Olet kaivanut neuvomisen esille ja tarjonnut sitä vaihtoehdoksi, mutta olen toistuvasti oikaissut ettei ole syytä kaivaa neuvontaa esille, sillä kyse on päätöksenteosta. Neuvonnalla ei tässä keskustelussa ole mitään muuta tekemistä, kuin se että otat sen sinnikkäästi esiin aina torjuttuani sen.
Hienoa puhetta, mutta todellisessa elämässähän näin ei suinkaan tapahdu. Voit lainata lakikirjaa ja erilaisia menettelyitä, mutta näin ei kuitenkaan käytännön tasolla tapahdu, eikä kokemuksien perusteella taida olla edes kovin harvinaista. Teoria ja käytäntö eroavat tässä toisistaan, mikä varmaan on omiaan myös harmittamaan vladia.
Voi ystäväiseni, älä kehtaa aliarvioida koko ajan. Hyvinkin olen hahmottanut mitä kohtuullistaminen tarkoittaa mutta ongelma onkin tässä asiassa se että kun itse olen osoittanut todisteineen kärsimästäni vahingosta Kelan omien virheiden vuoksi ja Kelasta johtuvista syistä, ei tällaista vaihtoehtoa ole koskaan edes vihjattu olevan olemassa. Joka sentti on karhuttu takaisin, väärin perusteinkin ja mistään "hyvästä hallintotavasta" ei ole kuultu pierun vertaa. Hyvin pieni on yksittäinen ihminen kun yrittää tällaisen byrokraattisen toimiston mielivaltaa vastustaa, hyvin pieni. Apua ei tule konttoreista, päinvastoin vaan yritetään hankaloittaa heihin kohdistuvien valitusten tekemistä.
Kelan päätöksistä valittaminen osoitetaan "muutoksenhakulautakunnalle" (kävin tarkistamassa k.o. tahon nimen, ettei tarvitse surkutella ettet tunne mitään tällaista tahoa) jonka kanssa asiointi on tehty jäykäksi, aikaavieväksi, tavalliselle ihmiselle hyvin hankalaksi. Usein Kelan tukia tarvitaan tilanteissa jotka ovat yksilön kannalta koettelevia ja voimia kysyviä joten tällaiseen pitkälliseen ja syyllistävään prosessiin ei välttämättä ole edes olemassa mahdollisuuksia. Tämä vaikuttaa jopa tarkoitushakuiselta, saadaan valittajia rajattua pois ja toiset vain kyllästyvät jossain vaiheessa enää ajamaan oikeuksiaan - vaikka perusteet olisivat olemassa. Sen sijaan Kela itse voi tehdä omat päätöksensä uusiksi vaikka kerran viikossa jos paikallis-diktaattorista sattuu siltä tuntumaan, sitten vain tarjoamaan muutoksenhakulautakuntaa prosessiksi valittaa käsittämättömistä päätöksistä. Mikään asiahan ei etene valituksen aikana, joten normaalia on että kansalainen saa odotella hänelle kuuluvia rahojaan yli vuodenkin. Aika harvalla Kelan tukien varassa elävällä olisi varaa tällaiseen sen haittaamatta normaalielämää. Mutta "The Koneisto" toimii paperilla ja se on pääasia. "Ihmisellä" ei Kelassa ole ollut kokemuksieni mukaan ikinä mitään merkitystä.
Päätökset tavallista ihmistä koskevissa tavallisissa asioissa tehdään paikallistoimistoissa virkailijoiden toimesta, valitukset osoitetaan järjettömän massiiviselle, kasvottomalle taholle.
Onnittele tätä tahoa, sillä omalla kohdallani virheellisten päätösten oikaiseminen on osoittautunut kohtuuttoman vaikeaksi, aikaavieväksi ja usein mahdottomaksi. Olkoonkin, että voin todellakin pitää kädessäni vedenpitävää todistusaineistoa ja selvitystä virheellisistä perusteluista. Kela voi ajatella esimerkiksi näin; jokin raha määräytyy tulotason perusteella. Asiakas esittää oman tulotasonsa esim. palkkakuitilla tai verotustodistuksella. Kela määrittelee itse tulotason korkeammaksi ja myöntää pienempää etuutta. Asiakas valittaa ja osoittaa että tulotaso ei ole tuo vaan alempi, jonka jälkeen Kela jättää aiemman päätöksen voimaan sillä perusteella että "tulotaso ei ole muuttunut oleellisesti aiemmin ilmoitetusta". Tämä oli ote oikeasta elämästä ja muutoksenhakulautakunnan vastaus oli että alunperin olisi pitänyt päätös tehdä asiakkaan osoittaman tulotason perusteella, mutta alkuperäinen päätös jää voimaan. Kädet pystyyn, sinut on ryöstetty.