Olen ollut viime vuodet töissä tietynlaisessa yksikössä, joka rekrytoi itsenäisesti pari-kolme harjoittelijaa vuodessa. Yksikössä on noin 10 työntekijää, joista rekrytointiin osallistuu kolme henkilöä; pomo ja kaksi muuta (toinen näistä minä). Hakemuksia tulee 50-70 kpl, joista haastatteluun pääsee viitisentoista.
Pomo ei tee mitään muuta kuin osallistuu haastatteluun pääsevien valintaan, sitten se pomon lähin (en minä) haastattelee, esittelee pomolle 4-5 parasta, joista pomo tekee lopullisen valinnan.
Sen jälkeen lähtee ei-valituille se "Kiitos hakemuksestasi! Valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun" -viesti.
Vaikka rekrytointia on näin vähän, liittyy siihen varsin paljon kaikenlaista pakollista, ja koska varsinaiset työtkin on hoidettava, ei tuon enempää tule ei-valittujen eteen tehtyä.
Sen voi vielä todeta, että valituksi tuleiden soppareiden, verokorttien, henkilö- ja tilitietojen keräämiseen ja tietojen kirjaamiseen useisiin eri järjestelmiin menee sairaan paljon työaikaa.
Ymmärrän kyllä, että yrityksillä ei ole aikaa tuhlata ns. turhaan ja olla yhteydessä hakijoihin yhtä paljon kuin äiti lapsiinsa. Juuri tuo "kiitos, mutta ei kiitos" viesti on se vähimmäinen mitä oletan ja mikä on kohtuullista ja hyvän tavan mukaista.
Osalta yrityksistä tulee viestiä useammin ja kattavammin. Laittavat viestiä kesken hakuajan (harvinaista), laittavat viestiä hakuajan päättyessä (riippuu onko ollut pitkä hakuaika), laittavat viestiä kun valinnat on tehty ja miksi valittiin ketä valittiin (yleistymässä sanoisin, mutta todella vaihtelevaa). Osa laittaa perään, että palautetta voi kysellä, joskin välillä en ole saanut vaikka olen kysynyt. Yllättävän moni on oman kokemukseni mukaan tätä tarjonnut kuitenkin. Valintojen perustelu -viestillä toivotaan varmasti, että vältettäisiin palautekyselyitä, kun ei yrityksiä varmastikaan kiinnosta käyttää heihin enää aikaa.
Hakijana vaan haluaa vähän kunnioitusta ja huomatuksi tulemista. Varmasti osa hakemuksista on ihan paskoja eikä firmaa kiinnostaisi olla missään yhteydessä heihin. Varmasti olen itsekin tämmöisiä laittanut, kun vielä opettelin hakemaan töitä. Kielteinen viesti mahdollistaa asian taakse jättämisen. Joskus sitä miettii, että onko unohdettu laittaa viestiä vai onko rekry vielä kesken, koska joskus yhteydenotto on tullut viikkoja hakuajan jälkeen tai jopa kuukausi hakemuksen jätön jälkeen. Ei tarvitse enää miettiä, kun on sanottu ei kiitos.
Ymmärrän hyvin, että rekrytoiminen on aikaa vievää hommaa ja vaatiikin panostusta, että valitaan oikea tekijä. Laitoin muutama vuosi sitten UPM:lle tai jollekin muulle vastaavalle isolle firmalle hakemusta kesätöitä varten. Iso ja tunnettu firma kyseessä ja hakuaikaa oli noin kolme kuukautta eli mattimyöhäisetkin ehtivät laittaa hakemusta. Hakuajan päätyttyä tuli viestiä "Kiitos hakemuksestasi. Hakuaika on nyt päättynyt ja vastaanotimme yli 10 000 hakemusta. Otamme yhteyttä haastatteluun kutsuttaville viikolla X." Olen varma, ettei firmassa luettu noista hakemuksista kuin muutama, mutta varmasti aikaa meni kaikenlaisiin kyselyihin ja säätämiseen, ja olisi ollut ihan mahdotonta laittaa jotain palautetta kaikille.