Vokoun ifk-paitaan

  • 96 280
  • 503

valas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Missiolleni? Wow. Taidan olla vain ainoa joka jaksaa kiinnittää huomiota sinun kirjoituksiisi, joissa julistat asioita tosiasioiksi. Perustelut ovat kuitenkin monesti hataria ja aivan yhtä mutu-meiningillä heitettyjä, enkä vain ole kaikesta samaa mieltä. Jostain perverssistä syystä jaksan kerta toisensa jälkeen vastata sinulle.

Voittava maalivahti keskustelussa minua on häirinnyt sinun missiosi Lundellia vastaan. Olet monesti vierittänyt syyn tappioista Lundellin niskaan. "Voittava maalivahti olisi torjunut viimeisen maalin, mutta Lundell ei ole voittava maalivahti" on ollut yleisin väittämäsi. Olet kertonut kuinka pelaajat eivät luota maalivahtiin, kuinka Lundellista ei koskaan tule mitään, kuinka voitot olivat väärin torjuttuja tai puolustuksen pelaamia, jne. Shittiä on tullut enemmän kuin kenellekään muulle joukkueessa, vaikka maalinteko on ollut aivan ilmiselvästi ja myös tilastojen mukaan kiistatta suurin ongelma jo pitkään.

Minä en ole Lundell fani. Enkä ole koskaan ollutkaan. Mutta viime kevään play offsien ja hyvin sujuneen syksyn vuoksi en näe syytä dissata miestä niin paljon kuin olet täällä dissannut. Minun näkökulmastani katsoen tämä joukkue ei olisi uponnut Lundellin takia.

Voittava maalivahti käsite on olemassa ja jopa minullekin tuttu. Vielä jokin aika sitten olimme samaa mieltä myös siitä mitä se tarkoittaa: voittaa tiukoissa paikoissa pelejä joukkueelleen. Nyt emme enää ole samaa mieltä.

Vokoun ei ole voittanut IFK:ssa vielä mitään. En siis lähde miestä "voittavaksi maalivahdiksi" julistamaan pelkästään aikaisempien näyttöjen perusteella. Sitä paitsi, kovin voitokas hän ei statsien mukaan ole ollut koskaan, eivätkä viime syksyn pelit WC:ssä Tsekkien kassarina vakuuttaneet minua. Julistan Vokounin voittavaksi maalivahdiksi sitten, kun näen kuinka kaveri pelaa meille pitkän voittoputken.

Yksi lempiargumenteistasi on "monet sanoo (insert väite here)...", "asiantuntijat sanoo...", "pelaajat itse sanoo..." ja jatkat lauseella "...ja luulisi niiden tietävän paremmin kuin jatkoajan fanittajat".

Oiva argumentti. Mitäpä siihen enää kukaan jatkoajan fanittaja voi sanoa mitään, kun kerran isot pojat ovat niin sanoneet.

Puolustava hyökkääjä on olemassa. Sen tehtävä on pelata kahta suuntaa ja auttaa kiireen vilkkaa puolustusta tilanteissa mutta myös yrittää estää tilanteiden syntyminen varmistamalla alempana hyökkäyksissä. Hyökkäävä puolustaja tuo kiekkoja ylös, avaa hyökkäyksiä ja tekee nousuja toisesta aallosta maalin kulmille ja edustalle. Entäpä voittava maalivahti? Voittaa pelejä? Niin mä luulin, mutta ehkä asia ei olekaan niin. Alkaa tuntua siltä, että voittava maalivahti on sellainen, jonka "ne" julistaa voittavaksi. Ja ne kyllä tietää paremmin kuin jatkoajan fanittajat.

Ja vastaus kysymykseesi.

- Vokoun rypee, IFK ei menesty -> ahistaa.
- Lundell pelaa loistavasti, IFK menestyy -> ei ahista.

Ja kysyn itse ja vastaankin:

- Vokoun pelaa loistavasti, IFK menestyy -> ei ahista.
- Lundell rypee, IFK ei menesty -> ahistaa.

Kuitenkaan en usko, että kaava on noin yksinkertainen. Ainoa tapaus, jolloin peli on ollut noin yksinkertaista on olleet kahdet pleijarit, joissa Stathos on hörppinyt. Muulla joukkueella on ollut kohtalaiset mahdollisuudet menestyä, mutta yksi mies on vienyt mahdollisuudet. Onneksi toisella kertaa oli "ei voittava" maalivahti Lundell joka pelasi uskomattoman nollaputken ja näin helpotti muun joukkueen duunia viedä meidät finaaliin, mitä ei kyllä sitten tapahtunut, koska Lundell pelasi niin päin persettä viimeisen matsin Kärppiä vastaan. Mutta ymmärtäähän sen, se kaveri on pelannut jo 13. joukkueessa.

Se, että olen kanssasi eri mieltä Lundellin suorituksista tällä kaudella ei tarkoita että fanitan Lundellia. Se, että pyydän laittamaan jäitä hattuun Vokounin jumalaksi julistamisessa ei tarkoita että dissaan kaveria. Se että olin tunsin pientä kieroa tyytyväisyyttä IFK:n tappiosta Tepsille, johtui siitä, että oletin sen avaavan monien silmät näkemään pelin ongelman muuallakin kuin Lundellissa. Itse olet puhunut usein kuinka tiukat pelit ovat parhaimmillaan maalivahtien taistoja, niin mites nyt? Tuolla, peliä yksinkertaistavalla logiikalla, Lassila voitti Vokounin. Eikö? No, et ole sitä ainakaan vielä voinut myöntää. Ja taidan tietää miksi et voi sitä myöntää; koska sinä et keskustele maalivahtipelistä yleisellä tasolla vaan maalivahdista, joka maalilla seisoo.

Muistatko, kun luit Lundellin viaksi sen että kaveri pelaa hyvin vain kun joukkue pelaa hyvin? Thomas on pelannut 8 nollapeliä ja tekee luultavasti piankin sm-liigan uuden nollapeliennätyksen. Jokerit johtaa sarjataulukkoa. Näetkö siinä mitään yhtäläisyyttä? Ehkäpä onkin niin, että aika moni voittava maalivahti pelaa voittopelejä silloin kun muukin joukkue pelaa hyvin.

Nyt en jaksa enää. Keskustelu jatkukoon. Tää on hauskaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag
Ä. Lisäksi Vokounia on kutsuttu voittavaksi maalivahdiksi muuallakin kuin täällä. Lundellia en ole kuullut kutsuttavan voittavaksi maalivahdiksi koskaan missään muualla kuin täällä.

Niinpä.
Lundell ei ole se maalivahti, joka tekee sen elintärkeän läpiajotorjunnan viidennen liigafinaalin jatkoajalla ja näin ollen tarjoaa omalle jengilleen mahdollisuuden voittaa.

Hän ei ole sitä koskaan ollut, eikä tule olemaankaan.

Lintu: Paljonko antaisit Harkinsille aikaa nostaa tasoaan?
Itse en kovin pitkään katselisi nyky-surffaria.

Mites olis muuan Madden rapakon takaa? Käsittääkseni sopimuskin olisi jo valmis.
Madden pikkuhiljaa kuntoon niin Ifk menee pitkälle keväällä.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Viestin lähetti valas
[B
Muistatko, kun luit Lundellin viaksi sen että kaveri pelaa hyvin vain kun joukkue pelaa hyvin? Thomas on pelannut 8 nollapeliä ja tekee luultavasti piankin sm-liigan uuden nollapeliennätyksen. Jokerit johtaa sarjataulukkoa. Näetkö siinä mitään yhtäläisyyttä? Ehkäpä onkin niin, että aika moni voittava maalivahti pelaa voittopelejä silloin kun muukin joukkue pelaa hyvin.
[/B]
Minun mielestäni Lundelista ja Thomasista ei edes kannatta puhua samassa lauseessa, niin suuri tasoero on mielestäni.

Osa tuosta kirjoittamastasi jutusta on totta, mutta Thomasilla on kyky myös voittaa otteluita silloin kun Jokerit ei pelaa niin hyvin. Tästä hyvänä esimerkkinä pidän Jokerit-HIFK ottelua, jonka Jokerit voitti 4-3. Jokerit olivat kyseisessä ottelussa 3.erän loppupuolella aivan jyrän alla, mutta siitä huolimatta Thomas torjui Jokereille arvokkaan voiton. Tätä kykyä ei mielestäni Lundelilta löydy.

Vokounista sen verran, että hän on mielestäni yksi parhaista ellei paras veskari joka on IFK:ssa koskaan pelannut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Teillä on selvästi ajatus hukassa. Näin se menee:

Stathos loistaa -> liigan kalleimman jengin hyökkäys rypee -> ifk tekee vähemmän maaleja kuin mikään muu seura -> ifk ei menesty -> maalivahdin vika -> poistetaan maalivahti.

vokoun loistaa -> liigan kalleimman jengin hyökkäys rypee -> ifk tekee vähemmän maaleja kuin mikään muu seura -> ifk ei menesty -> hankitaan kaksi uutta hyökkääjää.

Edelliset johtopäätökset ilman Pelicanseja, joka ei ole liigakelpoinen seura.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kalkun rusakko

Lintu: Paljonko antaisit Harkinsille aikaa nostaa tasoaan?
Itse en kovin pitkään katselisi nyky-surffaria.

Odottaisin että Pärssinen löytää pelivireen ja antaisin aikaa muutaman ottelun. Pena voi rauhassa katsoa löytyykö markkinoilta parempaa pelaajaa ja saadaanko Harkins myytyä jonnekin muualle. Jos ei Harks paranna peliä huomattavasti tammikuun loppuun mennessä hankkisin stuntin.

Eikä minua vituttaisi yhtään mikäli Penalla on joku kova nimi kiikarissa jo nyt ja Harkins saadaan muualle, vihreää valoa täältä. En kuitenkaan kaataisi kaikkea paskaa hänen niskaan ja potkisi häntä heti pihalle. Kyllä ne pelitaidot on tallella.
 

bystander

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki, Mika Saukkosen lenkkikengät
Viestin lähetti Kalkun rusakko
Niinpä.
Lundell ei ole se maalivahti, joka tekee sen elintärkeän läpiajotorjunnan viidennen liigafinaalin jatkoajalla ja näin ollen tarjoaa omalle jengilleen mahdollisuuden voittaa.

Hän ei ole sitä koskaan ollut, eikä tule olemaankaan.


Olitko sä viime kevään playareiden aikaa vielä Jokeri-fani vai oliko sulla pää muuten vaan hanurissa? Stathosin kolattua tämä ei-voittava maalivahti osui kiekon tielle vähintään tyydyttävästi. Ja ei, edelleenkään en ole keketeemuwadesuperhessu-teinix-Lundell-pissiskirkuja päätykatsomosta, vaan yritän selittää samaa kuin valas täällä jo kohta kolme sivua. Mielipiteeni menee lähes yksi-yhteen kys. nimimerkin riipustusten kanssa, joten suosittelen etenkin viimeisen viestin lukemista. Ja jos ei aukene, suosittelen saman viestin lukemista uudelleen.

Otsikon aiheesta sen verran, että Vokouniin olen näiden kahden pelin perusteella ollut tyytyväinen. Ajoittaisista Jukka Tammi -koulukunnan mailapelisekoiluista huolimatta äijän avulla mennään keväällä taatusti pitkälle, jos työsulku vaan jatkuu. (Ja jos Pakilan Paroni hommaa meille niitä käsiä.. mutta se on kokonaan eri juttu..)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bystander
Olitko sä viime kevään playareiden aikaa vielä Jokeri-fani vai oliko sulla pää muuten vaan hanurissa? Stathosin kolattua tämä ei-voittava maalivahti osui kiekon tielle vähintään tyydyttävästi.

Lundell pelasi viime kevään pleijareissa, kun lopulta pelaamaan pääsi, täysin paineettomassa tilassa. Hänellä ei ollut kuin voitettavaa. Syyttävä sormi ei olisi osoittanut häneen, vaikka Ifk olisikin Ilvekselle tippunut.

Lundell koko kauden ykkösenä kevään tosi matseihin saakka(paineet niskassa) on kuin autolla ajaisi ilman jarruja. Pidemmän päälle homma menee päin vittua. Ja tätä riskiä ei Ifk luojan kiitos ottanut(työsulun päättyminen mahdollinen toki).

Sähän voit Bystander halailla yhdessä Lundellin kanssa kun molemmat olette niin mukavia kavereita ettekä tee kenelläkään mitään pahaa. Kyllähän sellaisille kavereille pitää mahdollisuus antaa vaikka neljännentoista kerran...
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
valas: Nyt sä sotkeudut omiin juttuihisi tavan takaa. Paras esimerkki tästä on, että pistät sanoja mun suuhuni. En ole milloinkaan sanonut, että Vokoun on ollut voittava maalivahti HIFKin aikana. Päinvastoin, totesin että Vokoun ei ole voittanut vielä yhtään peliä HIFKissä, mutta ainakin Kärppä-pelin tasuripisteestä saamme kiittää häntä. Mutta ei, Vokoun ei ole vielä ollut voittava maalivahti HIFKissä. Tuon selvemmin en osaa sanoa, riittääkö?

Ja oliko Lassila parempi kuin Vokoun perjantaina? Vastaisin aivan varmasti, että oli parempi, jos Zidlickyn rankkari olisi mennyt kohti maalia ja Lassila olisi torjunut. Silloin ei olisi ollut mitään muuta todettavaa kuin että Lassila oli tiukassa paikassa parempi. Rankkarithan menivät kuitenkin niin, että kumpikin veskari torjui yhden (Lassila > Kuhta, Vokoun > Nurminen).
Koivu veti sisään ja Zidlicky pelasi meidät lopullisesti ulos, ei Vokoun. Mutta koska TPS voitti koko ottelun, kallistuu vaaka kahden hyvän maalivahdin taistossa Lassilalle, ok? Selkisikö tämä? Hyvä Lassila!

Mitähän olen sanonut Lundellista? Olen sanonut faktisesti, että en pidä häntä edes SM-liigan mittapuulla hyvänä maalivahtina. Tämä mielipide pitää. Kehuin toki suoritusta viime kevään pleijareissa. Paineettomassa tilanteessa Lundell selvisi arvosanalla 9+ koko playoffsarjastaan. Mutta Bäckström nappasi 10- ja putosimme. Vokoun/Lassila -logiikalla totean, että Bäckström oli parempi maalivahti kuin Lundell HIFKin playoffsarjassa Kärppiä vastaan. Bäckström voitti, Lundell hävisi. Häpeä ei ole suuren suuri, Bäckström oli koko liigan paras maalivahti. Ja ero Lundelliinkin tuli selväksi. Syksyllä Lundellilla olisi ollut paikka pelata koko HIFKin maalivahtikeskustelu unholaan pitämällä playofftasonsa. Näin ei käynyt. Joten en pidä häntä kaiken kaikkiaan näillä uudemmilla HIFK-näytöilläkään tasokkaana maalivahtina. En pitäisi, vaikka HIFK olisi tykittänyt 5-7 maalia / ottelu Lundellin pelatessa täsmälleen samoin kuin pelasi tänä syksynä. Tuolloin olisin -huom! Tämä on oikeasti tärkeää mielestäni- kuitenkin pitänyt Lundellia voittavana maalivahtina, kun HIFK olisi matsit vienyt. Tästä päästäänkin siihen, että voittava maalivahti voi olla teknisesti huonompi maalivahti kuin ei-tiukkojen-tilanteiden tekniikkataituri. Lundellilla on mielestäni ja myös isojen poikien (mv-valmentajista puhun) mielestä paremmat tekniset ominaisuudet kuin esimerkiksi Sakella oli koskaan. Ja melkeinpä voisi uskaltaa sanoa, että Nurminenkaan ei ole teknisesti Lundellin luokkaa. Mutta Lundellin paineensietokyky on surkea. Kaikkiaan hän on riittävä kakkosveskari kuitenkin. Ei mielestäni järkyttävää dissausta?

Mutta kaiva toki tästäkin tulkinnat oman mielesi mukaan. Olen ilman muuta edelleenkin sitä mieltä, että voittava maalivahti pelaa voittoja joukkueelleen, ei se siitä mihinkään ole kadonnut. Ja muistinko sanoa, että Vokoun ei ole vielä voittanut yhtään ottelua HIFKille? Mutta vedonlylöntitermein todettuna näen HIFKin voittomahdollisuuden jääkiekko-otteluissa paranevan, kun Lundell vaihdetaan Vokouniin. Paranevan hyvin selkeästi. Mutta sanoinko jo, että sarjaa ei voi kuitenkaan pelata etukäteen ja voi hyvinkin olla, että Vokoun floppaa HIFKissä? Kyllä vaan,näin olen todennut myöskin. Uskon ja toivon, että näin ei käy ja Vokoun osoittaa, miksi hänelle maksetaan huippupalkkaa maailman parhaassa kiekkoliigassa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voittava maalivahti ?

Onko sellaista ja mistä sen tuntee ? En ole ihan kaikkia ketjun viestejä lukenut, mutta oma näkemykseni.

Käsite "voittava maalivahti" on jääkiekon piirissä olemassa ja se tunnetaan. Juttu ei ole mikään uusi, vaan kuuluu sarjaan "aina ollut näin". Tämä siis mielipiteeni tästä ja sitten vaikeampi tai mahdoton kysymys.

"Miten määritellään voittava maalivahti ?". Tietäen esimerkiksi Jukka Ropposen palstaa selailevan, veikkaisin vastauksen tähän olevan, ettei yksiselitteisiä kriteerejä ole olemassa! Tämä varmasti tuntuu monesta pahalta, sillä esim. torjuntaprossien mukaanhan voisi veskareita "luokitella". Mä laitan tähän ranskalaisin viivoin asioita, jotka minä näen voittavan maalivahdin ominaisuuksiksi ja tärkeysjärjestyksessä;

- joukkue tietää mitä se hoitaa ja mitä se voi tehdä. Jortikka kuvasi asiaa näin; kysyttiin "mitä merkkaa tuollainen veskari" ja Jortsu, "kyllähän se merkkaa mielettömästi, jokainen pakkien moka ei olae katastrofi, vaan veska voi paikata. Tähän mun mielestä (Jortsun äänellä) kiteytyy meidän hyvä peli, itseluottamus on kaikilla kovaa luokkaa. Ja viimeinen lukko on takuu.

- suoritusvarmuus. Kun Timppa tomppa tai puoli-idolini Kari oli Jokerien maalilla, en koskaan pelännyt katastrofia. Kaikille veskareille voi aina mennä helppoja, niin Karille, Timille, Vokounille, Janille kuin kelle tahansa muullekin. Vaan kun noita helppoja menee kerran pari kaudessa, ne pukukopissa kuitataan niin, että veska on kaljat auki pelaajalle. Vastaavaan tapaan, kuin mokannut ja yksin läpi pelaajan päästänyt pakki, se maksaa torjuneen veskan bissen. Nou hätä kuuluu pelin luonteeseen, äijien laji, kaljan maksamalla selviää.

- kolmas ja vähemmälle huomiolle (aiheellisesti tai aiheetta) on jäänyt veskarin kokemus. Kun tulee se paska hetki ja mikään ei kulje, veskari on juuri päästänyt helpon ja kaikkia vituttaa. Timppa tomppa huutaa tuossa vaiheessa jotakin täys-älytöntä joukkueelle ja osoittaa olevansa pelissä mukana, olkaa tekin. Voi monessa tapauksessa antaa hyvälle fiilikselle tilaa ja vaihtoon menevä kaveri heittää kommentin jäälle tuleville "toi hullu huusi näin". Näin homma aueta ja peli jatkua eri merkeissä.

Sitten tulee ne tärkeät kopit, vaikella hetkellä muutama "jamo" ja homma on siinä. Jengi luottaa ja peli kulkee.

Ja lopuksi torjuntaprossa.

Miksi kirjoitin tämän tähän teidän leirin ketjuun ? Syy on siinä, että Lundellilta puuttuu MIELESTÄNI tuo mainitsemani kohta yksi. Siis se tärkein. Mä en tarkoita, etteikö Janne olisi hyvä veskari ja etteikö se pystyisi saavuttamaan asemaa, joka täyttää tuon kohdan yksi. Varmasti voisi, mutta se vie aikaa. Nyt teillä on MV joka täyttää nuo kaikki vaatimukset!
 

Carlos

Jäsen
En taida olla ainoa kenen mielestä tämä meidän maalivahtikeskustelu on jotain niin turhaa että oksat pois. Stathos ja Lundell olisivat molemmat ihan ok kassareita, jos joukkue tekisi maaleja edes lähelle liigan keskiarvoa. Nyt on sitten ihan **tun hyvä veskari, jolla on kohta jo alla lähes kymmenen peliä (mukaanlukien Spengler), mutta jokaisessa on tullut turpiin. Ei yhtään voittoa, se kuuluisa viimeinen maali on aina helähtänyt verkkoon.

Ihan oikeasti itkettää kun katsoo Hifk:n maalisaldoa. Päästettyjä maaleja on myöskin toiseksi vähiten liigassa, joten puolustus ja maalivahtiosasto lienee tehnyt työnsä lähes kympinarvoisesti, vain hyökkäys kusee todella pahasti.

Vokoun on todellakin häviävä maalivahti ihan niin kauan kunnes meille löydetään jostain hyökkääjiä. Kuten täällä on jo niin leikkisästi kauan puitukin, tällä kaudella on turha odottaa mitään mainetta tai kunniaa. Katkaisupeleissä tuskin tulee voiton voittoa, pelkällä nollapelilläkään kun ei saa vielä jatkopaikkaa, vähintään yksi maali/ottelu pitää tehdä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minustakin maalivahti-keskustelu on nyt ihan turhaa. Vokoun on ratkaissut ongelman ja ollaan onnellisia.

Minulle tuli visiona tällainen välillinen Vokounin aiheuttama onglma ja se liittyy pelitapaan. Kun meillä oli "tavallinen" maalivahti (Stathos/Lundell), niin oli selvä juttu, että pelien voittaminen vaati HIFK:lta keskittymistä nöyrään puolustuspeliin. Me väännettiin loppusyksystä menestyksellä 2-1 ja 3-1 voittoja pommittamalla ensin vastustajan parhailta ketjuilta pelihalut pois. Pelit kääntyivät kovalla taistelulla voitoiksi yksi toisensa jälkeen. HIFK tuli, taisteli ja voitti ilman tyylipisteitä.

Vokoun kykenee maailmanluokan maalivahtina vapauttamaan muun joukkueen vähän vapaampaan hyökkäyspeliin, koska hän pystyy paikkaamaan muun joukkueen virheitä johonkin rajaan saakka.

Millä taktiikalla/pelitavalla HIFK jatkaa nyt pelejään, kun mv-asia on kunnossa. Uskalletaanko enemmän lähteä maalinteko-kilpaan muita joukkueita vastaan meidän vähän puukätisellä joukkueella Vokounin tulon jälkeen. Loukkaantumissumakin on aika paljon sotkenut peliämme, joten oikean kuvan muodostaminen HIFK:n iskukyvystä juuri nyt on vaikeaa.

Maalivahti-ongelmaa meillä ei kuitenkaan enää ole.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jep, kyllä IFK:lla on nyt sellainen mokke, että mv-osiosta ei tarvi huolehtia. On enää kenttäpelaajien ja valmennuksen homma hoitaa työ loppuun. Kaksikko Lundell-Stathos riittää liigassa sijoille 3-6, ei yhtään pidemmälle. Hyppäys tästä finaalitasolle on pitkä, alkukauden mv-kaksikolle suorastaan mahdoton.
 

Balderis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk + Edmonton Oilers
Viestin lähetti Viltsu
Jep, kyllä IFK:lla on nyt sellainen mokke, että mv-osiosta ei tarvi huolehtia. On enää kenttäpelaajien ja valmennuksen homma hoitaa työ loppuun.


Juuri näin. Toivottavasti viime kauden ykkösemme löytää jyvän, varsinkin Harkins. Tällä tavoin meillä olisi jo ykkönen ja jopa kakkonenkin. Maalihanat auki ja ajamme kärjen etumatkan kiinni. Pelejä on vielä riittämiin runkosarjassakin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Johannes
Minulle tuli visiona tällainen välillinen Vokounin aiheuttama onglma ja se liittyy pelitapaan. Kun meillä oli "tavallinen" maalivahti (Stathos/Lundell), niin oli selvä juttu, että pelien voittaminen vaati HIFK:lta keskittymistä nöyrään puolustuspeliin. Me väännettiin loppusyksystä menestyksellä 2-1 ja 3-1 voittoja pommittamalla ensin vastustajan parhailta ketjuilta pelihalut pois. Pelit kääntyivät kovalla taistelulla voitoiksi yksi toisensa jälkeen. HIFK tuli, taisteli ja voitti ilman tyylipisteitä.

Vokoun kykenee maailmanluokan maalivahtina vapauttamaan muun joukkueen vähän vapaampaan hyökkäyspeliin, koska hän pystyy paikkaamaan muun joukkueen virheitä johonkin rajaan saakka.

Millä taktiikalla/pelitavalla HIFK jatkaa nyt pelejään, kun mv-asia on kunnossa. Uskalletaanko enemmän lähteä maalinteko-kilpaan muita joukkueita vastaan meidän vähän puukätisellä joukkueella Vokounin tulon jälkeen. Loukkaantumissumakin on aika paljon sotkenut peliämme, joten oikean kuvan muodostaminen HIFK:n iskukyvystä juuri nyt on vaikeaa.

Tämä on hyvää ja relevanttia pohdiskelua. Nyt kun HIFKissä tiedetään, että pääsääntöisesti veskari hoitaa hommansa, pitäisi joukkueen olla aktiivinen hyökkäyspäässä. Mutta mitenkäs olet, kun joukkue ja sen pelitapa on rakennettu HIFK-kiekon ilmentymäksi: HIFK on parhaimmillaankin kaikkea muuta kuin aktiivinen perusliigajoukkue. Toisin kuin Jortikan Jokerit tai Jalosen Kärpät, HIFK ei halua viedä peliä ja kiekkoa lujaa liikkuen. Ymmärrettävää, kun katsoo rosteriamme. Vopatin gretzky-tripit ovat olleet aika kaameita ja kukaan muukaan meillä ei osaa viedä kiekkoa varmasti hyökkäysalueelle. Aivan hirveä pikantti puute sinänsä. Koko HIFK-ideologia perustuu kotonakin nimenomaan aggressiiviseen karvaukseen ja vastaiskuihin. HIFK antaa kiekon ja pelinrakentamisen vierasjoukkueelle ja ajaa kiinni kaikilla kenttäalueilla. Kiekon saadessaan HIFK kontraa (teoriassa) harppuunahyökkäyksillä. Väitän, että juuri tämän vuoksi peli on ollut vieraskentillä helpompaa; ei ole tarvinnut ottaa edes puoliaktiivista kotijoukkueen roolia, on saatu olla vain kiekonriistäjiä ja kontraajia. Koska meillä ei ole OJ:ta tai vastaavaa playmakeria, meidän ei pidä mielestäni muuttaa tyyliä Vokouninkaan aikana. Peli vaan edelleenkin vastustajalle ja koko ajan ihossa kiinni pommeja hakien. Onpahan ainakin hyvä äijä maalinsuulla ottamassa vastaan mm. vastustajan yv-hyökkäyksiä. Yhdessä asiassa Ara onkin onnistunut erikoistilanteisiin liittyen; HIFK pelaa liigan parasta, liikkuvaa alivoimaa. Edes Jokerit ei saanut 5-3:lla mitään aikaan, kukaan ei mennyt maalin eteen. Jotta HIFK voisi kehittää pelityyliään Summasen - Westerlundin maajoukkueen suuntaan eli ottaa luistelun ja ajoittaisen pelinviemisenkin mukaan, tarvitsisimme 2-3 täysin erilaista pelimiestä lisää; OJ, Peltonen, Banham, Hyvönen, Bednar -osastoa. Kukaan ei pelkää kiekollisena olemista, kaikki osaavat tehdä sen kanssa jotain ja OJ ja/tai Peltonen osaa jopa muuttaa pelin rytmin yhden vaihdon sisällä, mikä on sinänsä ilmiömäinen ominaisuus. Tuomo Ruudun saapuminen HIFKiin OJ:n tai vastaavan sijaan nostaa viihde-elementin äärimilleen, silloin mennään lujaa päin entistä selkeämmin. Ja isketään edelleenkin pääasiassa vastahyökkäyksillä. Mutta luulisin OJ:n tapaisen täydennyksen tuovan lisää pisteitä. Mähän valitsen viihteen tietenkin :)

Näillä mennään!
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Ah, kyllä oli ihanan varmaa työskentelyä ja huikeaa mailapeliä Bluesia vastaan. Illan kruunasi nollapeli ja Ladislav Kohnin taklaus.

Maalivahtipeli on nyt todellakin viimeisen päälle kunnossa, vielä kun jengi muistaisi miten maaleja tehdään.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä on nyt liigan paras maalivahti, ei kahta sanaa. Sen lisäksi, että torjuu, viihdyttää myös yleisöä. Pena vois tehdä tuon kanssa pidemmänkin sopimuksen. Siitä huolimatta niistä Aravirran laskujen mukaan 25 A-sektorin (lähes varma mesta) maalipaikasta Bluesia vastaan voisi ottelua kohden tehdä hieman useamman kuin yhden.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti Isaksson
Meillä on nyt liigan paras maalivahti

3 ottelua (Kärpät, TPS, Blues).

Torjuntaprosentti 95,69.

Voi kun herra olisi houkuteltu tänne jo syyskuussa.

Ne ketkä ovat pelejä nähneet niin voinevat yhtyä mielipiteeseeni että tuollaisilla taidoilla ja pelihuumorilla varustettu jannu ei juuri helppoja kiekkoja taakseen päästä. I love this guy!
 

Pegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New York Rangers, HJK, Arsenal, 1. FC Köln
Viestin lähetti Balderis
Fyysistä peliä on kiva katsella, ja se on se mistä meidän jengi aina on tunnettu, mutta uskon että suuri osa katsojista haluaisi myös nähdä maaleja ja VOITTOJA.

Tästä aiheesta keskustelin viime syksynä mm. JHagin kanssa.

Ymmärrän käsitteen "IFK:n näköinen kiekko". Oon seurannut IFK:n matseja nappulasta lähtien, nyt on takana 23 vuotta. On tullut tutuksi ylilyönnit, niin sanottu IFK-kovuus (eikö muut joukkueet taklanneet ollenkaan?), Ajot ja kamojaan jäältä keräilevät vastustajareppanat, median loanheittojutut jne..

Mutta pari asiaa on, jollei kokonaan, ainakin osittain HIFK:sta kadonnut. Toinen on voittamisen TAHTO ja toinen on loppuun saakka yrittäminen. Muistelen 80-lukua ja sitä aikaa, kun TopMan ja Pepsi -paitaiset äijät haastoivat vastustajiaan. Vastustaja ei saanut voittoa koskaan ilmaiseksi, vaan saivat niskaansa vihaisen IFK:n. Silloin pelaajilla oli punaisempi sydän kuin nykyään. Oli kunnia-asia pukea ylleen IFK:n pelipaita.

Mitä nykyiseen jengiin tulee, niin alle omien taitojensa ukot pelaavat. Kyllä joukkueessa taitoa on, mutta liekö valmennuksesta (lue:taktiikasta) kiinni, ettei tule maaleja eikä 3 pisteen voittoja. Liigakärki on jo karannut.

On toki nastaa katsella IFK:n ryminälätkää, mutta maksettuaan parikymmentä euroa lätkätiketistä fanilla on oikeus vaatia joukkueelta & seuralta menestystä. Ottaen huomioon IFK:n taloudelliset resurssit 2000-luvulla, emme ole menestyneet urheilullisesti. Yksi syy on epäonnistunut Omat Pojat-projekti, toinen syy on kelvottomassa ulkomaalaispelaajien hankinnassa (Zetakin on Keklun ansiota).

90-luvun lopussa saatiin makeaa mahan täydeltä. Tuolloin tuli osoitettua roskapuheeksi ne väitteet, joiden mukaan IFK:ssa pelityyli asetetaan urheilullisen menestyksen edelle. Minä haluan takaisin tuon ajan IFK:n. Haluan takaisin voittavan IFK:n. Muistutan myös siitä, etteivät urheilullinen menestys ja IFK:n näköinen kiekko ole toistensa jaloille kuseskelevia tavoitteita.

Viime kaudella oli voittava ykköskenttä. Sen jälkeen suuri tyhjyys. Ottaen huomioon tälle kaudelle varattu rahakirstu, ei hyvältä näytä. Hyviä papereita ei ole tästä kaudesta paljon jaettavaksi:

1. Luttinen = nuori kundi, mutta kaveri ei vastuuta pelkää.
2. Lundell = haukkukaa vaan, mutta paska veskari ei pelaa 8 ottelun voittoputkessa.
3. Kibe = joukkueen AINOA ratkaisija ja todellinen maalintekijä.
4. Lasse = nostanut tasoaan koko ajan, pitäisi ehdottomasti kokeilla myös ykkösketjun keskusmiehenä.
5. Rudy = mies, jolla IFK:n punainen sydän on tallella.

Vokoun on hieno hankinta. Mutta Tomas torjuu kiekkoja. Meiltä puuttuu maalinrakentajat ja -tekijät. Jos Kibe loukkaantuisi, oltaisiin kusessa.

Jos halutaan nostaa mitalin väri kirkkaammaksi, Penan pitää järjestää parin viikon sisällä 2 pressitilaisuutta. Tilauksessa on huippuluokan sentteri ja hänen vierelleen huippuluokan maalintekijä.
 
Viimeksi muokattu:

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Kyllä on kelvannut katsella maalivahtimme peliä näissä kahdessa kotiottelussa!
Kuten tuolla Ifk-Tps-ketjussa jo mainitsin, Vokoun on todella kylmähermoinen kaveri. Hän uskaltaa lähes poikkeuksetta odottaa hyökkääjän aloitetta tilanteessa kuin tilanteessa! Tästä ominaisuudesta pidän herrassa henkilökohtaisesti ehkä eniten. Kun sijoittuminen, liike, refleksit sekä mailatekniikkakin ovat kunnossa, niin AVOT! Pientä tärinää saattaa joskus aiheuttaa herran seikkailut pitkin Nordista... Mutta äksöniä sitä olla pitää! Tuo lisää viihdearvoa kentälle ja katsomoon. Ja hei, eipä ole kuitenkaan omissa "seikkailut" soinut, vaikka mahdollisuuden tähän Voko on antaa voinut (ah, kuinka runollista!)... =))

GOOD WORK VOKOUN!!!
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jesh. Viihdyttävä veikko, kaiken kaikkiaan. Tepsimatsissa perstaklasi jonkun yritteliään, joka yritti sujahtaa Vokon ja maalin välistä, torjunnat ohjaa kauniisti nurkkiin, ja avaukset lähtevät välillä paremmin kuin puolustajilta. Lähellä oli eilenkin syöttää yhden läpiajon :)
Nyt kun muu jengi pikkuhiljaa osaa asennoitua siihen, että takana on luotettava kaveri, luulisi sen vaikuttavan itseluottamusta ja rohkeutta kohottavana tekijänä. Ehkäpä se siitä aukeaa...
Tänään aamutv:ssä nähty haastattelupätkä lähetti vähän terveisiä Pohjois-Amerikan pojille: 'Viihdyn hyvin, mutta ei sillä sinänsä mitään väliä ole. Minulla on sopimus, ja pelaan sen mukaan. Viihdyn tai en.'
 

punainenpeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NYR
Nauttikaa niin kauan kuin sitä riittää

Näin hyvää ja viihdyttävää molaria IFK:lla ei ole koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan. Nauttikaa joka sekunnista. Toivottavasti NHL ei ala...
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Ihmettelen vähän tätä kitinää täällä HIFK-palstalla nyt, kun teillä on alakerrassa kaikki palikat kasassa. Vokounin myötä teillä on voittava alakerta eikä se hyökkäyskään kovin huonoista palikoista ole kasattu. Lundel viime kevään ihmeheräämisestään huolimatta on melkoinen vitsi.

Pirjetä ja Harkins pystyvät tekemään peliä, mutta ratkaisijoita ei ole kunnossa tällä hetkellä kuin Kuhta. Pärssisen Kärppä-pelin nähneenä voi todeta, että äijä tulee vielä, kunhan saa sähäkkyyttä otteisiin (noin kuukauden kuluttua). Silloin ykkösketjussa on jälleen ne osa-alueet kasassa mitkä ovat Ilveksenkin Stefan-Kariya-Hyvönen nipussakin. Nythän ykkösessä ei ole jalkoja ja sellaista hirveää puurtamista ollenkaan. Ostakaa Harkinsille vaikka kirkasvalolamppu ja pari levyä purkkicokista, täts it! Larryllahan on hyvä laukaus ja jos te siihen rinnalle saisitte edes yhden pelimiehen lisää (Jokinen tai TRuutu), niin tulosta voisi odottaa tältä parivaljakolta oli kolmas linkki ketjussa sitten vaikka kuuluisa paloposti. Laidassahan Lasse on pelannut suurimman osan urastaan.

Luottakaa Penaan!
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti tant gredulin
Tänään aamutv:ssä nähty haastattelupätkä lähetti vähän terveisiä Pohjois-Amerikan pojille: 'Viihdyn hyvin, mutta ei sillä sinänsä mitään väliä ole. Minulla on sopimus, ja pelaan sen mukaan. Viihdyn tai en.'

Jep ja Vokoun korosti sitä, että "tämä on työtäni, eikä viihtymiselläni ole mitään väliä". Kuvastaa hyvin miehen asennetta, joka on kaukana Maddenin asenteesta (tai sen puutteesta).

Voittavasta maalivahdista käyty väittely on kaikessa järjettömyydessään ollut mukavaa seurattavaa. Ehkä eniten sen takia, että po. käsitettä käyttävien logiikka on välillä ontunut pahasti. Syksyllä Lundellin olisi pitänyt torjua vaikka päällään se ratkaiseva viimeinen maali. Ei kuitenkaan torjunut, koska on ei-voittava maalivahti. Vokounin kohdalla samat säännöt eivät enää pädekään, vaan hän voitti IFK:lle pisteet Kärppiä ja TPS:ää vastaan ja jatkoaika-/rl-maaleille hän ei voinut mitään. Pettämätöntä logiikkaa.

Anyway, todella hienoa, että IFK sai Vokounin maalille, sillä mies on osoittanut olevansa todellinen ammattilainen niin pelitaidoiltaan kuin asenteeltaan. Vokounin avulla IFK tulee varmasti voittamaan useita pelejä, mutta siihen en lähtisi sekoittamaan voittava maalivahti-mystiikkaa. Vokoun on yksinkertaisesti varma ja luotettava maalivahti, joka kestää paineen alla ja johon pelaajat voivat luottaa. Lundellin suurin puute on juuri epävarmuus ja helppojen maalien päästäminen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti VT
Voittavasta maalivahdista käyty väittely on kaikessa järjettömyydessään ollut mukavaa seurattavaa. Ehkä eniten sen takia, että po. käsitettä käyttävien logiikka on välillä ontunut pahasti. Syksyllä Lundellin olisi pitänyt torjua vaikka päällään se ratkaiseva viimeinen maali. Ei kuitenkaan torjunut, koska on ei-voittava maalivahti. Vokounin kohdalla samat säännöt eivät enää pädekään, vaan hän voitti IFK:lle pisteet Kärppiä ja TPS:ää vastaan ja jatkoaika-/rl-maaleille hän ei voinut mitään. Pettämätöntä logiikkaa.

Jahas, ja aina löytyy yksi kitisijä, kun muut ovat tyytyväisiä 3 pisteeseen. Iso käsi Isakssonille, valaalle (valakselle) ja #12:lle (matsiketju). Kukaan ei kokenut että nyt olisi oikea paikka nostaa eipäs-juupas esille. Kaikki me (minä mukaanlukien) tunnuimme olevan tyytyväisiä lopputulokseen ja mv-työskentelyyn. Mutta kun nyt otit tämän samat säännöt eivät koske kaikkia -elementin esille, niin luepa tuosta 10.1. eli toissapäiväinen postaukseni sellaisenaan copypeistattuna koskien Vokounia ennen Blues matsia. Olet viimeinen kuittaamaan pettämättömästä logiikasta:
JHag 10.1.05:
En ole milloinkaan sanonut, että Vokoun on ollut voittava maalivahti HIFKin aikana. Päinvastoin, totesin että Vokoun ei ole voittanut vielä yhtään peliä HIFKissä, mutta ainakin Kärppä-pelin tasuripisteestä saamme kiittää häntä. Mutta ei, Vokoun ei ole vielä ollut voittava maalivahti HIFKissä. Tuon selvemmin en osaa sanoa, riittääkö?
toim.huom: Ei näköjään riittänyt.

Viestin lähetti VT Vokounin avulla IFK tulee varmasti voittamaan useita pelejä, mutta siihen en lähtisi sekoittamaan voittava maalivahti-mystiikkaa. Vokoun on yksinkertaisesti varma ja luotettava maalivahti, joka kestää paineen alla ja johon pelaajat voivat luottaa. Lundellin suurin puute on juuri epävarmuus ja helppojen maalien päästäminen.

Jos käsitteessä voittava maalivahti, joka on pysynyt samana ennen Vokounia ja pysyy Vokounin jälkeenkin, on sinulle edelleen jotain mystiikkaa mukana, niin senkun vaan. Itse käsite ei ole lainkaan monimutkainen, puhumattakaan mystisyydestä. Tai sitten mv-scoutit ja -valmentajat ovat väärin informoituja. Vokounilla on kaikki mahdollisuudet jatkossakin voittaa pelejä HIFKille. Ja mulle se kelpaa, kelpaisi myös jonkun muun torjumat 3 pinnaa, mukaanlukien Lundell. Ja sanoinko jo, että voihan Vokoun edelleenkin ryssiä koko loppukauden, nyt juuri ei näytä siltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös