Itse olen myös miettinyt sijoitusasunnon ostoa, kun oma on velaton. Kannattaa miettiä yliopistokaupunkeja, mutta poislukien Helsinki ja Turku, joissa asuntojen hinnat ovat korkeat. Lisäksi olen miettinyt sitä, että asunnon kannattaa olla aika uusi tai sitten sellainen, jossa kriittiset remontit on tehty, muuten saattaa kesken lainanmaksun tulla ikäviä yllätyksiä. Putkiremontit eivät ole halpoja.
Jos vaan kukkaro ja pää kestää, niin kannattaa kokeilla kepillä jäätä ja heittää alakanttiin tarjouksia sisään juuri niistä asunnoista, jotka ovat karussa kunnossa ja remontit tekemättä. Neliöhinta jää helposti niin pieneksi, että remontit kannattaa ottaa omaan piikkiin. Näin ainakin Turussa. Uutta asuntoa en ostaisi sijoitusasunnoksi nykyisellä hintatasolla, vaikka vakaalta vaihtoehdolta tuntuisikin.
Selvä selityskin tälle on. Omaan käyttöön ostajat ja lapselleen "sijoitusasuntoa" opiskeluajaksi ostavat vanhemmat (on muuten perstuntumalla tosi yleistä) ovat pois pelistä ja kysyntä on remontoimattomille luukuille huomattavasti vähäisempää. Remontteja osataan kyllä varoa, mikäli ostajan tai läheisen on tarkoitus muuttaa luukkuun asumaan.
Viimeksi muokattu: