Ihmiset liian herkästi ajattelevat omistusasumisen kuluksi lainan kuukausierän, vaikka se todellinen kulu on koron osuus ja lyhennys menee "omaan taskuun.".
Kai tiedät, että kun asut vuokralla, maksat nuo huoltokulut, lainanlyhennykset, remontit ja korot myös itse. Lisäksi maksat omistajan tuoton, etkä saa tietenkään asunnon arvonnoususta penniäkään, vaan sen sijaan kun asuntojen hinnat nousevat, nousee vuokrasikin. Mieti siinä sitten, kumpi on pitkällä aikavälillä halvempi ratkaisu.
Minä en keksi yhtään hyvää syytä asua vuokralla
Eihän tuo ensin mainittukaan ihan väärin ole, koska kun olet ostanut asunnon lainalla, et ole maksanut sitä vielä. Käytännössä maksaessasi lainaa maksat asuntoa erämaksuna, eli se on kokonaan kulua. Vrt. televisio, jonka maksat erämaksuna, ja jonain päivänä voit myydä pois, kunhan olet kaikki maksuerät suorittanut.
No ei välttämättä. Jos kerrostaloon tulee kuukausia kestävä putkiremontti niin sitä on todella vaikea maksattaa vuokralaisella. Ja jos vuokraisäntä ei laske vuokraa putkiremontin ajaksi, voi olla että vuokralainen lähtee pois ja ehkei asunnosta saa ollenkaan vuokratuloja useiden kuukausien aikana. Onnistuuko vuokran nostaminen tarvittavaa määrää kun putkiremontti on valmis? Riippuu tapauksista, ei välttämättä läheskään aina.
....
Toki tästä on täytynyt työn puolesta valistaa asuntosijoittajiakin joista osa on ollut sitä mieltä, että jos sijoitusasunnosta ei jää koron ja lyhennyksen jälkeen rahaa, ei tuottoakaan ole tullut.
Asuntosijoittamisella voi tehdä rahaa, mutta kyllä se työtä vaatii.
Ennenkaikkea se vaatii rahaa. Helpoin tapa tehdä rahaa on rahalla.
Ylläkäytävä keskustelu herätti ajatuksen, joka ei hirveästi liity ketjun aiheeseen, mutta sanotaan kuitenkin. Omistusasunnossa rahaa pelataan omaan pussiin. Usein kuitenkin on niin, että rahat ovat asunnossa kiinni loppuelämän. Tällöin on aivan sama, asuuko vuokralla vai omistusasunnossa. Itse olenkin ajatellut "tienata" jonkin aikaa asumalla omistusasunnossa, ja kun sopiva tilanne koittaa, rahastan asunnolla ja matkustelen. Loppuelämän, on se lyhyt tai toivottavasti pitkä, voi hyvin elellä vuokralla.
Jos tuon tason asuntosijoittajia on oikeasti olemassa, ei heille voi kovinkaan ruusuista tulevaisuutta luvata. Itse ostin ensimmäisen sijoitusluukun keväällä 2000 ja siitä lähtien on enemmän ja vähemmän touhuttu noissa merkeissä.
Onnistuuko Suomessa ns. kaanteiset asuntolainat eli esim. kun asunto on maksettu tehdaan kaanteinen laina? Tyypillisesti asunnonomistajan taytyy olla tietyn ikainen, jotain 60-65 v ja tallaisessa lainassa omistaja saa esim. kuukausittaisen summan lainanantajalta. Kun asunnonomistaja kuolee, tai asunto myydaan niin laina maksetaan takaisin eli kuolintapauksessa voi kayda niin etta perikunta jaa nuolemaan nappejaan.
JOL
Helpoin tapa tehdä rahaa on rahalla.
Näin opiskelijana vuokra-asuminen on omistusasumista edullisempaa.
Opiskelijastatus ei tee, mutta opintotuki tekee kyllä, jos on matalavuokrainen asunto. Siihen kun saa sen 80 % asumislisän, sen sijaan ylatia ei saa kaikkeen sillä hetkellä maksettavaan asumiskuluun, mikäli kyseessä on omistusasunto.
No ei opiskelijastatus tee siitä yhtään edullisempaa. Itse olen opiskelija ja asun omistusyksiössä Kalliossa. Kulut ovat noin 375 €/kk (korot+vastike).
Itse olen opiskelija ja asun omistusyksiössä Kalliossa. Kulut ovat noin 375 €/kk (korot+vastike).
Ihan uteliaana kyselen, koska tuo yksiö on hommattu ja minkä verran kustansi? Kallion seutuvilta on tullut omistusasuntoja katseltua jonkin verran ja järjestään nuo tuppaavat olemaan joko "helevetin kalliita" tai suuria remppoja parin vuoden sisään vaativia.
Ihan uteliaana kyselen, koska tuo yksiö on hommattu ja minkä verran kustansi? Kallion seutuvilta on tullut omistusasuntoja katseltua jonkin verran ja järjestään nuo tuppaavat olemaan joko "helevetin kalliita" tai suuria remppoja parin vuoden sisään vaativia.
Kuinka paljon opiskelija voi vuodessa yhteensä tienata, jos hän nostaa opintotukea vaikkapa kuudelta kuukaudelta vuodessa? Entä kuinka paljon niillä tuloilla saa lainaa?