Joulu, joululaulut, jouluvalmistelut. Missäs helvetissä se Pahaa joulua - ketju on?
Mitkä jouluvalmistelut? Töissä kitkutan nytkin, ja monta pitkää tuntia jäljellä ennen kuin joulun viettoon voin valmistautua. Kämpän "joulukoristeena" on risa olkipukki katonrajassa, joka on muuten ollut siellä yli viisi vuotta.
No, pari lahjaa kavereille ja lähiperheelle hommasin sentään, ja ostin kaupasta perunalaatikkoa, mutta aika rajoitettua ovat jouluvalmistelut olleet. Joululauluja olen tänä vuonna kuullut tasan kerran, kun uskaltauduin isompaan kauppaan viime viikonloppuna.
Joulu itsessään on hieno asia, kunhan siitä riisuu turhat Jeesus-lapset ja seimet ja keskittyy pakanallisempaan talvipäivänseisausmeininkiin. Saa syödä jouluruokaa, antaa läheisille jotain mikä ilahduttaa näitä ja pitää itse vähän taukoa. Eräänäkin jouluna katsoin jouluyönä viisi Rocky-leffaa putkeen ja aamulla sen kuudennen. Siinä sitä joulumieltä
Vituttaisi nyt ehkä enemmänkin, sillä tästä työpäivästä on varmaan tulossa vielä ongelmallinen, mutta viikon mittainen joululoma alkaa tämän työpäivän jälkeen. Se kompensoi mukavasti sitä, että itse joulunpyhät menevät pahimmalla mahdollisella tavalla (la+su sekä ainoastaan yksi vapaapäivä normiviikolla).
Mutta joulun valmistelut ovat menneet lähes täysin ohi. Niitä joululahjojakin on tilailtu pääosin netistä ilman sukellusta ostoskeskusten jännittävään maailmaan. Ostoskeskukset vituttavat muutenkin, ja ruuhka-aikoina vielä enemmän. Hysteerisen ihmiskarjan paljous on vain liikaa.