Voiko huippu-urheileva homo olla kannustuksesi arvoinen?

  • 116 305
  • 749

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Jatkoajassa erittäin hyvä aihetta sivuava kirjoitus: JA: Suomikiekon kasvoton homoseksuaalisuus.

Kyllähän tuo mainittu jo yhdenkin, esimerkiksi liigapelaajan, kaapista ulostulo muuttaisi varmasti aikalailla tilannetta.
 

Viljuri

Jäsen
Kyllähän tuo mainittu jo yhdenkin, esimerkiksi liigapelaajan, kaapista ulostulo muuttaisi varmasti aikalailla tilannetta.

En oikein usko, että sillä juurikaan mitään muuta kuin seksuaalisista merkitystä olisi. "Fear Factor" on jokaisella omansa, samoin on ihmisten kohtaamisen kanssa.

Itse asiassa skenaariona kiinnostaisi enemmän, jos SM-liigassa vislaava erotuomari ilmoittaisi olevan homo tai kävisi sukupuolenvaihdosleikkauksessa? Mikit katsomoon ennen ja jälkeen ilmoituksen, muuttuisiko yleisön antamassa palautteessa mikään?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En oikein usko, että sillä juurikaan mitään muuta kuin seksuaalisista merkitystä olisi.

Niin no, itsestäni olisi ainakin mielenkiintoista seurata miten possut vinkuisivat jatkossa katsomossa, jos esimerkiksi vaikkapa hämeenlinnalainen ratkaisupelaaja kertoilisi suuntautumisestaan julkisesti. Toki tämä pätee melkein mihin tahansa liigajoukkueeseen.

Veikkaisin että esim. Ilmalan "Pissa på IFK" lakanan heiluttelijoilla riittäisi uusia sukkeluuksia jos vierailijajoukkueen riveissä luistelisi joku julkisesti homoseksuaalisuutensa esille tuonut.

Kuten sanoin, niin paljon mielenkiintoisempaa olisi seurata tuonkin porukan reaktiota, jos esimerkiksi Kekäläinen, joka näiden jannujen silmissä istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella, kertoilisi, että kiinnostuksen kohteet ovat enemmän mikat kuin inkat eli mieluummin Helenius kuin Henelius.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä on nyt tainnut mennä vähän pointti ohi. Täällä keskustelussa on moneen kertaan esitetty että kuinka se että joku kertoo olevansa homo on suuntauksensa tyrkyttämistä, niin totta helvetissä samalla logiikalla se että joku kertoo olevansa hetero on suuntauksensa tyrkyttämistä.
Vuoden vanhaan viestiin tartun, mutta silti. Elikkäs, asiahan on niin, että harva kertoo erikseen olevansa hetero. Se ilmenee yleensä siten, että mainitsee esimerkiksi vaimostaan, jos itse on mies. Millä tavalla tämä on tyrkyttämistä?
---

Ihan mielenkiintoinen artikkeli, sen mitä pikaisesti lukaisin. Edelleen olen sitä mieltä, että mulle on aivan sama, ketä tuuppaa yksityiselämässään, jos se tapahtuu kaikkinaisessa yhteisymmärryksessä ja tasa-arvoisessa suhteessa. Aivan yhtä paljon minua häiritsee seksiasioillaan revittelevät heterot kuin homostelijatkin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
En oikein usko, että sillä juurikaan mitään muuta kuin seksuaalisista merkitystä olisi. "Fear Factor" on jokaisella omansa, samoin on ihmisten kohtaamisen kanssa.

No kyllähän lätkäkatsomoihin mahtuu myös porukkaa, jolla ei älykkyysosamäärä kovin kummoinen ole. Veikkaisin että esim. Ilmalan "Pissa på IFK" lakanan heiluttelijoilla riittäisi uusia sukkeluuksia jos vierailijajoukkueen riveissä luistelisi joku julkisesti homoseksuaalisuutensa esille tuonut.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielenkiintoista, miten seksuaalisuus korostuu puhuttaessa homoista. Heteromies voi kyllä mennä naisen kanssa saunaan ilman viitettäkään seksualisuudesta, mutta jos kopissa on homo niin siirrytään toiselle puolelle koppia. Käykö homot aina kimppuun?

Toisaalta, jos tuomitsee miesten välisen anaaliseksin iljettävänä, niin eikö silloin myös sama päde heteroseksiin? Tai vastaavasti suuseksi? Samanlainen suoli tai suu, miksi toinen on iljettävää ja sairasta, toinen ihanaa ja tavoteltavaa?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mulla henkilökohtaisesti ei ole mitään homoseksuaaleja vastaan. Ihan samanlaisia ihmisiä ne on kuin sinä ja minäkin. Mitä nyt tykkäävät saman sukupuolen edustajista seksuaalisesti. Mitä ketjun aiheeseen tulee, niin en minä ainakaan seksuaalisia asioita ajattele kun joukkuetta tai jotain yksittäistä urheilijaa kannustan. Joten oma vastaukseni ketjun otsikon kysymykeen on: Kyllä. Huippu-urheilijaa kannustan oli hän sitten hetero tai bi- tai homoseksuaali.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kai tuon kysymyksen voi rinnastaa bändin fanittamiseen: ei minun mielipiteeni Judas Priestista upeana metallibändinä tahi Rob Halfordista loistavana laulajana muuttunut miksikään hänen kaapistatulonsa takia.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En mä ainakaan voi, vaan takuuvarmasti tsekkailen naispuolisen saunakaverin "paikat" arvioiden ne mielessäni - ellei se nyt satu ihan oma äiti tai muu lähisukulainen olemaan. Pidän tällaista käyttäytymistä kaiken lisäksi ihan luonnollisena. Taidan olla vähän pervo, vai?

Itse olen ollut kohtuullisen paljonkin, osin ainakin alkuun melko naisvaltaisen yliopistokoulutuksenkin takia, ns. sekasaunoissa sekä esim. kavereiden tyttöystävien (valitettavasti myös kaveri oli mukana..) kanssa saunomassa, ja eipä tuossa sitä perus ympärillekatselua enemmän ole "ongelmaa" ollut. Eli tuskin nyt ihan tavallisessa saunassa, joka on suomalaiskansallisesti varsin epäseksuaalinen paikka, homotkaan täysin temmi pystyssä ole.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En mä ainakaan voi, vaan takuuvarmasti tsekkailen naispuolisen saunakaverin "paikat" arvioiden ne mielessäni - ellei se nyt satu ihan oma äiti tai muu lähisukulainen olemaan. Pidän tällaista käyttäytymistä kaiken lisäksi ihan luonnollisena. Taidan olla vähän pervo, vai?

Niin, siis normaalia katselua, ei sen enempää vai kiihotutko joka kerta kun näet alastoman naisvartalon?
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Vuoden vanhaan viestiin tartun, mutta silti. Elikkäs, asiahan on niin, että harva kertoo erikseen olevansa hetero. Se ilmenee yleensä siten, että mainitsee esimerkiksi vaimostaan, jos itse on mies. Millä tavalla tämä on tyrkyttämistä?

Ei se olekaan. Niin kuin ei ole myöskään se, jos mainitsee miehestään. Tästä ollaan toivottavasti samaa mieltä? Harva kai sitä nyt oikeasti menee itseään homona esittelemään...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Edelleen olen sitä mieltä, että mulle on aivan sama, ketä tuuppaa yksityiselämässään, jos se tapahtuu kaikkinaisessa yhteisymmärryksessä ja tasa-arvoisessa suhteessa. Aivan yhtä paljon minua häiritsee seksiasioillaan revittelevät heterot kuin homostelijatkin.

Mielenkiintoista tässä lainauksessa on, että kirjoittaja ilmeisesti näkee parisuhteen tärkeimmäksi osaksi sen kuka penetroituu kehenkin ja millä osalla penetroituu ja mihin penetroituu.
Lieneekö tämä heijastuksia kristinuskon ja Raamatun varsin kompleksisesta suhteesta seksiin, parisuhteeseen ja seksuaalisuuteen yleensäkin?
 

Viljuri

Jäsen
Toisaalta, jos tuomitsee miesten välisen anaaliseksin iljettävänä, niin eikö silloin myös sama päde heteroseksiin? Tai vastaavasti suuseksi? Samanlainen suoli tai suu, miksi toinen on iljettävää ja sairasta, toinen ihanaa ja tavoteltavaa?

Tämän "lähteen" mukaan melkoisen hakemalla haetun oloisia seksuaalisuutensa ilmentämismuotoja on "olemassa": Handkerchief code / Wikipedia.

Ylikorostunut seksuaalisuus voi olla yksilön pulma, samoin liiallinen "tekotaiteellisuus", mikä puolestaan ilmenee biologiaa enemmän kulttuurien tasolla.
 

Baldrick

Jäsen
Toisaalta, jos tuomitsee miesten välisen anaaliseksin iljettävänä, niin eikö silloin myös sama päde heteroseksiin? Tai vastaavasti suuseksi? Samanlainen suoli tai suu, miksi toinen on iljettävää ja sairasta, toinen ihanaa ja tavoteltavaa?

Paitsi miehinen karvoitus vähän kalskahtaa tässä kohdassa :)

Ja sitten itse aiheeseen. Oman mielipiteeni mukaan se on ihan se ja sama, että onko kannustamani huippu-urheilija homo vai ei. Sillä on merkitystä, että osaako hän pelata. Homous on sivuseikka. Jos nyt ajatellaan, että Immosen Jakke olisi(huom. konditionaali) homo, niin olisihan hän silti papereissani messias. Sitä ei homous kiikauttaisi.
 

Partanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sillä on merkitystä, että osaako hän pelata. Homous on sivuseikka. Jos nyt ajatellaan, että Immosen Jakke olisi(huom. konditionaali) homo, niin olisihan hän silti papereissani messias. Sitä ei homous kiikauttaisi.

Näinpä. Toisaalta kiekkopiirien konservatiivisuuden takia on oltava taidoiltaan vähintään Immosen Jakke jos aikoo tunnustautua pelaavaksi julkihomoksi, muuten on työpaikka ja toimeentulo vaarassa. Uskon vahvasti että Immosen uramahdollisuudet (ja työviihtyvyys) KHL:ssä heikkenisivät oleellisesti jos myöntäisi olevansa homo. Immonen edelleen vain esimerkkinä.

Suomessa ja Jenkeissä noudatetaan don't ask, don't tell -politiikkaa, jossa näistä asioista ei ns. kylillä huudella. Tuskin yksikään sm-liigajengi olisi valmis vapaaehtoisesti olemaan ensimmäinen sateenkaarijoukkue. Jo tämän palstan viestien perusteella on selvää, että ammattiurheilijan on kaikkien kannalta edullisempaa pitää meisseli puntissa kuin julkisesti kertoa, minne päin se osoittaa. Karrikoiden kaikki sietävät heteroita mutta kaikki eivät siedä homoja, ja niin kauan kun homofobisuus on ok (vrt rasismi) niin ei kannata olla edelläkävijä. Tulee vain turhaan paskaa niskaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Karrikoiden kaikki sietävät heteroita mutta kaikki eivät siedä homoja, ja niin kauan kun homofobisuus on ok (vrt rasismi) niin ei kannata olla edelläkävijä. Tulee vain turhaan paskaa niskaan.

Niin ymmärrettävää kuin se oman seksuaalisen identiteetin kätkeminen tällaisessä asiassa on, toivoisi sitä, että joku jossain vaiheessa uskaltaisi astua kaapista ulos. Kertoa seksuaalisesta suuntautuneisuudestaan, ei tyrkyttäen, vaan luontevasti ja avomielisesti. Saahan heterokiekkoilijakin tuoda esille suuntautuneisuutensa esittelemällä perheensä (olettaen ettei ole kulissiliitto), joten miksei siis homo voi luontevasti tuoda esille oman kumppaninsa tilanteessa jossa se on luontevaa. Mutta "oven avaaminen" ensimmäisenä on uskalias ja raskas tehtävä.

vlad.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuossa jutussa kävi ilmi, että tämä "Niklas" tiesi pari tunnettua kiekkoilijaa jotka kiekkopiireissä tiedetään homoiksi. Tarkoittaako tämä nyt siis käytännössä sitä, että SM-liigasta löytyy kaveri joka on avoimesti homo, muttei ole mainostanut asiaa, saati tuonut sitä esille missään paskalööpeissä?

Itselle nyt on yksi lysti mikä jonkun urheilijan seksuaalinen suuntautuminen on, koska sillä ei ole mitään tekemistä hänen urasaavutuksiensa kanssa. Tuntuu hieman naurettavalta, että joku homous on vieläkin näin suuri tabu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei se olekaan. Niin kuin ei ole myöskään se, jos mainitsee miehestään. Tästä ollaan toivottavasti samaa mieltä? Harva kai sitä nyt oikeasti menee itseään homona esittelemään...
Olemme samaa mieltä. Mielestäni kummassakaan tapauksessa ei kyse ole tyrkyttämisestä. En vain oikein ymmärtänyt alunperin lainaamani kirjoittajan pointtia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielenkiintoista tässä lainauksessa on, että kirjoittaja ilmeisesti näkee parisuhteen tärkeimmäksi osaksi sen kuka penetroituu kehenkin ja millä osalla penetroituu ja mihin penetroituu.
Lieneekö tämä heijastuksia kristinuskon ja Raamatun varsin kompleksisesta suhteesta seksiin, parisuhteeseen ja seksuaalisuuteen yleensäkin?
Jos sitä käsitellään syntikysymyksenä, niin juu, olet oikeassa. Enpä silti ole heteroidenkaan avosuhteisiin tai muihin vastaaviin puuttumassa, joten en keksi syytä, miksi minun täytyisi homouteen puuttua sen kummemmin.

Kompleksisuutesi voit työntää arsenaaliin, ainakin tässä ketjussa.

Äh puh Pentti, työnnä vielä sentti. Älä työnnä kahta, muuten repee nahka.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Äh puh Pentti, työnnä vielä sentti. Älä työnnä kahta, muuten repee nahka.

Ihmettelin vain sitä, miksi samaa sukupuolta olevien parisuhteesta puhuessasi viittasit siihen yhdyntään kuin kahden ihmisen parisuhteessa ei olisi mitään muuta? Miksi sivistynyt ihminen ei olisi voinut muotoilla viittaustaan jollain muulla tavalla kuten esimerkiksi viittaamalla vaikkapa parisuhteeseen yleisemmin?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olisin voinut viitata myös heterosuhteessa seksiin. En nyt oikein ymmärrä, mitä itkemistä tässä on.

Homo saa olla, muttei hintti.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Olisin voinut viitata myös heterosuhteessa seksiin. En nyt oikein ymmärrä, mitä itkemistä tässä on.

Niin kysymyshän juuri oli, että miksi yksi palstan 'julkiuskiksista' parisuhteista puhuessaan viittaa aina siihen seksiin?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin kysymyshän juuri oli, että miksi yksi palstan 'julkiuskiksista' parisuhteista puhuessaan viittaa aina siihen seksiin?
Aina? Ehkä olen sitten osallistunut sellaisiin keskusteluihin, joissa tätä asiaa on käsitelty, mutta muuten en nyt tätä kyllä ymmärrä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös