Okei, ilmeisen moni ehti ymmärtää minun ihannoivan jenkkien systeemiä. Siitä ei suinkaan ole kyse. En kuitenkaan näe tässä kirjoittamassasi ylipääsemättömiä ongelmia. Ensinnäkin Suomessa laitetaan niin paljon rahaa kaikkeen mahdolliseen turhaan, että jos arvostaa omaa terveyttään, löytyy suurimmalla osalla rahat tällaiseen vakuutukseenkin. Ehkä sitten ostetaan halvempi auto tai telkkari, mutta en näe sitä minään suurena tappiona. Toiseksi, kyllähän se verotaakan keveneminen vapauttaa rahaa käytettäväksi esim. juuri vakuutuksiin. Lisäksi kyllähän tuon voi vähävaraisten osalta hoitaa lakisääteisenä vakuutuksena, johon tietyn tulotason alle jäävälle tarjotaan rahoitus.
Jenkit ainakin minä otin esiin, koska se on maa jossa tuota vakuutuksen kautta tapahtuvaa terveydenhuoltoa on laajimmin toteutettu.
Edelleen, miksi luoda systeemi jossa tehdään suora tulonsiirto yhteiskunnalta vakuutusyhtiöille ja terveydenhuoltopalveluita tarjoaville yhtiöille? Ja vain ideologisista syistä?
Näyttöä kun on lähinnä siitä että tällainen systeemi on
A) aivan järjettömän kallis (yli 100 % lisää Suomen järjestelmään nähden) B) kansalaisia eriarvoistava
Jos nyt yhtään laskuoppia osaat, niin ymmärrät että se että verotuksesta vapautuu keskimäärin 3000 € vuodessa ei hirveästi lohduta kun se aiheuttaa keskimäärin 7500 €:n lisäkulun.
Suomessa toki hieman samantyyppinen systeemi on jo käytössä työterveyshuoltojärjestelmän kautta.
Mutta yhtä kaikki terveydenhuolto on maassamme kohtalaisesti toimiva asia, vaikka parempaankin olisi varaa (halvemmalla). Ja kuten sanoin, kyllä minä sen rahoittamiseen osallistun mielelläni. ...
Todettakoon tähän, että Suomessa terveydenhuoltokulut ovat alle OECD-maiden keskiarvon (9,0 % BKT:sta) ja käytännössä kaikki EU-maat käyttävät terveydenhuoltoon enemmän kuin Suomi.
Suomessa terveydenhuollossa on toki ongelmia erityisesti työterveyshuollon ulkopuolella olevien perusterveydenhuollon palveluissa, mutta erityisesti vaativa erityissairaanhoito (joka on selvästi kalleinta) tuotetaan Suomessa kustannustehokkaasti ja laadukkaasti.
Eli vaikka varmasti terveydenhuoltopuolelta löytyy tehostamisvaraa (ja siihenhän SOTE-uudistus pyrkiikin), tuotetaan Suomessa keskimäärin kohtuullisen laadukkaita terveydenhuoltopalveluita halvemmalla kuin suurimmassa osassa muuta Eurooppaa ja alle puoleen hintaan siitä mitä jenkit käyttävät omaan systeemiinsä