Mikä vittu siinä on ettei esim. kerrostalossa asuvat voi moikata yhteisissä tiloissa toisiaan - siis rappukäytävässä, pyykkituvassa jne?? Siis tervehtiä. Omia naapureitaan. Siis näin: "Terve!". Jos "terve" on omaan suuhun jotenkin erikoinen, käy myös "Moi!" tai "Hei!". Voi myös tervehtiä ilman huutomerkin tuomaa napakkuutta eli pelkästään "Terve", "Moi" tai "Hei". Voi myös käyttää "Heippa" tai "Moikkuli". "Tsau":kin on ok. Sinänsä ihan sama mitä ylläolevista käyttää - tai jotain muuta - kunhan vain tervehtii. Jos tämmöinen sanallinen ponnistelu sitten tuottaa vaikeuksia, kannattaa kääntyä puheterapeutin puoleen.
Jos tosissaan puheterapeutit on kokeiltu, eikä homma aikuisten oikeasti luonnistu, käy myös pelkkä nyökkäys. Hiljainen nyökkäys: leuka rivakalla liikkeellä ylös, ja hitaasti alas. Tai nopeudella ei sinänsä ole väliä - noin minä sen tekisin jos tekisin. Ja välillä teenkin. Välillä mukava tervehtiä eri tavoin. Jos taas tämä nyökkäily aiheuttaa haasteita, silloin kannattaa kääntyä jo fyssarin puoleen.
Parhaita on tietysti ne hiihtäjät, jotka tulevat kohti, ottavat katsekontaktin, ja juuri kun olet itse tervehtimässä, vetää katseen jonnekkin muualle ja paahtavat ohi tervehtimättä.
Tai tietysti aivan parhaita ovat ne jotka tulevat vastaan ja eivät missään vaiheessa ota katsekontaktia. Sanoisin että tämmöiset tapaukset ovat menetettyjä tapauksia. Joltakin lapselta vielä menisi moinen käytös, mutta aikuiset ihmiset. Mitä vittua.
Jotain on mielestäni mennyt kasvatuksessa pahasti pieleen jos ei osaa tervehtiä. Eikös se nyt kuulu ihan elämän peruspilareihin? Terve toveri/naapuri/kaveri, sinut on nähty ja huomioitu.
Kuulin joskus kerrostalossa asuvan - AIKUISEN IHMISEN - toteavan seuraavaa: "en siksi tervehdi "tuntemattomia" rappukäytävässä, koska sehän voi olla vaikka pizzalähetti tai putkimies, joka tulee vain naapurin asunnosta." Jumalauta. Mieti miten maailma murenisi jos erehdyksissä tervehtisi pizzakuskia. Pizzakuskia joka on tuonut/tuomassa naapurille pizzaa.
Meikäläisen rappukäytävässä asuu henkilö, joka ei ole koskaan - ullatus ullatus - tervehtinyt minua. Kyseisen henkilön nimestä, työvaatteista ja auton teippauksista on selvinnyt että kyseinen veijari on yrittäjä. Google kertoi pikaisella hakemisella että kyseinen yritys tekee turskaa joka vuosi. En nyt haluaisi vetää mutkia suoraksi, mutta jos kyseinen veijari painelee asiakastapaamisiinsa tervehtimättä ja muutenkin käyttäytyy työelämässä miten käyttäytyy, on tästä vedettävissä johtopäätöksiä. Ehkä ne johtopäätökset vain on että kyseinen veijari moikkailee kaikkia muita maailman ihmisiä paitsi minua. Jos hänen mielestään minulla on vain vitun ruma naama. Mistä näitä tietää. Vittu.
Ehkä seuraavaksi joku vittumarko kertoo täällä että ei kannata moikata siksi ja siksi. Että jos moikkaa jotain random naapuria, se vie kallista aikaa ja sinäkin aikana olisi kirjoittanut Jatkoaikaan jonkun tärkeän viestin. En tiedä miten nuo poissulkevat toisensa, mutta ehkä joku sen tosiaan minulle seuraavaksi kertoo. Joku vittumarko. Joka ei koskaan moikkaa ketään. Ikinä. Koska on vitun kova jätkä. Mitä ne tapulissakin sanoisivat. Vittu.
Joo. Taidan mennä ulos puhaltelemaan. Ja jos joku naapuri tulee vastaan, en varmasti moikkaa. Saattaahan kyseessä olla vain pizzakuski.