No ihan fiksua, että pidät nämä ohjeet vain perhepiirissä. Olkoon miten ylimitoitettuja esimerkkejä tahansa, niin vahinkoja sattuu ja ymmärrän aivan hyvin miksi tällaisia, ehkä sinällään ihan toimiviakin ohjeita, eivät opettajat kiusaustilanteissa jakele, eikö? En minä ainakaan haluaisi menettää työtäni jonkun alakoululaisten tönimisen takia, jossa kävikin vähän toisin kuin oli tarkoitus. Vai kuulostaako isänä ja opettaja "Mut en mä tarkottanu..." aivan vieraalta fraasilta. Sinällään ehkä ikävää, mutta nimenomaan lähinnä (joidenkin) vanhempien suhtautumisen takia tällaiseen ""idealistiseen tilanteeseen" ollaan ajauduttu. Opettajana tietänet varmaan mitä tarkoitan, vaikka maalaisjärkeä minulla ei olekaan...
Maailma on vaarallinen paikka. Lapset ovat jatkuvasti vaarassa ja jos elämää elää sinun ajatusmallilla, kannattaa jättää lapset tekemättä. Lapset juoksevat, kiipeilevät, kaatuilevat jne. ja aika harvoin tulee uutisia, että lapsi on jäänyt auton alle toisen tönäisyn seurauksena.
Tämä on meidän nyky-yhteiskuntamme ongelma, aina mietitään kaikki asiat pahimpien uhkaskenaarioiden kautta. Maailmassa on eletty kuitenkin aika pitkään ja aina lapset ovat touhunneet ja kinastelleet. Mutta nykyään kaikki on niin pirun vaarallista. Tästä seuraa se, ettei lapset opi kunniottamaan oikeasti vaarallisia tilanteita. Mennään heikoille jäille, kun ei olla pudottu lähi ojaan jään läpi tai sytytetään koulu palamaan tulitikkuleikeissä, kun ei olla koskaan saatu syttyttää saunanpesää jne. Maalaisjärkeä...