Ja jos Finnairin toimintavarmuudessa näyttää jatkuvasti olevan riskejä, niin paljon matkustava asiakas ei voi juuri muuta tehdä kuin koettaa suosia toisia lentoyhtiöitä Finskin sijasta. Jokainen Finnairin lakko tai Finnairin prosesseihin liittyvä mikä tahansa toimenpide vuodattaa perälautaa Finnairilta muille lentoyhtiöille. Osa siirtyy pysyvästi käyttämään muita yhtiöitä, jos tähän on reittien puolesta mahdollisuuksia.
Tällaista "hyvää" Kaulasuojan peräänkuuluttama lakkoilu Finnairille vääjäämättä aiheuttaa. Sitten onkin varmaan paljon helpompi maksaa työntekijöille kaikenlaisia saavutettuja etuja entiseen tapaan.
Juuri näin. Lennä suht paljon kotimaan- ja kaukolentoja. Viimeiset noin 10 lentoa Finskin kanssa. Aina jotain ongelmaa. Pienen ongelma oli 3 tuntia laukkujen odottelua hki-vantaalla kun piti kotiin päästä lähtemään autolla.
Pahimmillaan 36 tuntia myöhemmin perillä Bangkokissa kuin piti olla. Kaikkea muuta mahtuu väliin, kuten moottorivikaa, maahenkilökunnan temppuilua ja kone tunteja myöhässä. Suosin aina muuta firmaa jos mahdollista (Aasian lennoilla Finski vain on nopea - jos pysyvät aikatauluissa).
Palvelun tasosta taas ei kannata puhuakaan. Reittilennoilla Aasiaan ilmaista juomaa saa vain enää ruoan yhteydessä. Vesi ei ole enää pikkupullossa penkillä kun tulee koneeseen, vaan kupeissa pitää käydä takana pyytämässä.
Silmälappuja ei usein ole tarjolla jne. Nämä kaikki ovat itsestään selvyyksiä muilla lentoyhtiöillä. Lisäksi Finskin hapannaamaiset lentoemot ja stuertit... noh... jos lasin vettä pyytää kohteliaasti, tuntuu kuin olisi niiden omista pois.
Mielestäni Finskillä on erittäin hyvä strategia. Ulkoistaa kaikki joka ei kuulu ydintoimintaan tai ole kannattavaa. Ainoa mikä kannattaa hyvin on Aasian liikenne ja sinne lisää paukkuja ja reittejä. Euroopan syöttöliikennettä ulkoistetaan muille yhtiölle. Tämä on tulevaisuus. Sitten pihalle puolet henkilökunnasta, tai töihin Flybelle tms. Itkeköön sitten ja miettiköön kannattiko lakkoilla.