Vuokra- tai omistusasunto

  • 533 842
  • 2 712
"Maalaiskunnasta" tuli nopeassa tahdissa keskustaa lähellä oleva metropolin osa.

No nyt lipsahti hieman mainoshybriksen puolelle. Tampereen ympäryskunnista ei yksikään ole lähellä keskustaa, ja lähin metropolikin taitaa olla Pietari, jonka läheisyyteen ei yksi motari täällä päin paljon vaikuta.

Jolleivät lapset olisi vielä kouluiässä, tekisin jo uutta siirtoa vastaavalle alueelle toiseen ilmansuuntaan aivan samalla periaatteella: nykyinen peltoalue on 10 v. sisällä parasta asuinaluetta.

Minun asuntobisneksellä itsensä elättävä kaverini mainosti, että hän katsoo kämppiä ostaessaan karttaa ja sitä, mihin suuntaan Tampereella on tilaa kasvaa. Hänen mukaansa tuo tila on kaakon/etelän suunnalla, sillä vastakkaisissa suunnissa esteenä on vesistöä ja Kaupin metsää.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eri asia on ostella pienehköjä sijoituskämppiä, kuin keskittyä omaan asuntoon. Jos asuu samalla alueella, mistä myy ja ostaa uuden (isomman?) niin samalla tavalla ne hinnat ovat nousseet.

Sitten, jos alunperin 200 tonnin (markkoja) kämpän myi aikoinaan pk-seudulta ja sai 200 tonnia (euroja) ja sijoitti sen Kehittyvien Suomen Maakuntien alueelle, ja osti omakotitalon, josta maksoi 100 tonnia, ja myi viiden vuoden päästä 220 tonnilla, rakensi talon ko rahalla, ei kaikkea, ja myi taas neljän vuoden päästä, niin ehkä silloin jotain jäi. ( alkuperäisestä 200 000 markasta päästiin 17 vuodessa 390 000 euroon)

Oliko muuten käsittämätön virke!
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitoksia vaan vastauksista. Kovia lukemia on kyllä saatu, mutta tilastothan nuo tosiaan selittävät. Täytynee itse katsoa tilannetta syksyllä tai ensi vuoden puolella, jos hyvän hinnan saa niin myyntiin, mutta eipä tästä kiire poiskaan ole.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No nyt lipsahti hieman mainoshybriksen puolelle.

Metropolin alkuperäistä perusmittaa säilytetään ymmärtääkseni Pariisissa ja se on juuri Tampereen kokoinen.

Hänen mukaansa tuo tila on kaakon/etelän suunnalla, sillä vastakkaisissa suunnissa esteenä on vesistöä ja Kaupin metsää.

Totta, Näsijärven päälle on hankalaa rakentaa ainakin vielä toistaiseksi. Vuores ja Lempäälän alue tulee olemaan kuhisevia paikkoja joilla rälläkkä laulaa vielä pitkään. Mutta sinne ne odotukset on jo ladattu hintoihin, kiitos asuntomessujen ja Vuores-hössötyksen.

Kaakko on vain yksi suunta. Myös koillisessa ja pohjoisessa on hyvää maastoa.Pitkälle viisas hankkii pysyvään asuintarkoitukseen kelpaavaa rantaviivaa Aitolahden puolelta Kiikkisensalmen molemmin puolin. Tampereen kaupunki on sitoutunut rakentamaan tuon lätäkön yli sillan. Sieltä voi vaikka kävellä omalta laiturilta Tillikkaan.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Kiitoksia vaan vastauksista. Kovia lukemia on kyllä saatu, mutta tilastothan nuo tosiaan selittävät. Täytynee itse katsoa tilannetta syksyllä tai ensi vuoden puolella, jos hyvän hinnan saa niin myyntiin, mutta eipä tästä kiire poiskaan ole.

Miksi et kysy välittäjältä asuinalueesi hinnannousuja? Asiantunteva välittäjä voi kertoa sinulle ihan tarkkojakin tietoja alueesi hinnannousuista. Pyydä rohkeasti arviolle vaan, ei se mitään maksa kun sanot harkitsevasi myyntiä.

Meikäläinen osti 2005 ensiasuntoni 70.000€:lla, myin 2009 sen 88.000€:lla mikä jäi 2000€ tavoitteestani. Tuona aikana tehtiin asuntoon kevyt pintaremontti.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi et kysy välittäjältä asuinalueesi hinnannousuja? Asiantunteva välittäjä voi kertoa sinulle ihan tarkkojakin tietoja alueesi hinnannousuista. Pyydä rohkeasti arviolle vaan, ei se mitään maksa kun sanot harkitsevasi myyntiä.

Meikäläinen osti 2005 ensiasuntoni 70.000€:lla, myin 2009 sen 88.000€:lla mikä jäi 2000€ tavoitteestani. Tuona aikana tehtiin asuntoon kevyt pintaremontti.

Tästä on muutamia samanlaisia asuntoja ollut myynnissä vuoden sisään ja pyynti ollut tuollaista 115-120k€, joten hahmotukset perustuvat ihan niihin. Kaksi vuotta tulee täyteen vasta syyskuussa, joten katson vasta sitten, kun ei mikään hätä ole poiskaan päästä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä taidan olla siinä mielessä vähän kummajainen, että mielummin asun vuokralla kuin omistusasunnossa. Ainakin näillä Helsingin hinnoilla pitäisi ottaa iso laina ja se sitouttaisi sut jopa kymmeniksi vuosiksi, enkä mä halua tehdä niin pitkiä suunnitelmia. Ainahan tietenkin niitä asuntoja voisi myydä, ostaa tai vaihtaakin, mutta kyllä siinä hieman menettäisi sitä vapaudentunnetta, jota ainakin mä arvostan. Vai mitenhän tuon paremmin selittäisin.

Viime vuonna mä otin ensimmäistä kertaa puhelinliittymän kahden vuoden sopimuksella. Aiemmin en halunnut sitoutua yhteen operaattoriin niin pitkäksi aikaa, vaikka ikinä en edes ole liittymääni vaihtanut. Tuskin sitä olisin vaihtanutkaan, mutta ajatus siitä, ettei sitä voisi vaihtaa, on jotenkin hassusti hieman ahdistava. Tää kännykkäjuttu on tietenkin tosi pieni juttu, mutta tulipahan mieleeni, vähän sama asia kun on asunnonkin ostamisen kanssa, paljon isommassa mittakaavassa vaan.

Ja nykyään mä en oikein jaksa hirveästi panostaa huonekaluihinkaan. No joo, akka vei ison osan pois pari vuotta sitten, mutta nää nyt riittää mulle ihan hyvin, enkä mä oikein muiden ihmisten takia viitsi alkaa mitään erikoista hommaamaan. Enkä mä kyttäile mitä naapureilla on. Mä pistän mielummin rahat itseeni kuin tavaraan. Ja mitä jos joskus haluaisi esimerkiksi luopua kaikesta isommasta tavarasta ja lähteä vaikkapa rinkka selässä maailmalle? En mä halua hommata mitään sellaista, mistä ei voisi luopua jos niin mieli tekee.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Tästä voi seurata niitä toteutuneita asuntokauppoja Asuntojen.hintatiedot.fi - Asuntokauppojen hintatietopalvelu

Itsellä alkaa taas poltella se kämpän ostaminen ja nyt ollaan siinä pisteessä, että kilpailutetaan lainat parilla pankilla ja aletaan etsimään sitä oikeeta kämppää. Jotenkin tuntuu, että sen oikean löytämisessä menee hetki...

Niin luulin minäkin, vaan lainapäätöksestä n. pari viikkoa ja oli jo tarjous jätetty yli-hintaisesta OK-talosta omalla tontilla. Soitto pankkiin ja lainan hinausta vähän ylöspäin, onnistuu. OP Tarjosi halvimman lainan.

13kk tässä asuneena voin sanoa, että pihatyöt ei oo mun juttu :I
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Hyvin on kyllä tosiaan hinnat nousseet. Asumme perheineni Oulun keskustasta 11km päässä rivitalossa. Ostimme asunnon 2008 150k€:lla. Naapuri oli muuttanut 2006 samaiseen yhtiöön ja hinta oli ollut tuhannen euron sisällä meidän maksamasta. Parhaillaan yhtiössä on yksi asunto myytävänä ja pyynti on edelleen sama 150k€. Kaikki asunnot ovat hyvässä alkuperäiskunnossa ja asuinalue on verrattain rauhallinen. Voisi sanoa, että meillä on kyllä jääty pahasti hintakehityksestä jälkeen. Sitä toivoisi, kun aikanaan tästä lähtee, että saisi edes saman hinnan, kuin mitä itse maksoi. Voitosta lienee turha haaveilla.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Niin luulin minäkin, vaan lainapäätöksestä n. pari viikkoa ja oli jo tarjous jätetty yli-hintaisesta OK-talosta omalla tontilla. Soitto pankkiin ja lainan hinausta vähän ylöspäin, onnistuu. OP Tarjosi halvimman lainan.

13kk tässä asuneena voin sanoa, että pihatyöt ei oo mun juttu :I

Mikä oli kokonaiskorko halvimmassa lainatarjouksessa? 1,55 - 1,65%?
 

julle-jr

Jäsen
Mikä oli kokonaiskorko halvimmassa lainatarjouksessa? 1,55 - 1,65%?
Meille pankki tarjosi nyt kesäkuussa marginaalia 0,95 %, euribor-vaihtoehdot 3 kk ja 12 kk. 0,95 %:n marginaaliin kun lisätään 3 kk euribor, osuu halvin kokonaiskorko tuolle esittämällesi välille. Jos haluaa kolmen tai viiden vuoden korkokaton, tulee marginaaliksi vastaavasti 1,10 % tai 1,25 %.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Meille pankki tarjosi nyt kesäkuussa marginaalia 0,95 %, euribor-vaihtoehdot 3 kk ja 12 kk. 0,95 %:n marginaaliin kun lisätään 3 kk euribor, osuu halvin kokonaiskorko tuolle esittämällesi välille. Jos haluaa kolmen tai viiden vuoden korkokaton, tulee marginaaliksi vastaavasti 1,10 % tai 1,25 %.

Näin meinasinkin, että pääkaupunkiseudulla ollaan vielä karvan alle yhdessä prosentissa marginaalin osalta. Muualla ollaankin sitten pääsääntöisesti jo yli ykkösessä.

Ja korkokaton yläleikkuri sellainen mikä ei tule ylittymään sitten millään...
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
. Muualla ollaankin sitten pääsääntöisesti jo yli ykkösessä.
Tämä ei pitänyt meidän kohdalla paikkaansa kun vajaa kuukausi sitten kilpailutettiin pankkeja. Meillä oli vanhan asunnon laina OP:ssa ja emme maksaneet tätä pois koska lainan marginaali oli 2006 vuoden tasoa.

Ensin lisärahoituksen osalta OP:sta tarjottiin kanssa yli ykkösen marginaaleja. Kovin nihkeästi suhtautuivat haluuni sitoa myös loppulaina 3kk euriboriin ja olivat koko ajan tyrkyttämässä 12kk viitekorkoa. Mutta kun kävin hakemassa Sammon tarjouksen (0.7%) pöytää ja ilmoitin että pankin vaihto on edessä mikäli loppurahoitukselle ei löydy kunnollista marginaalia haluamallani viitekorolla. Sitten tippuikin jo 0.85% + 3kk euribor tarjous eteen. Tämän hyväksyin koska halusin mielelläni pitää lainat samassa pankissa jos se suinkin oli vain järkevissä raameissa. Eli kilpailutus, kiristys ja uhkailu toimii myös tällä elämänalueella.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tämä ei pitänyt meidän kohdalla paikkaansa kun vajaa kuukausi sitten kilpailutettiin pankkeja. Meillä oli vanhan asunnon laina OP:ssa ja emme maksaneet tätä pois koska lainan marginaali oli 2006 vuoden tasoa.

Ensin lisärahoituksen osalta OP:sta tarjottiin kanssa yli ykkösen marginaaleja. Kovin nihkeästi suhtautuivat haluuni sitoa myös loppulaina 3kk euriboriin ja olivat koko ajan tyrkyttämässä 12kk viitekorkoa. Mutta kun kävin hakemassa Sammon tarjouksen (0.7%) pöytää ja ilmoitin että pankin vaihto on edessä mikäli loppurahoitukselle ei löydy kunnollista marginaalia haluamallani viitekorolla. Sitten tippuikin jo 0.85% + 3kk euribor tarjous eteen. Tämän hyväksyin koska halusin mielelläni pitää lainat samassa pankissa jos se suinkin oli vain järkevissä raameissa. Eli kilpailutus, kiristys ja uhkailu toimii myös tällä elämänalueella.

Niinkuin sanoin, pääsääntöisesti mennään yli ykkösen marginaaleilla. Kyllä minäkin tein ihan viime viikolla asiakkaalle uuden asuntolainan 0,65% marginaalilla, mutta siihen liittyi taas kaikkea muuta asiaa puoltavaa.

Tuo kilpailutus, kiristys ja uhkailu toimii tiettyyn pisteeseen, mutta kyllä viimeistään syksyllä ollaan uusien asuntolainojen kohdalla tilanteessa, missä ei alle yhden marginaalilla uutta lainaa saa vaikka miten kiristät.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Muualla ollaankin sitten pääsääntöisesti jo yli ykkösessä...

Ei ainakaan Porissa missä ainoastaan OP tarjoaa ykkösellä alkavaa marginaalia minkä hyvät asiakkaat saa tingattua alle yhden. Muut pankit ei juuri edes yritä ykkösellä alkavia. Minä sain viime syksynä ihan huipputarjouksen tutulta rahoituspäälliköltä kilpailevasta pankista ja se oli 0,55% joka sidottiin 6kk euriboriin.

Porissa ei ole viime syksystä muuttunut tilanne. Keskimääräinen marginaali pyörii täällä 0,8-0,9% paikkeilla.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ei ainakaan Porissa missä ainoastaan OP tarjoaa ykkösellä alkavaa marginaalia minkä hyvät asiakkaat saa tingattua alle yhden. Muut pankit ei juuri edes yritä ykkösellä alkavia. Minä sain viime syksynä ihan huipputarjouksen tutulta rahoituspäälliköltä kilpailevasta pankista ja se oli 0,55% joka sidottiin 6kk euriboriin.

Porissa ei ole viime syksystä muuttunut tilanne. Keskimääräinen marginaali pyörii täällä 0,8-0,9% paikkeilla.

Tuo korkopohja on kyllä asia mikä pitää ehdottomasti mainita noissa marginaaleissa. Epäilisin että jos tahtoo sitoa lainan Primeen, marginaalikin voisi olla matalampi ja päinvastoin 1kk euriboria vaativa voi joutua nielemään kovemman marginaalin ellei nyt ole VIP-asiakas (joko suhteitten tai varallisuuden/tulojen takia, voisi esim. kuvitella että noin "normaalien" työläisten osalta lääkäripariskunta hakemassa lainaa on pankille aika varmaa leipää ja se voi heijastua tarjouksiin). Noin lainanottajan kannalta lienee aika sama mikä marginaali on jos sen hintana on pakotus pidempään korkoon ts. 3kk ja 6kk ero on nyt n. 0,3 %-yksikköä eli ei tuo 0,55 marginaali siltä pohjalta tunnu kummoiselta "edulta".
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
3kk ja 6kk ero on nyt n. 0,3 %-yksikköä eli ei tuo 0,55 marginaali siltä pohjalta tunnu kummoiselta "edulta".

Niin no, Porissa tuosta 3kk euriborista ei olla juurikaan päästy nauttimaan, sellaista täällä ei asuntolainoissa juurikaan käytetä. Ei ole viimeiseen 2 vuoteen edes ollut käsittääkseni mahdollista saada täällä asuntolainaan. Luotoissa toki.

Silloin kun euriborit oli vielä korkeina ja marginaalit pyöri 0,25-0,75 tietämillä niin täällä ei myönnetty edes 6kk euriboria kovinkaan helpolla. Sen tiedän heti sanoa varmuudella että Porissa ei olla koskaan myönnetty asuntolainoja 1kk euriborilla. Ainakaan Nordeassa, OP:ssa tai Sampossa. Pikkupankeista en osaa varmuudella sanoa, mutta epäilen.

Kaikista "hulluin" marginaali mitä tiedän täällä jollekin tarjottu on 1,45%. Väitän myös että tiedän Porin alueen asiat aika tarkkaan koska olen niiden kanssa tekemisissä työni puolesta.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ei ainakaan Porissa missä ainoastaan OP tarjoaa ykkösellä alkavaa marginaalia minkä hyvät asiakkaat saa tingattua alle yhden. Muut pankit ei juuri edes yritä ykkösellä alkavia. Minä sain viime syksynä ihan huipputarjouksen tutulta rahoituspäälliköltä kilpailevasta pankista ja se oli 0,55% joka sidottiin 6kk euriboriin.

Porissa ei ole viime syksystä muuttunut tilanne. Keskimääräinen marginaali pyörii täällä 0,8-0,9% paikkeilla.

Kauhean vaikea uskoa, että Pori eläisi jossakin omassa korkomaailmassaan. Uskoisin, että tällä hetkellä siellä mennään muun maan kanssa samallatavalla eli ykkösessä tai yli alkaa olemaan uusien asuntolainojen marginaalit. Muutenhan isommissa lainoissa kannattaa ajella vaikka vähän kauempaankin ottamaan asuntolainansa Porista jos sen sieltä saa 0,2-0,3% muuta maata halvemmalla.

Kyllä nuo marginaalit on nousussa ihan kaikkialla Suomessa ja kunhan lomasesonki saadaan pakettiin alkaa marginaalit nousemaan reippaammin. Syksyllä uudet asuntolainat lähteekin 1.25%:sta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Maaliskuussa otin itse asuntolainaa jonkin verran, ja marginaali oli 0,7; otin kolmen kuukauden Euriborin ja kitisemättä sen sai. En koe olevani mikään VIP, mitä nyt samassa pankissa on 'aina' ollut tilit.

Toki tilanteethan on varmaan muuttuneet eli nyt viimeisien kuukausien suhteen on tullut muutos? Ihan järkeenkäypää, koska tuo konttoristi sanoi jotain, että "otit hyvään aikaan lainan", vaikka niinhän ne aina sanoo.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Muutenhan isommissa lainoissa kannattaa ajella vaikka vähän kauempaankin ottamaan asuntolainansa Porista jos sen sieltä saa 0,2-0,3% muuta maata halvemmalla.

Mutta näinhän ihmiset tekeekin! Porilaisetkin hakee usein pikkukylien paikallisosuuspankeista lainat, koska meilläkin on kovemmat marginaalit kuin esim. Parkanon ja Kankaanpään pikkupankeilla.

Tiedän useampiakin helsinkiläisiä jotka ovat ottaneet esim. Porin Pihlavan OP:sta lainat koska sieltä on saanut hyvän tarjouksen. Tottakai pikkupaikkakunnilla on erillaiset lainaehdot kuin pääkaupunkiseudulla. Esim. maksimi laina-ajatkin täällä on pankista riippuen 20v tai 25v. Teillä taitaa olla tuo 30v ihan peruspituus. Meillä sitä ei missään tapauksessa saa ja tosiaan tuo 3kk euriborkin on täällä todella vaikea etenkin tällä hetkellä saada ja 1kk euriboria ei ole koskaan saanutkaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Jaa-a. Enpä osaa auttaa. Mutta palatakseni ketjun aiheeseen, Mikkelissä nähty kaks' perseinen hanhi vuokratalon pihalla. Saako sen ampua?

Mikkeli on käsittääkseni kaupunki ja kaupungissa ei saa ampua eläimiä. Jos sitä vastoin näet kaksiperseisen ihmisen, anna palaa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös