Rodion kirjoitti:
No, onko myytävissä olevien asuntojen lukumäärä kasvanut voimakkaasti vai ei? Minulla kun ei ole tuon parempaa lähdettä asiasta ja harvemmin yksityiset henkilöt kauppaavat uudiskohteita.
Eli 12kk päästä tehdään ennätysmäärä asuntokauppoja Suomen historiassa, lisäksi ennätyshintaan? Laitetaanko veto pystyyn?
Itse käytän runsaasti hakupalveluita, ainostaan itse pitämiäni tilastoja varten.
.
.
Korostan silti, että tämä on tosiaan markkinointimateriaaleista poimittu oma tilasto koskien pientä aluetta.
Itse en hakujen määrää suoranaisesti pitäisi merkkinä siitä, että ihmiset haluavat ostaa asuntoja yhä enemmän ja yhä kalliimmalla.
Taantumaan tässä ollaan ajautumassa maailmantalouden kanssa, korot ovat nousussa edelleen (ovat nousseet jo yli 50% alimmalta tasoltaan), Suomessa lopetetaan tehtaita ennätysmäärin. Mutta joo, kaikki näyttää vielä ihan kivalta, lainaa vaan lisää kaikille...
Kumpikohan nyt on realistisen markkinatalouden mekanismi:
- Myydään tuotetta niin kauan hinnalla X, vaikka ei ole ostajia, kunnes sen joku lahopää ostaa
- Jos hinnalla X ei löydy ostajia, lasketaan tuotteen hintaa, kunnes se kohtaa kysynnän
Tästä olen samaa mieltä kanssasi. Mutta myös sitä mieltä, että myyntiaikojen piteneminen tosiaan kertoo markkinoiden hiljentymisestä, joka johtaa hintojen kasvun pysähtymiseen.
Yhdellä ajanhetkellä myynnissä olevien kohteiden lukumäärä on luonnollisesti kasvanut, koska kierto on hidastunut. Kokonaismäärä on myös kasvanut, mutta aiemmin tarjontaa ei ollutkaan riittävästi.
Enhän minä tuon ehdottamasi vetosi kaltaista väittänyt millään tapaa. Sinä taas annoit ymmärtää, että kuluttajien ostoaikeet ovat pelkkää sontaa, koska ne kertovat vaan jostain kauniista ajatuksista. Minä taas voin väittää, että nuo asunnon ostamista miettivät ovat tosimielellä liikkeellä, koska se näkyy kyllä.
Korostukseksi siitä, että yleistät raa'asti oli varsin hyvä selvennys.
Ei hakujen määrä tietystikään tuollaista kerro. Se kertoo (yhdessä muiden tilastojen kanssa) sen, että ne henkilöt, jotka kertovat harkitsevansa asunnon ostoa myös tekevät toimenpiteitä asuntoa etsiäkseen - ei ole siis pelkkä aie.
Sinä olet varma maailmantalouden romahduksesta, kiva.
No realistisen maailmantalouden mekanismi voi olla mikä tahansa, mutta asuntojen hinnat eivät laske ellei niitä joku myy halvemmalla. SKV:n varatj:n leimaaminen idiootiksi oli siis mielenkiintoista, sillä kyllä tuo nyt vaan pätee maailman tappiin asti.
Myyntiaikojen pidentyminen ei mielestäni kerro sinällään markkinan hiljentymisestä, vaan itse puhuisin rauhoittumisesta. Entinen tilanne oli aika lähellä ylikuumentumista ja sitä se paikoin olikin. Myyntiajat olivat osin aivan järjettömiä.
Nyt puhut jo vain hintojen kasvun pysähtymisestä, kun vielä aiemmin se oli "juoskaa kaikki nyt nyt nyt ennen kuin taivas putoaa". Hintojen kasvu varmasti hidastuu, pysähtyy ja osin myös hinnat kääntyvät laskuun. Tässä näkisin tulevan tuota aiemmin keskusteltua eriytymistä eli osalla asunnoista hintakehitys hidastuu, osalla tosiaan pysähtyy ja jotkut myös kääntyvät laskuun - näin ollen erot kasvavat. Minkään hintaromahduksen merkkejä en kuitenkaan näe.
Ohmi kirjoitti:
Hintojen nousu on pysähtynyt, nyt kannattaa ottaa se mikä tarjotaan, koska seuraavaksi hinnat alkavat laskemaan.
Klipsin vain tämän osan. Hintojen nousu ei ole vielä pysähtynyt, sen sijaan tosiaan sellainen kehitys on nähtävissä tulevaisuudessa. Sinne on kuitenkin vielä pitkä matka, että hinnat lähtisivät selvään laskuun, vaikka kaikki katastrofiskenaariot toteutuisivatkin.
Rodion kirjoitti:
Jos nauravat pihalle, voi sanoa: "selvä, tulen vuoden päästää uudelleen kun vielä myytte tätä asuntoa, mutta en tarjoa näinkään paljoa silloin".
Kokeile kepillä jäätä vaikka -25% hintapyynnöstä.
25 %... kivoja kokeiluhetkiä vaan sitten. Kyllähän pyynneissä aina ilmaa on, mutta kyllä saat kauan etsiä asuntoa, jos aiot saada neljänneksen tippumaan pyynnöstä.
Erot eri asuntojen välillä ovat noiden pyyntien ilman suhteen merkittävät. Keskustan kerrostalokaksiosta maksat hyvinkin täyden hinnan. Jostain metsän perukoilta löytyvästä hieman vanhemmasta OKT:sta voi hinta tippua paljonkin. Pyynnin ilman määrä on aika paljon kiinni siitä paljonko kyseiselle kohteelle voisi löytyä potentiaalisia ostajia.
Se perämetsän OKT saattaa olla jollekin ihannekämppä ja saadaan lähes täysi hinta - tai sitten ostajaa etsitään kissojen ja koirien kanssa ja löytyy henkilö jolle se on se kuudes vaihtoehto. Taajama-alueen isohko rivari nyt asettuu aika lailla juuri tuohon keskivälille eli 5% saanee hyvinkin tippumaan, ehkä, mutta 10%:iin en ihan usko.