Vajaata viikkoa epäpätevänä työskentelevä ope ei aivan hirmuisia tienaa, joten melkeinpä veikkaisin sinun tienaavan enemmän. Harvalla alalla nykyään alle 2000 tienaa pätevä ja kokopäiväinen työntekijä. Toki meillä vaimo kantaakin kotiin yli 50% tuloista, mutta jos työpaikkana on päiväkoti, ei aivan käsittämättömistä summista puhuta tuolloinkaan.
Kyllä minun alallani iso osa kollegoista tienaa tuon rajan alle pätevinä (nykyisin lähtötasona yleensä vähintään AMK-taso) ja kokoaikaisina työntekijöinä. Minä tienaan nippa nappa tuon rajan yli kun saan mahtavaa 3% ikälisää ja minulla on hieman parempi palkkaluokka kuin osalla. Aiemmin tämä ei ole niin paljoa haitannut, koska olen kokenut tekeväni työtä jolla on ollut jonkinlaista merkitystä, mutta viime aikoina mattoa on tämän suhteen vedetty niin paljon alta, että uranvaihtokin on käynyt mielessä kyynisyyden lisääntyessä päivä päivältä.
Kyllä tässä toimeen tullaan, vaikka kovan vuokran maksaminen yksinään takaakin sen, että autoon ei ole varaa. Tai ehkä olisi, jos ei olisi lemmikkieläimiä kalliine eläinlääkärikuluineen, mutta ennemmin kärvistelen julkisissa liikennevälineissä ja pistän rahani lemmikkien hyvinvointiin kuin se toinen vaihtoehto.
Moinen ei sinänsä ole vitutusketjun kamaa, mutta se on, että Suomessa jaksetaan jauhaa paskaa sen kuuluisan julkisen sektorin kauheista kuluista ja liiallisesta paisumisesta. Kuntasektorilla palkat ovat keskimäärin heikompia kuin valtiolla ja yksityisellä, joten kuntatyöntekijät tulevat yhteiskunnalle halvemmaksi kuin se, jos hommat yksityistettäisiin. Ja perustöiden tekijöiden palkkoihin ei tämä yhteiskuntakaan kaadu.
Julkisessa sektorissa olisi totta vie paljon trimmattavaa, mutta se trimmaus pitäisi kohdistua tehottomaan byrokratiaan, ylenpalttiseen määrään johtajia, palvelupäälliköitä, palvelujohtajia, konsultteja ja ties mitä pilipali-asiantuntijoita ja projektikoordinaattoreita, jotka istuvat huoneissaan kovalla palkalla pyörittämässä kynää.
Kuntapuolellakin asiat on jaettu loputtoman monimutkaisiin osa-alueisiin, joissa vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee ja jossa säästötoimenpiteet ovat mitätöntä ihmisten kiusaamista pikkurahan takia samalla kun isomman kaliiberin välijohtajat ja puoluemandaatilla valitut paskiaiset haaskaavat veronmaksajien rahaa sekä silkan epäpätevyytensä että oman lyhytnäköisen ahneutensa takia.
Kun saisi vain pistettyä kilometritehtaalle joutavan johtoportaan, lopetettua valtaosan puoluepoliittisista mandaateista ja poistettua päällekkäisiä, rinnakkaisia ja lomittaisia pikkupomoja sekä poltettua nämä turhuuksien roviolla, niin siitä jo lamakin taittuisi ja Suomi nousisi.
Huh, vähän helpotti, mutta perusvitutus kytee silti pysyvästi.