Jäin työttömäksi 5.3.2014, mutta sittemmin jo löytänyt uuden duunin jossa olen ehtinyt jo aloittamaankin.
Vituttaa TE-toimiston tapa hoitaa asioita. Työttömäksi jäätyäni ilmoitus heille tilanteesta ja sieltä kerrottiin, että ottavat yhteyttä työvoimapoliittisen päätöksen tiimoilta, jotta voin anoa liitoltani päivärahaa. Ensin yhteydenoton piti tapahtua 20.3.2014 ja sen jälkeen kävinkin toimistolla paikanpääll mukanani kaikki selvitykset, joita he tarvitsevat päätöstänsä varten. En voinut jättää papereita sinne, koska minuun otetaan yhteyttä puhelimitse ja sitten vasta katsovat tarvitsevatko selvitystä. No minä tiedän, että tarvitsevat ja selitin asian siinä, mutta eivät ota vastaan mitään ennen heidän yhteydenottoaan. Koitti päivä, jolloin heidän olisi pitänyt ottaa yhteyttä, eivät ottaneet. Kirjauduin "omille sivuilleni" ja huomasin, että päivämäärä on muutettu 3.4.2014. Menin työkkäriin ja ilmoitin, että vuokrat yms. juoksevat menot pitäisi hoitaa, että voivatko nyt ottaa selvitykseni valmiiksi heille, ettei mene turhaa aikaa sitten heidän soittonsa jälkeen. Ei käynyt.
Tänään 3.4.2014, jolloin heidän piti jälleen soittaa; ei soittoa. Menin omille sivuilleni ja uusi soittoaika on 9.4.2014. Puhelinsoitto ja lausuman antaminen vie yli kuukauden työttömyyden alkamisesta.
Siis mitä vittua oikeasti? Onneksi minulla on pienehköt säästöt, joista maksaa vuokrat ja muut menot, muuten olisin ihan kusessa laskujen kanssa ja liitolta ei saa tukea ennenkuin työkkärin lausunto on heille mennyt. Liitossakin ihmettelivät asiaa ja kehottivat laittamaan paperit heille valmiiksi, jottei siitä enää viivettä tulisi.
Nyt kun uudet työt ovat jo alkaneet, niin olen ajatellut jo haudata koko asian, vaikka kolmelta viikolta minulle tuo tuki kuuluisikin, mutta en viitsi ainakaan itse olla aloitteellinen asiassa, koska ei siitä ole mitään hyötyä. Sääliksi käy heitä, jotka ovat oikeasti pulassa ja mitään ei voi tehdä.
Ja en ole itsekään varoissani, vaan lompakon nyörit ovat olleet todella tiukoilla jo senkin takia, koska yhdessä vaiheessa ei ollut mitään tietoa, koska saan rahaa jostain ja kaikki ylimääräinen oli säästettävä ruokaan ja asumiskuluihin. Nyt onneksi tilanne helpottuu kun palkka alkaa juoksemaan.