Viskin ystävät

  • 545 821
  • 2 043

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Ostin tänään kokeeksi irlantilaista Tyrconnel single maltia. Vannoutuneelle Islayn viskien ystävälle tämä on... hmm... erilainen tuttavuus. Tuoksu hedelmäinen, irkkuviskille tyypillisen puhdas. Maku on erikoinen, hieman katkera. Olisi sittenkin pitänyt kopata koriin vain se tuttu ja turvallinen Caol Ila...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ostin tänään kokeeksi irlantilaista Tyrconnel single maltia. Vannoutuneelle Islayn viskien ystävälle tämä on... hmm... erilainen tuttavuus. Tuoksu hedelmäinen, irkkuviskille tyypillisen puhdas. Maku on erikoinen, hieman katkera. Olisi sittenkin pitänyt kopata koriin vain se tuttu ja turvallinen Caol Ila...

Jos pidät saarelaisviskeistä, niin ei kyllä kauhesta kannata seikkailla siellä irkkupuolella. Iso ero tulee jo siinä, että irkut tislaavat viskin kolmeen kertaan.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Jos pidät saarelaisviskeistä, niin ei kyllä kauhesta kannata seikkailla siellä irkkupuolella. Iso ero tulee jo siinä, että irkut tislaavat viskin kolmeen kertaan.

Jep, oppirahat on näemmä maksettava:-)
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos pidät saarelaisviskeistä, niin ei kyllä kauhesta kannata seikkailla siellä irkkupuolella. Iso ero tulee jo siinä, että irkut tislaavat viskin kolmeen kertaan.

Niin bourbon yhden kerran, skottilainen kahdesti ja se aito ja alkuperäinen kolme kertaa. Tästä jatkumosta voi jo itsessään jotain päätellä...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Niin bourbon yhden kerran, skottilainen kahdesti ja se aito ja alkuperäinen kolme kertaa. Tästä jatkumosta voi jo itsessään jotain päätellä...

No jaa. Bourbon on jo lähdöltään ihan eri tavaraa ja maultaan kamalaa kuraa.

Irkkuviskit omalla tavallaan ok, mutta maultaan hyvin "mietoja" etenkin saarelaisviskien ystäville. Esim RedBreast on kokonaisuutena ihan ok viski, mutta jää omassa suussani kyllä selvästi useallekkin skottiviskille.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No jaa. Bourbon on jo lähdöltään ihan eri tavaraa ja maultaan kamalaa kuraa.

Irkkuviskit omalla tavallaan ok, mutta maultaan hyvin "mietoja" etenkin saarelaisviskien ystäville. Esim RedBreast on kokonaisuutena ihan ok viski, mutta jää omassa suussani kyllä selvästi useallekkin skottiviskille.

Niin, puuttuu se raaka turvesavun löyhkä, jonka usein erottaa jo noin puolen metrin päästä lasista... Ei vaan, makuasioista ei voi kiistellä, mutta itse suosin ehdottomasti irlantilaista.
 

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Niin, puuttuu se raaka turvesavun löyhkä, jonka usein erottaa jo noin puolen metrin päästä lasista... Ei vaan, makuasioista ei voi kiistellä, mutta itse suosin ehdottomasti irlantilaista.

Itsekin usein ihmetellyt Peaty-faneja, makuelämyshän verrattavissa savusaunan lauteiden nuolemiseen...

Irkut korkealla meitsinkin listalla, bestis silti Dalwhinnie 15 yrs.

Ja Auchentoshan (Lowland) tislataan myös kolmesti.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja Auchentoshan (Lowland) tislataan myös kolmesti.

Ja irkkuviskeistä Connemara vain kahdesti.

Itse en ole turhan nirso vaan kaikki laadukkaat viskit uppoavat, niin skotit kuin irkut, bourbonit eivät sitten ihan niin hyvin vaikka niistäkin löytyy laadukkaita kun unohdetaan nämä ihan halvimmat.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Oletteko tilailleet viskejä netin kautta ja mistä kannattaisi tilailla, jotta edullisimmin Suomeen saisi? The Whisky storella Saksassa näyttäisi olevan ihan hyvä valikoima ja hinnatkin noin 25 % Suomen vastaavia halvemmat. Voisi syksymmällä laittaa tilausta sisään, niin olisi jotain juotavaa kylmenevinä syysiltoina.

Tilattiin kavereiden kanssa täältä : http://www.thewhiskyexchange.com/ tuli nopeesti himaan suoraan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Itse en ole turhan nirso vaan kaikki laadukkaat viskit uppoavat, niin skotit kuin irkut, bourbonit eivät sitten ihan niin hyvin vaikka niistäkin löytyy laadukkaita kun unohdetaan nämä ihan halvimmat.

Sama

Vaikka Islay mies olenkin pääasiassa, niin niin speyside, irkku, blended jne. tavarasta löytyy herkkuja. Maissiviskien suhteen on kyse niin eri tavarasta, että en yleensä lähde edes vertaan... Mutta niistäin löytyy joitain maininnan arvoisia
Niitähän on aika kasa, kuten wikipedia osaa kertoia. Ovat vaan vähän tunnettuja (ja saatavissa) täällä. Itse olen pitänyt Century Reservestä, jota Vancuverissa (tai itseasiassa Haidalla) on tarjottu
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Kyllä lasilla on todellakin väliä , ohessa linkki blogiin jossa asiantunteva kaveri koeponnistaa yhtä sun toista alaan liittyvää.

Linkki

Hiukan kysyisin vinkkiä siihen, että mistä tuollaisia tulppaanilaseja saisi täältä Suomesta? Pikaisen guuglauksen jälkeen löytyi kyllä ruotsalainen kauppa, joka myy kaikenlaista viskeihin liittyvää. Voisi kyllä mielenkiinnosta lähettää tuonekkin postia, ja tiedustella heidän lähetyskustannuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hiukan kysyisin vinkkiä siihen, että mistä tuollaisia tulppaanilaseja saisi täältä Suomesta? Pikaisen guuglauksen jälkeen löytyi kyllä ruotsalainen kauppa, joka myy kaikenlaista viskeihin liittyvää. Voisi kyllä mielenkiinnosta lähettää tuonekkin postia, ja tiedustella heidän lähetyskustannuksia.
Tästä ketjusta tai jostain muistan lukeneeni, että laseja voisi ostaa Teerenpelistä. Tuo ruotsalainen kauppa vaikuttaa ainakin kalliilta, tosin Suomessa hinnat tuskin ovat edullisemmat. Saimme juuri häälahjaksi noita Glencairnin laseja, joita sai tilattua valmistajan sivuilta 40 punnalla 12 kappaletta. Lasit ovat vielä testaamatta, mutta voi olla, että tänään pääsee kokeilemaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ostin lomareissulla viimeisillä valuutoillani Dewar'sin 12-vuotista. Ihan mairittelevat arviot blendatulle. Ei se pahalta maistunut. Mutta ei se ehkä tuon artikkelin kehujen veroinen minun suussani silti ole. Mutta olenkin pilannut itseni irkkuviskeillä, skoteilta odotan turvetta ja savua.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Silja Linen tax-free yllätti kerrankin positiivisesti mallasviskien osalta ja mukaan tarttui Scapan 16 yrs hintaan 39.90€. Käsittämättömän hyvä hinta-laatusuhde. Tuo 16-v. taitaa olla aika uusi tuttavuus näillä leveysasteilla, sillä löysin raportteja vain 12 ja 14 v. Scapasta.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Silja Linen tax-free yllätti kerrankin positiivisesti mallasviskien osalta ja mukaan tarttui Scapan 16 yrs hintaan 39.90€. Käsittämättömän hyvä hinta-laatusuhde. Tuo 16-v. taitaa olla aika uusi tuttavuus näillä leveysasteilla, sillä löysin raportteja vain 12 ja 14 v. Scapasta.
Ostatin samaista tuotetta tuossa pari kuukautta sitten Virosta ja täytyy tunnustaa, että ei ollut täysin minun makuuni. Maistotestissä jäi jälkeen esimerkiksi Chivas Regalin 12 yo:sta. Viski ei ollut sellainen pehmeän savuinen, vaan enemmänkin pistävä. Odotukset olivat korkeammalla, ja vaikka viski ihan juotavaa onkin, odotin sen olevan parempaa. En tosin ole mikään expertti näissä makuasioissa, mutta tällainen tuntuma viskistä lopulta jäi. Eipä tuo hintakaan toisaalta paha ole.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Maisteltavana Islayn pohjoisosan Bunnahabhain. Myös saaren pohjoispuolelta tuleva Caol Ila on viime aikoina noussut suosikkiviskikseni ohi saaren eteläosan Lagavulinin ja Laphroaigin. Niinpä odotukset olivat korkealla Bunnahabhaininkin kohdalla.

Mutta täytyy myöntää, että Bunnahabhain osoittautui pettymykseksi. Savuisuutta on Islayn viskiksi yllättävän vähän. Lisäksi maussa esiintyy mielestäni pientä "raakuutta". Tokihan tämä on ihan käypäinen viski, mutta omassa sarjassaan (=Islay) jää häntäpäähän.

Kaapissa odottaa myös Caol Ila Distillers Edition. Odotukset ovat taivaissa, mutta en ole raaskinut korkata vielä. Josko isänpäivänä sitten.
 

J.Petke

Jäsen
Maisteltavana Islayn pohjoisosan Bunnahabhain. Myös saaren pohjoispuolelta tuleva Caol Ila on viime aikoina noussut suosikkiviskikseni ohi saaren eteläosan Lagavulinin ja Laphroaigin. Niinpä odotukset olivat korkealla Bunnahabhaininkin kohdalla.

Mutta täytyy myöntää, että Bunnahabhain osoittautui pettymykseksi. Savuisuutta on Islayn viskiksi yllättävän vähän. Lisäksi maussa esiintyy mielestäni pientä "raakuutta". Tokihan tämä on ihan käypäinen viski, mutta omassa sarjassaan (=Islay) jää häntäpäähän.

Onko kyseessä eka lasillinen? Itse olin tulossa juuri kirjoittamaan samasta viskistä joka on noussut jo yhdeksi suosikiksi vaikka savunturpeinen mies olenkin. Tämä viski on jotenkin todella tasapainoinen ja tarjoaa jokaisella lasilla jotain uutta. Itse en jää edes kaipaamaan sitä ylivuotavaa savuisuutta kun muuten on kaikki kunnossa.

Tätä viskiä on ihan turha verrata laproiagiin tai lagavuliniin koska niin erilainen on tuo maku. Ei kaikki Islaytkaan ole täynnä savua ja tappuraa. Ja ihan hyvä niin.

Odota vaan niin kyllä tuokin viski aukeaa.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Onko kyseessä eka lasillinen? Itse olin tulossa juuri kirjoittamaan samasta viskistä joka on noussut jo yhdeksi suosikiksi vaikka savunturpeinen mies olenkin.

Eilen testasin yhdellä napsulla. Tänään otin kolme. Tänään maistui hitusen paremmalta kuin eilen. Positiivisena huomiona se, että tuoksussa ja maussa on havaittavissa pientä makeutta, joka on harvinaista Islayn viskeille.

Mutta pullossa on vielä reilusti jäljellä, joten mahdollisuuksia tämä viski tulee varmasti vielä saamaan.

Eikä pidä käsittää väärin: hyvä viskihän tämä on, mutta häviää mielestäni esim. Caol Ilalle ja ehkä Bruichladdichillekin. Islayn viskit kun tuppaavat olemaan joko hyviä tai erittäin hyviä.
 

J.Petke

Jäsen
Eikä pidä käsittää väärin

Ei tietenkään. Omalla kohdallani nuo vaan olivat täsmälleen samat tuntemuksen ensimmäisen lasin kohdalla. Sitten kun otin toisen ja kolmannen niin vasta "löysin" tämän viskin.

Itse voisin seuraavalla kerralla kokeilla tuota sinun konsonattihirviötä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Itse olin tulossa juuri kirjoittamaan samasta viskistä joka on noussut jo yhdeksi suosikiksi vaikka savunturpeinen mies olenkin.

Tätä ostin jo vuosikymmeniä sitten tuliaisiksi vahingossa joltain etelänmatkalta. En ymmärtänyt siitä mitään, mutta hyvää oli. Vasta nyt myöhemmin aikuisiällä, ja kun Isaly viskit tulivat lähialkoonkin, älysin juoneeni tätä herkkua jo kauan, kauan sitten (säilyttelin tyhjää pulloa vuosia).

Ehdottomasti oman listani kärkiviskejä.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Ehkäpä sarjaan tyhmät kysymykset, mutta onko joukossamme neroja, jotka ovat jo joko porukalla tai yksinään ostaneet tehtaalta suoraan oman tynnyrin?

Viimeksihän tällä viikolla oli Hesarissa juttua tästä, lähinnä faktaa, eikä ihmisten hek koht juttuja tästä.
Itseäni on tämä jo pidemmän aikaa kiinnostanut. Siis nämä ns nuoremmat viskitislaamot lähinnä myyvät kypsymättömän tynnyrin ( suunnilleen 240l ) ja hintaan sisältyy sen säilytys, mikä on yleensä sen 11-14-vuotta. Sen jälkeen alkaa vasta sitten hilloa palamaan, kun pitää maksaa pullotus ja verot, mikäli siis haluaa tuoda sen Finskeihin. Puhutaan noin 6000e hintaluokasta, mutta silti...

Onko siis täällä ketään asiaan vihkiytyneitä ja osallistuneita...
 

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Onko siis täällä ketään asiaan vihkiytyneitä ja osallistuneita...

Viime Huhtikuussa ostettiin porukalla bourbon-tynnyrillinen tislettä ja 10v säilytys. Hinta oli Glengoynella 1600£. Lisävuodet muistaakseni 100£/a. Pääosa kustannuksista tosiaan menee maksuun sitten 10-12v kuluttua kun pullotellaan ja maksetaan veroja.

Huhti- tai Kesäkuussa pitänee venyä vilkuilemaan poikaa ja golfaamaan.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Nyt vetää viimeisiään laivalta kesällä ostamani litran leka Caol Ila Distillers Editionia. Viski on tislattu 1995 ja pullotettu 2007. Tämä taitaa olla mun makuuni täydellinen viski. Savuisuutta ja suolaisuutta juuri sopivasti, sen lisäksi maku on hedelmäinen ja jopa raikas!

Mun piti säästää tätä pullollista ns. juhlapäiviä varten, mutta itsehillintä on vienyt voiton ja tätä on tullut naukkailtua pari-kolme napsua lähes päivittäin. Uskomattoman hyvä viski, tätä pitää hankkia lisää!
 

RDivis

Jäsen
Itse olen todella aloittelija viskien saralla ja juonut vain muutamaa blended-viskiä. Oma suosikki on tällä hetkellä White Horse, mutta se lienee kokeneempien suussa vain schaibaa. :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös