Oma työnantajani vaatii lapsen sairastaessa lääkärintodistuksen lisäksi myös todistuksen siitä, ettei myös puoliso ole yhtä aikaa kotona lapsen sairauden vuoksi. Siinä on jo sellainen luottamuspula että pistää vituttaan vaikkei itsellä lapsia olekaan.
Tämä on työehtosopimuksiin kirjattu. Vaihtelee hiukan eri aloilla mutta näin yleensä:
"Alle 10-vuotiaan tai vammaisen lapsen sairastuessa äkillisesti, maksetaan lapsen huoltajalle palkkaa enintään 3 työpäivältä sairausajan palkkaa koskevien määräysten mukaisesti sellaisen lyhyen poissaolon ajalta, joka on välttämätön lapsen hoidon järjestämiseksi tai lapsen hoitamikseksi.
Soveltamisohje:
Muulle kuin yksinhuoltajalle palkkaa maksetaan, jos toisella huoltajista ei ole ansiotyönsä tai työaikansa tai muun pakottavan esteen johdosta mahdollisuutta järjestää hoitoa tai itse hoitaa lasta.
Poissaolosta on annettava tämän työehtosopimuksen sairausajan palkan maksamista koskevien määräysten mukainen selvitys.
Tarvittaessa on esitettävä selvitys toisen huoltajan esteestä hoitaa lasta"
Sinä sanot luottamuspula, minä sanon että tehdään niin kuin työehtosopimukset määräävät.
Okei, olin vähän ilkeä, mutta ainakin julkisella sektorilla olen kuullut näitä todistuksia vaadittavan. Yksityisellä puolella harvoin.
Ymmärrän tuskan toimittaa näitä todistuksia, mutta työntekijä vaatii aina työnantajaa noudattamaan työehtosopimuksia ja lakeja. Jos näin ei käy niin liittoon yhteys ja asiasta nousee häly. Jos työnantaja sitten toimii työehtosopimuksen mukaisesti ja vaatii jotain niin sitäkin nousee häly.
Tasapuolisuus??
Ymmärrän silti närkästyksesi tai vitutuksen, mutta aika harva yritys näitä pyytää ja jos pyytää niin siihen on yleensä hyvä syy. Ainakin joskus firman historiassa tätä on joku väärinkäyttänyt ja aiheuttanut sen että se vaaditaan kaikilta tasapuolisesti.
Muistuttaisin kuitenkin että mitään laillisesti väärää työnantaja ei tässä tee vaan käyttää ainoastaan niitä valtuuksia mistä on sovittu ja
johon jokainen työntekijä on itse sitoutunut allekirjoittaessaan työsopimuksen
Niillä korteilla pelataan mitkä on jaettu ja jos jotain tekee niin siihen kannattaa perehtyä. Itsekin olen eri aloilla työskennellessäni perehtynyt hyvin aina alan työehtosopimuksiin ja työlakiin.