Viestin lähetti Teemu Mäki
Tapoin erään kissan vuonna 1988, erästä videoteostani varten. (...) Mitään erillistä ”kissantappovideota” ei ole. Puolitoistatuntisesta teoksesta rääkkäyksenä pidetty kissantappokohtaus vie kuusi sekuntia. Teoksessa on siis pääasiassa aivan muuta materiaalia kuin kuvaa kissasta. (...) Teoksen pääteema on väkivalta, yritykseni eritellä sen lukuisia olomuotoja. Teoksessa on kuvaa sodista, sadomasoseksistä, koppikanaloista, nälänhädästä Afrikassa, teurastamoilta, ekologisista katastrofeista ja kaatopaikoilta. Yhtä lailla yritin ottaa mukaan rakenteellisen ja henkisen väkivallan muotoja: poliittista propagandaa, televisiopastoreita ja muuta uskonnollista indoktrinaatiota ja uhkailua, mainoksia ja kuvia sietämättömiin työtehtäviin joutuneista työläisistä, sekä yhteiskunnan ulkopuolelle sysätyistä alkoholisteista.
(...)
Toivon siis, että videoteokseni katsoja järkyttyy kissantappokohtauksen kohdalla loppujen lopuksi ainakin neljä kertaa. Ensin katsoja järkyttyy kissantappokohtauksesta sinällään: ”Miksi tämä kissa tapetaan? Miksi se näytetään minulle? Tämä on ällöttävää nähdä!” Sitten hän järkyttyy tajutessaan kuinka helppo hänen oli viileästi katsoa kissantappokohtausta ennen pitkä kavalkadi ihmisiin ja luontoon kohdistuvaa totaalista riistoa ja laajamittaista murhaamista. Tämä on sitäkin kiusallisempaa, kun huomaa, että kissantappoon syyllistyin vain minä, teoksen tekijä, mutta ihmisten ja luonnon järjestelmälliseen riistoon ja murhaamiseen syyllistyvät myös teokseni katsojat. Seuraavaksi katsoja järkyttyy kuolleen kissa päälle masturboinnista: ”Hyvänen aika, joku sairas vielä näyttää nauttivankin tuosta murhaamisesta!” Sitten katsojan pitäisi havaita, että hän itsekin on syypää lukemattomien elukoiden ja ihmisten kuolemaan ja kärsimykseen – vaikka ei ole sadisti.
(...)
Pärjäisimme aivan hyvin ilman liharuokaa. Itse asiassa tiukan ekologisesti ja kansanterveydellisesti ajatellen lihansyönnistä olisi hyvä luopua. Kun emme kuitenkaan luovu, on syytä tunnustaa, että tapamme eläimiä huviksemme, muun muassa kulinaaristen nautintojen vuoksi. Siksi minun on vaikea ottaa vakavasti niitä lihansyöjiä, jotka ovat kauhistelleet kissantappoa taiteen vuoksi. Katsokaa peiliin, menkää puntariin ja sitten ihan huviksenne vaikka ampumaan hirvi.