Ruotsissa Volvolla ja monella muulla firmalla on huikea määrä ylimääräistä työvoimaa ollut jo kymmeniä vuosia, koska osa on aina kipeänä. Ja on Suomessakin suurissa organisaatioissa sama ongelma, että jengiä ei kiinnosta töidenteko. Osa on vähän väliä pois jos jonkinlaisen valitussyyn takia. Sen takia on paikallaan, että lääkärintodistuksia vaaditaan. Se on valitettavaa, että osalta työntekijöitä puuttuu ammattiylpeys ja ymmärrys siitä, että se raha ei tule ilmaiseksi. Toki ei päde kaikkiin. Osa ihmisistä on hyvin tunnollista porukkaa ja eivät malttaisi pysyä kotona edes kipeänä.
Tämä on näinkin. Minä olen töissä n. 2100 hengen konsernissa, vastasin meidän palkanlaskentaohjelmistosta IT-puolelta viitisentoista vuotta, en toki enää.
Mutta aikanaan tehtiin sairaslomista tilastointi: syykoodi, sairasloman myöntäjä yms. Omia koodituksia, no tautiluokka nyt on ihan yleinen koodi. Jouduin vääntelemään niitä tilastoja sitten. Löytyi yllättävän paljon niitä ammattisairastajia, pahimmat esimerkit suviuunoista, TES kun sanoo, että vasta kuukauden työsuhteen jälkeen saa palkattoman sairasloman. No, kuukauteen ei yhtään sairaspäivää, sen jälkeen 1 - 3 pv/vko joka vitun viikko. Syyt vaihtelivat, samoin sairasloman myöntäjät. Nyt on meilläkin otettu käyttöön käytäntö, että vain työterveyden myöntämät sairaspoissaolot hyväksytään.
Meillä ikäjakauma ja työolosuhteet työntekijöillä (itse siis olen toimihenkilö) ovat sitä luokkaa, että poissaoloja tulee väkisinkin. Silti poissaoloprosentit eri tuotantolaitosten välillä vaihtelevat 1 - 7 %, ja tätä ei selitä kuin mulkut esimiehet tai sitten luottamusmies, elli ammattiosasto. Meillä valitettavasti enemmän tuo jälkimmäinen. Eli 'herrat huijaa aina asenne' elää vielä joillakin toimipaikoilla, valitettavasti. Tällä vitun kilpaillulla elintarvikealalla kun tuo yhteen hiileen puhaltaminen olisi tosi tarpeellista.
Koskeehan tuo minuakin. Matalapalkka-ala on matalapalkka-ala toimihenkilöpuolellakin. Palkkaa lukuunottamatta on tuo työnantaja hoitanut kaikki asiat muutoin viimeisen päälle, että en ole viitsinyt vaihtaa 1,5 -2 * palkan perään pois, vaikka vientiä olisikin ollut, varsinkin ennen edellistä lamaa.
Minä vielä voin esimiehelleni soittaa olevani sairas. Onneksi. 40 km ajomatka työterveyteen 40°C kuumeessa tai paskataudissa ei kauheasti kiinnosta. Virallisesti luvallista tuo ei toki ole meillä enää, pomo ottaa riskin vääristä käytännöistä. Mutta yleisesti: mätämunat pilaavat toimivan systeemin.
Vitutusketjuun kun kirjoitin, niin nuoleskellaan perunamafiaa. Vituttaa nämä helpdeskin lomitukset. Huomenna taas kello soimaan 5:20 ja puhelinpäivystykseen palvelemaan salasanansa unohtaneita suviuunoja. Tärkeä palaveri sitten varsinaisen työpäivän perään ja sen jälkeen sitten pitäisi tehdä ns. omat työt. Toivottavasti sataa niin saatanasti, nih.
t. hanu