Kävin tänään tuomitsemassa eräässä joukkuepelissä harraste/höntsä/puulaakimatsin (kuka haluaa milläkin nimellä ko. sarjaa kutsua). Peli oli normaaliin tapaan ihan hyvähenkinen, molemmat joukkueet keskittyivät itse otteluun (kuntoiluun ja hauskanpitoon). Mutta sitten jälleen kerran jokaisen tuomarin unelma, toisesta joukkueesta yksi -siis yksi - pelaaja alkaa räksyttämään jokaisesta tilanteesta, niin omille, vastustajille kuin tuomarille. Omatkin alkavat hermostua, niinkuin myös minä. Alkoi ottamaan sen verran pannuun tämän verbaaliakrobaatin jutut, että vittuilin ihan suoraan takaisin. Lopulta kaveri totesi minulle "multa et saa kyllä yhtään kunnioitusta, kun puhut mulle tolleen". ÄLÄ, OOTKO TOSISSASI?
Muutama sata harrastepeliä tuominneena olen liian usein todistanut vastaavan kaavan: Kahdessa joukkueessa on tasan yksi pelaaja, jonka tomaatti ei kestä tätä kuntourheilua, vaan pilaa omalla idiottimaisella käytöksellä kaikkien illan. Kun herra laittaa pelipaidan päälle, näkee hän edessään vain vihollisia niin tuomarin kuin vastustajankin muodossa. Ymmärrän jos kyseessä olisi tulosurheilu, mutta nyt ollaan "aika" kaukana siitä...
Kai nämä kaverit ovat sitten näitä joukkueiden "aktiivisia", joita ei kehdata heittää jengeistä helvettiin. Itse en ainakaan pelaisi yhtään harrasteottelua ko. höyrypään kanssa samassa joukkueessa.