Kyllähän nämä poliitikkojen ym julkisuuden henkilöiden velkojen kauhistelu on juuri tätä seiskapäivää intoilijoiden hömppää. Kuka milloinkin saattaa olla uutisessa HIRMUVELAT, LUE LISÄÄ, lopuksi selviää että ihmisellä on asuntolainna se perus 200t eikä siinä ole mitään erikoista.
Velan määrällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko ihminen velkaantunut viisasti vai typerästi. 500t asuntolaina voi olla kannattava, vaikka 5t autolaina ei. Velan määrä tulee suhteuttaa tuloihin, sekä omaisuuden arvoon. En esimerkiksi usko että Stub esim tuota kyseistä 700t maksaa edes niin pitkään pois kun joku sinkku joka ostaa pienillä tuloilla sen 100t kämpän ja lainoittaa sitä 30v lapulla, Stubin laina kaiken lisäksi yhdessä puolison kanssa. Lisäksi sillä 100t luukun omistajalla ei välttämättä ole muuta omaisuutta kun se luukku, Stubilla taitaa olla omasaisuuden arvo aikalailla yli tuon velkamäärän, koska pelkkä asunto on huomattavasti hintavampi. Toiset puolestaan ostaa auton velaksi jonka hinta ainoastaan laskee.
Mitä tulee säästämiseen ja lyhennysvapaaseen kuuhun niin kyllä ainakin minulle on tarjottu, jättäähän joku lyhennysvapaan siksikin että pääsee lomamatkalle. On selvästi sanottu että mikäli ei säästöjä meinaa jäädä voi pitää lyhennysvapaan, ja miksi ei pankki antaisi? Sehän on aina heidän hyöty että lainan maksu lykkääntyy, kunhan ei lopu. En ole tuohon lähtenyt olen senverran vanhoollinen että velkaa otetaan vaan taloon, esim autot teeveet puhelimet ym sauvasekottimet jätetään kauppaan ellei heti saa maksettua, minua jopa pöyristyttää kun varsinkin nuorille tarjotaan joka paikassa tätä maksa erissä, sitten ei huomata että kun kaikki tilpehöörit tekeekin jo monta sataa kuussa.
Itse olen ottanut velkaa taloon ja vähän ostin vanhaa suvun metsää perikunnalta, velkaa on varmasti paljon enemmän kun naapurilla joka ajaa liisatulla autolla vuokrakämppäänsä. Minusta kuitenkin minulla on raha-asiat paremmin. Mikäli nyt löisin kaikki lihoiksi jäisi käteen rahaa vaikka velat maksaisi pois. En siis pidä velan määrää automaattisesti pahana asiana, kokonaiskuva ratkaisee. En kuitenkaan kannata sitä trendiä jota nykyään harjoitetaan että 40 vuotiaana tehdään 30v asuntolainoja, itse olen pitänyt aina 15v maksimina, en silti kannata mitään valtion määräämiä kattoja noille vuosille, kyllä ihmisen pitää itse tietää mitä pystyy maksamaan ja pankin mitä kannattaa tarjota.