijana vuokra-asuminen on omistusasumista edullisempaa.

No ei opiskelijastatus tee siitä yhtään edullisempaa. Itse olen opiskelija ja asun omistusyksiössä Kalliossa. Kulut ovat noin 375 €/kk (korot+vastike). En saa opintotuen asumislisää, mutta toki yleistä asumistukea. Tätä kämppää olen vuosi sitten vuokrannut hintaan 750 €/kk.

Monesti omistusasuntoa pidetään sitovana. Omistusasunnon voi laittaa vuokralle lyhyelläkin varoitusajalla ja muuttaa vaikka Balille x kuukaudeksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Opiskelijastatus ei tee, mutta opintotuki tekee kyllä, jos on matalavuokrainen asunto. Siihen kun saa sen 80 % asumislisän, sen sijaan ylatia ei saa kaikkeen sillä hetkellä maksettavaan asumiskuluun, mikäli kyseessä on omistusasunto.
 
Opiskelijastatus ei tee, mutta opintotuki tekee kyllä, jos on matalavuokrainen asunto. Siihen kun saa sen 80 % asumislisän, sen sijaan ylatia ei saa kaikkeen sillä hetkellä maksettavaan asumiskuluun, mikäli kyseessä on omistusasunto.

Totta turiset. Mikähän tuon taustalla on, että asumislisää maksetaan vain vuokra-asuntoihin? Aivan päätöntä.

Saan opintotukea + yleistä asumislisää yhteensä 300 euroa, kulut ovat 375 euroa, jolloin yhteiskunta kattaa 80% mun asumiskuluista (tai näin sen ajattelen, vaikka yleisen asumislisän osuus on vain alle 100 €). Tämä on mulle enemmän kuin fine, mutta asumislisä on selvää syrjimistä omistusasujia kohtaan.
 
No ei opiskelijastatus tee siitä yhtään edullisempaa. Itse olen opiskelija ja asun omistusyksiössä Kalliossa. Kulut ovat noin 375 €/kk (korot+vastike).

Kuulostaa erittäin fiksulta järjestelyltä. Vielä fiksumpaa toki olisi asua kokonaan velattomassa omistusasunnossa. Silloin ei tarvitse maksaa niitä korkoja ja asuminen tulee vielä halvemmaksi. Mikseiköhän useampi opiskelija tee niin?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Itse olen opiskelija ja asun omistusyksiössä Kalliossa. Kulut ovat noin 375 €/kk (korot+vastike).

Ihan uteliaana kyselen, koska tuo yksiö on hommattu ja minkä verran kustansi? Kallion seutuvilta on tullut omistusasuntoja katseltua jonkin verran ja järjestään nuo tuppaavat olemaan joko "helevetin kalliita" tai suuria remppoja parin vuoden sisään vaativia.
 
Ihan uteliaana kyselen, koska tuo yksiö on hommattu ja minkä verran kustansi? Kallion seutuvilta on tullut omistusasuntoja katseltua jonkin verran ja järjestään nuo tuppaavat olemaan joko "helevetin kalliita" tai suuria remppoja parin vuoden sisään vaativia.

Kalliossa yksiö maksaa käsittääkseni yli 100 000 euroa joka tapauksessa. Jos tulot on sellaiset, että saa pankista noin paljon lainaa, silloin ei taideta paljon opintotukia nostella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös