Voiko huippu-urheileva homo olla kannustuksesi arvoinen?

  • 116 001
  • 749

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Jos homofobiaa haluaa lähestyä yleisellä tasolla niin jossain tutkimuksessa (ei en muista missä, enkä lähde sitä etsimään) oli selkeästi kerrottu siitä kuinka yleensä, haluan korostaa sanaa yleensä, ei siis aina, pahasta homofobiasta kärsivät tuovat mantraansa kovin sanoin julki, koska eivät ole täysin varmoja omasta suuntautuneisuudestaan...

Tai ehkä yksinkertaisesti jotkut ihan fiksut ihmiset ajattelevat ettei ole ihan normaalia rakastaa samaa sukupuolta olevaa ihmistä koska eivät itse ole ikinä tunteneet sellaista tai edes pienen pientä viehätystä nuoruudessa.

Mulla on omat vahvat mielipiteeni homoseksuaaleista, mutta ei ole tapana niistä julkisesti avautua. Samoin kun en myöskään syrji ketään seksuaalisen suuntautumisen vuoksi tai vaikkapa huutele kaduilla jos tulee homoja vastaan. Eikä haittais pätkääkään jos joku kannattamani urheilija tulisi kaapista ulos tai vaikkapa koko Nashville Predatorsien joukkue Trotzia myöten.

Toisin sanoen hyväksyn homot, mutta en ymmärrä.

Esimerkiksi jos ajattelen sellaista tilannetta, että Crosby lehdistötilaisuudessa kertoisi hänen himoistaan miesten peräreikään (jolloin se olisi fakta, eikä tornari), niin aivan varmasti ottaisin yhteyttä Penguins-johtoon ja käskisin pakko-ostaa miehen ulos minun fanittamastani seurasta.

Jos/kun tämä tapahtuu ja laitat käskyn menemään niin pistä mulle infoa jotta voin vuorostani soittaa Poilelle ja käskeä palkkaamaan "miehen".
 

Viljuri

Jäsen
Ymmärtääkseni Håkan Loob ja Mats Sundin ovat saavuttaneet huomattavaakin mainetta kiekkopiiireissä homoseksuaaleina?

Tai no, niin. Miten olisi tämä Sloppy Second -kaveri?
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Jos/kun tämä tapahtuu ja laitat käskyn menemään niin pistä mulle infoa jotta voin vuorostani soittaa Poilelle ja käskeä palkkaamaan "miehen".
Sovittu! Sheron tuskin tarvitsee odotella puhelua, sillä sen miehen ura olisi loppunut jo vuosia sitten, eihän jääkiekkoilija voi olla homo. Vai mitä? :)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tai ehkä yksinkertaisesti jotkut ihan fiksut ihmiset ajattelevat ettei ole ihan normaalia rakastaa samaa sukupuolta olevaa ihmistä koska eivät itse ole ikinä tunteneet sellaista tai edes pienen pientä viehätystä nuoruudessa.

Miksi mainita (korostaa), että nämä ihmiset ovat fiksuja, jotka ajattelevat, että ei ole ihan normaalia rakastaa samaa sukupuolta olevaa ihmistä? Ovatko he sitten tyhmiä, jotka pitävät sitä aivan normaalina käyttäytymisenä?

Niin ja minä hyväksyn että ymmärrän sen miksi joku rakastaa samaa sukupuolta olevaa. Sen syvällisemmin asiaa penkomatta, jos tuntee kiintymystä, haluja, vetovoimaa tms. samaa sukupuolta olevaa ihmistä kohtaan niin miksi tukahduttaa omat tunteensa? Ymmärrettäväähän se on, että tuolloin tyydyttää tarpeensa samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa jos siihen saa tilaisuuden ja jos löytää soveliaan kumppanin (olipa pidempiaikainen suhde tai yhden yön suhde).

vlad.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Miksi mainita (korostaa), että nämä ihmiset ovat fiksuja, jotka ajattelevat, että ei ole ihan normaalia rakastaa samaa sukupuolta olevaa ihmistä? Ovatko he sitten tyhmiä, jotka pitävät sitä aivan normaalina käyttäytymisenä?

Jos luet tuon thegon viestin uudelleen, niin mielestäni hän ei pois sulje millään lailla sitä, että ihmiset jotka ajattelevat homouden olevan normaalia, ovat myös fiksuja.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Miksi mainita (korostaa), että nämä ihmiset ovat fiksuja, jotka ajattelevat, että ei ole ihan normaalia rakastaa samaa sukupuolta olevaa ihmistä? Ovatko he sitten tyhmiä, jotka pitävät sitä aivan normaalina käyttäytymisenä?

Siinä nyt ei ole mitään uutta etten suomen kieltä kovin hyvin hallitse, kysy vaikka poliiseilta. Tarkoituksena oli siis tuoda esille, että varmasti myös osa näin ajattelevista ovat ihan fiksuja ihmisiä eivätkä mitään rasistipunaniskoja kuten jotkut saattavat kuvitella.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tuolla kampanjasivulla oli juttua jostain norjalaisesta käsipalloilijasta joka oli saanut hiljaisuuden aikaiseksi pukukopissa kerrottuaan olevansa homo. En vaan kertakaikkiaan tajua miksi homoseksuaalisuudesta pitäisi puhua urheilussa, mutta en tajua ylipäätänsä miksi heteroseksuaalisuudesta tulisi puhua urheilussa. Tälläinen "in your face"-tyylinen omassa seksuaalisuudessa piehtarointi hämmentää minua.

Minua ei kiinnosta jos HPK:n Pasi Järvinen haluaa iltatreenien jälkeen sitoa vaimonsa jeesusteipillä keittiönpöytään ja polkea sitä kuin tulpatonta mopoa aamutreeneihin asti. Asiaa ei muuta paremmaksi eikä huonommaksi jos ei olekkaan mitään vaimoa, vaan onkin mies. Minusta kyse on kuitenkin Pasi Järvisen ja vaimon/miehen välisestä asiasta, enkä kaipaa asiasta mitään julisteita liikuntapaikoille.

Ketä toisen ventovieraan ihmisen seksuaalisuus oikeasti kiinnostaa? Olen aikaisemmin ihmetellyt miksi osalla ihmisillä on kauhea fiksaatio toisten sukupuolisesta suuntautumisesta, mutta nykyään alan ihmettelemään ihmisten fiksautumista omaan sukupuoliseen suuntautumiseensa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän tuossa kampanjassa ole juurikaan siitä kyse, että voiko homo-urheilijaa fanittaa vai ei. Kysymys on siitä, että minkälaisessa ilmapiirissä hiljattain poikkeavan seksuaali-identiteettinsä löytänyt nuori urheilija joutuu lajiaan harrastamaan. Saa olla kohtalaisen kovahermoinen ja hyvän itsetunnon omaava tyyppi, jos teini-iässä selviää homona traumoitta yltiöheterokeskeisessä joukkueurheilun eetoksessa.

Ei kai meistä kukaan halua, että mahdollisesti moni todella lahjakas nuori urheilija lopettaa esimerkiksi kiekkoilun pelkästään sen takia, että häntä ei hyväksytä omana itsenään joukkueeseen ja että hän joutuu pitämään jonkinlaista valeidentiteettiä tai kulissia yllä joukkueessa, jonka parissa hän viettää aikaa päivittäin?
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
En vaan kertakaikkiaan tajua miksi homoseksuaalisuudesta pitäisi puhua urheilussa, mutta en tajua ylipäätänsä miksi heteroseksuaalisuudesta tulisi puhua urheilussa.

Tässä on kyllä hyvä pointti. Minusta on parempi jos en tiedä kuka huippu-urheilija on homo ja kuka hetero. Mutta jos joku tosiaan haluaa julkisesti vielä esittäytyä homoksi, niin kyllähän se ilettää ja toisaalta säälittää. Miksi sitä pitää kuuluttaa, että on homo, mutta silloin silloin ihmisellä on varmaan joku tarve saada julkisuutta.

Niin ja tuohon homo-nimittelyyn. Se on vaan sellainen sana jäänyt ihmisten huuliin. Ja tuskinpa ihminen, joka heittää haukkumasanamuodossa "Homo!", niin ajattele asiaa niin, että toisen seksuaalinen suuntaus on homoseksuaali :D. Ei ainakaan itseäni satuttaisi yhtään, jos olisin Ruotsissa ja haukkuisivat toisiaan heteroiksi. :D
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Ei kai meistä kukaan halua, että mahdollisesti moni todella lahjakas nuori urheilija lopettaa esimerkiksi kiekkoilun pelkästään sen takia, että häntä ei hyväksytä omana itsenään joukkueeseen ja että hän joutuu pitämään jonkinlaista valeidentiteettiä tai kulissia yllä joukkueessa, jonka parissa hän viettää aikaa päivittäin?

Ei kai kukaan meistä halua, että mahdollisesti moni lahjakas nuori urheilija lopettaa esimerkiksi kiekkoilun pelkästään sen takia, että hän joutuu kuuntelemaan valtaisan määrän valistusta avarakatseisuudesta, toisten erilaisuuden hyväksymisestä sekä mehiläisestä ja mehiläisestä. Puhumattakaan valmestajien viikottaisista oletko alkanut tuntea seksuaalista vetoa joukkuetoveriisi Petteriin (nimi muutettu), koska jos näin on valmennus ja koko joukkue tahtovat yhtyä sinun iloosi uuden seksuaalisuuden kukan puhjettua. Petteriltä ei luonnollisestikaan kysytä hänen tuntemuksistaan, koska kaikki tunteet jotka poikkevat suomen jääkiekkoliiton virallisen ohjekirjan, SVJ1 (seksuaalivähemmistöt jääkiekossa 1), hyväksymistä tunteista ovat joukkuehengen vastaisia ja kuuluvat siksi osastoon, ei tavata luonnossa.

Kyllä siinä moni lahjakas urheilijanuorukainen tuntee itsensä siinä määrin vaivautuneeksi, että siirtyy suoraan yksilölajien puolelle.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos luet tuon thegon viestin uudelleen, niin mielestäni hän ei pois sulje millään lailla sitä, että ihmiset jotka ajattelevat homouden olevan normaalia, ovat myös fiksuja.

Kyllähän sen voi tulkita myös siten mutta silti, miksi tuoda esille sana "fiksut"? Vaikka voidaan päätellä, että fiksuja löytyy vastakkaisestakin leiristä ts. tässä kohdin fiksut-sana ei sulje pois tällaista mahdollisuutta mutta se painottaa minun mielestä sitä, että erityisesti tästä ryhmästä löytyy fiksuja ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä ettei ole normaalia rakastaa samaa sukupuolta olevia. Itse olisin tyytynyt neutraalimpaan ilmaisuun, kuten vaikkapa: Tai ehkä yksinkertaisesti jotkut ihmiset ajattelevat... tai sujuvammin: Yksinkertaisesti jotkut ihmiset ajattelevat, että...

Ehkäpä tämä toisaalta särähtää korvaani senkin tähden, koska varsin usein huomaan leimattavan ihmiset, jotka ymmärtävät homoja erikoisuuden tavoittelijoiksi, luonnottomiksi, kenties typeryksiksikin: "Onhan se nyt luonnotonta ymmärtää homoutta ja homoja koska..."

Tosin on tunnustettava, että yhtälailla homofobikot saavat samansuuntaisen leiman otsaansa. Heidän kohdalla tämä taasen johtunee osin heidän tavasta heiluttaa varsin voimallisesti "leimakirvestä" tai syyllistävästä tavasta jolla he kohtelevat homoja/lesboja - jotka harvemmin kuitenkaan ovat tehneet heille mitään. Itse peräänkuulutan suvaitsevaisuutta. Minusta ei ole tarvetta leimata tai syyllistää seksuaalisessa mielessä ketään, kuka ei omalla toiminnallaan vahingoita ketään tai kenen/joiden seksuaalinen aktiivisuus perustuu kahdenkeskiseen (tai monenkeskiseen) vapaaehtoisuuteen eli ymmärrän homo- ja lesboseksin, S/M:n seksin, ryhmäseksin etc. jos kyseessä on vapaaehtoinen toiminta.

vlad.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Mutta jos joku tosiaan haluaa julkisesti vielä esittäytyä homoksi, niin kyllähän se ilettää ja toisaalta säälittää. Miksi sitä pitää kuuluttaa, että on homo, mutta silloin silloin ihmisellä on varmaan joku tarve saada julkisuutta.

Tuli mieleeni, että ihminen joka kertoo olevansa hetero, tulkitaan nykyisen virallisen suvaitsevaisuus ja minä - oppaan mukaan automaattisesti homoksi, joten eikö samalla logiikalla jokainen ihminen joka julistautuu homoksi ole vähintäänkin latentti hetero?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tässä on kyllä hyvä pointti. Minusta on parempi jos en tiedä kuka huippu-urheilija on homo ja kuka hetero. Mutta jos joku tosiaan haluaa julkisesti vielä esittäytyä homoksi, niin kyllähän se ilettää ja toisaalta säälittää. Miksi sitä pitää kuuluttaa, että on homo, mutta silloin silloin ihmisellä on varmaan joku tarve saada julkisuutta.

Tarkastelisin itse asiaa myös siltä näkökantilta, että millaisessa tilanteessa asia mahdollisesti tuodaan esille. Jos kyseessä on syväluotaava haastattelu, jossa perehdytään urheilun ohella urheilijan taustoihin ja hänen suhteeseensa elämään yleensä. Jos tällaisen haastattelun aikana sivutaan myös perhesuhteita ja elämän tärkeitä arvoja ja jos urheilija kertoo kokemuksistaan sekä näkemyksistään ja tuo esille oman seksuaalisuutensa haastattelun asiayhteydessä niin pidän toimintaa varsin luontevana ja luonnollisena. Esim. jos minua haasteltaisi ja pyydettäisi kertomaan arvoistani ja taustastani sekä perhesuhteista tms. niin pitäisin varsin outona sitä jos ryhtyisin tällaisessa tilanteessa salailemaan asioita jos olen itse sinut itseni kanssa. Kyllähän hetero-urheilijatkin puhuvat perheistään, kumppaneistaan ja lapsistaan tms. niin miksi homon/lesbon pitäisi asia salata? Jos Marko on parisuhteessa Antin kanssa ja syväluotaavassa haastattelussa nostetaan esille perhe yms. asiat niin miksei kertoa omasta perheestään? Siihen kuuluu Antti ja jos suhdetta ei ole tarkoitus salata niin on luontevaa kertoa siitä - ainakin minun mielestä.

vlad.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai kukaan meistä halua, että mahdollisesti moni lahjakas nuori urheilija lopettaa esimerkiksi kiekkoilun pelkästään sen takia, että hän joutuu kuuntelemaan valtaisan määrän valistusta avarakatseisuudesta, toisten erilaisuuden hyväksymisestä sekä mehiläisestä ja mehiläisestä. Puhumattakaan valmestajien viikottaisista oletko alkanut tuntea seksuaalista vetoa joukkuetoveriisi Petteriin (nimi muutettu), koska jos näin on valmennus ja koko joukkue tahtovat yhtyä sinun iloosi uuden seksuaalisuuden kukan puhjettua. Petteriltä ei luonnollisestikaan kysytä hänen tuntemuksistaan, koska kaikki tunteet jotka poikkevat suomen jääkiekkoliiton virallisen ohjekirjan, SVJ1 (seksuaalivähemmistöt jääkiekossa 1), hyväksymistä tunteista ovat joukkuehengen vastaisia ja kuuluvat siksi osastoon, ei tavata luonnossa.

Näinkö todellakin koet tuon kampanjan hengen? Käys vaikka vielä kertaalleen lukaisemassa lävitse: http://www.uskalla.fi/
 

Kaivanto

Jäsen
Itse en halua olla rasisti, mutta jos saisin tietooni, että fanittamani pelaaja olisi homo, niin en yksinkertaisesti pystyisi samalla tavalla fanittaa. Myöntää pystyisin varmasti, että loistava pelaaja, mutta kyllä se ilettäisi. Esimerkiksi jos ajattelen sellaista tilannetta, että Crosby lehdistötilaisuudessa kertoisi hänen himoistaan miesten peräreikään (jolloin se olisi fakta, eikä tornari), niin aivan varmasti ottaisin yhteyttä Penguins-johtoon ja käskisin pakko-ostaa miehen ulos minun fanittamastani seurasta.

Sori kun edustan TÄSSÄ ASIASSA epätasa-arvoa, mutta eipä fiiliksille aina voi mitään.

Tämä menee ehkä hieman ohi aiheen, koska asiaa tulee vastaan lähinnä urheilun ulkopuolella, mutta itselläni on ihan sama juttu, jos mies on ylipainoisen naisen kanssa. Eihän nämä jutut normitilanteissa tule yleensä edes puheeksi, mutta jos esim. jossain firman tilaisuudessa tai muuten kautta rantain ilmenee, että asiakkuuspäälliköllä on lihava vaimo, kyllä jos ei päivittäin niin melkein viikoittain puskee kahvinkeittimellä takaraivosta esiin inhottava ajatus, miten yöllä on taas arvottu rakoja hikisestä rasvamakkarapinosta ja nyt käydään sokerikupilla samoilla käsillä. En halua tuomita mitenkään, otan usein tuopit tällaisten tyyppien kanssa tuomitsematta ja jutellaan niitä näitä enkä tuomitse, mutta inhottava fiilis asiasta tulee, ei mahda mitään. Jos kuulisin jostakusta lihavavaimoisesta jatkoaikalaisesta niin varmaankaan en pystyisi mielipiteitään arvostamaan entiseen tapaan, vaikka lukisin tietysti viestit vanhaan malliin enkä tuomitsisi mitenkään.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Homon kannustaminen urheilussa, jos aivan rehellinen olen, niin saattaisi se vähän latistaa sitä kannustusfiilistä. Ei paljoa mutta sellaiset 3 %. Tosin joku homopainijan seuraaminen olisi ainoastaan vain hauskempaa, jos seuraisi, että koittaapiko tuo homo siinä samalla vähän muutakin kuin sääntökirjassa sallittuja painiliikkeitä.

Ruotsistakohan tämä kampanja on saanut ideansa. Siellähän 110 metrin aituri Robert Kronberg (varoitus: linkki sisältää ihan homoja kuvia kyseisestä henkilöstä sekä ihan homon haastattelun samaisesta peräeinarista) tuli kaapista ulos mutta on kuitenkin hengissä eikä taloansakaan ole tiettävästi poltettu. No, Ruotsi on Ruotsi...

Mutta entäs lesbot?! Lesbourheiluahan jaksaa aina katsella, vaikkakin siinä on se paradoksi, etteivät lesbot miehiin sotkeudu. Vaan lesbous on semmoinen asia, että minun silmissäni vaikkapa ainoa suomalaisnainen joka on yleisurheilun olympiavoittajamme on mieleeni ihan samanlainen ns. sankari kuin jos olisi hetero.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Näinkö todellakin koet tuon kampanjan hengen? Käys vaikka vielä kertaalleen lukaisemassa lävitse: http://www.uskalla.fi/

Ihmettelin vain tässäkin ketjussa esiintyvää "suvaitsevaisuutta", joka on kuin Pavlovin koirien käyttäytymistä. Joku esittää virallisen ohjeen vastaisen kommentin, jolloin kuola alkaa valumaan suupielistä ja lähdetään homottelemaan suvaitsematonta yksilöä.

Tällaisen ehdollistetun suvaitsevaisuuden seurauksena taas on lainaamasi viestini kaltaisia täysin naurettavia tapauksia, jotka eivät edistä homojen, heteroiden tai suvaitsevuuden asiaa pätkääkään.

Asia on kuplinut sisälläni ja nyt se sitten tuli suojauksen läpi, joten pahoitteluni kaikille jotka loukkaantuivat.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Tarkastelisin itse asiaa myös siltä näkökantilta, että millaisessa tilanteessa asia mahdollisesti tuodaan esille...
Kyllä, olet oikeassa. Enpä sen koommin funtsinu päässäni, ennen kun tekstin julkaisin. Mutta tuossa on totuusprosentti korkealla.

Monesti vaan yhtäkkiä julkkiksia "kääntyy" "homoksi" tai toiset saas hehkuttavat omaa seks.suuntaa lehtienpalstoilla jne. Tällaisissa julkisuuden hakuisuus-prosentti on aika korkealla.

Btw. eipä ole varmasti hauskaa olla homon housuissa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ei suuntaus vaikuta kannustukseen millään lailla. Hieno mies on hieno mies, vaikka olisi homo. Ennakkoluuloja on kuitenkin sen verran, että samassa pukuhuoneessa en välttämättä haluaisi olla, varsinkin jos tietäisin kaverin homoksi. Tosin sama kai se, jos asiat puhutaan selväksi ja katseet pidetään sopivalla korkeudella ja kädet omalla puolella.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Hei Eki-setä,

tuleeko homoksi jos kuuntelee Judas Priestiä tai lukee Pentti Holappaa? Katsoin iskän kanssa Tuntematonta Sotilasta ja Tarmo Manni aiheutti outoja värinöitä. Onko minussa jotain vikaa? Pitääkö suihkussa käydä, jos ei liikkatunnilla oo tullu hiki? Polvitaipeessani on luomi, onko minulla keuhkosyöpä?

t: hennes
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ennakkoluuloja on kuitenkin sen verran, että samassa pukuhuoneessa en välttämättä haluaisi olla, varsinkin jos tietäisin kaverin homoksi. Tosin sama kai se, jos asiat puhutaan selväksi ja katseet pidetään sopivalla korkeudella ja kädet omalla puolella.
Mikä saa ajattelemaan, että olisit juuri hänen tyyppiään? Tai, että hän ajattelisi sinun olevan homo ja sitä kautta kiinnostunut siitä lähentelystä?

Mielenkiintoista, että homojen ajatellaan olevan aina niin epätoivoisia, että rupevat kourimaan ja lähentelemään jokaista miestä mahdollisen (seksi)kumppanin toivossa. Tai, ettei heillä ole mitään käytöstapoja tai kunnioitusta ihmisiä kohtaan, joiden seksuaalinen suuntautuminen on ihan jotain muuta kuin heidän omansa.

Vai heijasteleeko tuollaisia kuvitteleva omia käytösmallejaan muiden mahdolliseen käytösmalliin..?
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Yksilöurheilijaa voisin kyllä kannattaa vaikka tämä hintti olisikin. Vaikka joissain asioissa olenkin hyvin ahdasmielinen, niin ymmärrän kyllä, ettei se keihäs tai seiväs sieltä kentältä juuri meikäläisen berberiin kuitenkaan niin helposti lennä.

Jos taas esim. kannattamani jääkiekkojoukkue paljastuisi homosteluklubiksi, niin asia voisi olla hyvinkin eri. Mutta luotan edelleen siihen, ettei kannattamani joukkue ole Jyystetään Yhdessä Perseeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös