Valioyksilö
Jäsen
Itsekin tosin opiskelijana asuntolainan sain, mutta tienestit on sellaiset että opintotuen maksimituloraja (22k) ylittyy jo jossain kesäkuun tienoilla.
Minä en ollut opiskelija kun nostin lainan.
Itsekin tosin opiskelijana asuntolainan sain, mutta tienestit on sellaiset että opintotuen maksimituloraja (22k) ylittyy jo jossain kesäkuun tienoilla.
Onko kolmioille kysyntää Helsingin alueella? Yksiöt ja kaksiot menevät hetkessä ainakin näillä seuduilla.
Minkälainen on tyypillinen vuokralainen kolmiossa? Perhe vai jokin solukämppä -tyyppinen ratkaisu? Tavoitteena olisi kuitenkin pitkäaikainen vuokralainen jolloin tuotto olisi vakaata eikä ns. tyhjiä kuukaisia tulisi vuosittain.
Huonoista vuokralaisista saa kyllä lukea vähän joka tuutista mutta onko todellisuus kuitenkin toinen? Mihin riskeihin pitäisi vuokranantajana varautua?
Asunto hyvältä paikalta on sijoituksena myös siinä mielessä hyvä, että sen pystyy aika helposti muuttamaan rahaksi, jos haluaa vaikka tauon työelämästä ja lähteä jonnekin halvan elintason maahan elämään pidemmäksi ajaksi.
Tämä ei esimerkiksi juuri nyt pidä paikkaansa, koska varsinkin isompien asuntojen myyntiajat ovat tällä hetkellä karkeasti sanottuna kuukausia ennemminkin kuin viikkoja. Hinnalla pystyy nopeuttamaan myyntiaikaa, mutta harva siihen kuitenkaan on valmis, koska luonnollisesti halutaan maksimaalinen tuotto/voitto.
Luottotietonsa menettänyt ei automaattisesti ole huono vuokralainen, mutta vähänkään epävarmassa tilanteessa ei kannata ottaa riskiä. Tai ainakaan itse en ottaisi. Ja paljon vaikuttaa sekin, miksi luottotiedot ovat menneet ja milloin. Jos kysymys on vuokranmaksusta johtuvista häiriöistä, ei ikinä kannata ottaa riskiä. Myöskään kulutusluotoista johtuvat häiriöt ilman perusteltua syytä eivät kannusta vuokraamiseen ja vuokralaiseksi vaikuttavan iänkin pitäisi minun mielestäni vaikuttaa. Parikymppisellä ei pitäisi olla luottohäiriömerkintöjä, mutta ikävä kyllä se on nykyään hyvinkin yleistä. Sen sijaan, jos hakijana olisi esim. yksinhuoltajaäiti, jonka luottotiedot ovat menneet siksi, että sairastui vuosia sitten vakavasti, joutui sairaslomalle työstään ja lapsille oli pakko ostaa talvitakit ja muut perusvermeet, vaikka rahaa ei ollut penniäkään ja elämä on sittemmin palannut oikeille uomilleen, saattaisin itse olla valmis miettimään vuokraamista, jos kaikki muut natsaa ja ihmisestä jää vilpitön kuva.
Mulla on silleen että mä koitan vältellä ahdistavaan oravanpyörään joutumista. Jotkut ottavat 20 vuoden asuntolainoja tms. Mä en halua niin pitkälle suunnitella enkä mihinkään sellaiseen sitoutua. Mä en halua omistaa sitä asuntoa enkä myöskään olla kellekään velkaa. Mä haluan olla vapaa.
Miten olet ajatellut säilyttää nykyisen elintasosi sitten, kun jäät eläkkeelle ja tulot tippuvat huomattavasti?
Ylipäätäänkin asuntotarjouksia ei oikein tunnu muutenkaan näkyvän. En ihan usko, että asuntotilanne kuitenkaan näin huono voi olla.
Mutta vakavasti ottaen, niin asunnon saaminen on kyllä lähes mahdotonta, jos on luottotiedot menneet.
Kontrastina sitten se, kun viimeksi asuntoa vuokrattiin pari vuotta sitten vuodenvaihteen aikoihin.
Minä en keksi yhtään hyvää syytä asua vuokralla, jos on mahdollista ostaa oma asunto.
Työnnät rahaa vain jonkun toisen taskuun. Sinä et kerrytä omaisuutta, joku toinen kylläkin.
.. Nykyisessä kodissani vuokra ja vesimaksu ovat yhteensä 547 euroa kuukaudessa ja sen pohjalta arvioin että kuukausittainen menoerä asumiseen saisi olla max. 600 euroa....
Ja oliko niin että loput 15 % voi tulla vaikkapa valtiontakauksen kautta? Nykyisessä kodissani vuokra ja vesimaksu ovat yhteensä 547 euroa kuukaudessa ja sen pohjalta arvioin että kuukausittainen menoerä asumiseen saisi olla max. 600 euroa. Hinnoissa on toki eroja mutta onko täysin surrealistista fantasiointia hankkia noin 100 tuhannen euron asunto siten että yhtiövastike+lainan lyhennys olisi vain 600 euroa / kk? Ja oliko niin että lainan takaisinmaksu voi olla max. 25 vuotta jos on valtiontakaus?
Pankissahan näistä ennemmin kannattaisi varmaan keskustella mutta alustavia arvioita kyselen että kannattaako lähteä edes pankkiin :D
Joutuuko omistusasunnosta maksamaan myyntivoittoa, jos asunto on ollut alkuun nelisen vuotta omassa käytössä ja sen jälkeen 10 v. vuokrattuna? Eli tulkitaanko tuo sijoitusasunnoksi?
Verottajan sivuilta ei ihan yksiselitteistä tulkintaa löydy
Joutuuko omistusasunnosta maksamaan myyntivoittoa, jos asunto on ollut alkuun nelisen vuotta omassa käytössä ja sen jälkeen 10 v. vuokrattuna? Eli tulkitaanko tuo sijoitusasunnoksi?
Verottajan sivuilta ei ihan yksiselitteistä tulkintaa löydy
Mun käsittääkseni riittää, että on asunut itse vähintään vuoden ja omistanut vähintään 2vuotta, niin tällöin asunto olisi vapaa myyntivoitto veroista.
YLE tehnyt ansiokkaan jutun aiheesta.
Vuokralla asuessa maksat kämppäsi pariin kertaan - katso, miten suureksi laskusi kasvaa | Yle Uutiset | yle.fi
ja heti peräänTyypillinen asuntovelallinen ottaa lainan 30 vuodeksi. Jos asuukin saman ajan vuokralla samassa asunnossa, maksaa vuokralainen asuntonsa hinnan sen omistajalle jopa parikin kertaa.
Jos tekee 30 vuoden asuntolainan 225.000 euron summalle korkoprosentin ollessa koko laina-ajan 2%, lainanhoitokulut tulevat olemaan 300.000€ joka ei tue esitettyä väitettä.Esimerkki: Helsingin keskusta-alueella sijaitseva 35 neliön yksiö maksaa helposti 200 000–250 000 euroa. Vuokralainen maksaa asunnosta 30 vuoden aikana yli 400 000 euroa.