Vitutusketju

  • 10 587 520
  • 56 164
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
No en ole, omasta pihasta on kysymys. Käytetty aika ei niinkään ole seurausta alueen suuruudesta vaan omasta luontaisesta hitaudesta tämänkaltaisissa askareissa.

Vituttaa vaan pyöriä noiden puiden ympärillä tietäen, että sama homma on tehtävä taas uudelleen viimeistään viikon päästä. Jotenkin en koe toteuttavani elämäni tarkoitusta kontrolloimalla viikottain joidenkin ruohokasvien pituutta jollakin rajatulla maa-alueella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Oletko hommissa jossain urheilu- tai golfkentällä?

Eiköhän, tuskin niillä olisi missään tippaakaan varalla.

Minäkin leikkasin mökillä tuossa joskus kuukausi sitten. Ei se tontti mikään sen isompi ole, mutta kyllä siihen saa aikaa pari tuntia menemään helposti. Bensakin loppui, mutta hain varastosta lisää.

Sitten kun seuraavaksi kävin parin viikon päästä, niin johan se oli kasvanut suunnilleen samanlaiseksi. Tietyllä tavalla se vitutti, mutta mikäs siinä, että on kesä.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Ketjun aiheesta poiketen...

Voihan se olla niin että varabensat loppuivat just.
Ja ajattelin suhteuttaa alueen kokoa sen leikkaamiseen käytettyyn aikaan. Onneksi kuitenkin Freddie Freeloader korjasi asian. -b

Eikä siinä nurmikon leikkaamisessa kauaa mene kun vain ottaa sen homman ja tekee eikä ihmettele.

T: Isopihainen
 

Tollisko

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Huh huh. En yhtään ihmettele, jos tuo Redsin tarina pistää asianosaisen kiehumaan. Ei vaan voi käsittää, miten vitun pienistä asioista voidaan tehdä meidän yhteiskunnassa niin vitun hankalia. Olen kuullut myös muutamalta kaverilta, että työnantaja vaatii tosiaan tuollaisessa tilanteessa lääkärintodistuksen lapsen kipeenä olosta. Jumalauta, missä on luottamus ja usko työntekijää kohtaan?

Oma työnantajani vaatii lapsen sairastaessa lääkärintodistuksen lisäksi myös todistuksen siitä, ettei myös puoliso ole yhtä aikaa kotona lapsen sairauden vuoksi. Siinä on jo sellainen luottamuspula että pistää vituttaan vaikkei itsellä lapsia olekaan.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Eikä siinä nurmikon leikkaamisessa kauaa mene kun vain ottaa sen homman ja tekee eikä ihmettele.

Näinhän se on, kun ottaa homman kuntoilun kannalta. Onnistuu joskus jopa minultakin leikata tuo läntti alle kahden tunnin. Tänään ei vaan ollut se päivä meikäläisellä, vaan homma oli pakko hoitaa ennen juhannusta. Siitä siis vitutus.

Sitäpaitsi huomasin juuri, että tuo allekirjoituksesi auttaa tähänkin vaivaan.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Oma työnantajani vaatii lapsen sairastaessa lääkärintodistuksen lisäksi myös todistuksen siitä, ettei myös puoliso ole yhtä aikaa kotona lapsen sairauden vuoksi. Siinä on jo sellainen luottamuspula että pistää vituttaan vaikkei itsellä lapsia olekaan.

Omakohtaisesta mielenkiinnosta kysyn, kuka tällaisen todistuksen mahtaa antaa? Ilmeisesti puolison työnantaja?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Itselläni ja puolisollani on lapsen sairastaessa ollut usein se tilanne, että toisen on ollut pakko mennä töihin aamupäivällä (esim. joku asiakas- tai viranomaispalaveri klo 9-11) ja toisen taas iltapäivällä (vastaava tilanne esim. klo 14-16). Tällöin olemme hoitaneet asian niin, että vaihdamme hoitovuoroa kesken päivän. On vaatinut hieman puhumista terveyskeskuksessa saada sairauslomatodistus molemmille vanhemmille samalle päivälle, mutta ainakin toistaiseksi homma on onnistunut. Saa nähdä kuinka kauan.
 
Vituttaa itsekkäät ihmiset. Itse kyllä ollaan apua aina pyytämässä, mutta annas olla jos joku pyytää sitä häneltä. Voi vittujen vittu. Kyse ei ole edes mistään isosta jutusta, siis hänelle. Itsellä menee vaan juhannus aika vituiksi ilman tuota palvelusta. Suoraa vastausta en asiaan ole saanut vaikka pari kertaa oon jo kysellyt. Huomenna taas pakko kysyä. Ei vittu huvittaisi yhtään alkaa anelemaan, mutta ei vaan muuta oikein voi. Kosto seuraa sitten kun hän seuraavan kerran pyytää palvelusta...
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma työnantajani vaatii lapsen sairastaessa lääkärintodistuksen lisäksi myös todistuksen siitä, ettei myös puoliso ole yhtä aikaa kotona lapsen sairauden vuoksi. Siinä on jo sellainen luottamuspula että pistää vituttaan vaikkei itsellä lapsia olekaan.

Ei luulis menevän hyvin tuollaisella firmalla, jossa noin ylikiree pomo. Sitä paitsi järjen käyttökään ei ole kiellettyä. Puolison pomo voisi ilmoittaa vaikka sähköpostilla että on se täällä, nou panic.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oma työnantajani vaatii lapsen sairastaessa lääkärintodistuksen lisäksi myös todistuksen siitä, ettei myös puoliso ole yhtä aikaa kotona lapsen sairauden vuoksi. Siinä on jo sellainen luottamuspula että pistää vituttaan vaikkei itsellä lapsia olekaan.

Tämä on työehtosopimuksiin kirjattu. Vaihtelee hiukan eri aloilla mutta näin yleensä:
"Alle 10-vuotiaan tai vammaisen lapsen sairastuessa äkillisesti, maksetaan lapsen huoltajalle palkkaa enintään 3 työpäivältä sairausajan palkkaa koskevien määräysten mukaisesti sellaisen lyhyen poissaolon ajalta, joka on välttämätön lapsen hoidon järjestämiseksi tai lapsen hoitamikseksi.
Soveltamisohje:
Muulle kuin yksinhuoltajalle palkkaa maksetaan, jos toisella huoltajista ei ole ansiotyönsä tai työaikansa tai muun pakottavan esteen johdosta mahdollisuutta järjestää hoitoa tai itse hoitaa lasta.

Poissaolosta on annettava tämän työehtosopimuksen sairausajan palkan maksamista koskevien määräysten mukainen selvitys.
Tarvittaessa on esitettävä selvitys toisen huoltajan esteestä hoitaa lasta"

Sinä sanot luottamuspula, minä sanon että tehdään niin kuin työehtosopimukset määräävät.
Okei, olin vähän ilkeä, mutta ainakin julkisella sektorilla olen kuullut näitä todistuksia vaadittavan. Yksityisellä puolella harvoin.
Ymmärrän tuskan toimittaa näitä todistuksia, mutta työntekijä vaatii aina työnantajaa noudattamaan työehtosopimuksia ja lakeja. Jos näin ei käy niin liittoon yhteys ja asiasta nousee häly. Jos työnantaja sitten toimii työehtosopimuksen mukaisesti ja vaatii jotain niin sitäkin nousee häly.
Tasapuolisuus??

Ymmärrän silti närkästyksesi tai vitutuksen, mutta aika harva yritys näitä pyytää ja jos pyytää niin siihen on yleensä hyvä syy. Ainakin joskus firman historiassa tätä on joku väärinkäyttänyt ja aiheuttanut sen että se vaaditaan kaikilta tasapuolisesti.

Muistuttaisin kuitenkin että mitään laillisesti väärää työnantaja ei tässä tee vaan käyttää ainoastaan niitä valtuuksia mistä on sovittu ja johon jokainen työntekijä on itse sitoutunut allekirjoittaessaan työsopimuksen

Niillä korteilla pelataan mitkä on jaettu ja jos jotain tekee niin siihen kannattaa perehtyä. Itsekin olen eri aloilla työskennellessäni perehtynyt hyvin aina alan työehtosopimuksiin ja työlakiin.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tarvittaessa on esitettävä selvitys toisen huoltajan esteestä hoitaa lasta"

Oleellista on mielestäni tämänkaltaisissa tapauksissa sana "Tarvittaessa" eikä mielestäni tällainen tarve voi työnantajan näkökulmasta syntyä muuten kuin siitä, että on syy epäillä/suoranaista näyttöä väärinkäytöksistä. Epäilyn ei sinänsä tarvitse kohdistua yksilöön vaan yleisemmin työpaikalla vallitsevaan toimintakulttuurin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tarvittaessa on esitettävä selvitys toisen huoltajan esteestä hoitaa lasta"

Oleellista on mielestäni tämänkaltaisissa tapauksissa sana "Tarvittaessa" eikä mielestäni tällainen tarve voi työnantajan näkökulmasta syntyä muuten kuin siitä, että on syy epäillä/suoranaista näyttöä väärinkäytöksistä. Epäilyn ei sinänsä tarvitse kohdistua yksilöön vaan yleisemmin työpaikalla vallitsevaan toimintakulttuurin.

Totta puhut kyllä. Muutama pointti, vaimo ja mies töissä eri firmoissa. Lapsi sairastaa paljon vaikka korvatulehduksia. Äiti jää aina kotiin hoitamaan lasta ja mies käy töissä. Kyllä työnantajaa jossain vaiheessa alkaa potuuttaa maksaa sairasajan palkkaa, hommata sijaisia, vaihtaa työvuoroja ym.. jolloin tämä kortti vedetään esiin ja aletaan tarkastelemaan miksi äiti aina on hoitamassa lasta ja kulut kaatuvat hänet työllistäneen firman piikkiin.

Jep, firman tapa toimia tai toimintakulttuuri on sitten toinen juttu ja se näkee myös työilmapiirissä ym.
Onneksi itse olen isossa kansainvälisessä firmassa töissä, jossa henkilöstöpäällikkö on esimiehiä ohjeistanut että henkilöstöasiat pitää pyrkiä hoitamaan aina paremmin kuin laki tai työehtosopimukset määräävät. Tämä näkyy kyllä sitten työviihtyvyyden paranemisena, hyvänä henkenä työpaikalla ym.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Toivottavasti en tuota koskaan joudu kokemaan. Ei tämä luojan kiitos taida nimittäin pusutauti ollakaan, kuume on pysynyt kiltisti tuossa 37.7 tienoilla (eikös pusutaudissa ole yleensä korkeampi), ruokahalu on ihan normaali kipeänä olemiseen, ja tuo vittumainen pallura kaulassa on häipynyt. Eli normiflunssa kai sitten vain?

No joo, tiedän useita tapauksia, jossa pusutaudissa ruumiinlämpö on pysynyt tasaisesti 37:n asteen tienoilla. Itselläni kyllä ruokahalu oli aivan sairas koko ajan, mutta kovin kiinteää ruokaa ei kyennyt syömään. Kaula oli täynnä turvonneita imusolmukkeita/rauhaset pullotti. Tietääkseni oireet voivat vaihdella melkoisen suurestikin.

EDITtiä sen verran, että kurkkukipu on kyllä melko raju, mutta Ibusalilla sekin häipyy. Pusutaudissa ei näin taida olla?

Meikäläisellä ei kurkkukipuun auttanut juuri mikään. Hieman sai lievitettyä kodeiinilla tuntoa (tajuntaa), mutta ei se kipu mihinkään kadonnut.

Tosiaan terveyskeskuksessa sai useamman kerran käydä ja monet viljelyt ja verikokeet otettiin ennenkuin lääkäri varmuudella totesi mononukleoosiksi.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Hassua kyllä, on kokemusta juuri kuvaamastasi tilanteesta eli mies ja vaimo eri työnantajan palveluksessa ja lapsi sairastaa paljon korvatulehduksia. Molemmat tehtävässä, jossa pitäisi antaa näyttöjä tulevaa urakehitystä ajatellen (insinöörityössä). Siinä sitten on yritetty sovitella molempien uratavoitteita ja lapsenhoitoa (lapsi on toki hoidettu myös terveenä ollessa). Eikä ole kyllä hetkeäkään ollut sellaista tilannetta, että toinen olisi voinut jäädä kotiin makaamaan toisen lääkärintodistuksen varjolla. Juuri siksi olemme pyrkineet tasaamaan hoitovuoroja että myös kustannukset työnantajille menisivät tasan.

Itse joudun myös tehtävässäni toimimaan työnantajan edustajana näissä asioissa ja voin todeta, että ainakin meillä nämä asiat toimivat pääsääntöisesti hyvin, eli ei ole ollut tarvetta vaatia todistusta kaikista poissaoloista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Hassua kyllä, on kokemusta juuri kuvaamastasi tilanteesta eli mies ja vaimo eri työnantajan palveluksessa ja lapsi sairastaa paljon korvatulehduksia. Molemmat tehtävässä, jossa pitäisi antaa näyttöjä tulevaa urakehitystä ajatellen (insinöörityössä). Siinä sitten on yritetty sovitella molempien uratavoitteita ja lapsenhoitoa (lapsi on toki hoidettu myös terveenä ollessa). Eikä ole kyllä hetkeäkään ollut sellaista tilannetta, että toinen olisi voinut jäädä kotiin makaamaan toisen lääkärintodistuksen varjolla. Juuri siksi olemme pyrkineet tasaamaan hoitovuoroja että myös kustannukset työnantajille menisivät tasan.

Itse joudun myös tehtävässäni toimimaan työnantajan edustajana näissä asioissa ja voin todeta, että ainakin meillä nämä asiat toimivat pääsääntöisesti hyvin, eli ei ole ollut tarvetta vaatia todistusta kaikista poissaoloista.

Kas kun osui hatusta vedettu esimerkki kohdalleen. Näinhän sitä yleensä toimitaan kuten kerroit.
Ei kai tämä "molemmat kotiin makaamaan" tilanteet niin yleisiä olekaan, mutta useassa työpaikassa näkee että nainen on todella usein se kotiin jäävä.. rassaahan tämä työnantajaa. Varsinkin jos selviää että mies vaikka opiskeleekin eikä ole töissä jne. Siksi kai nämäkin säännöt ovat voimassa.
Sama vika kuin sinullakin, nykyään työnantajan edustaja, aikasemmassa työpaikassa luottamusmiehenä hetken, joten lakia luettu ja nähty molemmat puolet tarinasta.
Tässä firmassa missä olen töissä on myös mahdollista olla esimiehen luvalla 3 päivää pois. Ei juurikaan väärinkäytetä, pikemminkin päinvastoin. Kynnys pyytää on korkea. Tosin on sitten muutama ammattisairastaja, mutta he hakevat aina lääkärintodistuksen ja saavat sen. Kummasti sairaspäivät pitkällä juoksulla osuvat perjantaille, lauantaille tai maanantaille.. sitten la iltana näihin saattaa vielä baarissa törmätä..
Ja jos teksti on sekavaa nyt niin Karhun vaikutusta. Loma alkoi ja kalsarikännejä otan.. ketjun vaihto siis edessä

Ai niin, vitutusketju oli tämä.. ettei mene ihan asian sivusta niin vituttaa suunnattomasta jäädä tänään lomalle, kun tili tuli tänään ja maksoin laskuja ja asuntolainaa vajaa 2t€. Tee siinä nyt sitten lähes perseaukisena jotain lomalla. No onneksi karhu 24 laatikko on halpa. Melominen ei maksa mitään ja veneessäkin on tankki täynnä, joten huomenna merelle kun krapula hellittää.
 

Ender00

Jäsen
Keskisuomalaisen nettilehti...

Lehden tilaajana pitkään toimi hienosti tuon nettilehdenkin lukeminen. Sitten tuli muutto ja jotenkin muuton yhteydessä Keskisuomalaisen rekisteri minun osaltani meni sekaisin, eli siellä olikin yhtäkkiä kaksi minua, luonnollisesti eri asiakasnumeroilla.

Vähän tuota jo hämmästelin kun minulla oli tilauskausi menossa ja lehden tilausmainoksia luukusta tuli ja jossain vaiheessa sitten viikon välein kaksi kestotilauslaskuakin.

Lopulta nettilehden lukukin loppui, kun yhtäkkiä asiakasnumerollani ei ollutkaan oikeuksia lukea lehteä. Monesti koitin rekisteröityä uudestaan, mutta ei onnistunut.

Oli pakko olla yhteyksissä lehden asiakaspalveluun ja auliisti toki siellä neuvoivat miten nollasin vanhat rekisteröitymiseni nettilehteen ja miten teen uuden. Varmistivat asiakasnumeroni. Kaiken piti olla kunnossa, että kun vain tuolla asiakasnumerollani rekisteröidyn sinne uudestaan niin sitten kaikki olisi taas kunnossa.

Vaan kun ei ole. Monesti olen yrittänyt, mutta "asiakasnumero ei kelpaa".

Ja sitten on taas oltu yhteydessä asiakaspalveluun, taas saatu tutut ohjeet, varmistus asiakasnumerosta, uusi yritys mutta ei. Ja tämä on toistunut nyt kohta puolen kymmentä kertaa viime kuukausien aikana.

Vieläkään ei rekisteröityminen onnistu.

Uskon, että kaiken tämän syynä on se, että jonkin aikaa minulla oli kaksi asiakasnumeroa, joista asiakaspalvelun mukaan pitäisi olla toiminnassa juuri tämä mitä minulle monesti ovat tuputtaneet, mutta kun se ei toimi ainakaan rekisteröinnin yhteydessä.

Asiakaspalvelu ei selvästikään osaa asiassa auttaa ja nyt olen saanut jonkun miehen yhteystiedot, jolta asiaa voi tiedustella.

On aivan käsittämätöntä miten näin pieni ja mitätön asia voi tuottaa näin ylitsepääsemättömän ongelman - Keskisuomalainen ei saa yhtä asiakasnumeroa toimimaan...ihmetyttää ja vituttaa samaan aikaan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
On aivan käsittämätöntä miten näin pieni ja mitätön asia voi tuottaa näin ylitsepääsemättömän ongelman - Keskisuomalainen ei saa yhtä asiakasnumeroa toimimaan...ihmetyttää ja vituttaa samaan aikaan.
Taitaa olla perinteisesti sellaisesta asiasta kiinni, ettei ketään vaan kiinnosta ihan tosissaan selvittää asiaa. Todennäköisesti tuo tunnus on jotenkin jumissa / luomatta, mutta asiakaspalvelu ei edes tiedä mistä tuota vikaa voisi lähteä selvittämään. Onnea yritykseen löytää oikea ihminen talosta :)
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Sähkögrilliä ollaan vailla ja tarkka mallikin on tiedossa. Viime kuussa oli etukortti-tarjouksena sopuhintaan, mutta jostain syystä jäi ostamatta. Nyt ei löydy enää edes normaalihintaan mistään vaan on kuulemma keskusvarastoltakin loppu ja lisää tulee "ehkä ensi kesänä". Ei sitten grillailla...
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Fisut räjähti, perkele!!!

Taidolla ja tunteella tehty Fisupulloni jännitti tulevaa juhannusta siinä määrin että päätti räjähtää eteiseen!! Töistä tullessa aika siivo odotti.. No uusi satsi työn alle jahka mökille kerkeää!!
 

Genesis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juhannus töissä ja kaiken lisäksi flunssa. Voi sukupuolielin sentään!
 

Genesis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ota hyvä mies saikkua ja painu rylläämään saunassa, viinassa ja tervassa.


Muuten hyvä, mutta kesätyöläisenä tuosta tulisi noin 340 € takkiin niin eipä viitsi sitä alkaa riskeeraamaan. Enemmän flunssa vituttaa ku näillä näkymin se kusasee kaikki suunnitelmat.
 

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Vituttaa palkanlaskija. Juhannustilistä uupui yli 400 euroa. Viimeisen vuoden aikana ollut lähemmäs kymmenen kertaa (palkka tulee joka toinen viikko) virheitä taloneduksi palkanlaskussa. Pahimmat olivat kun kta oli laskettu yli 2 euroa liian pieneksi. Tämä korjattiin vasta kun olin pyytänyt kirjalliset todisteet laskentatavasta. Toinen oli kun tilistä puuttui "näppäily" virheen takia reilut 1600e. Kyseessä on kuitenkin suomalainen suuryritys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös