Vitutusketju

  • 10 669 485
  • 56 216

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Vituttaa taksikuskit, jotkat ovat niin ammatimiehiä tuolla liikenteessä ettei heitä koske samat liikennesäännöt kuin meitä muita. Ja joustavasta liikennekäyttäytymisestä saa vain unelmoida näiden suhareiden kanssa. Terkkuja mm. Espoon taksiautolle numero 81X...
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Peukalovarvas

Kiitos kulahtaneiden sisäpelikenkien salibandytreenit olivat eilen yhtä helvettiä ensimmäisen tiukan stopin jälkeen ja isovarvas sai kauniin sinisen sävyn.

Tallaile tässä sitten pitkin Keski-Suomen metsiä pärisevien autojen perässä pikku huppelissa, kun koipea särkee julmetusti. Voisin kuvitella että jalka tapailee kerran jos toisenkin kantoja ja kiviä ja maanantaina vituttaa vielä enemmän.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Poison
Heinäkuun palkkani olivat jopa tulleet päivän etuajassa, mikä on hieno asia. Summasta uupuu kuitenkin 78€, joka ei enää olekaan hieno asia. Huomenna soittelemaan, vittu! Asiaa helpottaa kovasti se, että "The Boss" lomailee parhaillaan Sveitsissä.

No niin... Nyt on sitten soiteltu ja palkat on luvattu hyvittää seuraavassa tilissä. Jumankauta!! Eikö minulla olisi oikeus saada rahani välittömästi?!

Pärjäilen kyllä ihan hyvin, vaikka saisinkin nuo rahat vasta ensi kuussa, mutta noin periaatteesta ottaa päähän....

Lisäksi olen tällä hetkellä vittuuntunut itseeni. Siis oikeastikin. Olen kyllästynyt siihen, että olen liian hyvää uskova ja itsepäinen. Joskus olisi syytä vain uskoa kiltisti toisia. Alan myös välittämään liian nopeasti ihmisistä. Ehkä nuo eivät sinänsä ole huonoja ominaisuuksia, mutta itselle ne aiheuttavat kipua.

Ja nyt kun pääsin oikein vauhtiin, voisin vielä todeta, että on aivan helvetin hauskaa polkea vesisateessa kaupunkiin. Eipähän tarvitse ainakaan kuivattaa juuri pestyjä hiuksiani, kastuvat kuitenkin uudestaan samantien.

Siis... Tällä hetkellä vituttaa kaikki!!
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Dan O'Connell
Vituttaa jo valmiiksi ennen kauden alkua se, että otteluketjuissa on pakko veikkailla sitä, mihin aikaan tulee maaleja, kuka tekee, kuka syöttää, kuka saa rangaistuksia ja kuinka paljon, ja maalivahtien torjunnatkin on pakko sinne laittaa. Kysynkin, että mitä vitun hyötyä/iloa siitä on?

Mua vituttaa valmiiksi pelkästään se, että otteluketjussa veikataan otteluiden lopputuloksia, ilman perusteluja. "IFK voittaa 4-2, terv. Jaska" jne. Ketä kiinnostaa lukea tollasia viestejä? Yleensä voikin n. ensimmäiset 3 sivua otteluketjuista skipata huolella.
 

Shane

Jäsen
Jepujee, viime yönä oli sitten joka saatanan vittupäähomorunkkari käynyt repimässä sivuvilkut irti meikäläisen autosta. Nyt on oven vieressä mukavat reiät höystettynä muutamalla kunnon viiltojäljellä maalipinnassa.

No meninpä siitä sitten saman tien uusia osia kyselemään, ja uuden vilkun hinta on sitten vaatimattomat 22€/kpl. Ja ties mitä työt vielä maksavat.

Nyt mennäänkin sitten rallireissut ilman sivuvilkkuja. Minun tuurillanihan tuo tarkoittaa tietenkin sitä, että virkavalta pysäyttää matkanteon tai antaa vähintääkin sakot ko. syyn takia.

Että näin, voiko päivä enää ihanammin alkaa?
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Hyrrr...hyrrrr...

Vituttaa kun menin heittään aamulla shortsit jalkaan ja nyt on niin pirun kylmä. Ei ulkona tosin, mutta sisällä. Konttorin ilmastointi on hieman liiankin tehokas. Tosin täytyy pitää mielessä millaista täällä olisikaan ollut 30+ kelissä ilman tuota hyrrää.
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Vittu, arvatkaa sattuuko kun 40-vuotias elämäänsä hieman kyllästynyt työterveyshoitaja miekkailee pitkällä pumpulipäisellä tikulla kitarisojen kanssa 15 sekuntia yhteen kyytiin... Vittu, kurkku oli jo ennestään tarpeeksi kipeä, oli tulla aikuisella miehellä tippa linssiin ja yrjö syliin...
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Vituttaa. Tuli lasku, jota ei osannut odottaa ollenkaan. Prkl. Vitu.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti Poison
No niin... Nyt on sitten soiteltu ja palkat on luvattu hyvittää seuraavassa tilissä. Jumankauta!! Eikö minulla olisi oikeus saada rahani välittömästi?!
Mielestäni sinulla on oikeus saada ne rahat heti. Ja vielä korkoineen, varsinkin jos (kun?) kyseessä on palkanmaksajan virhe.

Viestin lähetti Poison
Lisäksi olen tällä hetkellä vittuuntunut itseeni. Siis oikeastikin. Olen kyllästynyt siihen, että olen liian hyvää uskova ja itsepäinen. Joskus olisi syytä vain uskoa kiltisti toisia. Alan myös välittämään liian nopeasti ihmisistä. Ehkä nuo eivät sinänsä ole huonoja ominaisuuksia, mutta itselle ne aiheuttavat kipua.
Sama täällä. Mä luotan kuulemma liikaa ihmisiin. Mistä lähtien se on joku rikos? Sitäpaitsi, saatan antaa kuvan että luotan ihmisiin, koska haluan myös että minun luotetaan. Todellisuudessa musta löytyy kyllä terve määrä skeptisyyttä ihmisiä kohtaan.

Ja minustakin tuntuu että alan välittää turhankin nopeasti ihmisistä. Ehkä meidän, dear Poison, tulisi perustaa joku kerho (ei, en tarkoita sitä läänimme pääkaupungin perunarahoilla toimivaa jääkiekkoyhdistystä)? Näyttää olevan samat viat täällä ja siellä.

Niin mikäs muu vituttaa? Edelleen se että ne jotka ovat palanneet lomilta jaksavat kitistä. Jos sieltä lomilta paluu on niin vitun tylsää niin jäisivät töihin perkeleet. Ja lapaluussa on jotain vikaa. Toivotaan että hieronta/venyttely riittää. Leikkaus tästä nyt vielä puuttuisi.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Fosse76
Vittu, arvatkaa sattuuko kun 40-vuotias elämäänsä hieman kyllästynyt työterveyshoitaja miekkailee pitkällä pumpulipäisellä tikulla...

Tähän asti tässä viestissä oli ainesta vaikka mihin...
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miks mä en joskus voisi olla ymmärtämättä ihmisten aivoituksia tai ajatusmaailmaa. Tai voisin ainakin sanoa, että en tajua vaikka tajuaisinkin. Mutta ei, kaikesta kyynisyydestäni huolimatta olenkin pohjimmiltani sinisilmäinen ja hyväuskoinen pölö.

Kiva huomenna lähteä ajamaan Tampereen ja Jyväskylän kautta kotiseudulle. Ei se tietyö vielä mitään, mutta se Rally! Ja kun sunnuntaina palaan takaisin Turkuun, Lahden kautta, niin sielläpä onkin sitten Kuninkuusravit. Eikä autoradiokaan toimi!
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Vituttaa kaikenlaiset kiireet ja muut. Jo toukokuusta asti on pitänyt mennä Helsinkiin moikkaamaan naisystäviäni, mutta kalenterin täyteen buukkaus puolin ja toisin on estänyt tilanteen mahdollistamisen. No onneksi viikon päästä alkaa kahden viikon loma, jolloin voisi jopa ehtiä Lintsillekin.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti Poison
No niin... Nyt on sitten soiteltu ja palkat on luvattu hyvittää seuraavassa tilissä. Jumankauta!! Eikö minulla olisi oikeus saada rahani välittömästi?!

Teoriassa; jätä maksumuistutus jossa vaadit em summaa viivästyskorkoineen maksettavaksi välittömästi. Tee em todisteellisesti myöhemmän näyttökysymyksen vuoksi. Tilanteen jatkuessa pitkään sinulla on purkuperuste työnantajaasi nähden. Tällöin vaarana, jos uutta duunia ei ole hankittuna, kolmen kuukauden karenssi päivärahoihin, mikäli et kykene näyttämään palkkojen laiminlyönnin jatkuneen riittävän pitkään. Tarkista asia omasta työvoimatoimistostasi. Periaatteessa myös TSL:n mukainen vahingonkorvaus mahdollinen.

Käytännössä; tee em maksumuistutus ja jos palkkaa ei makseta ala hakemaan uutta duuniupaikkaa. Jos et löydä, älä vaan sitä virhettä tee että irtisanot itse itsesi. Muutoin huomaat olevasi rahaton, työtön ja edelleen ilman palkkojasi.

Ymmärrän että vituttaa.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti kausi
Käytännössä; tee em maksumuistutus ja jos palkkaa ei makseta ala hakemaan uutta duuniupaikkaa. Jos et löydä, älä vaan sitä virhettä tee että irtisanot itse itsesi. Muutoin huomaat olevasi rahaton, työtön ja edelleen ilman palkkojasi.

Ymmärrän että vituttaa.

Minun ymmärtääkseni kyseessä oli/on kesätyö. Päteeköhän siihen nuo samat säännöt? Kesätyöläiset kun tuntuvat aika usein olevan melkoisen heikoilla työnantajaa vastaan. Tietenkin johtuen siitä, että he eivät kuulu mihinkään liittoihin ja ovat muutenkin huonosti perillä oikeuksistaan (enkä nyt mitenkään tarkoita tällä Poisonia).

Ärsyttää kun täällä ei tapahdu mitään. Tapahtuisipa tänään jotain kivaa...
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Chip
Minun ymmärtääkseni kyseessä oli/on kesätyö. Päteeköhän siihen nuo samat säännöt? Kesätyöläiset kun tuntuvat aika usein olevan melkoisen heikoilla työnantajaa vastaan.

Kesätyön tekijöillä on täsmälleen samat oikeudet kuin vakituisillakin työntekijöillä...

Että silleen...
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti wilco
Kesätyön tekijöillä on täsmälleen samat oikeudet kuin vakituisillakin työntekijöillä...

Että silleen...

Niin, et sitten viitsinyt lukea siitä lainaamastasi kappaleesta sitä viimeistä lausetta. Ei siinä nyt suoraan sanottu että kesätyöntekijöillä on samat oikeudet, mutta todettiinpa kuitenkin, että kesätyöntekijät ovat huonosti perillä oikeuksistaan, kun harvemmin niitä on heille kukaan kertomassa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Chip


Kiva huomenna lähteä ajamaan Tampereen ja Jyväskylän kautta kotiseudulle. Ei se tietyö vielä mitään, mutta se Rally!

Vinkki: Käänny ysitiltä Orivedeltä pohjoiseen kantatielle 58 suuntaan Mänttä-Keuruu. Ajele rauhassa kohti Keuruuta seuraillen hieman paljonko matkaa on jäljellä. N. 5km ennen Keuruuta käänny oikealle, viitassa lukee Kaleton, tämä tie on n. 3-4km pikä Keuruun varuskunnan läpi tuo sinut VT22:lle, käänös oikealle ja pääset suoraan Petäjäveden ohi Jyväskylään. Reitti on n. 10km pitempi kuin 9-tie, mutta huomattavasti joustavampi ja nopeampi nyt. Ralliliikennettä on hieman sielläkin, muttei läheskään yhtä paljon.

Orituvalla on opastustaulu ko. reitille, tosin se ei kerro siitä n. 8km säästävästä Kalettoman oikaisusta mitään.

t. Hanu
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Chip
Niin, et sitten viitsinyt lukea siitä lainaamastasi kappaleesta sitä viimeistä lausetta. Ei siinä nyt suoraan sanottu että kesätyöntekijöillä on samat oikeudet, mutta todettiinpa kuitenkin, että kesätyöntekijät ovat huonosti perillä oikeuksistaan, kun harvemmin niitä on heille kukaan kertomassa.


Vaan kylläpä luin, mutta vastailin siihen kysymyksen oikeuksista. Ja kyllähän niistä tietoa saa kyselemällä, jos vain viitsii kysellä. Ja monessa paikassa vanhemmat työntekijät kertovat jo valmiiksi, tietysti sitten, jos ei ole niitä muita "vanhempia" työntekijöitä.

On niitä monia tapauksia, joissa työnantajat yrittävät kusettaa kesätyöntekijöitä. Mutta kyllä niiltäkin rahansa tappelemalla saa. Ja vielä, eipä ne liitot nitään jumalia ole. Kyllä nuo normaalit työvoimaviranomaiset ajavat saman asian, noin niinkuin suurinpiirtein.

Että silleen...
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti wilco
On niitä monia tapauksia, joissa työnantajat yrittävät kusettaa kesätyöntekijöitä. Mutta kyllä niiltäkin rahansa tappelemalla saa. Ja vielä, eipä ne liitot nitään jumalia ole. Kyllä nuo normaalit työvoimaviranomaiset ajavat saman asian, noin niinkuin suurinpiirtein.

Joo ja nimenomaan tappelemalla. Liittojen jäsenillä on yleensä jäsenetuna oikeusturvavakuutus, jota työsuojelupiirillä ei ole.

Kesätyöntekijällä on siis kuten aiemminkin todettiin samat työ-/-työehtosopimukseen ja työsopimuslakiin perustuvat oikeudet mitä muillakin, muutamia marginaalisia poikkeuksia lukuunottamatta (sairausajan palkka, tietyt henkilökuntaedut yms). Siinä mielessä on jopa paremmassa asemassa, että mikäli ei koe viihtyvänsä voi rauhassa prosessoida työnantajaa kohtaan, sillä mitä väliä kun kuitenkin ensi kesänä jo uutta suolessa.

Poison, kaikki työsuhteeseen liittyvät saatavat tulee olla maksettu viimeistään työsuhteen päättymispäivänä (ellei työsopimuksessa ole nimenomaisesti toisin sovittu). Jos ei rahojasi ole tällöinkään maksettu, syntyy sinulla oikeus ns odotusajan palkkaan seitsemältä päivältä.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
PERKELE!!!

On tämä saatana elämää kun kodinkoneet simahtelee tasaisin väliajoin. Maaliskuussa katselimme koko pesueen voimin telkkaria, kunnes se sanoi poks. No, eihän tuo vielä edes vituttanut, koska telkku oli jo muutaman vuoden vanha ja firma oli sen mulle ostanut. Suunnilleen kuukausi tästä, ja pakastimen varoitusvalo loisti kuin kiiltomato. Sen me olimme saaneet parisen vuotta takaperin häälahjaksi, joten en kilahtanut vielä silloinkaan. Hiukan kyllä vitutus yritti nostaa päätään, kun korjaaja sanoi, että siitä paskasta on moottori hajoamassa -perkele, melkein uusi pakastin.

Kesäkuun alkupuolelta saamme (taas!) seuraavan havainnon. Poikapuoleni oli tällöin mökillämme, frendiensä kanssa dokailemassa. Sieltä tulikin sitten rattoisa puhelu, jossa sanottiin, että telkkari meni paskaksi, kun salama iski siihen jonnekin lähelle. Silloin aloin tuntea jo orastavaa vitutusta. Jatketaan nyt kuitenkin. Heinäkuun puolessa välissä pesukone ei suostunut poistamaan vesiä sisältään. Allekirjoittanut ei siitä oikein ilostunut ja kone saikin tuntea kuorissaan moisen vittuilun. Tästä taasen vaimoni veti vihannekset nokkaan ja haukkui mua sekopääksi, joka hakkaa kaikkea liikkuvaa. Yritin siinä puolustella "törkeää" tekoani sillä, että olin niin totaalisen vittuuntunut, kun suhteellisen uudet koneet hajoavat käsiin. Mutta eipä siinä siinä perustelut paljon auttaneet ja viikon verran sain kärvistellä ilman pillua, koska kohtelin meidän rakasta pesukonettamme niin kaltoin.

En olisi muuten tänne edes kirjoittanut näistä "onnellisista" tapahtumista, mutta kun vaimoni soitti mulle eilen duuniin ja sanoi että auto on sitten hajalla, joten mökille ei sitten tarvitse mennä.

Vittu, kohta saa tämä kompuutterikin kyytiä!!

Ja tämä kirjoitus on totisinta totta. Lauantaina tämä julli vetää koomat!
 
Viimeksi muokattu:

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Jämsän kausi ohi ennen kuin se kerkesi edes alkaa, kanukki tulossa vasta joulukuussa, tilalle joku saatanan junnu. Voi v*ttu, kun voi v*tuttaa. Ja flunssakin vielä ja jumaliste kesällä.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Re: PERKELE!!!

Viestin lähetti reds1897
...En olisi muuten tänne edes kirjoittanut näistä "onnellisista" tapahtumista, mutta kun vaimoni soitti mulle eilen duuniin ja sanoi että auto on sitten hajalla, joten mökille ei sitten tarvitse mennä....

Tiedän tunteen. Itselläkin tavarat ja laitteet rikkoutuvat käsissäni tai sitten "itsestään". Minkä vuoksi laitteiden täytyy sanoa *poks* lähes heti takuuajan päätyttyä? Sen tähdenkö niihin on asennettu jokin mikrosiru logiikkapiirillä ikäänkuin ajastimeksi?...

No onneksi poikkeuksiakin löytyy. Isäni vuonna '80 ostama saksalainen insinöörityönnäyte Siemensin mikro kesti tämän vuoden toukokuuhun asti jolloin se vanhuuttaan lopetti toimimisen ja siirtyi lämmittämään taivaallisempia pikaruoka-annoksia. Orastavaa tehottomuutta oli jo havaittavissa puoli vuotta aiemmin, joten suru-uutinen ei tullut mitenkään yllätyksenä. Kaverin äidillä on samanlainen ja yhtävanha mikro. Kun sekin sammahtaa pidämme niille yhteiset hautajaiset kunnialaukauksineen.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Nikke
Sama täällä. Mä luotan kuulemma liikaa ihmisiin. Mistä lähtien se on joku rikos? Sitäpaitsi, saatan antaa kuvan että luotan ihmisiin, koska haluan myös että minun luotetaan. Todellisuudessa musta löytyy kyllä terve määrä skeptisyyttä ihmisiä kohtaan.

Ja minustakin tuntuu että alan välittää turhankin nopeasti ihmisistä. Ehkä meidän, dear Poison, tulisi perustaa joku kerho (ei, en tarkoita sitä läänimme pääkaupungin perunarahoilla toimivaa jääkiekkoyhdistystä)? Näyttää olevan samat viat täällä ja siellä.

Nikke... Me todellakin ollaan samanlaisia! :D Minäkin luotan liikaa ihmisiin, tai oikeastaan heidän hyvyyteen. Ja kyllä, mikäkin olen alkanut miettimään sitä, että onko se joku rikos. Itseänihän siinä satutan tietysti, jos sattuu tulemaan virhearviointi, mutta ainakin itse olen sellainen, että en voi vain antaa jonkun asian olla, jos yhtään epäilen, että asialla saattaisi olla kääntöpuolikin. Sokeasti en kuitenkaan luota, mutta monet alkavat niin luulemaan, ja sepäs vasta alkaakin ottamaan päähän. Haluan vain itse selvittää, miten asiat oikeasti ovat ja löytyykö toisen ihmisen käytökselle jokin syy tms... Tästä sitten päästään siihen, että minä ehkä ymmärrän liikaa toisten ihmisten käytöstä ja... Noh, tästä tulisi loputon syy-seuraus -ketju, jos vielä jatkan. Katselleen enemmän tuota kerhon perustamista sinun kanssasi Nikke sitten vaikka Suomenlinnassa, jos molemmat paikalle saavumme! Nimen mietinnän voisi tosin jo aloittaa...

Viestin lähetti kausi
Kesätyöntekijällä on siis kuten aiemminkin todettiin samat työ-/-työehtosopimukseen ja työsopimuslakiin perustuvat oikeudet mitä muillakin, muutamia marginaalisia poikkeuksia lukuunottamatta (sairausajan palkka, tietyt henkilökuntaedut yms). Siinä mielessä on jopa paremmassa asemassa, että mikäli ei koe viihtyvänsä voi rauhassa prosessoida työnantajaa kohtaan, sillä mitä väliä kun kuitenkin ensi kesänä jo uutta suolessa.

Poison, kaikki työsuhteeseen liittyvät saatavat tulee olla maksettu viimeistään työsuhteen päättymispäivänä (ellei työsopimuksessa ole nimenomaisesti toisin sovittu). Jos ei rahojasi ole tällöinkään maksettu, syntyy sinulla oikeus ns odotusajan palkkaan seitsemältä päivältä.

Kiitoksia, tämä oli ihan hyvä kuulla. Kuten Chip mainitsi, useat kesätyöläiset ovat huonosti perillä oikeuksistaan, ja minäkin lukeudun heihin. Siitä nyt tosin olen ollut varma, että rahani minun kuuluu saada oli mikä oli, mutta muuten nuo oikeuteni menevät vähän huti... Kysymys on siis nimenomaan kesätyöpaikasta.

En ole nyt vielä päässyt päätökseen siitä, alanko tosissani vaatimaan noita rahojani samantien. Kyseessä oli kyllä puhtaasti työnantajan virhe, mutta silti melko inhimillinen sellainen. (Ja taas ymmärrän liikaa!) Lisäksi pointtina on nyt sekin, että olen jo kolmatta kesää tuossa samassa paikassa töissä ja minulla on jo aivan varma paikka ensi kesäksikin samassa hommassa jos vain itse haluan jatkaa. Olen kyllä ajatellutkin toisenkin homman hankkimista, mutta kun ei niistä koskaan tiedä, niin ehkä kannattaisi vain yrittää pysytellä väleissä... Eri asia on sitten se, jos vielä ensi kuussakin palkanmaksu tökkii.

Itse ketjun aiheeseen vielä sen verran, että tällä hetkellä ei juurikaan vituta. Ainut hieman kismittävä asia on tuo sade, ulos olisi kiva lähteä, mutta ei paljon viitsiä lähteä kastelemaan itseään.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Vituttaa aivan suunnattomasti tämä jatkuva väsymys. Menen illalla nukkumaan, en edes laita kelloa soimaan. Luulisi nukkuvan tarpeeksi, mutta kun töihin pääsee, niin pää meinaa olla pöydässä alle puolen tunnin.

tapantapan

edit: Ai niin juu, kun kotiin pääsee, niin on pakko vetää ainakin tunnin päikkärit, kun on silmät niin solmussa väkinäisen aukipitämisen seurauksena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös