Vitutusketju

  • 10 554 870
  • 56 140
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei jumalauta mikä siinä on, että autoilijat ei osaa tulla motarille liittymästä oikein? Näissä on AINA kolmio mutta ei haittaa kuule sieltä eteen vaan kyllä muut jarruttaa tai vaihtaa kaistaa. Oli töihin tullessa ihan saatanan lähellä etten lanannut yhden ämmän perään, kun muija päätti vetää eteen sen enempiä ihmettelemättä. Varmaan oletti minun vaihtavan kaistaa hänen vuokseen, koska "parannetaan tälleen sujuvuutta liikenteessä", kuten monella tuntuu olevan ajatuksena. Siinä kolmion takaa tulevassa autossa on kuitenkin kaasu jolla pääsee reilusti kiihdyttämään turvallisesti eteen tai jarru jos haluaa jättäytyä taakse. Ei pitäisi olla niin vaikea asia.

No oliko siihen joku erityinen syy ettet hänelle tilaa tehnyt vaihtamalla kaistaa, kun näit että sieltä auto tulee? Jos samalta rampilta tulee viis autoa peräjälkeen niin oletettavasti joku jonkun eteen sattuu. Enemmän mua vituttaa sellaset jotka rattia puristaen vittuilee et mun eteen et saatana ainakaan tule! Ei se motari ole mikään kilpailuareena, kyllä sieltä kaikki pääsee määränpäähänsä, vähän kärsivällisyyttä ja vilkku päälle.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No oliko siihen joku erityinen syy ettet hänelle tilaa tehnyt vaihtamalla kaistaa, kun näit että sieltä auto tulee? Jos samalta rampilta tulee viis autoa peräjälkeen niin oletettavasti joku jonkun eteen sattuu. Enemmän mua vituttaa sellaset jotka rattia puristaen vittuilee et mun eteen et saatana ainakaan tule! Ei se motari ole mikään kilpailuareena, kyllä sieltä kaikki pääsee määränpäähänsä, vähän kärsivällisyyttä ja vilkku päälle.
Siihen on varmaan se erityinen syy, että se on erikseen kielletty.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
No oliko siihen joku erityinen syy ettet hänelle tilaa tehnyt vaihtamalla kaistaa, kun näit että sieltä auto tulee? Jos samalta rampilta tulee viis autoa peräjälkeen niin oletettavasti joku jonkun eteen sattuu. Enemmän mua vituttaa sellaset jotka rattia puristaen vittuilee et mun eteen et saatana ainakaan tule! Ei se motari ole mikään kilpailuareena, kyllä sieltä kaikki pääsee määränpäähänsä, vähän kärsivällisyyttä ja vilkku päälle.

Noniin tämä on juuri se ajattelutapa mistä aiheutuu läheltäpiti tilanteita. Ajan oikeaa kaistaa ja vasenta kaistaa tulee autoja ohi vaikka itsellänikin on vakkarissa vauhtia 110km/h joten pelkästään se tekee tilan antamisen mahdottomaksi. Toisekseen tässä tilanteessa autoja ei tullut liittymästä viittä vaan yksi. Miksi ylipäätään ajatellaan, että kolmion takaa tuleville pitää antaa tilaa? Miksei kolmion takaa tuleva voi suhtetuttaa vauhtinsa siihen mitä muut tiellä ajavat jotta pääsee sulavasti sekaan? Jos kolaa 110 vauhdista toisen auton perään, joka valuu ~80km/h vauhteja eteen niin saattaa olla vähän tekemistä pitää auto tiellä. Ihmeellinen ajattelutapa, että aina pitäisi noita kolmion takaa tulevia väistellä, jotta "ei kilpailla".

Edit: lisättäköön vielä, että en väistä muutenkaan koskaan yksittäisiä autoja vaikkei takaa tulisikaan ketään sillä hetkellä ohi. Jos liikennesääntöjen mukaan ajaminen tekee minusta kusipäisen tielläliikkujan niin jopas on saatanan outoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin tämä on juuri se ajattelutapa mistä aiheutuu läheltäpiti tilanteita. Ajan oikeaa kaistaa ja vasenta kaistaa tulee autoja ohi vaikka itsellänikin on vakkarissa vauhtia 110km/h joten pelkästään se tekee tilan antamisen mahdottomaksi.
Kenties sivulta tulleella autolijalla ei tullut mieleenkään että sinä ajat ylinopeutta ja siksi kuvitteli ehtivänsä väliin?
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Kenties sivulta tulleella autolijalla ei tullut mieleenkään että sinä ajat ylinopeutta ja siksi kuvitteli ehtivänsä väliin?

Jos ajan mittariin 110km/h on todellinen nopeus siinä satasen paikkeilla. Jos olisin ajanut mittariin 100km/h enkä olisi jarruttanut niit perään olisin ajanut silti.

Turhaa jeesustelua..
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
No oliko siihen joku erityinen syy ettet hänelle tilaa tehnyt vaihtamalla kaistaa, kun näit että sieltä auto tulee? Jos samalta rampilta tulee viis autoa peräjälkeen niin oletettavasti joku jonkun eteen sattuu. Enemmän mua vituttaa sellaset jotka rattia puristaen vittuilee et mun eteen et saatana ainakaan tule! Ei se motari ole mikään kilpailuareena, kyllä sieltä kaikki pääsee määränpäähänsä, vähän kärsivällisyyttä ja vilkku päälle.

Tää kyllä hieman pisti ihmetyttämään...

Kaistan vaihtaminen väistääkseen liityntäliikennettä on kiellettyä. Myönnän itse sitä usein silti hiljaisena vuorokaudenaikana tekeväni, silti liittyvän ei tule todellakaan koskaan olettaa että kaikkien väistävän häntä. Jonossa ajaessaan tilaa voi tehdä tarvittaessa nostamalla hetkeksi jalkaa kaasulta jättäen näin eteenpäin hitusen turvaväliä isomman aukon. Tämä esim. silloin kun näet auton jolta oikeasti kiihdytyskaista alkaa loppua kesken. Edelleen tärkeintä ramppiturvallisuudessa on se, että liittyvän auton kuljettaja kiihdyttää riittävään nopeuteen jolloin sinne väleihin on helppo pujahtaa, toisin kuin silloin jos liittyvän auton vauhti on rampin loppupäässä esim. 65 km/h ja liikennevirran nopeus 100 tai 120 km/h. SIlloin jokainen väli on liian pieni ja vaarallinen. Motari ei ole kilpailuareena vaan paikka jossa noudatetaan liikennesääntöjä. Sääntö on, että kolmion takaa tuleva väistää ja on vastuussa liittymisestään. Myönnän itsekin joskus kyllä törmänneeni kusipäihin jotka kiilaavat viimeisenkin turvavälin jonossa pois, ettei siihen millään voi sopivalla ramppinopeudellakaan päästä turvallisesti, heitä on silti subjektiivisen kokemukseni mukaan paljon vähemmän kuin näitä kaasua pelkääviä rampilta tulijoita. Tai ehkä tämä johtuu siitä, että potentiaaliset takapuskurissa roikkujat ajavat 95% moottoritiematkoistaan sielä vasemmalla kaistalla...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei jumalauta mikä siinä on, että autoilijat ei osaa tulla motarille liittymästä oikein? ...

Ajonopeuden sopeuttaminen tuntuu olevan vaikea asia, niin siellä motarilla ajavilla kuin liittyvilläkin. Noissa tilanteissa lähtökohta on tietysti se, että liittyvä kiihdyttää nopeutensa motarilla ajavan liikenteen mukaiseksi. Tästä huolimatta siellä motarilla ajavankin kannattaa olla hereillä, jotta ehtii tarvittaessa muuttaa nopeuttaan, virheitä sattuu. Jos vaan pitää kiinni oikeudestaan, voi tulla rumaa jälkeä.

Itse joudun useasti tilanteisiin, jossa päätiellä ajava imee välin kiinni, minun eteen et vittu tule! Kyseessä on liittymä, jossa noustaan valtatie 8:lta ylikulun kautta Meri-Porin suuntaan. Nopeusrajoitus tiellä on 70km/h ja ei ole kerta eikä kaksi, kun olen joutunut jarruttamaan kiihdytyskaistan päässä minun eteen et vittu tule! kuskin takia. Ymmärrän vitutuksesi.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Itse joudun useasti tilanteisiin, jossa päätiellä ajava imee välin kiinni, minun eteen et vittu tule! Kyseessä on liittymä, jossa noustaan valtatie 8:lta ylikulun kautta Meri-Porin suuntaan. Nopeusrajoitus tiellä on 70km/h ja ei ole kerta eikä kaksi, kun olen joutunut jarruttamaan kiihdytyskaistan päässä minun eteen et vittu tule! kuskin takia. Ymmärrän vitutuksesi.

On kyllä tuttu paikka. Tällä hetkellä tulee päivittäin ajettua samasta kohdasta ja pirun tarkkana tuossa saa kyllä olla. Asiaa ei ainakaan auta onnettoman lyhyt kiihdytyskaista. Onneksi en ole liikkeellä pahimpaan ruuhka-aikaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ajan mittariin 110km/h on todellinen nopeus siinä satasen paikkeilla. Jos olisin ajanut mittariin 100km/h enkä olisi jarruttanut niit perään olisin ajanut silti.

Turhaa jeesustelua..
Turhaa jeesustelua on se jos valittaa toisten kolmion takaa ajamisesta ja itse ajaa ylinopeutta. Ensimmäisessä viestissäsi et puhunut mistään mittarinopeudesta, en ymmärä miksi pitää edes mainita lukemia jos ne eivät pidä paikkaansa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse joudun useasti tilanteisiin, jossa päätiellä ajava imee välin kiinni, minun eteen et vittu tule! Kyseessä on liittymä, jossa noustaan valtatie 8:lta ylikulun kautta Meri-Porin suuntaan. Nopeusrajoitus tiellä on 70km/h ja ei ole kerta eikä kaksi, kun olen joutunut jarruttamaan kiihdytyskaistan päässä minun eteen et vittu tule! kuskin takia. Ymmärrän vitutuksesi.
En nyt väitä, että kyseessä on sama ilmiö, mutta minä kiihdytän joskus tahallani rampilta tulijan eteen. Syy siihen on se, että jos ajan tasaista nopeutta, olen todennäköisesti tai mahdollisesti kuolleessa kulmassa vastustajan peileissä. En halua tuollaista liittyjää kylkeeni. Kerran oli aivan saatanan lähellä, kun niskavammainen kuski halusi samalle kaistalle minun kanssani. Niskavammaisella tarkoitan siis sellaista tyyppiä, jonka pää ei käänny edes oman turvallisuutensa nimissä sen vertaa, että viitsisi varmistaa kaistan olevan riittävän tyhjä liittymiseen. Niinpä mieluummin kiihdytän hieman, että olen varmasti näköpiirissä. Tämän teen toki vaarantamatta liikennettä, kun kuitenkin meinasit puuttua siihen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En nyt väitä, että kyseessä on sama ilmiö, mutta minä kiihdytän joskus tahallani rampilta tulijan eteen. Syy siihen on se, että jos ajan tasaista nopeutta, olen todennäköisesti tai mahdollisesti kuolleessa kulmassa vastustajan peileissä.
Eikö olisi helpompi sitten kuitenkin ajaa sinne vasemmalle kaistalle? Oletan että ajat muuten nopeusrajoituksen mukaan, mutta kiihdyksellä tarkoitat nopeuden nostamista ylinopeudeksi. Vai onko niin että nopeusrajoitusliikennesääntöä saa rikkoa, mutta väistämisvelvollisuus tai kaistan vaihto sääntöjä ei saa rikkoa?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eikö olisi helpompi sitten kuitenkin ajaa sinne vasemmalle kaistalle? Oletan että ajat muuten nopeusrajoituksen mukaan, mutta kiihdyksellä tarkoitat nopeuden nostamista ylinopeudeksi. Vai onko niin että nopeusrajoitusliikennesääntöä saa rikkoa, mutta väistämisvelvollisuus tai kaistan vaihto sääntöjä ei saa rikkoa?
Ei se ole vaihtoehto. Tai jos ollaan rehellisiä, niin erittäin harvoin vaihdan kaistaa. Mieluummin rikon liikennesääntöjä pienemmällä pahalla. Kaistanvaihdossa on paljon suuremmat riskit. Etkä rupea nillittämään ylinopeudesta, koska joko a) syyllistyt siihen itsekin b) sulla ei ole edes korttia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En nyt väitä, että kyseessä on sama ilmiö, mutta minä kiihdytän joskus tahallani rampilta tulijan eteen. Syy siihen on se, että jos ajan tasaista nopeutta, olen todennäköisesti tai mahdollisesti kuolleessa kulmassa vastustajan peileissä. En halua tuollaista liittyjää kylkeeni. Kerran oli aivan saatanan lähellä, kun niskavammainen kuski halusi samalle kaistalle minun kanssani. Niskavammaisella tarkoitan siis sellaista tyyppiä, jonka pää ei käänny edes oman turvallisuutensa nimissä sen vertaa, että viitsisi varmistaa kaistan olevan riittävän tyhjä liittymiseen. Niinpä mieluummin kiihdytän hieman, että olen varmasti näköpiirissä. Tämän teen toki vaarantamatta liikennettä, kun kuitenkin meinasit puuttua siihen.

Ajattelusi on itsekästä ja vaarallista, pienen vähemmistön takia toimit varsin vittumaisesti. Miksi et nosta hieman jalkaa kaasulta ja jätä tuon tyyppisten kuskien kohdalla hieman isompaa turvaväliä? Tuossa liittymässä josta puhuin, liittyvä tie tekee täyden ympyrän ja liittyvä kuski näkee liikennevirran ilman pään kääntelyäkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se ole vaihtoehto. Tai jos ollaan rehellisiä, niin erittäin harvoin vaihdan kaistaa. Mieluummin rikon liikennesääntöjä pienemmällä pahalla. Kaistanvaihdossa on paljon suuremmat riskit. Etkä rupea nillittämään ylinopeudesta, koska joko a) syyllistyt siihen itsekin b) sulla ei ole edes korttia.
En nillitä ylinopeudesta, vaan siitä että joku kuvittelee oikeudekseen rikkoa jotain liikennesääntöä ja samanaikaisesti paheksuu toisia liikennesääntöjen noudattamatta jättamisestä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En nillitä ylinopeudesta, vaan siitä että joku kuvittelee oikeudekseen rikkoa jotain liikennesääntöä ja samanaikaisesti paheksuu toisia liikennesääntöjen noudattamatta jättamisestä.

Kyse on liikkennevirran nopeudesta, joka luultavasti on lähellä sallittua nopeutta, autojen mittareissa on heittoja. Jos jokainen ajaa oman mittarinsa mukaan, syntyy suuri määrä turhia vaaratilanteita. Viimeksi tänään köröttelin hieman alle kahdeksaakymppiä aamuruuhkassa ja seurasin useita tästä aiheutuneita vaaratilanteita.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyse on liikkennevirran nopeudesta, joka luultavasti on lähellä sallittua nopeutta, autojen mittareissa on heittoja. Jos jokainen ajaa oman mittarinsa mukaan, syntyy suuri määrä turhia vaaratilanteita. Viimeksi tänään köröttelin hieman alle kahdeksaakymppiä aamuruuhkassa ja seurasin useita tästä aiheutuneita vaaratilanteita.
Ei vaan Leon juuri kertoi kiihdyttävänsä normaalinopeudesta estääkseen sivultatulijan tielle pääsyn. Juuri tällainen MINÄ-asenne os se vaarallisin tuolla liikennevirrassa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei vaan Leon juuri kertoi kiihdyttävänsä normaalinopeudesta estääkseen sivultatulijan tielle pääsyn. Juuri tällainen MINÄ-asenne os se vaarallisin tuolla liikennevirrassa.
En kertonut. Aika kusipäistä väittää noin. Minä kiihdytän ETEEN, siis ETUPUOLELLE. Olen tuollaisen kuskin EDESSÄ enkä tiellä, jotta hän voi liittyä kaistalle törmäämättä minuun.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ajattelusi on itsekästä ja vaarallista, pienen vähemmistön takia toimit varsin vittumaisesti. Miksi et nosta hieman jalkaa kaasulta ja jätä tuon tyyppisten kuskien kohdalla hieman isompaa turvaväliä? Tuossa liittymässä josta puhuin, liittyvä tie tekee täyden ympyrän ja liittyvä kuski näkee liikennevirran ilman pään kääntelyäkin.
Nostan minä kaasujalkaakin, jos liittyvä kuski on riittävässä vauhdissa ja minun kiihdyttämiseni aiheuttaisi vaaratilanteen. Kiihdytän vauhtia silloin, kun kiihdyttämättä jättäminen aiheuttaisi vaaratilanteen. Kuinka paljon sulle tarttee vääntää rautalankaa, ennen kuin yksinkertainen asia tulee ymmärretyksi? No, kokemuksen mukaan pitää vaihtaa K-Raudasta Starkkiinkin, kun hyllyissä on viimeistään huomenna eioota.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kertonut. Aika kusipäistä väittää noin. Minä kiihdytän ETEEN, siis ETUPUOLELLE. Olen tuollaisen kuskin EDESSÄ enkä tiellä, jotta hän voi liittyä kaistalle törmäämättä minuun.
Käytit termiä "kuolleessa kulmassa", joten ymmärsin että olet liittyvän autona takana, jolloin sinun pitää ajaa ohi siitä päästäksesi eteen. Sinun käsitys kuolleesta kulmasta lienee hieman erilainen sitten.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Turhaa jeesustelua on se jos valittaa toisten kolmion takaa ajamisesta ja itse ajaa ylinopeutta. Ensimmäisessä viestissäsi et puhunut mistään mittarinopeudesta, en ymmärä miksi pitää edes mainita lukemia jos ne eivät pidä paikkaansa.

Ihan tosissasi olet sitä mieltä että vaikka olisin ajanut 10km/h ylinopeutta niin se ratkaisevasti vaikutti tähän tilanteeseen? Herätys...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Käytit termiä "kuolleessa kulmassa", joten ymmärsin että olet liittyvän autona takana, jolloin sinun pitää ajaa ohi siitä päästäksesi eteen. Sinun käsitys kuolleesta kulmasta lienee hieman erilainen sitten.
Ok, siis sä et aja autolla. Et selvästikään hahmota, että se kuollut kulma on edellä ajavan takakulman kohdalla eikä jatku kovin pitkälle. Tuosta etäisyydestä kiihdyttäminen toisen auton etupuolelle on erittäin nopeasti hoidettu, eikä tarvitse edes polttaa kumia. Kevyt painallus kaasupolkimesta ja voilá, kaikki näkevät taas toisensa.

Tämä kuollut kulma on erittäin helppo todentaa vaikka ohittamalla joku moottoritiellä. Kun auto ei enää näy sivusilmällä vilkaistessa, menee hetki, kunnes se taas ilmestyy taustapeiliin. Tuossa vaiheessa autojen etäisyys toisistaan on muutama autonmitta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan tosissasi olet sitä mieltä että vaikka olisin ajanut 10km/h ylinopeutta niin se ratkaisevasti vaikutti tähän tilanteeseen? Herätys...
En voi ottaa kantaa kertomaasi tilanteeseen kun en ollut paikalla. Toistan vaan vielä sen että en ymmärrä miksi joku kuvittelee oikeudekseen rikkoa jotain liikennesääntöä ja samanaikaisesti paheksuu toisia liikennesääntöjen noudattamatta jättamisestä.

..Et selvästikään hahmota, että se kuollut kulma on edellä ajavan takakulman kohdalla eikä jatku kovin pitkälle.
Nimenomaan ymmärrän kuolleen kulman siten että olet hieman taempana kuin tielle liittyvä ajoneuvo. Nostamalla nopeuttasi aiheutat mahdollisesti yllättävän (=vaarallisen) tilanteen toiselle osapuolelle, joka joutuu arvioimaan liikennevirran nopeutta päästäkseen siihen sujuvasti mukaan.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
En voi ottaa kantaa kertomaasi tilanteeseen kun en ollut paikalla. Toistan vaan vielä sen että en ymmärrä miksi joku kuvittelee oikeudekseen rikkoa jotain liikennesääntöä ja samanaikaisesti paheksuu toisia liikennesääntöjen noudattamatta jättamisestä.

Maalaisjärjellä voinet silti ajatella, että jos eteen ajetaan kolmion takaa ~80km/h niin sillä ei ole väliä ajaako muut tielläliikkujat todellista nopeutta 100km/h vai 110km/h. Idiootinkin pitäisi ymmärtää, ettei tule motarille selvää alinopeutta ajaen kenenkään eteen.

Ja mitä liikennesääntöä olen rikkonut tässä? Tiesitkö muuten, että vaikka ajaisi 10km/h ylinopeutta niin siitä ei saa edes rikesakkoa vielä? Pahoittelut jos ensimmäisesti kirjoituksesta ei päässyt selville, että "vakkarissa 110km/h" tarkoitti mittarinopeutta eikä todellista.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maalaisjärjellä voinet silti ajatella, että jos eteen ajetaan kolmion takaa ~80km/h niin sillä ei ole väliä ajaako muut tielläliikkujat todellista nopeutta 100km/h vai 110km/h. Idiootinkin pitäisi ymmärtää, ettei tule motarille selvää alinopeutta ajaen kenenkään eteen.
Ehdottomasti on vaarallista ajaa liittymästä 80 km/h nopeudella tielle jossa on 100 km/h rajoitus. Poliisi tuskin siitä kuitenkaan sakkoa kirjoittaisi.

Ja mitä liikennesääntöä olen rikkonut tässä? Tiesitkö muuten, että vaikka ajaisi 10km/h ylinopeutta niin siitä ei saa edes rikesakkoa vielä? Pahoittelut jos ensimmäisesti kirjoituksesta ei päässyt selville, että "vakkarissa 110km/h" tarkoitti mittarinopeutta eikä todellista.
Tiedän ihan hyvin poliisin käyttämän sakotusperusteet. Se että he eivät sakota tuosta 10 km/h ylityksestä ei tarkoita sitä että se ei olisi rikkomus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös