Viestin lähetti Tinke-80
Pitkät sairaslomat ovat todella vittumaisia kun ei ikinä tiedä kuinka kauan ne kestää ja varsinkin talous joutuu usein varsin ahdingolle.
Niinpä. Tästä minulla on erittäin hyvä esimerkki. Olen tosiaan ollut jo pitkään sairaslomalla, ja nyt vajaa pari kuukautta sitten oli olo sellainen että jaksaisin lähteä töihin. Sovimme työnantajan kanssa että menisin tekemään vajaata työaikaa eli 40% normaalista työajasta. Lääkäritkin sanoivat että jos jaksan vain mennä töihin niin siitä vain. Eli kaiken piti olla OK. Mutta kun ei. Palkkahan olisi tottakai tippunut samassa suhteessa kuin työaika, joten seuraavaksi piti mennä KELA:lle hakemaan tukea tuolle vajaaksi jäävälle osalle (eli sille 60%:lle). KELA:n toimistossa sain kuulla simpsakalta tyttöseltä että saadakseni ko. tukea minun täytyy ensin irtisanoa itseni nykyisestä työpaikastani. Olla työtön työnhakija. Olla valmis vastaanottamaan muuta työtä, ja taisi olla vielä jotain muutakin. Tässä vaiheessa kuitenkin totesin että "pitäkää tukenne, minä jatkan sairaslomalla". Tämä oli pakko koska 40%:lla palkasta emme olisi saaneet maksettua edes lainoja, joten olisi mennyt talo alta sekä mahdollisesti autokin. Eli näin hyvin tuetaan/kannustetaan pitkään sairastaneita työntekoon. Onni onnettomuudessa on se että tilanteeni vuoksi saan luultavasti sairaslomaa niin paljon kun vain on tarvis. Näköjään sitä pitää olla sairaslomalla että saa pitää talonsa. Kiitos KELA.