Ihan mielenkiinnosta, miten voit olla?
Meriläisen argumentaatio oli ihan uskomatonta paskaa; Ei isiä armeijaan, aseistakieltäytyminen on hyvä pöytäkeskustelunaihe, ei tarvitse välittää siitä, että osa työnantajista katsoo huonosti. Noilla perusteluilla en ole kenenkään kanssa mistään samaa mieltä.
Vastaan hieman myöhemmin, anteeksi, on ollut (kerrankin) muuta tärkeämpää tekemistä. ;)
Olen samaa mieltä Meriläisen kanssa näistä kohdista:
"Jos joku työpaikka on niin pöpi, että armeijan käymättömyys on pestin saamisessa este tai hidaste, ei sellaiseen firmaan kannata mennäkään."
Koen hyvin erikoisena sen, että maassamme on edelleen sallittua suosia työnhakijoita armeijan käymisen kaltaisen, loppujen lopuksi varsin epäoleellisen seikan vuoksi.
"Minä olen sitä mieltä, että nuoret miehet ovat ihan yhtä arvokkaita kuin muutkin eli heitä ei saa tappaa, eikä heitä saa laittaa pakkotyöhön"
Täysin samaa mieltä, vaikka tämä aika raju kärjistys onkin.
"Mitä läsnäoloa se semmoinen on, että isät lähetetään jonnekin pöpelikköön kiusattavaksi siltä varalta, että nykyaikaisessakin sodankäynnissä tarvitaan jokaista kaksilahkeista eli munakasta, jolla suurin piirtein pysyy pyssy kädessä ja sojottaa itään?"
Totta, mutta myönnettäköön tosin että sellaisia, jotka tulevat isäksi ennen inttiin menemistä, on prosentuaalisesti aika vähän. Lisäksi Meriläinen on oikeassa siinä, että modernissa sodankäynnissä en usko olevan eroa hypoteettisessa sotatilanteessa siinä, että saako Suomi mobilisoitua rintamalle 100 000 vai 300 000 miestä, Venäjä tulisi läpi silti, vaikka 300 000 sotilasta ehkä hieman hidastaisivatkin väistämätöntä tappiota, samalla aiheuttaen tosin (tarpeettomia) kuolemia.
"Parasta tietysti olisi, jos myös nuoret miehet saisivat olla oman elämänsä herroja ja valita itse, astuvatko palvelukseen vai eivät"
No tässä ollaan asian ytimessä, mielestäni yleinen asepalvelus on pahasti vanhentunut instituutio ja pitäisi lakkauttaa, kun säästöjä halutaan etsiä.