Vitutusketju

  • 10 589 715
  • 56 164

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä joo. Ei minustakaan ollut mitään kummallista siinä, että työnantaja vaatii sairaslomatodistuksen. Mutta se oli mielestäni vähän vitun kummallista, ettei sitä naapurissa olevasta terveyskeskuksesta saa...

Niin miksi v...ussa meidän pitäisi verovaroilla tai omillamme rahoittaa joidenkin työnantajien mielipuolisen vainoharhaisia natsikäytäntöjä? Jos työnantajat diggaa noin järjettömästä ja kalliista byrokraattisesta pompottelusta, niin järjestäköön v...u itse sitä varten jotain turhienlääkärintodistustenkirjoituskeskuksia sen sijaan että verovaroilla ylläpidettyä kalliisti koulutettua ja aina liian vähäistä hoitohenkilökuntaa haaskataan mokomaan spedeilyyn. On se kumma, että julkiseen päin lentää kivet tosi herkästi, mutta järjetöntä byrokratiaa ymmärretään kyllä loputtomasti jos sen harjoittajan nimen perässä lukee OY tai OYJ.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Niin miksi v...ussa meidän pitäisi verovaroilla tai omillamme rahoittaa joidenkin työnantajien mielipuolisen vainoharhaisia natsikäytäntöjä? Jos työnantajat diggaa noin järjettömästä ja kalliista byrokraattisesta pompottelusta, niin järjestäköön v...u itse sitä varten jotain turhienlääkärintodistustenkirjoituskeskuksia sen sijaan että verovaroilla ylläpidettyä kalliisti koulutettua ja aina liian vähäistä hoitohenkilökuntaa haaskataan mokomaan spedeilyyn. On se kumma, että julkiseen päin lentää kivet tosi herkästi, mutta järjetöntä byrokratiaa ymmärretään kyllä loputtomasti jos sen harjoittajan nimen perässä lukee OY tai OYJ.
Punaiset lasit silmillä??
OY:n tai OYJ:n toimintaa sinä et rahoita verovaroilla. Tai en tiedä käytkö töissä ja maksat veroja, mutta julkiset palvelut pyörivät meidän palkansaajien maksamilla verorahoilla. On mielestäni vähintäänkin kohtuullista että päivystyspolille, terveyskeskukseen ym päässe akuuttitapauksessa hyvin nopeasti. Kyllä minä jaksan itse istua ja odottaa mutta tosiaan kipeän lapsen kanssa pitää päästä sisään ja äkkiä.
Työnantajien "vainoharhaiset natsikäytännöt" ovat syystä otettu käyttöön. Koska ilman niitä väärinkäytöksiä tapahtuu. Yritykset ovat ovat olemassa tuottaakseen maksimaalisen määrän rahaa osakkeenomistajille. Jos osakkeen omistajat haluavat tälläkin tavalla minimoida turhia kuluja niin se on heidän oikeutensä. Yritykset kun toimivat Suomen lakien puitteissa ja siitä on turha motkottaa.
 

scholl

Jäsen
Ruotsissa Volvolla ja monella muulla firmalla on huikea määrä ylimääräistä työvoimaa ollut jo kymmeniä vuosia, koska osa on aina kipeänä. Ja on Suomessakin suurissa organisaatioissa sama ongelma, että jengiä ei kiinnosta töidenteko. Osa on vähän väliä pois jos jonkinlaisen valitussyyn takia. Sen takia on paikallaan, että lääkärintodistuksia vaaditaan. Se on valitettavaa, että osalta työntekijöitä puuttuu ammattiylpeys ja ymmärrys siitä, että se raha ei tule ilmaiseksi. Toki ei päde kaikkiin. Osa ihmisistä on hyvin tunnollista porukkaa ja eivät malttaisi pysyä kotona edes kipeänä.
 

Rocco

Jäsen
Ruotsissa Volvolla ja monella muulla firmalla on huikea määrä ylimääräistä työvoimaa ollut jo kymmeniä vuosia, koska osa on aina kipeänä. Ja on Suomessakin suurissa organisaatioissa sama ongelma, että jengiä ei kiinnosta töidenteko. Osa on vähän väliä pois jos jonkinlaisen valitussyyn takia. Sen takia on paikallaan, että lääkärintodistuksia vaaditaan. Se on valitettavaa, että osalta työntekijöitä puuttuu ammattiylpeys ja ymmärrys siitä, että se raha ei tule ilmaiseksi. Toki ei päde kaikkiin. Osa ihmisistä on hyvin tunnollista porukkaa ja eivät malttaisi pysyä kotona edes kipeänä.

Tukholman Taksipäivystys muutti Tukholmasta pois, noin 20km (muistelen) päähän keskustasta jollekin rauhalliselle saaristoalueelle. Kas kummaa, sairaspäivät vähenivät lähes kokonaan kun samalla vaihtui henkilökuntakin.

En tietysti sano että sama toimisi muuallakin, mutta onhan se niin että isoissa kaupungeissa tuo työmotivaatio tuntuu olevan enemmän retuperällä, ja mahdollisuuksia lintsata käytetään herkemmin ja hävyttömästikin.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Olen itse ollut kuulemassa, kun tutun yrittäjän palkolliset ovat sanoneet päin naamaa yrittäjälle: ollaan tässä pari viikkoa sairaslomalla, kun on niin hyvä kalailmat.

Tottakai he hakivat "selkäsäryn", "nukkumisvaikeuksien" tai jonkin muun takia tarvittavan sairaslomalapun.

Mutta työnantajan yksipuolinen syyllistäminen on ihan perseestä. On työpaikkoja erilaisia, mutta on meitä työntekijöitäkin moneen junaan. Isommissa työpaikoissa tuntuu olevan tiukempi linja kuin pienissä.

Omassa pienessä yhteisössä työt kaatuvat työkavereiden (5) niskaan, joten kovin heppoisin perustein en edes kotiin halua jäädä. Sen sijaan pojan sairastumisen suhteen aina on riittänyt ilmoitus ja ymmärrystä.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Voi vittu! Taitaa olla pusutauti, ainakin korkeaa kuumetta pukkaa, kurkussa on hirveä pallo (suurentunut imusolmuke?) ja jokapaikkaa särkee. Ja vittu Terveyskirjaston sivuilla lukee että kuumeilu saattaa jatkua 4-6 viikkoa. Voi saatanan saatana. Mä alan oikeasti kohta itkeä. Ei tätä kesälomaa pitkään ja hartaasti odotettukaan, kai mä tän sitten kotona makoilen. Miten voi käydä näin?

Käsittämättömän paskat fiilikset. Voi vittu!!
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voi vittu mitä meininkiä meidän firman työterveyspalveluiden kanssa.

Yritys on siis tehnyt sopimuksen työterveydenhuollosta Suomen Terveystalon kanssa. Tänään kävin näyttämässä pari kuukautta sitten töissä loukkaamaani rannetta, joka ei ole parantunut.. Aiemmin en ollut käynyt sitä näyttämässä, koska urheillessa on kaikenlaisiin kolhuihin tottunut, eikä aina jaksa ihan pienestä marista. Röntgen-kuvien perusteella ranteessa on saattanut olla pieni hiusmurtuma, joka ilmeisesti olisi kunnossa. Lisäksi nivelsiteissä ilmeisesti jotain häikkää. Lääkäri olisi laittanut ranteen lastaan pariksi viikoksi ja homma sillä selvä. Mutta sitten tulee ylläri meidän työterveyshoitajalta. Vittu mä joutuisin itse maksamaan sen vitun lastan, koska en ollut välittömästi käynyt lääkärissä sitä näyttämässä! Voi perseen suti sentään, näinkö ne perseenreiät palkitsee sen, että en ole heti pikku kolhuista saikkua hakemassa. Tai katson ensin, että paraneeko itsestään, kun ei se töitä ole aiemmin haitannut!

Vittu, että vituttaa! Lastan hintahan olisi ollut jotain 30-40€. Ei paljon, mutta periaatteesta en tota itse maksa. Pitäkää lastanne saatana!
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Ruotsissa Volvolla ja monella muulla firmalla on huikea määrä ylimääräistä työvoimaa ollut jo kymmeniä vuosia, koska osa on aina kipeänä. Ja on Suomessakin suurissa organisaatioissa sama ongelma, että jengiä ei kiinnosta töidenteko. Osa on vähän väliä pois jos jonkinlaisen valitussyyn takia. Sen takia on paikallaan, että lääkärintodistuksia vaaditaan. Se on valitettavaa, että osalta työntekijöitä puuttuu ammattiylpeys ja ymmärrys siitä, että se raha ei tule ilmaiseksi. Toki ei päde kaikkiin. Osa ihmisistä on hyvin tunnollista porukkaa ja eivät malttaisi pysyä kotona edes kipeänä.

Tämä on näinkin. Minä olen töissä n. 2100 hengen konsernissa, vastasin meidän palkanlaskentaohjelmistosta IT-puolelta viitisentoista vuotta, en toki enää.

Mutta aikanaan tehtiin sairaslomista tilastointi: syykoodi, sairasloman myöntäjä yms. Omia koodituksia, no tautiluokka nyt on ihan yleinen koodi. Jouduin vääntelemään niitä tilastoja sitten. Löytyi yllättävän paljon niitä ammattisairastajia, pahimmat esimerkit suviuunoista, TES kun sanoo, että vasta kuukauden työsuhteen jälkeen saa palkattoman sairasloman. No, kuukauteen ei yhtään sairaspäivää, sen jälkeen 1 - 3 pv/vko joka vitun viikko. Syyt vaihtelivat, samoin sairasloman myöntäjät. Nyt on meilläkin otettu käyttöön käytäntö, että vain työterveyden myöntämät sairaspoissaolot hyväksytään.

Meillä ikäjakauma ja työolosuhteet työntekijöillä (itse siis olen toimihenkilö) ovat sitä luokkaa, että poissaoloja tulee väkisinkin. Silti poissaoloprosentit eri tuotantolaitosten välillä vaihtelevat 1 - 7 %, ja tätä ei selitä kuin mulkut esimiehet tai sitten luottamusmies, elli ammattiosasto. Meillä valitettavasti enemmän tuo jälkimmäinen. Eli 'herrat huijaa aina asenne' elää vielä joillakin toimipaikoilla, valitettavasti. Tällä vitun kilpaillulla elintarvikealalla kun tuo yhteen hiileen puhaltaminen olisi tosi tarpeellista.

Koskeehan tuo minuakin. Matalapalkka-ala on matalapalkka-ala toimihenkilöpuolellakin. Palkkaa lukuunottamatta on tuo työnantaja hoitanut kaikki asiat muutoin viimeisen päälle, että en ole viitsinyt vaihtaa 1,5 -2 * palkan perään pois, vaikka vientiä olisikin ollut, varsinkin ennen edellistä lamaa.

Minä vielä voin esimiehelleni soittaa olevani sairas. Onneksi. 40 km ajomatka työterveyteen 40°C kuumeessa tai paskataudissa ei kauheasti kiinnosta. Virallisesti luvallista tuo ei toki ole meillä enää, pomo ottaa riskin vääristä käytännöistä. Mutta yleisesti: mätämunat pilaavat toimivan systeemin.

Vitutusketjuun kun kirjoitin, niin nuoleskellaan perunamafiaa. Vituttaa nämä helpdeskin lomitukset. Huomenna taas kello soimaan 5:20 ja puhelinpäivystykseen palvelemaan salasanansa unohtaneita suviuunoja. Tärkeä palaveri sitten varsinaisen työpäivän perään ja sen jälkeen sitten pitäisi tehdä ns. omat työt. Toivottavasti sataa niin saatanasti, nih.

t. hanu
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Voi vittu mitä meininkiä meidän firman työterveyspalveluiden kanssa.

Yritys on siis tehnyt sopimuksen työterveydenhuollosta Suomen Terveystalon kanssa. Tänään kävin näyttämässä pari kuukautta sitten töissä loukkaamaani rannetta, joka ei ole parantunut.. Aiemmin en ollut käynyt sitä näyttämässä, koska urheillessa on kaikenlaisiin kolhuihin tottunut, eikä aina jaksa ihan pienestä marista. Röntgen-kuvien perusteella ranteessa on saattanut olla pieni hiusmurtuma, joka ilmeisesti olisi kunnossa. Lisäksi nivelsiteissä ilmeisesti jotain häikkää. Lääkäri olisi laittanut ranteen lastaan pariksi viikoksi ja homma sillä selvä. Mutta sitten tulee ylläri meidän työterveyshoitajalta. Vittu mä joutuisin itse maksamaan sen vitun lastan, koska en ollut välittömästi käynyt lääkärissä sitä näyttämässä! Voi perseen suti sentään, näinkö ne perseenreiät palkitsee sen, että en ole heti pikku kolhuista saikkua hakemassa. Tai katson ensin, että paraneeko itsestään, kun ei se töitä ole aiemmin haitannut!

Vittu, että vituttaa! Lastan hintahan olisi ollut jotain 30-40€. Ei paljon, mutta periaatteesta en tota itse maksa. Pitäkää lastanne saatana!


Jos olisit heti käynyt näyttämässä ja olisi todettu työtapaturmaksi, niin kuin kyseessä oli, niin koko lasku röntgenkuvauksineen olisi mennyt vakuutusyhtiölle lakisääteisen tapaturmavakuutuksen johdosta. Nyt kun vasta nyt menit, niin Terveystalo laskuttaa vakuutusyhtiön sijaan firmaasi. En kylläkään tiedä millä perusteella firmasi koittaa luikerrella lastan ostamisesta ulos, mutta heidän vitutuksensa toimintaasi on täysin ymmärrettävissä.

Kaiken lisäksi yksityiset lääkäritkin laskuttavat vakuutusyhtiöitä paljon roimemmalla kädellä kuin työterveyssopimuksen kanssaan tehneitä firmoja, joten lopputuloksena ainoastaan suuri vakuutusyhtiö voitti, kun et heti mennyt tutkimukseen.


Olisit heti mennyt:

Rapukäsi 0,-
Rapukäden firma 0,- (lakisääteinen työtapaturmavakuutuksesi heidän on täytynyt maksaa riippumatta loukkaantumisestasi)
vakuutusyhtiö, arviolta -220,-
Terveystalo arviolta +220,-

Nyt

Rapukäsi 0,-
Rapukäden firma arviolta -120,-
vakuutusyhtiö 0,-
Terveystalo 120,- + ehkä voitto lastasta (joka on varmaankin 50% suunnilleen)

Ja lastan hinnasta sitten kiistellään kenen piikkiin se menee, mutta ei ainakaan vakuutusyhtiön.
 
Viimeksi muokattu:

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos olisit heti käynyt näyttämässä ja olisi todettu työtapaturmaksi, niin kuin kyseessä oli, niin koko lasku röntgenkuvauksineen olisi mennyt vakuutusyhtiölle lakisääteisen tapaturmavakuutuksen johdosta. Nyt kun vasta nyt menit, niin Terveystalo laskuttaa vakuutusyhtiön sijaan firmaasi. En kylläkään tiedä millä perusteella firmasi koittaa luikerrella lastan ostamisesta ulos, mutta heidän vitutuksensa toimintaasi on täysin ymmärrettävissä.
Kyllä kyllä. Mutta enemmänkin ajattelin tässä vähän isompaa kuvaa. Ei sekään vaihtoehto firmalle halvaksi tule, että juostaan joka saatanan kerta lääkärissä, kun kynsi katkeaa tai jos vähän normaalia enemmän pierettää, niin maataan kotona saikulla. Lääkärissä käyntihän on poissa normaalista työajasta ja lekurit usein vielä väkisinkin tuputtavat sairaslomia.

Lastaahan he eivät kustanna nimenomaan sen takia, että se ei mene vakuutusyhtiön piikkiin, vaan joutuisivat maksamaan omasta pussistaan. Mutta että pitää kiukutella muutaman kympin takia. Clas Ohlsonilta kuulemma löytyy halpoja ja hyviä rannetukia, jotka tässä tapauksessa ajavat asiansa. Pitänee hakea semmonen.

Sen verran tästäkin episodista opin, että tämä poika aloittaa lekurissa juoksemisen tästäl ähtien aina, kun jotakin paikkaa kolottaa tai sattuu.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Selvissä työtapaturmatilanteissa kannattaa aina mennä heti lääkärille. (ei tarvitse olla edes se sopimuslääkäri, tosin silloin menee omasta, eikä firman, pussista, jos lääkäri ei sitä työtapaturmaksi totea) Vakuutusyhtiö korvaa ne sataprosenttisesti, mutta ei niitä luonnollisesti enää kahta kuukautta tapahtuman jälkeen korvata. Firma sen sijaan voi ruveta katsomaan kieroon, jos sama naama tuottaa joka viikko 40euron nettolaskun firmalle työterveyssopimuksesta. Se on tietysti totta, että jos ei ihan toistuvaa rupea olemaan, niin se pari päivää sairaslomaa irtoaa ihan koska vaan.

Niin, lisättäköön, että tuosta karkeasti laskemastani 120 eurosta (50e käynti+50e röntgen+20e toimenpide) KELA toki korvaa sen parikymppiä työnantajalle joskus.


Mutta tosiaan, itse kyllä uskon, että firman täytyy näistä olosuhteista huolimatta kustantaa se lasta, jos lääkäri sen hoidon kannalta välttämättömäksi katsoi. Työsopimuksessasi pitäisi lukea mustaa valkoisella. Ja sekin on tietysti totta, että kokonaiskuvassa yritit selvitä ilman sairaslomapäiviä (joissa firma maksaa sinulle tyhjästä), mutta tässä et onnistunut, niin tuollainen kolmenkympin lasta sinällään minustakin on jo kyseisen yrityksen arvoinen.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Minä vielä voin esimiehelleni soittaa olevani sairas. Onneksi. 40 km ajomatka työterveyteen 40°C kuumeessa tai paskataudissa ei kauheasti kiinnosta. Virallisesti luvallista tuo ei toki ole meillä enää, pomo ottaa riskin vääristä käytännöistä. Mutta yleisesti: mätämunat pilaavat toimivan systeemin.

Pakko pätkiä vähän lainausta, hyvä kirjoitus sinällään. Ja tuosta viimeisestä lauseesta aivan samaa mieltä (toki pitää muistaa ettei syyllisty liialliseen yleistämiseen).

Ja yleensä ne "liian tunnolliset" tekevät sitten näiden mätämunien hommat ja riutuvat duunissaan.

Tulee mieleen tapaus Savon Sellu, jonka irlantilaiset ostivat muistaakseni Stora Ensolta. Kiinnittivät huomiota suuriin sairauspoissaolojen määriin heti ensimmäisten seikkojen joukossa. Nyt tehdas tekee voittoa ja tuskin Stora olisi tuottavaa tehdasta aikanaan myynyt. Muistaakseni myös sairaspoissaolot ovat/olivat vähentyneet varsin selvästi uuden omistajan toimien myötä. En tosin muista mitä toimenpiteitä kys. tehtaassa tehtiin, ruvettiinko sairaspoissaoloja esim. kontrolloimaan tarkemmin ja vaatimaan lääkärintodistuksia vai mitä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Punaiset lasit silmillä??
OY:n tai OYJ:n toimintaa sinä et rahoita verovaroilla. Tai en tiedä käytkö töissä ja maksat veroja, mutta julkiset palvelut pyörivät meidän palkansaajien maksamilla verorahoilla. On mielestäni vähintäänkin kohtuullista että päivystyspolille, terveyskeskukseen ym päässe akuuttitapauksessa hyvin nopeasti. Kyllä minä jaksan itse istua ja odottaa mutta tosiaan kipeän lapsen kanssa pitää päästä sisään ja äkkiä.
Työnantajien "vainoharhaiset natsikäytännöt" ovat syystä otettu käyttöön. Koska ilman niitä väärinkäytöksiä tapahtuu. Yritykset ovat ovat olemassa tuottaakseen maksimaalisen määrän rahaa osakkeenomistajille. Jos osakkeen omistajat haluavat tälläkin tavalla minimoida turhia kuluja niin se on heidän oikeutensä. Yritykset kun toimivat Suomen lakien puitteissa ja siitä on turha motkottaa.
SamSpade puhuu asiaa. Työntekijät saavat palkkansa työnteosta. Eivät Oy:t ja Oyj:t ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia, joissa ollaan ja eletään kuin pellossa. Suomalaisten hyvä työmoraali on historiaa vaan, sen verran paljon sitä on työelämänsä aikana tullut nähtyä ja kuultua sitä, miten ihmiset käyttävät kaikki mahdolliset porsaanreiät sluibatakseen palkallisille vapaapäiville. Ruotsissa on ymmärtääkseni mahdollisuus olla sairaan lapsen takia viikon verran pois töistä, ilmoitus riittää. Ja kyllä tätä mahdollisuutta kuulemma ruotsalaiset duunarit ahkerasti (väärin)käyttävät.
Redsin tapauksessa ihmettelen lähinnä sitä, että terkkari ei kirjoittanut sairaalle lapselle todistusta. Sairaat aikuiset voikin passittaa yksityiselle, mutta lapsen juoksuttaminen on törkeää. Sinänsä ymmärrän, että todistusta kaivattiin, ehkä Exän töissä oli ollut niin paljon näitä oman loman ottajia, että käytäntöä on ollut pakko tiukentaa.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Toisaalta, lapsen vienti yksityiselle maksaa minimipalkastakin sen puolen päivän palkan verran (ainakin Tampereella 35-40 euroa), niin kai nyt sen verran oman lapsensa puolesta voi kärsiä? Varsinkin kun itse saa siitä lapsen hoivaamisesta normaalin palkkansa.

Akuutilla tapauksella ei todellakaan tarkoiteta mitään kuumeita, ellei aivan vauvasta ole kyse. Lisäksi, vaikka odotusaula olisi tyhjä, niin se ei tarkoita, että varauskirja on tyhjä tai liioin sitä, että lääkärit ja sairaanhoitajat parhaillaan pyörittelevät peukaloitaan. (50% lääkärin työstä on potilaille "näkymätöntä" työtä)

(ja suomalaisten moraali ei todellaan estä tarvittaessa ottamasta sairaslomaa "lapsen sairastumisen" vuoksi. Jos se olisi pelkästään ilmoittamalla mahdollista.)
 
Viimeksi muokattu:

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Kohta tulee 1kk täyteen kesäduunimestassa. Voisi ottaa viikon saikkua ja lähteä palkalliselle lomalle, kohtahan se koulukin jo alkaa.
 

Itse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vittu! Lähdin nälissään hakemaan grillimoskaa, mutta kioski oli jo kiinni (en tiennyt, että sulkevat jo klo 21). Mietin että, onneksi lähistöllä on eräs pizzeria, joka on arkisin auki klo 22 saakka (ovessa ja ikkunassa olevan ilmoituksen mukaan). Mutta perkele, kun pääsin känkkylään sisälle niin karvakäsi sanoo, että olemme sulkeneet. Kellohan oli jopa 21.40. Vittu pitäkää pizzanne saatanan karvakädet! Syön sitten ruisleipää tämän illan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
40 asteen kuume kolmevuotiaalla ja vatsatauti. On aivan vitun sama, mitä järkevän työnantajan tulisi mielestäsi tehdä. Tässätapauksessa se vaadittiin heti ja tuli myös näin hankkia välittömästi. Eli mielestäsi on kohtuullista vaatia käyttämään tilanteessa yksityislääkäriä?

Joka tapauksessa, turha valittaa tk:n suuntaan, kun kohtuuttomaksi kokemasi vaatimus on työnantajan tekemä. Valitukset sinne suuntaan. Todistusten suoltaminen ei ole tk:n tehtävä.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Vituttaa kun ei ole ollut koskaan tällainen kroppa. 3kg ei tarkoita mitään melkein parin kuukauden makailusta, kun samalla on vähentynyt lihasmassa. Ei oo koskaan ollut niin vitun ankeanmallinen kroppa, eikä koskaan ole toisaalta tullut makoiltuakaan monta kuukautta.

Jos äijä ei ala kohta siellä lääkäriasemalla rauhottumaan niin alan treenaamaan riskillä 4 tuntia päivässä. Mä en vittu halua näyttää tältä.

edit. saatana ei pysty kattoo itteään peilistä

"Jos tämä peilikuva kertoo mihin suuntaan kehitymme, niin hajota kasvoni. Jos tämä peilikuva valehtelisi edes hetken, ei tarvitsisi hajota..." -Stam1na-
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kyllä joo. Ei minustakaan ollut mitään kummallista siinä, että työnantaja vaatii sairaslomatodistuksen. Mutta se oli mielestäni vähän vitun kummallista, ettei sitä naapurissa olevasta terveyskeskuksesta saa, "koska tämäntyyppisiin asioihin ei voi käyttää "akuutti-aikoja"! eli olisi ilmeisesti pitänyt varata aika lääkäriltä esim. seuraavalle viikolle, että voitko kirjoittaa lapun jossa lukee että snaageli oli aika huonossa hapessa viime maanantaina...

Siis eikös se johdu siitä että sairaanhoitaja/terveydenhoitaja ei ole valtuutettu sellaista kirjoittamaan, ainoastaan lääkäri voi?

Ei siis ajasta vaan kyseisestä työntekijästä, hänen tittelistään kiinni. Ilmeisesti tarkoitit tätä?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Joka tapauksessa, turha valittaa tk:n suuntaan, kun kohtuuttomaksi kokemasi vaatimus on työnantajan tekemä. Valitukset sinne suuntaan. Todistusten suoltaminen ei ole tk:n tehtävä.

Mitä sieniä olet syönyt?? Todistusten "suoltaminen" on täysin varmasti yksi lääkärien ja hoitajien toimenkuvaan kuuluva tehtävä. Reseptienkään kirjoittaminen ei varmaan ole? Tuskin siis lähetteiden kirjoittaminen jatkotutkimusiinkaan? Jne..
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Siis eikös se johdu siitä että sairaanhoitaja/terveydenhoitaja ei ole valtuutettu sellaista kirjoittamaan, ainoastaan lääkäri voi?

Ei siis ajasta vaan kyseisestä työntekijästä, hänen tittelistään kiinni. Ilmeisesti tarkoitit tätä?

Terveydenhoitajat voivat ainakin yksityisillä työterveysasemilla kirjoittaa esim kuumeen takia max 3 sairaslomapäivää, jos pidempää tarvitaan niin lääkärille.
Hoitajat eivät voi/saa kirjoittaa reseptejä, siihen vaaditaan aina lääkäri, mutta sairaslomaa voivat kirjoittaa.

Joku muuten tässä ketjussa viittasi työnantajien "natsipolitiikkaan" (et siis sinä) ja ihmetteli vaatimuksia. Voidaan asia kääntää toisinkinpäin. Lähes kaikki työnantajat maksavat sairaslomakorvauksen jos olet esim viisaudenhampaan käynyt leikkauttamassa ja joudut pari päivää olemaan kotona. Tämä siis siinäkin tapauksessa ettei sitä ole tarvinnut akuutisti leikata esim vakavan tulehduksen vuoksi. Viisurin tavallinen leikkaaminen ja sen seurauksena saatu sairasloma on itseasiassa luvallinen mutta palkaton loma. Paljon muitakin luvallisia mutta palkattomia syitä lääkärit voivat kirjoittaa. Silti useimmat työnantajat maksavat mukisematta. Oikeusjuttujakin asian tiimoilta on. Esim tapaus jossa nuori nainen oli saanut isoäitinsä kuoleman johdosta kuukauden verran sairaslomaa ja syykoodina oli "äkillisen surun aiheuttama stressireaktio".
Tätä ei eräs suuri työnantaja enää sulattanut ja veti asian oikeuteen.

Asiantuntijalääkärit kertoivat että kuvatunlainen reaktio on akillinen, lyhytkestoinen ja ei ole kk sairasloman "arvoinen", varsinkin kun kuollut oli isoäiti johon lapsenlapsella ei ollut erityisen läheinen suhde edes. Muistaakseni tuomio oli viikon sairasloma-ajan palkka. Loppu jäi työntekijän kustannukselle.
Karkea esimerkki, mutta ajattelemisen aihetta. On siis useita lääkäriltä haettuja sairalomasyitä jotka eivät välttämättä velvoita sairasloma-ajan palkan maksuun, vaikka luvallisen syyn poissaoloon antavatkin.
Nyt ei ole materiaalia käsillä, mutta tarkempiakin esimerkkejä voisin antaa.
Edit: lähinnä tämä herätykseksi niille jotka hakevat turhia sairaslomia vain loman tarpeen vuoksi. Purevat helposti omaan nilkkaa jossain vaiheessa, koska kyllä työnantajat seuraavat sairaspoissaoloja ja puuttuvat tarvittaessa jos ne havaitaan, tai epäillään aiheettomiksi.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Voi vittu! Taitaa olla pusutauti, ainakin korkeaa kuumetta pukkaa, kurkussa on hirveä pallo (suurentunut imusolmuke?) ja jokapaikkaa särkee. Ja vittu Terveyskirjaston sivuilla lukee että kuumeilu saattaa jatkua 4-6 viikkoa.

Onnea. Tuon paskan kävin lävitse männä talvena, eikä itselläni tauti kestänyt kuin vaatimattomat 4 viikkoa. Siis se saatanallinen kurkkukipu kaikkine paskaoireineen jatkui kuukauden verran. Kaulan rauhaset turvonneet pingispallon kokoisiksi, korkeaa kuumetta jne. Taudista selvittyä sitten muutama viikko eteenpäin painettiin kymmenen kiloa kevyempänä ja henki hieverissä pienenkin reippailun jälkeen. Jälkitauteina vielä ihanat tulehdukset poskionteloissa ja korvassa.

Itseäni vituttaa suunnattomasti lähenevä juhannus. Muuten olisi oikein hienoa päästä vetämään ns. kasvot serkun häissä, mutta perkeleellinen jomotus hampaissa/leuassa/poskessa/korvassa pistää vituttamaan. Suu ei aukea kuin ehkä sentin verran ilman kipuja. Tosin siitä raosta menee viinat heittämällä nieluun. Eihän tää niin paha olekaan.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Sakulle tiedoksi että itselläni kesti pusutauti kolme viikkoa, kurkku aivan turvoksissa ja meinasin joutua sairalaan sen takia kun. Kahteen viikkoon en syönyt mitään helpolla, tulipa siinä laihduttua 7 kiloa aika nopiasti. Vittumaisin tauti koskaan. Lekuri määräsi kaikkia lääkkeitä kurkkukipuun mutta ei auttanut mitenkään mutta sitten kun vikalla viikolla rupesin peitteitä räkimään väkisin pois kurkusta niin se tautikin rupesi hellittämään.

Nyt vituttaa kun huomenna alkaa loma ja pitäisi vääntää vielä tänään töissä, ei motivaatiota!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös