Vuokra- tai omistusasunto

  • 533 035
  • 2 712
Suosikkijoukkue
HPK
Kannattaa täytellä verkkopankin kautta lainahakemus, ottavat sitten yhteyttä sen perusteella. Palvelulupaukset vaihtelee pankeittain, mutta luulisin että saat ensi viikon aikana lainalupauksen jos tänään täytät hakemuksen.

Tää taitaa olla se nopein tapa saada neuvottelut käyntiin. Kun hain lainaa pari vuotta sitten, niin en tainnut käydä mitään neuvotteluja pankkien kanssa ennen ekoja tarjouksia.

toki jos on joku erikoisempi keissi niin sitten asia erikseen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos lainaneuvottelun saa neljän viikon päähän, niin se on kyllä surkean hidasta. Jotkut pankit saattavat antaa neuvotteluaikoja ihan iltaankin tai jopa viikonloppuun. Tuo on mielestäni hyvää palvelua, kun konttorissa ei kuitenkaan tarvitse käydä.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lainahakemus on ylivoimaisesti paras tapa lähteä liikkeelle. Tällöin saat yhteydenoton parhaassa tapauksessa jo seuraavana arkipäivänä. Silloin myös pankki saa perustiedot jo kuntoon ja pystyy mahdollisesti tekemään suoraan lainatarjouksen antamillasi tiedoilla. Näin vältytään turhilta kartoitussoitoilta ja päästään suoraan neuvottelemaan lainasta.
 

Veijari

Jäsen
Laitoin lainahakemuksen asunto-/tonttilainasta op:n verkkopankissa viime lauantaina ja viestiä vielä perään, että asialla olisi kiire. Hyvin kyllä pankin päässä palvelivat vaikka valittelivat, että lainapalveluissa on kiirettä, sillä heti maanantaina tuli ensimmäinen yhteydenotto puhelimitse ja lupasivat käsitellä niin nopeasti kuin mahdollista. Torstaina oli myöntävä lainapäätös verkkopankissa. Kerrassaan ripeää toimintaa op:lta. Tonttikaupat tehdään ensi viikolla, eli reilu viikko lainahakemuksen laatimisesta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Välittäjillä kovat katteet?

Kyselin muutamalta välittäjältä asunnon myymisestä ja sainkin tarjouksia, mutta kaikissa palkkiot varsin suuria.
Laitoin asuntoni myyntiin itse ja melko nopeasti tuli parilta välittäjältä edellisiä edullisempi tarjous välityspalkkiosta.

Onko välittäjien palkkioissa reilusti ilmaa vai onko kilpailu kohteista vaan niin kovaa?
 

Veijari

Jäsen
Mulle just tarjottiin okt:n välityspalkkioksi kolme prosenttia myyntihinnasta. Ja tuo sisältää asunnon stailauksen ja ammattilaisen ottamat myyntikuvat.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle just tarjottiin okt:n välityspalkkioksi kolme prosenttia myyntihinnasta. Ja tuo sisältää asunnon stailauksen ja ammattilaisen ottamat myyntikuvat.

Stailauksen ja ammattikuvat maksavat asunnon koosta riippuen muutamia satasia. Videot, dronet yms ja alvit päälle niin ollaan ehkä 500€:ssa.

Sain välityspalkkiotarjouksia välillä 3-4% eli puhutaan jostain 5000-7000eur palkkiosta. Ei kyllä kannusta ottamaan välittäjää jos siitä ei muuta hyvää saa kuin muutaman räpsyn.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Välittäjillä kovat katteet?

Kyselin muutamalta välittäjältä asunnon myymisestä ja sainkin tarjouksia, mutta kaikissa palkkiot varsin suuria.
Laitoin asuntoni myyntiin itse ja melko nopeasti tuli parilta välittäjältä edellisiä edullisempi tarjous välityspalkkiosta.

Onko välittäjien palkkioissa reilusti ilmaa vai onko kilpailu kohteista vaan niin kovaa?

Riippuu tosi paljon paikkakunnasta ja tarjonnasta. Olen tässä hieman kartoittanut jos myisi kämpän pois ja nyt on neljä välittäjää käynyt arvioimassa. Välityspalkkiot ovat väliltä 2,2-3,4%. Mun mielestä toi 3,4% on jo aivan helvetisti liikaa Helsingin markkinoille.

Vähän olen kyllä kallistumassa siihen, että myisin tämän itse. Uusi kerrostalokämppä niin ei pitäisi olla kovin hankalaa ja säästöä tulisi se vajaa 10K€.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

hege

Jäsen
Jos on uudehko kerrostaloasunto niin myymällä itse voi tehdä ihan ok tilin ja vaiva ei ole iso, omakoti ja rivitalopuolella voi sitten olla niin että ostajat haluavat välittäjää. Oma kokemus on myös, että pienempi asunto on helpompi myydä kuin isompi ilman välittäjää.
Me yritettiin aikanaan omaa edellistä kerrostaloasuntoa (110m2 ja alle 10 vuotta vanha) myydä itse mutta se ei edennyt mihinkään ja sitten välittäjä myi sen noin vuoden päästä meidän yrityksestä käytännössä niin että meille jäi hieman enemmän kuin itse aikanaan pyydettiin ilman välittää (olisko ollut niin, että itse pyydetiin joku 449k€ ja välittäjä myi sitten 469 k€ hinnalla). Oma ajatus on se, että välittäjän lisäarvo tuli siitä että hän pystyi uskottavasti myymään ajatuksen sen meidän asunnonostajan oman asunnon myynnistä helposti ja näin ketjutti kauppaa mikä taas meillä itse asuntoa myydessä ei tietenkään ollut mahdollista.
Vastaavasti tosiaan aikaan omat kaksiot on taas ollut helppo myydä itse.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Katos vaan, vaimo sanoi että yhteiselle tilillemme siirtämästäni summasta saa ottaa 380€ pois, kun yksi asuntolainoistamme on maksettu. Meillä oli tämmöinen systeemi, että kun olemme aikuisena yhteen muuttaneet, niin molemmilla omat lainat ja yhtiölainaa päälle. Nyt herää sitten kysymys, että mitäs tuolla kannattaa tehdä. Joku säännöllinen sijoitussysteemi tai itse olen miettinyt jonkun yksiön ostamista vuokralle. Eihän se tolla irtoa, mutta paljon ei tarvii lisää. Onko nyt hyvä aika moiseen? Joku helvetin halpa kontulasta tai järkevä jostain haagaa tms.? Toki vaihtoehtona on matkustelu ja juominen.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onko välittäjien palkkioissa reilusti ilmaa vai onko kilpailu kohteista vaan niin kovaa?
Sanoisin että riippuu paljon paikkakunnasta ja asunnosta. Itse myin Vantaalla luhtitalosta kolmion toissa syksynä 2,0 % välityspalkkiolla "avaimet käteen", eli itse ei tarvinnut tehdä mitään. Kilpailutin kolme välittäjää, joista tämä halvin oli aiemminkin myynyt asunnon samasta yhtiöstä sekä vaikutti asialliselta tyypiltä. Asunnon hinta-arvio oli kaikilla lähellä samaa luokkaa. Saamaamme hyvään tarjoukseen ehkä vaikutti se, että asunto oli tasokkailla materiaaleilla rempattu ja siistissä kunnossa. Se menikin 6 viikossa, joten kaikki oli tyytyväisiä. Tuolloin päädyimme välittäjään, koska taloyhtiö ei ollut ihan uudemmasta päästä ja arvioimme kysynnän heikoksi.

Jos asunto on halutulla sijainnilla ja vieläpä hyvässä kunnossa, niin myisin itse. Erityisesti itse, jos on asunto-osake. Omakotitalon kohdalla saattaisin ottaa välittäjän, koska ostajat tuppaavat olemaan epäileväisiä yksityisen myyjän kohdalla. Toinen on tietty se, että jos ei tunne alueen hintatasoa kovin hyvin, niin välittäjä voisi saada revittyä parhaan mahdollisen hinnan.

Tuosta marginaalista vielä sen verran, että hyväkuntoisen asunnon kohdalla pk-seudulla en maksaisi yli 3 %:n välityspalkkiota. Jossain päin maakunnissa saattaa olla 4 % pakko maksaa, kun kukaan ei ota myyntiin sen alle.
 

444

Jäsen
Kun viime elokuussa myin omaa luhtitalokaksiotani Vantaalla, niin edullisin tarjous taisi olla mallia 1,5%. Myyjä (ei välittäjä) ei kuitenkaan vakuuttanut omasta osaamisestaan, kun ei ollut mitenkään valmistautunut etukäteen ja esitteli jotain 20 vuotta vanhoja rivitaloasuntoja verrokkina tuosta 2 vuotta vanhasta luhtitalosta huomattavasti paremmilla varusteilla. Lopulta päädyin ottamaan samasta firmasta toisen välittäjän (tai no, oli sekä myyntineuvottelija että välittäjä ja toimivat tiiminä), joiden tarjous olis kiinteä euromäärä ja lopulta n. 2% (sadasosat päälle). Olivat valmistautuneet hyvin, tunsivat alueen (olin käynyt samoja kouluja kuin toinen näistä), olivat perillä esim. talotekniikasta ja saivat aika helposti myytyä oman myyntiosaamisensa myös minulle. Tehtiin diili, kuvaaja tuli muutamaa päivää myöhemmin, seuraavalla viikolla oli kaksi yksityisnäyttöä, joista toisen myötä tehtiin kaupat. Olin itse reissussa juuri tuolloin, niin järjestivät tämän jälkimmäisen näytön vissiin klo 22. Täytyy sanoa, että olin enemmän kuin tyytyväinen palveluun. Kuvat olivat erittäin laadukkaat ja vielä kuvauspäivänä välittäjä itse teki pari pientä stailausta torkkupeittojen sun muiden suhteen. Iso vaikutus toki oli ollut silläkin, että itse olin raatanut pari päivää niska limassa putsatessa pintoja ja raahatessa romua varastoon, jotta asunto näytti avaralta. Ostajakin sanoi kaupantekotilaisuudessa, että ihmetteli, että ihanko oikeasti siellä asui sinkkumies. :D

Saatu hinta meni kaikkien tyrkyllä käyneiden välittäjien hintahaarukkaan, mikä noudatti myös omaa käsitystäni asiasta. En usko, että olisin itse myymällä saanut merkittävästi parempaa nettohintaa. Ja toisaalta ”säästin” sen vaivan, ettei tarvinnut itse säätää minkään suhteen, vaan sain huidella ympäri Suomea ja stressata riittävästi omasta muutostani. Itse myymällä olisin jumittanut niillä sijoillani ja tuskaillut sekä myyntiä että muuttoa. Ehkä jossain muussa tilanteessa voisin toki valita toisin.
 

Tuamas

Jäsen
Riippuu tosi paljon paikkakunnasta ja tarjonnasta. Olen tässä hieman kartoittanut jos myisi kämpän pois ja nyt on neljä välittäjää käynyt arvioimassa. Välityspalkkiot ovat väliltä 2,2-3,4%. Mun mielestä toi 3,4% on jo aivan helvetisti liikaa Helsingin markkinoille.

Vähän olen kyllä kallistumassa siihen, että myisin tämän itse. Uusi kerrostalokämppä niin ei pitäisi olla kovin hankalaa ja säästöä tulisi se vajaa 10K€.

Sama @ernestipotsi

Jos olet myymässä osaketta PK-seudulta tai kasvukeskuksesta, niin välittäjän tuoma lisäarvo suhteessa hintaan on hyvin marginaalinen, erityisesti jos pystyt kaivamaan kämpälle sopivan hintatason, omaat hiukan silmää ja osaat edes vähän alkuun lukea ja kirjoittaa.

Itse juuri jeesasin kaveria myymään oman rivitalo-osakkeensa, jossa kaupat lyötiin lukkoon juuri, laskettiin että meidän yhteenlaskettu työaika sisältäen kaikki ilmoituksen laadinnasta, parin näytön kautta kaupantekoon oli siellä 12-16 tunnin haminoilla, vähän riippuen mitä kaikkea sisällyttää.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Jos olet myymässä osaketta PK-seudulta tai kasvukeskuksesta, niin välittäjän tuoma lisäarvo suhteessa hintaan on hyvin marginaalinen, erityisesti jos pystyt kaivamaan kämpälle sopivan hintatason

Ja jos ei ole varma hintatasosta, niin pyytää vaan joku 3-5 välittäjää käymään. Tekevät arvioin ilmaiseksi ja heiltä saa myös tietoa markkinan nykytilanteesta. Toki kaikkea ei kannata uskoa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sama @ernestipotsi

Jos olet myymässä osaketta PK-seudulta tai kasvukeskuksesta, niin välittäjän tuoma lisäarvo suhteessa hintaan on hyvin marginaalinen, erityisesti jos pystyt kaivamaan kämpälle sopivan hintatason, omaat hiukan silmää ja osaat edes vähän alkuun lukea ja kirjoittaa.

Itse juuri jeesasin kaveria myymään oman rivitalo-osakkeensa, jossa kaupat lyötiin lukkoon juuri, laskettiin että meidän yhteenlaskettu työaika sisältäen kaikki ilmoituksen laadinnasta, parin näytön kautta kaupantekoon oli siellä 12-16 tunnin haminoilla, vähän riippuen mitä kaikkea sisällyttää.

Juu. PK-seudulla asunto-osake pääradan välittömässä läheisyydessä.

Mulla on sikäli hyvä tilanne, että pakottavaa tarvetta myydä juuri nyt ei ole vaan tässä voi ainakin hetken vähän kokeilla kepillä jäätä.

Jos loppukesään mennessä ei kämppää ole myyty, niin sitten ilmoitus hetkeksi pois ja pienen päivityksen ja hinnankorjauksen jälkeen uudestaan esille.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsemyymisessä ja välittäjän käyttämisessä on puolensa. Toki lähtökohtana mulla on tässä mielipiteessäni se, että välittäjä on ns. hyvä ja ammattitaitoinen välittäjä, mikä ei todellakaan ole itsestäänselvyys. Ikävä kyllä.

Itse käytän lähtökohtaisesti välittäjää, koska en jaksa tyhmiä ihmisiä. Välittäjä on siis ikään kuin kilpenä muiden ihmisten kanssa asioimiseen. Olen toki tarkka rahoistani, mutten pihi ja lasken oman vapaa-aikani arvon sen verran korkealle, että voin siitä maksaakin, että voin suorittaa ruuhkavuosiani rauhassa ja hoitaa duunit kunnialla ilman mahdollisia jatkuvia kyselyjä asunnosta. Aion toimia näin jatkossakin, vaikka edellisen asuntomme välittäjään en ollutkaan lainkaan tyytyväinen ja olisin itse hoitanut myynnin sata kertaa tehokkaammin ja paremmin. Välityssopimuksemme olisi päättynyt pari viikkoa myöhemmin, kun sitten saimme tarjouksen. Vaikka lopullinen myyntihinta jäi paljon pyyntiä pienemmäksi, se oli silti varmasti ihan oikea hinta ja taloyhtiömme ennätyskauppahinta. Tämä ei kyllä ollut sinänsä välittäjän vika. Jos ko. tarjousta ei olisi tullut, olisimme ottaneet kohteen pois myynnistä ja odottaneet muutaman kuukauden, kun meillä ei ollut kiirettä saada kauppaa tehtyä ja asuimme jo muualla. Tarjous kuitenkin tuli ja laskimme, että vaikka kumpikin "menetti" pyyntiin nähden reilut 10k€, kumpikin jäi silti kymmeniätuhansia voitolle vrt. ostohinta. Hyväksymällä nyt ostotarjouksen pääsisimme koko myyntiasiasta eroon ja saatoimme jatkaa elämäämme kaikessa rauhassa, ilman mitään keskeneräisiä asioita. Jos myyntihinta olisi ollut korkeampi, olisimme maksaneet myös vähän lisää välityspalkkiota, vaikka tämä toki olikin sivuseikka. Ja loppupeleissä vaikka olisimme voineet saada muutamaa kuukautta myöhemmin asuntokauppojen taas virkistyessä kevättä kohti nyt saatua myyntihintaa enemmän, ja vaikka "kymppitonnit" suuria summia ovatkin, meidän elämäämme se ei hetkauttanut, koska duuneihin oli silti mentävä. Jos kysymyksessä olisi ollut sadattuhannet tai jopa miljoonat, ratkaisu olisi varmasti ollut toinen.

Kaikki on aina suhteellista ja jokainen tekee päätöksensä sen mukaan, mikä itselle on parasta. Jos elämä on kaikin puolin muutenkin hektistä ja puhelimessa tulee muutenkin roikuttua, voi olla fiksua käyttää välittäjää. Sillä voi olla elämänlaatua parantava merkitys ja joskus se voi säästää vaikka avioliiton, muuttaminen kun yksi hyvin monille elämän suurimmista stresseistä. Lisäksi moni hyvä ostaja voi jäädä pois matkasta sen vuoksi, että myyjä myy. Tämä vain on fakta, vaikka välittäjällä ei kovin suurta vastuuta olekaan. Mutta asenteet elää syvällä ja pätee myös nuorissa ostajissa. Tällaiset asiat kannattaa aina punnita myös tarkasti. Yhtä oikeaa vastausta ei varmasti ole. Paitsi se, että välittäjän suhteen kannattaa taustatyötä edes yrittää tehdä tarkasti. Fakta on kuitenkin se, että aina kun ihmiset asioivat keskenään, henkilökemioilla on vaikutusta. Jos kemiat eivät kohtaa, se ei aina ole välttämättä kenenkään syytä, niin vain on. Tämäkin on asia, mikä on hyvä hyväksyä. Mulla ei esim. kohdannut välittäjämme kanssa kemiat ollenkaan, mutta sille oli syynsä, miksi hänet valitsimme ja lopulta mun mielipiteelläni hänestä tyyppinä ei ollut merkitystä, kun sai kaupat aikaiseksi. Lopullisen päätöksen tarjouksen hyväksymisestä teimme kuitenkin itse, joten välittäjän rooli jäi lopulta pieneksi ja hän toimi sananmukaisesti välittäjänä ohjeidemme mukaan. Ehkä hän olisi voinut ahkerammalla duunilla saada enemmänkin tarjouksia, mutta yksi riitti sellaiseen lopputulokseen, mihin olimme tyytyväisiä. Jatkossa en toki häntä tule käyttämään.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Myin itse talvella Joensuusta 1980-luvun rivitalokolmion eli lähtökohtaisesti ei ehkä mikään ihan kaikkein helpoin homma. Reilut puoli vuotta siinä meni, mutta lopulta saatiin tehtyä kaupat aivan tavoitteena olleeseen hintaan. Kuluja tuli kaikkinensa noin 400 euroa (Etuovi.comin ilmoitus + valokuvaajan palkkio + parit isännöitsijäntodistukset), joten luultavasti säästimme noin 4 000 euroa välittäjän käyttämiseen verrattuna.

Asuntoa kävi katsomassa kaikkiaan noin 15 ostajaehdokasta. Vähän paremmalla tuurilla kaupat olisivat ehkä voineet tulla jo toisen katsojan kanssa, mutta nyt sitten vasta noin viidestoista piti asunnosta tarpeeksi paljon. Missään vaiheessa emme lähteneet pudottamaan pyyntihintaa, vaikka asunto olikin verrokkeihinsa nähden kalliimpi, sillä nähdäksemme sille oli selvät perusteet. Voisin kuvitella, että jos olisin käyttänyt välittäjää, painostus hinnan laskemiseen olisi ollut melkoisen kovaa myyntiajan venyessä...

Asunto oli suurimman osan myyntiajasta tyhjillään, joten lopulta suurin vaiva tuli siitä, että talvella piti aina ennen näyttöä käydä kolaamassa lumet pihalta. Olettaisin, että tämän olisin joutunut tekemään itse silloinkin, vaikka olisin käyttänyt välittäjää. Mutta kun matka nykyisestä kodista vanhalle asunnolle ei ollut kuin kolmisen kilometriä, ei ollut mikään ongelma piipahtaa kämpällä jo vaikka edellisenä päivänä.

Valtaosa ostajaehdokkaiden yhteydenotoista tuli sähköpostilla, ja yhtään täysin urpoksi luokiteltavaa ihmistä ei osunut myyntiprojektin aikana vastaan. Tämä on toki varmaan hyvin pitkälti luonnekysymys, mutta ite en kokenut oman (vanhan) kämppäni esittelyä ja usein myös ostajaehdokkaille näytön jälkeen soittelua millään tapaa vaivaannuttavaksi. Monilla oli paljon kysyttävää asunnosta, enkä osannut aina ihan kaikkeen edes suorilta vastata, mutta tietoa he varmasti saivat valtavasti enemmän kuin jos välittäjä olisi kohdetta ollut myymässä. Nehän kun eivät keskimäärin valitettavasti tunnu tietävän asunnoista juuri yhtään sen enempää kuin myyntiesitteessä lukee.

Totta kai se oli välillä hieman stressaavaa, kun asunnon myyntiaika alkoi venyä ja tuntui siltä, että pääseekö siitä eroon ollenkaan. Mutta toisaalta kulut tyhjästä kämpästä olivat lopulta aika pikkurahoja asuntokaupan mittaluokassa. Hieno fiilishän se sitten lopulta oli, kun ostaja löytyi ja hinnasta päästiin sopuun.

Virallisen ostotarjouspaperin ja kauppakirjojen tekeminenkään ei ollut millään tapaa iso työ, netistä löytyy kyllä maksutta hyviä mallipohjia hommaan, joita voi hieman soveltaen käyttää. Viimeinen vaihe oli sitten enää hyväksyttää kauppakirjat molempien osapuolten pankeilla ja sopia aika kaupantekotilaisuuteen, jouhevasti meni tämäkin. Byrokratia ei tosiaan kummoista ole asunto-osakkeen kaupassa. Omakotitalot sitten täysin eri asia, mikä tuli huomattua tähän nykyiseen muuttaessa.

Eli yhteenvetona. Asunnon myynti omatoimisesti oli jälkikäteen ajateltuna antoisa ja opettava kokemus. Suosittelen ehdottomasti asunto-osakkeen myyntiä ilman välittäjää, mikäli seuraavat ehdot täyttyvät:

a) Asunnon myynnillä ei ole kovin isoa kiirettä.
b) Myytävä asunto on suhteellisen lähellä kotiasi, jos et itse asu siinä (enää).
c) Olet edes jollain tapaa sosiaalinen ihminen eli näyttöjen pitäminen ja yhteydenpito ostajaehdokkaisiin ei tuota suurempaa tuskaa.
 

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
3 omaa osaketta/kiinteistöä myynyt ja 30 asuntonäytössä käyneenä en omissa töissä näin hyville tuntipalkoille pääse kuin omaa asuntoa myydessä. Jos on hirmu kiire/olisin kädetön, niin turvautuisin välittäjään. Kaikki tieto löytyy netistä ja suuri osa välittäjistä on ihan pihalla jos kysyt jotain.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Edellä kirjoittavat kirjoittavat asiaa. Valitettavasti vaan moni ostaja luulee, että välittäjän mukana olo toisi jotenkin parempaa turvaa tai kuluttajansuojaa, vaikka eihän se oikeasti sitä tee.
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Edellä kirjoittavat kirjoittavat asiaa. Valitettavasti vaan moni ostaja luulee, että välittäjän mukana olo toisi jotenkin parempaa turvaa tai kuluttajansuojaa, vaikka eihän se oikeasti sitä tee.

Se on juuri näin. Pahimmillaan toki tämä aiheuttaa sen, että välittääjää kannattaa käyttää saadakseen asunnon myytyä.

Itselläni on takana kolme kauppaa, kerran myyjänä ja kaksi kertaa ostajana. Välittääjää ei ole tarvinnut vaivata kertaakaan.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Kymmenen vuotta sitten sitten myin itse vanhaa omakotitaloa Pohjois-Helsingistä, parin kiinteistövälittäjän hinta-arvion mukaisesti. Väkeä kävi, tosi ostajaa ei silti ainuttakaan.
Syksyllä annoin talon välittäjälle, mies myi talon viikossa samaan hintaan.
Vaikka maksoin 2,5% ammattilaiselle, olin kuitenkin jo kahden asunnon loukossa, eikä sureta jälkeenpäin välittäjän käyttäminen
yhtään.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei se välittäjä aina turhake ole. Mutta se luulo, että välittäjää käyttämällä ostajan (tai myyjänkään) turva tai kuluttajansuoja olisi jotenkin parempi, on virheellinen.

Hyvä välittäjä ansaitsee palkkionsa kyllä. Mekin aikanaan myytiin rivarin pätkää ensin itse. Ihan kävi ammattikuvaaja kuvat ottamassa ja oli nekin hyviä. Mutta kun sitten otettiin välittäjä, niin kämppää käytiin stailaamassa ja uudet kuvat oli entistä parempia. Ja kyllä niitä kiinnostuneita tuli selvästi lisää, kun välittäjä tuli mukaan kuvioon.

Jos välittäjän mukana olo saa ostajaehdokkaita sen virheellisenkin luulon myötä paremmin liikkeelle, niin usein jo se on hyvä syy käyttää välittäjää. Sitten on kyliä, missä tietynlaiset asunnot myydään heti ja saman tien. Jos moisessa myy semmoista asuntoa, mitkä menevät heti kaupaksi, niin kannattaa tosiaan miettiä, että tarviiko sitä välittäjää.

Eli puolensa ja puolensa. Jos kohdalle osuu flegu välittäjä (niitäkin on aika monta nähty), niin se lisäarvo ei ole kovin kummoinen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi puoli tuossa itsemyynnissä on että ihmiset ymmärtävät että hinnasta puuttuu välittäjän palkkio, joten hintapyynnissä on mukava tinkimisvara. Niin minä ainakin aikoinaan asunnosta tein tarjouksen - ja läpi meni.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli puolensa ja puolensa. Jos kohdalle osuu flegu välittäjä (niitäkin on aika monta nähty), niin se lisäarvo ei ole kovin kummoinen.
Tulipa mieleen kun edeltävän asunnon laitoin myyntiin eri paikkakunnalla jo asuessa, eli oli pakko käyttää välittäjää. Kilpailutin kolme tyyppiä, joista kallein oli parhaimman oloinen, mutta naurettavan kallis. Halvin (muistaakseni 2%) välittäjä myi asuntoa naapuritalossa ja ”tunsi alueen”, mutta kaiffari haisi paskalta ja vanhalta viinalta. Sellainen spurguhaju leijaili asuntoon kun hän saapui. Ihan mitä vittua -olo oli siinä. Tuli sitten valittua sellainen keskihintainen hmv-tyyppi. Fleguhan se oli, mutta lopulta meni asunto kaupaksi. Alalla on kyllä ihme porukkaa Toni Niemisistä lähtien. Luulenpa, että vain pieni osa tekee oikeasti tuottavaa bisnestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös