Otan osaa. Se kyseisessä instanssissa on kyllä vääryyden multihuipentuma että se ei ole millään tavalla velvollinen kantamaan vastuuta omista päätöksistään ja omien työntekijöidensä virheistä ja niiden aiheuttamista ongelmista. Ei vaikka nuo virheet ja ihmiset niiden takana on osoitettavissa mustaa valkoisella heidän omista papereistaan.
Niin ja kuinka paljon erilaisia tulkintoja samoista pykälistä kyseisen instanssin työntekijät voivatkaan tehdä. Tässä on viimeisten vuosien kuluessa joutunut asioimaan tavallista ahkerammin Kelassa (ja samalla toimimaan eläkelaitoksen kanssa) niin on tullut tehtyä suoria havaintoja siitä kuinka virkailijoiden tulkinnat voivat vaihdella toisista, jopa samassa konttorissa - puhumattakaan konttorista toiseen.
Tosin nykyään tilannetta voi sekoittaa entisestään se, että lausunto papareineen voidaan vaikkapa toimittaa saman alueen toiseen Kelaan, jossa päätös sitten tehdään - näin asiakas muuttuu entistäkin suuremmalla todennäköisyydellä asiakkaasta numeroksi.
Tietty kohdalle sattuu joskus asiansa osaaviakin virkailijoita mutta tavattoman usein tilanne on se, että pahoitellaan ettei tiedetä käsitteillä olevasta asiasta mitään tai ei olla varmoja kuinka asian kanssa joudutaan toimimaan niin asiakas jää siinä sitten monasti heikoille kun ei saa varmoja vastauksia ja varmaa tietoa siitä milloin päätös on tehty, ja vielä heikommalle jollei jaksa syystä tai toisesta ajaa omaa asiaansa. Siksi esim. mt-kuntoutujat tai pitkäaikaissairaat eivät välttämättä aina saa heille kuuluvia etuja koska eivät yksinkertaisesti jaksa ruveta taistelemaan niiden puolesta, monasti kun kyse on taistelusta vaikka hyväksyvän päätöksen pitäisi tulla kuin manulle illallisen.
No, ehkä tämä tästä ja joku päivä tilanne alkaa normalisoitua mutta toistaiseksi... *****.
vlad.