Yläpesä kirjoitti:
Taitaa liittyä Osuuspankkiin. Kun olet liittynyt Osuuspankin omistajajäseneksi (maksamalla jäsenosuusmaksun 100e), olet oikeutettu saamaan pankilta kyseistä jäsentakauslainaa. Tarkoittaa käytännössä sitä, että jos täytät takauksen myöntävän tahon edellytykset/vaatimukset, saat heiltä takauksen tiettyyn ylärajaan asti. Tästä maksat takauksen myöntäjälle vuorostaan vuosimaksun. Eli käytännössä maksat hieman suurempaa korkoa lainallesi. Kyllä sen kuitenkin mieluummin maksaa kuin ruinaa ystäviä tai sukulaisiaan takaajiksi. Jäsenvakuudestahan voi sitten luopua, kun asunnosta on riittävästi jo maksettu ja asunto kattaa jo itsellään jäljellä olevan lainanosan.
Tuota omistajajäsentakausta ei tosiaan mainosteta missään sen kummemmin ja kukaan pankkivirkailija ei siitä kertonut, kun kyselimme eri takausvaihtoehtoja. Ja maksimi takaussumma, minkä voi saada on 20 000€/hlö.
Meillä tilanne oli sellainen, että vain minä olen Osuuspankin asiakas ja omistajajäsen ja avovaimolla on tili Nordeassa ja silti meille molemmille myönnettiin omistajajäsentakaus. Tietenkin edellytyksenä on se, että jos päätämme ottaa lainan Osuuspankista, niin myös avovaimon on liityttävä Osuuspankin omistajajäseneksi. Omistajajäsenmaksu on siis tuo 100€, mutta lupasivat pienen keskustelun jälkeen pienentää lainannostokuluja tuon 100€ verran. Mitä tulee tuohon vuosimaksuun, niin se on 1,6% taattavasta summasta. Esim. jos lainaa halutaan 100 000€ ja asunto takaa 70%, valtio 15%, niin tuolle jäljelle jääneelle 15% (15 000€) tarvitaan takaus. Jos haluat sille omistajäsentakauksen, niin tämän vuosimaksu on 240€, jota maksetaan siihen asti kunnes asunnonarvo on noussut riittävästi tai velkapääoma on lyhentynyt tarpeeksi, jotta pystytään luopumaan tuosta takauksesta. Ja tuo jäsentakauspäätös ei ole pankin päätettävissä vaan sen myöntää OKO ja on voimassa 1kk. Tosin tuossakin joustetaan muutamalla viikolla.
Myös Nordealla täystakaus, mutta siinä maksetaan takausesta heti könttäsumma (muistaakseni vajaa 5% taattavasta summasta) lainannoston yhteydessä ja tämän jälkeen tuosta takauksesta ei tarvitse enää maksaa.
Tiistaina siis käytiin parissa pankissa ja jo eilen soittivat Nordealta, että olisi ensimmäinen lainatarjous valmiina. Tarjosivat seuraavanlaista lainaa:
- lainankorkona olisi marginaali 0,5%+haluamansa markkinakorko
- laina on tasaerälaina, jolloin korkojen muuttuessa laina-aika elää (lainatyypin voi muuttaa maksutta esim. tasalyhennys/annuiteettilainaksi
- 25% lainasta tulee täystakaus ja asunto-osakkeet takaavat 75% eli ei tarvita valtiontakausta
- lainannostopalkkio 150€
Tämä tarjous siis ainoastaan kävelemällä sisään Nordeaan ilman mitään ajanvarauksia ja ilmoittamalla omat nettotulot ja millä ehdoilla sekä minkäverran sitä lainaa haluaisi. Olimme tietenkin itse aluksi tehneet maksukykylaskelmat kotona, jotka oli vielä käyty läpi Osuuspankissa, josta aloitimme tämän lainatarjouskyselyn.
Itse olemme tarkoituksella ottaneet alkuun vähän pidemmän maksuajan ja pienemmät kuukausierät, jotta näemme mitä kaikkea muita kuluja tuossa omistusasumisessa tulee mm. sähkökulutus, kun on varaava 2-tariffi lattialämmitys, vesi jne.
Pankeissa huomasin, että he eivät tarjoa mitään alennuksia, etuuksia jne. jos niitä ei tajua itse kysyä. Eli kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta kannattaa kysellä.
Onko kenelläkään muuten kokemusta niistä lainaturvista? Itse en ainakaan oikein innostunut niistä. Ainoastaan jos olisi lapsia, niin voisin ottaa turvan kuoleman varalle.