Vitutusketju

  • 10 586 579
  • 56 164
Suosikkijoukkue
KK
Ja minä voin kertoa toista sataa surkeaa tarinaa, riittääkö?

Edelleen, ei ole normaalia, että 13 - 14 -vuotias ottaa kännejä, vanhempien pitää puuttua sellaiseen toimintaan ja mikäli he eivät pysty, yhteiskunnan pitää.

No ei se normaalia olekaan, olenko jotain muuta väittänyt. Sanoin vaan, että se on todella yleistä, mikä on kyllä huolestuttavaa. Mutta eihän sitä silloin kovin fiksu ole ja kun muut kaverit ottaa niin itsekin helposti ottaa. Vanhemmat ei vaan helposti huomaa tätä, kun esimerkiksi nuori n. 15v lähtee kaverin luokse yökylään ja tämän kaverin vanhemmat ovat poissa kotoonta. Mennään kaverille pelaamaan pleikkaria, mutta tosuus onkin aivan toinen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No ei se normaalia olekaan, olenko jotain muuta väittänyt. Sanoin vaan, että se on todella yleistä, mikä on kyllä huolestuttavaa. Mutta eihän sitä silloin kovin fiksu ole ja kun muut kaverit ottaa niin itsekin helposti ottaa. Vanhemmat ei vaan helposti huomaa tätä, kun esimerkiksi nuori n. 15v lähtee kaverin luokse yökylään ja tämän kaverin vanhemmat ovat poissa kotoonta. Mennään kaverille pelaamaan pleikkaria, mutta tosuus onkin aivan toinen.

Mikäli vanhemmat antavat 15-vuotiaan nuoren mennä kaverille yökylään, ilman että sopivat vastuun siirrosta kaverin vanhempien kanssa, eivät hoida hommiaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mikäli vanhemmat antavat 15-vuotiaan nuoren mennä kaverille yökylään, ilman että sopivat vastuun siirrosta kaverin vanhempien kanssa, eivät hoida hommiaan.
No kyllä ne vanhemmat minun nuoruudessani sopivat, mutta kun kiltisti luvattiin, jotta pysymme sisällä ja pelaamme pleikkaria niin, että vanhemmat uskoivat. Sitten kun silmä vältti niin haimme pirtua ja pikkulantraukset ja siitä se sitten lähti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No kyllä ne vanhemmat minun nuoruudessani sopivat, mutta kun kiltisti luvattiin, jotta pysymme sisällä ja pelaamme pleikkaria niin, että vanhemmat uskoivat. Sitten kun silmä vältti niin haimme pirtua ja pikkulantraukset ja siitä se sitten lähti.

Eli vanhemmat sopivat jättävänsä 15-vuotiaat nuoret keskenään? No, silloin vanhemmuutta hoidetaan vähän sinne päin. Ymmärrän luottamuksen antamisen, mutta kun tuollainen touhu on toistuvaa, niin aika heikosti vanhemmuus on hoidettu.
 
Suosikkijoukkue
KK
Eli vanhemmat sopivat jättävänsä 15-vuotiaat nuoret keskenään? No, silloin vanhemmuutta hoidetaan vähän sinne päin. Ymmärrän luottamuksen antamisen, mutta kun tuollainen touhu on toistuvaa, niin aika heikosti vanhemmuus on hoidettu.
No joo. Mutta minulla olikin aika vapaa kasvatus. Ei siinä. Olen mielestäni aika kelpo kansalainen. Kyllä ne ongelmat haetaan ihan itse. Ei niitä vanhempia voi kaikesta syyttää. Liian kurinalainen kasvatus saattaa olla myös todella pahasta. Tästäkin on tuttavapiiristäni esimerkkejä. Sitten kun täytetään 18 vuotta niin kokeillaan kaikkea mahdollista kun nuorena ollaan oltu kuin häkissä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Edelleen, ei ole normaalia, että 13 - 14 -vuotias ottaa kännejä
Silloin kun minä olin 13-14-vuotias, eli 80-luvun loppupuolella, ainakin siinä pikkukaupungissa jossa asuin se oli erittäin normaalia. Suurin osa yläasteikäisistä parveili kylillä joka perjantai- ja lauantai-iltana, useimmat enemmän tai vähemmän kännissä. Jotkut toki lopulta syrjäytyivät juoppouteen, laitoksiin tai ennenaikaiseen kuolemaan, mutta suurimmasta osasta näitä "nuorisojuoppoja" kasvoi ihan kelpo kansalaisia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No joo. Mutta minulla olikin aika vapaa kasvatus. Ei siinä. Olen mielestäni aika kelpo kansalainen. Kyllä ne ongelmat haetaan ihan itse. Ei niitä vanhempia voi kaikesta syyttää. Liian kurinalainen kasvatus saattaa olla myös todella pahasta. Tästäkin on tuttavapiiristäni esimerkkejä. Sitten kun täytetään 18 vuotta niin kokeillaan kaikkea mahdollista kun nuorena ollaan oltu kuin häkissä.

Kasvatustyyli ei mielestäni ratkaise asiaa vaan vanhempien välittäminen. Kyllä nuori voi olla kahdestaan kaverilla, mutta jotenkin vanhempien pitää asiaa kontroloida. Vapaa kasvasvatus ei voi tarkoittaa sitä, että alaikäinen alkaa vetämään kännejä, se on vanhemmilta heitteille jättöä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Silloin kun minä olin 13-14-vuotias, eli 80-luvun loppupuolella, ainakin siinä pikkukaupungissa jossa asuin se oli erittäin normaalia. Suurin osa yläasteikäisistä parveili kylillä joka perjantai- ja lauantai-iltana, useimmat enemmän tai vähemmän kännissä. Jotkut toki lopulta syrjäytyivät juoppouteen, laitoksiin tai ennenaikaiseen kuolemaan, mutta suurimmasta osasta näitä "nuorisojuoppoja" kasvoi ihan kelpo kansalaisia.

Eli sinusta on ok, että lapsesi aloittavat viikottaisen alkoholin käytön 13 - 14 -vuotiaana?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eli sinusta on ok, että lapsesi aloittavat viikottaisen alkoholin käytön 13 - 14 -vuotiaana?
Sanoinko niin? En. Kerroin vain, miten homma toimi kotipaikkakunnallani 25-30 vuotta sitten. Älä laita sanoja suuhuni.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kasvatustyyli ei mielestäni ratkaise asiaa vaan vanhempien välittäminen. Kyllä nuori voi olla kahdestaan kaverilla, mutta jotenkin vanhempien pitää asiaa kontroloida. Vapaa kasvasvatus ei voi tarkoittaa sitä, että alaikäinen alkaa vetämään kännejä, se on vanhemmilta heitteille jättöä.
Huh. Minustakin tuntuu, että laitat sanoja suuhuni. En ole väittänytkään, että vapaa kasvatus tarkoittaa, että alaikäisen annetaan vetää kännejä. Se tarkoittaa, että luotetaan lapsen omaan arviointi kykyyn tehdä oikeita ratkaisuja. Toki kun tuli hölmöiltyä pienenä ja jäi siitä kiinni niin sapiskaa ja rankkua tuli. Kyllä sitä välillä joutui "pakosta" lähteä vanhempien mukaan mökille, kun ei se "yksin" jääminen onnistunut, niin kuin vanhemmat toivoivat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanoinko niin? En. Kerroin vain, miten homma toimi kotipaikkakunnallani 25-30 vuotta sitten. Älä laita sanoja suuhuni.

Tämä keskustelu lähti aamulla liikkeelle siitä kun Simon ja Lätkä-Bongari Iso-E tulivat kertomaan oman sankaritarinansa. Minä totesin, että heidän tarinoiden vastapainoksi löytyy monia surullisia tarinoita, moninkertaisesti. Samoin totesin, että ei ole normaalia että 13 - 14 -vuotias lapsi käyttää alkoholia.

Tämän jälkeen sinä tulit kertomaan oman sankaritarinasi: Silloin kun minä olin 13-14-vuotias, eli 80-luvun loppupuolella, ainakin siinä pikkukaupungissa jossa asuin se oli erittäin normaalia.

Onko sinusta normaalia, että 13 - 14 -vuotias lapsi käyttää viikottain alkoholia? Ja jos on, niin kai sinä annat lastesi toimia normaalilla tavalla?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huh. Minustakin tuntuu, että laitat sanoja suuhuni...

No eipä nämä mitään kovin poikkeuksellisia ole. Aika samanlainen on oma versioni asiasta. Ekan kerran maistanut alkoholia hyvin pienenä isän saunaoluesta. Ekat kännit 13v josta pikkuhiljaa säännöllisen epäsäännöllisesti johonkin 15v asti, josta olen alkanut ottamaan kännejä aika säännöllisesti.

En minä laita sanoja sinun suuhusi, loin käsityksen sinusta sinun kirjoituksesi perusteella. Mikäli olet vetänyt kännejä säännöllisesti 15-vuotiaasta alkaen, niin aika vapaakasvatus sinulla on ollut.

Lainaus on sinun viestistä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tämän jälkeen sinä tulit kertomaan oman sankaritarinasi: Silloin kun minä olin 13-14-vuotias, eli 80-luvun loppupuolella, ainakin siinä pikkukaupungissa jossa asuin se oli erittäin normaalia.

Onko sinusta normaalia, että 13 - 14 -vuotias lapsi käyttää viikottain alkoholia? Ja jos on, niin kai sinä annat lastesi toimia normaalilla tavalla?
Eiköhän tuolla tarkoitettu yleistä. Normaali ja yleinen menee helposti sekaisin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tämä keskustelu lähti aamulla liikkeelle siitä kun Simon ja Lätkä-Bongari Iso-E tulivat kertomaan oman sankaritarinansa. Minä totesin, että heidän tarinoiden vastapainoksi löytyy monia surullisia tarinoita, moninkertaisesti. Samoin totesin, että ei ole normaalia että 13 - 14 -vuotias lapsi käyttää alkoholia.

Tämän jälkeen sinä tulit kertomaan oman sankaritarinasi: Silloin kun minä olin 13-14-vuotias, eli 80-luvun loppupuolella, ainakin siinä pikkukaupungissa jossa asuin se oli erittäin normaalia.

Onko sinusta normaalia, että 13 - 14 -vuotias lapsi käyttää viikottain alkoholia? Ja jos on, niin kai sinä annat lastesi toimia normaalilla tavalla?
No nyt sinä taas tulkitset. En minä sanonut, että se on normaalia. Sanoin, että silloin ja siellä se oli yleistä, eli tulkittavissa normaaliksi. Jos nyt normaali määritellään siten kuin minä sen ymmärrän.

Jos puhe olisi ollut vaikka orjien pitämisestä, ja olisin kirjoittanut että satoja vuosia sitten oli normaalia pitää orjia, niin sen varmasti olisit tulkinnut siten että haluan lapseni orjan uralle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No nyt sinä taas tulkitset. En minä sanonut, että se on normaalia. Sanoin, että silloin ja siellä se oli yleistä, eli tulkittavissa normaaliksi. Jos nyt normaali määritellään siten kuin minä sen ymmärrän...

Normaali, tavallinen, tavanomainen, erityisesti:

- Tilastollisessa mielessä tavanomainen, yleinen
- Lääketieteessä: tila tai kokeen tulos, joka ei viittaa sairauteen
- Yhteiskuntatieteissä: normien mukainen käyttäytyminen

Tässä selkeästi puhutaan aidasta ja aidan seipäästä. Minä olen puhunut koko ajan normien mukaisesta, hyväksyttävästä käytöksestä, jota 13 - 14 -vuotiaan alkoholin käyttö ei ole. Sinä puhuit tilastollisesta käyttäymisestä, kuinka tavallista alkoholin käyttö 13 - 14 -vuotiailla on.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Täältä kyllä tukea TosiFanille tässä asiassa: ei todellakaan ole millään mittarilla normaalia, jos 13-14-vuotiaat ryyppäävät keskenään.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sinä puhuit tilastollisesta käyttäymisestä, kuinka tavallista alkoholin käyttö 13 - 14 -vuotiailla on.
Ei, vaan siitä kuinka tavallista se joskus oli yhdessä tietyssä paikassa. Sankaritarinaa siitä ei saa, olipahan vain keskustelun aiheeseen liittyvä esimerkki eletystä elämästä.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Taas kun saisi pari ihmistä avaamaan silmiään vapaan kasvatuksen "hyödyistä". Voin kertoa parikin ammattia kokeneena, joissa ollaan jatkuvasti tekemisissä vapaan kasvatuksen kanssa. 13v. kun annat avaimet ja sanot, että tee mitä lystäät luotan siihen, että toimit oikein. Lopputulos on 99% todennäköisyydellä varsinkin, kun kyse on pe. tai la. illasta se, että se kullanmussukka on jonkun muun ihmisen holhottavana kuin sen oman vanhemman.

2000-luvulla ku porukka alkoi heräämään tähän, että enää ei saa lapsia komentaa tai asettaa rajoja, kun hehän osaavat itse toimia, niin alkoi juuri 13-17v. kohdalla näkyä kehitys. Ketään ei tarvitse totella tai kunnioittaa, toisen omaisuus on turmeltavissa, eihän se multa oo pois. Kyllä sen vaan huomaa missä kodissa on lapsesta välitetty ja myös asetettu rajat. Ihan omasta vanhasta kaveripiiristä sen huomaa nykyisinkin: Ne joille jo lapsena laitettiin selvät rajat ja rangaistukset ovat hyvin kiinni työelämässä ja perheellisiä. Ne taas jotka saivat tehdä mitä lystäsivät ja porukat oli n. 3 päivää viikosta kännissä, eivät enää kuulu minun kaveripiiriini ja ovat alkoholisteja ja pikkurikollisia.

Tämän nyt vain on nähnyt työelämässä sekä henkilökohtaisesti arkielämässä. Poikkeuksia varmasti on en minä sitä sano. Omalla kohdalla asia vain on ollut näin mustavalkoinen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vituttaa tuo TosiNolo jankutus ja saivartelu taas kerran, kun jokainen ymmärtää maalaisjärjellä, mistä puhutaan.

Mikäli tuossa kohtaa koti olisi saanut tarvittavaa tukea, syrjäytymiskierre olisi voitu saada poikki. Ei ole normaalia, että 13 - 14 -vuotias alkaa käyttää alkoholia ja jatkaa sitä kolme vuotta, vanhempien kuuluu puuttua siihen. Kun tähän lisätään selkeästi jonkin näköinen paniikkihäiriö, niin aika kova paketti on koossa.

Tämän kappaleen kommentoinnista tämä keskustelu lähti liikkeelle. Mikäli tästä ei tajua, että puhun käyttäytymisnormeista, enkä käyttäytymisen yleisyydestä jossain päin Suomea, niin sitä maalaisjärkeä puuttuu.
 
Suosikkijoukkue
KK
2000-luvulla ku porukka alkoi heräämään tähän, että enää ei saa lapsia komentaa tai asettaa rajoja, kun hehän osaavat itse toimia, niin alkoi juuri 13-17v. kohdalla näkyä kehitys. Ketään ei tarvitse totella tai kunnioittaa, toisen omaisuus on turmeltavissa, eihän se multa oo pois. Kyllä sen vaan huomaa missä kodissa on lapsesta välitetty ja myös asetettu rajat. Ihan omasta vanhasta kaveripiiristä sen huomaa nykyisinkin: Ne joille jo lapsena laitettiin selvät rajat ja rangaistukset ovat hyvin kiinni työelämässä ja perheellisiä. Ne taas jotka saivat tehdä mitä lystäsivät ja porukat oli n. 3 päivää viikosta kännissä, eivät enää kuulu minun kaveripiiriini ja ovat alkoholisteja ja pikkurikollisia.
Kyllä rajoja pitää olla myös ns. vapaassa kasvatuksessa. Ei se sitä tarkoita, että tee mitä lystäät. Tuo on laiminlyömistä ja on täysin eriasia kuin ns. vapaa kasvatus. Vapaakasvatukseen kuuluu myös sana kasvatus. Annetaan rajat ja kerrotaan mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Valvonta vain on hieman löysempää ja annetaan mennä ja kokeilla. Valvonnalla tarkoitan sitä, ettei anneta niin tarkkoja kotiintulo aikoja, ei rajata liikkumista esimerkiksi tiettyyn kaupungin osaan. Ei alkoholia eikä päihteitä. Toki helpompi kokeilla ja käyttää. Sitten kun siitä jää ja todennäköisesti jääkin kiinni niin rankaistaan. Ei vapaassa kasvatuksessa ole kyse siitä että SAA tehdä mitä lystää. niin kuin kirjoitin aiemminkin, tunnen tai tunsin niitä, joista ei vaan välitetty. Joilla äiti ei ikinä puuttunut mihinkään tekemisiin, niin heille niitä ongelmia tulee.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Lätkä-Bongarille: Näinhän se on miten kirjoitit. Asia vain on käsitetty usein vanhempien tasolta juuri noin mitä kirjoitin, kun puhutaan vapaasta kasvatuksesta. Eli rajoja ja rangaistuksia on, mutta ne ovat usein hyvin häilyviä tai puuttuvat lähes kokonaan.

Näistä tapauksista joita töissä näkee huomaa selvästi, että annetaan liikaa löysää. Vanhemmat toisin sanoen eivät usein ole edes tietoisia mitä se lapsi tekee / on tehnyt ennekuin poliisi ottaa yhteyttä. Itse olen saanut luultavasti jotain vanhankansan ja vapaan kasvatuksen välistä olevan kasvatuksen. Kotiintuloajat ja rangaistusmenetelmät oli olemassa, mutta sisäistin vastuuni ja sain porukoiden luottamuksen, kun ei tullut perseiltyä, niin sai asioista hyvin sovittua. Pitäisi vain nähdä vähän sitä vaivaa tai käyttää kortsua....

Tietysti jos porukat on itse alunperin täysin mulkkuja ja ylimielisiä muuta maailmaa kohtaan, niin ei siinä mukulalla kovin hyvät eväät ole oppia miten toisia ihmisiä ja toisen omaisuutta kohdellaan. Meistä on moneksi tai jotain.

Mutta siis vituttaa itseä, kun kakaroita hankitaan ja sitten jätetään homma kesken n. 13-17v. ikävuoden kohdalla milloin kasvatuksen pitäisi olla selkeimmillään käynnissä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sanotaan nyt vaikka näin, että ei se 13-14 -vuotiaiden kännääminen ehkä ihan normaalia ole, mutta ei se kyllä kovin epänormaaliakaan ole. Kah, tulipas vähän tuollainen poliitikkomainen lause.

Omasta teini-iästäni ei olei ihan hirveästi kuitenkaan aikaa, ja kyllä mä arvioisin että about 30 prosenttia seiska-kasiluokkalaisista, minä mukaanlukien, omassa koulussani käytti alkoholia. Ei joka viikonloppu, mutta vähintään erilaisina juhlapyhinä tai jos oli joku erityinen tapahtuma. Ja kyllä mä silti väitän että todella monella tuosta porukasta oli hyvät ja välittävät vanhemmat, mulla ainakin oli ja on vieläkin.

Ja tämä teksti ei sitten ollut mikään puolustuspuhe teinien alkoholinkäyttöä kohtaan, en antaisi tuonikäisen lapseni käyttää alkoholia, joskaan en kyllä nipottaisi sinne täysikäisyyteen astikaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanotaan nyt vaikka näin, että ei se 13-14 -vuotiaiden kännääminen ehkä ihan normaalia ole, mutta ei se kyllä kovin epänormaaliakaan ole. Kah, tulipas vähän tuollainen poliitikkomainen lause.

Jos joku asia on aivan äärettömän normaalia, niin eikös sekin ole aika epänormaalia? Eikö tuollainen "ei ihan normaali, mutta ei kovin epänormaali" ole juuri normaali?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös