Vitutusketju

  • 10 556 841
  • 56 140

Nick Neim

Jäsen
Voiko se muuten olla haitaksi, että harjaan aftoja harjalla aina kun pesen hampaat? Aftat ovat siinä ikenen alapuolella melkein leuan ja posken limakalvojen "taitekohdassa". Aftan pinnalle/siihen kohtaan jossa on näitä haavaumia tulee päivän mittaan valkoista katetta (bakteereja?), joten minusta ne kannattaa kumminkin harjata pois?

Mulla ei aftoja ole varmaan 5-6 vuoteen ollut, mutta joskus 15- tai 16-vuotiaana ne olivat mullakin vittumainen vaiva, ja aina edellisen hävittyä jonnekin putkahti uusi. Voi sitä vitutuksen määrää. Appelsiinimehuja ei käytännössä voinut juoda, kun kirveli niin saatanasti aina.

Ihan puhtaalla mutulla totean, että ainakin omiin aftoihin tuo aftan "harjaus" tuntui auttavan. En tiedä kuvittelinko putsanneeni ne bakteerit paremmin pois, mutta joka tapauksessa aina niitä kohtia myös harjasin. Ja aina tuntui lähtevän nopeammin pois.

En tosiaan osaa sanoa onko sillä mitään oikeaa vaikutusta, mutta vaikutus se lumevaikutuskin on.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi vittu kun nyt vituttaa tää mun suuongelma! Kävin tänään siellä lääkärissä jossa sain huomiselle labra-ajan verikokeiden ottoon.

Meikäläisellä aftat lähes loppuivat sen jälkeen kun vaihdoin hammastahnan Elmex-merkkiseksi. En muista ulkoa, että mikä se vaahtoamisen aiheuttava ainesosa monissa hammastahnoissa on, mutta se on monella aftoista kärsivällä yksi suurimmista ongelmien aiheuttajista.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet

Mä oon käyttänyt nyt parin viikon ajan Meridol -merkkistä tahnaa jota hain apteekista. Ei sisällä sitä vaahtoavaa ainetta (joku natriumsulfaatti tjsp. se oli) eli siitä ei pitäisi olla kiinni.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Aftat ovat myös sellainen vaiva että harvoin enää "aikuisena" vaivaavat. Joten vaikka nyt onkin niin luultavasti iän karttuessa vaivasta pääsee eroon.
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Aftat ovat myös sellainen vaiva että harvoin enää "aikuisena" vaivaavat. Joten vaikka nyt onkin niin luultavasti iän karttuessa vaivasta pääsee eroon.

Tää on kyllä aivan totta. Itsellä oli myös aika useasti teini-iässä aftoja, jossain parikymppisenä aftat hävisivät, eikä oo enää hetkeen ollut.

Asia mikä itteeni vituttaa on taas kavereiden saamattomuus, kesän puulaakifutisriennot alkaa, yksin kasaan jengit, yksin maksan ja luultavasti kesän jälkeen huomaan et puoliakaa oo kiinnostanu maksaa turnauksista, vaikka monesti oon siitä sanonut. Rahat toki aina kavereilta saa, mut ärsyttää kun joutuu taas monta kertaa pyytämään.

Toivottavasti tänävuonna en sentään joudu aikuisten ihmisten kyytiongelmia setvimään, vaan osaavat soittaa toisilleen, jossei itsellä autoa ole...
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Saako työvitutuksesta sairaslomaa?

Aivan tautinen vitutus töistä, siellä olemisesta ja kaikesta. Rupeaa jo vaikuttamaan sen ulkopuolellekkin, tulee varmaan välillä kiukuteltua kuin pikkupentu tuolle avokillekkin. Motivaatio ja henkinen jaksaminen tuota työtä on tasan 0. Työnkuva siis muuttunut (ei omasta tahdosta) ja työaikamuoto myös. Vittu mitä paskaa.

Vakityö, mutta kun täällä perskorvessa ei juuri noita töitä ole tarjolla, niin ei ole varaa irtisanoutuakkaan ja ottaa karenssia. Vuokrafirmoilta saattais jotain löytyäkkin, mutta ei ole juuri positiivisia kokemuksia niistä.

Noh, syksyllä toivottavasti kutsuu AMK ja sairaanhoitajaopinnot, pääsykokeisiin kutsua odotellessa..
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Aftat ovat myös sellainen vaiva että harvoin enää "aikuisena" vaivaavat. Joten vaikka nyt onkin niin luultavasti iän karttuessa vaivasta pääsee eroon.



Tää on kyllä aivan totta. Itsellä oli myös aika useasti teini-iässä aftoja, jossain parikymppisenä aftat hävisivät, eikä oo enää hetkeen ollut.
Näinhän se asia varmaan on, mutta ei oikein innosta ajatus, että nämä aftat olisivat mulla vielä vuosia... Sain verikokeiden tulokset ja kaikki on kunnossa, huoh. Olisi nyt edes joku ollut pielessä niin edistyisi tämä asia! Seuraavana sitten lähete ihotautilääkärille, mutta eivät välttämättä edes ota sinne jos ei vaikuta tarpeeksi kiireelliseltä. Noh, kärsitään tässä sitten pari vuotta...
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tänään on ollut niin masentava päivä, että siinä kalpenevat kaikki vitun aftat ja mitkä lie, mistä tässä ketjussa onkaan jauhettu. Ei millään pahalla ketään kohtaan. Vittu että masentaa. Lähimmäiset tappelevat eikä mullakaan kovin hyvin ole parina viime päivänä mennyt yhden ihmisen kanssa. Miten niin kolme tuntia on pitkä välimatka? Lisäksi se viimeksi kirjoittamani vitutusketjun viesti korpeaa vieläkin julmetusti, poistin sen silloin ja ehkä hyvä niin.

Vielä kun nuo ottavat tuosta avioeron niin onhan se hienoa tämä elämä. Riitelemistä kuullut taas heti, kun tulivat kotiin. Minulle huudettiin ihan ensimmäisenä ja siitä se on sitten jatkunut. Aina sama homma. Stressaantuneita kaikki läheiset.

Sitten siinä ohessa tulevat rasitteet ovat toki omiaan syventämään tätä paskaa. Huhhuh. Kisafiilis on mennyt ihan täysin tässä viimeisinä päivinä. En mä vaan vittu jaksaisi enää. Huomenna on taatusti myös paska päivä.

Onneksi 5FDP auttaa vihanhallintaan. Tai sitten nimenomaan lisää "angstia". Miten vain. Mutta toukokuun piti olla taas elämäni paras kuukausi... Ja vitut on.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vielä kun nuo ottavat tuosta avioeron niin onhan se hienoa tämä elämä. Riitelemistä kuullut taas heti, kun tulivat kotiin.

Oletan, että kyse on vanhemmistasi ja siinä tapauksessa se ero ei välttämättä ole edes huono asia. Itse sain kuunnella koko lapsuusikäni vanhempien riitelyä ja toisin kuin useimmat, olin lähinnä helpottunut kun vanhemmat lopulta erosivat. Sitä tappelua sai kuunnella kaikki päivät ja johan helpotti, kun eron päivä koitti.

Huonojakin puolia tuossa tietenkin myös on. Monet vanhemmat vaativat hirveän tarkasti, että pitäisi tulla käymään tai kuinka ollaan kenenkin luona. Omalla kohdalla onneksi faija oli osapuolista fiksumpi ja ei lähtenyt pistämään lapsia pomppimaan asunnosta toiseen vuoroviikoin. Tietysti itse faija siinä kärsi, koska automaattisesti myös isän luona käytetyt päivät vähenivät. Se onkin ainut asia, joka näin jälkikäteen harmittaa. Voinut ottaa ensimmäiset kuukaudet (taikka vuodet) koville, kun aika meneekin kerrostalokaksiossa yksin eikä perheen kanssa omakotitalossa.

En tiedä minkälaiset välit omiin vanhempiin olisivat, jos eivät olisi ikinä eronneet. Itselläni olisi varmasti tullut lähtö vanhempien nurkista aiemmin, jos näin olisi käynyt ja sitä myöten välitkin voisivat olla hieman tulehtuneet. Nyt onneksi välit molempiin loistavat.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Näinhän se asia varmaan on, mutta ei oikein innosta ajatus, että nämä aftat olisivat mulla vielä vuosia...

Oletko stressaantunut? Kysymys voi tuntua naurettavalta ottaen huomioon ikäsä, mutta stressi ja vastaavat tilat voivat aiheuttaa ihmisillä erilaisia reaktioita - minulla perussairaus - tai autoimmuunisairaus eli keliakia - yhdistettynä elämän stressaaviin hetkiin altistaa huomattavasti esim. juuri aftoille. Samoin erilaiset tulehdustaudit toimivat altistavana tekijänä yhdessä keliakian kanssa.

Juuri nyt olen hyvin stressaantuneessa tilassa, ollut jo kuukausia, ja samalla muutenkin on hiukan kipeä olo - ei kovaa kuumetta, mutta jatkuvaa nuhaa ja flunssanpoikasta, ja niinpä säännöllisesti tämän talven ja kevään aikana suussani on ollut aftoja. Juuri reilut pari viikkoa sitten niitä "ryöpsähti" suuhuni yhdessä päivässä seitsemän kappaletta ja nyt alkavat olla parantuneet. Mutta tiedän, että mikäli elämäntilanteeni ja kehoni fyysinen (ja psyykkinen) tila ei olennaisella tapaa muutu paremmaksi, pienikin flunssanpoikanen tai muu tapahtuma voi johtaa siihen, että suuhuni ilmestyy aftoja yksittäisistä jopa sinne lähelle kymmentä.

Eli aina ei riitä, että joku yksittäinen syy saadaan suljettua pois, vaan taustalla voi olla useita sinänsä vähäisiä syitä mutta yhdessä ne saavat aikaan sen, että keho reagoi jollain tapaa ja minulla se tietyissä tilanteissa on se, että aftoja tulee todella helposti. Itse asiassa ne ovat olleet riesanani jo sellaiset 40-vuotta eli säännöllisesti lapsesta saakka aftat ovat vaivanneet minua. Toisinaan niiden seurauksena sylkirauhaset suussani (lähinnä leuan- ja kielenalussylkirauhaset) turpoavat ja tulehtuvat ja hoidoksi olen saanut antibioottikuurin.

vlad.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Näinhän se asia varmaan on, mutta ei oikein innosta ajatus, että nämä aftat olisivat mulla vielä vuosia... Sain verikokeiden tulokset ja kaikki on kunnossa, huoh. Olisi nyt edes joku ollut pielessä niin edistyisi tämä asia! Seuraavana sitten lähete ihotautilääkärille, mutta eivät välttämättä edes ota sinne jos ei vaikuta tarpeeksi kiireelliseltä. Noh, kärsitään tässä sitten pari vuotta...

Ei muuten pidä paikkaansa, että aftat mihinkään häipyisivät aikuisina. Eivät minulla ainakaan, eivätkä vladillakaan. Edelleen niitä ajoittain tulee syystä tai toisesta: stressi, yleiskunnon heikkeneminen esim. jonkun flunssan sun muun takia, tai jos vaikka puraisen vahingossa kieleeni/posken sisäpinnalle, niin takuuvarmasti tulee.

Jotenkin perinnöllisiä nuo saattavat olla, eläkeikäisellä äidillänikin noita on välillä edelleen joskus, ja hänellä on ikää yli puoli vuosisataa enemmän kuin sinulla. Eli varaudu aftoihin suun sisäpinnoilla kenties loppuelämäsi ajan.

Stressi vaikuttaa noihin, ja aina ei stressiä voi välttää, joten aftojen kanssa täytyy vain oppia elämään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Vituttaa antaumuksella lokit. Miksei niitä saa ampua? Kävelin kaikessa rauhassa Aleksilla kun yht'äkkiä PLÄTS! Lentomiina suoraan jokerilippiksen logoon. Saatananperkele, lähteeköhän jynsäämälläkään ja jos lähtee niin onko syövyttänyt värit pois. Perkeleen ilmojen rotat!
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Vituttaa antaumuksella lokit. Miksei niitä saa ampua? Kävelin kaikessa rauhassa Aleksilla kun yht'äkkiä PLÄTS! Lentomiina suoraan jokerilippiksen logoon. Saatananperkele, lähteeköhän jynsäämälläkään ja jos lähtee niin onko syövyttänyt värit pois. Perkeleen ilmojen rotat!

Everi hallitsee jo lokkejakin.

Vapiskaa!
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vituttaa antaumuksella lokit. Miksei niitä saa ampua? Kävelin kaikessa rauhassa Aleksilla kun yht'äkkiä PLÄTS! Lentomiina suoraan jokerilippiksen logoon. Saatananperkele, lähteeköhän jynsäämälläkään ja jos lähtee niin onko syövyttänyt värit pois. Perkeleen ilmojen rotat!

Maybe it was a Sign..
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Aftagatesta. Itselläni oli pienempänä jatkuvasti aftoja, yleensä useampia kerrallaan. Sitten pari vuotta sitten sairastin angiinan kaksi kertaa kolmen kuukauden sisällä(kyllä söin koko kuurin molemmilla kerroilla). Sen jälkeen on ollut vain kerran yksi helevetin iso rakkula nielussa pari-kolme viikkoa, ja muuten ovat aftat, rakot, tms. jääneet taakse. Kyllä ne siis vähentyä voi.

Ja oma vitutuksen aiheeni. Tänään tuli lääkäristä puhelu, arvatenkin liittyen vuosi sitten leikattuun polveen, kesken englannin tunnin. En vastannut, saavat sitten soittaa uudestaan, jos on asiaa. No, tänään sitten ruokavälkällä olin koulun salissa potkimassa lentopalloa. Siinä sitten jotain kikkailin ja onnistuin täräyttämään kyseisen polven luultavasti jälleen paskaksi. Tai kyllä sillä kävelemään & juoksemaan pystyy, mutta ainakin kävellessä nyt vihloo koko ajan pikkuisen. Ei nyt nappaisi taas joku soijanen leikkaus.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aftoista mä en tiedä mitään, äsken googletin mitä ne edes ovat, mutta mulla on sellainen vaiva että suupieli halkeilee usein tosta toiselta puolelta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
mulla on sellainen vaiva että suupieli halkeilee usein tosta toiselta puolelta.

Mulla oli sama, eikä korjaantunut vaikka miten laitoin huulirasvaa ja mitä lie mömmöjä. Apteekissa kerran esitin ongelmani ja sieltä sain ohjeen juoda Beroccaa, jos vaikka joku vitamiinien puutos tuota aiheuttaa. En tiedä aiheuttiko, mutta tolla monivitamiinivalmisteella ongelma korjaantui noin kolmessa vuorokaudessa. Suosittelen kokeilemaan, eipä siinä pahimmillaankaan häviä kuin sen Berocan hinnan. Nykyään hörppään tuollaisen Beroccajuoman pari-kolme kertaa viikossa, eikä ole enää halkeilevista suupielistä tietoakaan.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulla oli sama, eikä korjaantunut vaikka miten laitoin huulirasvaa ja mitä lie mömmöjä. Apteekissa kerran esitin ongelmani ja sieltä sain ohjeen juoda Beroccaa, jos vaikka joku vitamiinien puutos tuota aiheuttaa. En tiedä aiheuttiko, mutta tolla monivitamiinivalmisteella ongelma korjaantui noin kolmessa vuorokaudessa. Suosittelen kokeilemaan, eipä siinä pahimmillaankaan häviä kuin sen Berocan hinnan. Nykyään hörppään tuollaisen Beroccajuoman pari-kolme kertaa viikossa, eikä ole enää halkeilevista suupielistä tietoakaan.

Mun mielestä toi on c-vitamiinin puutosta. Itse olen kanssa Berokkaa vedellyt niin ei oo näkynyt. Minä Käytän tabuna, helpompaa kiskoa huiviin Möllerin kalamaksatabujen kanssa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aftat ovat myös sellainen vaiva että harvoin enää "aikuisena" vaivaavat. Joten vaikka nyt onkin niin luultavasti iän karttuessa vaivasta pääsee eroon.

No jaa, itse olen 34-vuotias, ja suuhygieniani on aina ollut kunnossa, veriarvot myöskin. Siitä huolimatta kärsin noista jossain määrin edelleen. Joskin tuohon Elmexiin vaihtaminen auttoi kummasti. Muutaman vuoden ajan nuo pirulaiset ovat pysyneet kurissa. Ei noita minulla ennenkään ollut yleensä kuin ehkä kerran kuussa. Nykytahti taitaa olla kerran tai kaksi vuodessa...

En ollut mikään "paha tapaus" pahimpinakaan aikoina, joten ehkä iän myötä "tuleva kokemus" tarkoittaa juuri näitä oikeasti vaivasta kärsiviä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla oli sama, eikä korjaantunut vaikka miten laitoin huulirasvaa ja mitä lie mömmöjä. Apteekissa kerran esitin ongelmani ja sieltä sain ohjeen juoda Beroccaa, jos vaikka joku vitamiinien puutos tuota aiheuttaa.
Joo mä olen kuullut tuosta vitamiinivajeesta, mutta en oikein usko että mulla ainakaan mitään erityisen suurta puutosta olisi. Jostakin myös luin että nykyään ei tuon enää uskota olevan syy, mutta en tiedä. Jenkkilästä tilasin vasta jotain kuulemma hyvää ja vissiinkin melko luonnollista monivitamiinijuttua, mutta hirveästi en ole noita popsinut. Joskus olen myös miettinyt että vaivaisiko tuo krapulassa enemmän, välttämättä silloin kun ei kaikki vitamiinitkaan imeydy ihan samalla tavalla. Ja toissavuonna mulle tehtiin iso hammasremontti ja sen rakia purenta meni hieman uusiksi, joka mahdollisesti saattaa myös vaikuttaa, mitä jostain jotain luin. Noh.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo mä olen kuullut tuosta vitamiinivajeesta, mutta en oikein usko että mulla ainakaan mitään erityisen suurta puutosta olisi. Jostakin myös luin että nykyään ei tuon enää uskota olevan syy, mutta en tiedä.

Mäkin luulin saavani ravinnosta kaikki tarpeelliset vitamiinit sun muut, mutta ilmeisesti sitten en saanut. En tiedä oliko kyseessä joku vitamiinin puutostila, mutta ainakin vaiva siis korjaantui vitamiinivalmisteella ja on pysynyt tuota pari-kolme kertaa viikossa käyttämällä poissa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ei muuten pidä paikkaansa, että aftat mihinkään häipyisivät aikuisina. Eivät minulla ainakaan, eivätkä vladillakaan. Edelleen niitä ajoittain tulee syystä tai toisesta: stressi, yleiskunnon heikkeneminen esim. jonkun flunssan sun muun takia, tai jos vaikka puraisen vahingossa kieleeni/posken sisäpinnalle, niin takuuvarmasti tulee.

Jotenkin perinnöllisiä nuo saattavat olla, eläkeikäisellä äidillänikin noita on välillä edelleen joskus, ja hänellä on ikää yli puoli vuosisataa enemmän kuin sinulla. Eli varaudu aftoihin suun sisäpinnoilla kenties loppuelämäsi ajan.

Stressi vaikuttaa noihin, ja aina ei stressiä voi välttää, joten aftojen kanssa täytyy vain oppia elämään.
Mulla hävisi aftat kokonaan kun vaihdoin hammastahnan. Oli jotain extremesuoerpowercoolmintpallerohammastahnaa, koska luulin että siitä tulee raikas hengitys. No ehkä tuli, mutta suu aina kipeä. Nyt normi Pepsodent (ei siis niitä, joissa on jotain kummia palleroita jotka kai tekee sit muka jotain) käytössä ja olen ollu ylo 6kk ilman aftoja! Ennen oli lähes koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös