Ajattelin lähteä käymään Tallinnassa parin viikon päästä ja meinasin sijoittaa rahaa vähän parempaan viskiin, hintaluokaltaan noin 50€ Viron hinnoissa.
Itse olen reissannut Tallinnassa aika paljon. Noi hieman kalliimmat viskit eivät ole siellä suhteessa niin edullisia kuin esimerkiksi halvemmat viskit. Pari kertaa olen ottanut Alkon hinnaston mukaan ja vertaillut hintoja. Ja noiden Tallinnalaisten viinakauppojen hinnat näkee netistäkin. Eri kaupoilla on eri hinnat, mutta eivät ne niin kauheasti eroa toisistaan.
Esim. tossa vajaa puoli vuotta sitten ostin Eckerö Lineltä litran Laphroaig kympin hintaan 42.50. Tuokin hinta oli selvästi Tallinnan kauppoja halvempi. Vertailun vuoksi Alkon hinnastossa sen litrahintana oli silloin muistaakseni 68 euroa. Nyt näyttää olevan 69 ja risat, mutta on tuolla laivallakin saattanut hinta muuttua. (Edit: Tallinnassa Livikon myymälässä tuo Laphroaig 10 on nyt näköjään 59 euroa ja risat ja SuperAlkossa näköjään tarjouksessa 57 ja risat.)
Niin ja noin yleisesti ottaen Tallinnassa on melko suppea valikoima noita parempia viskejä. Rahanvaihtokin kannattaa tehdä fiksusti. Esimerkiksi Forexilla on melko huono kurssi 15.16. Viimeksi vaihdoin kauppatorin lähellä olevassa Tavexissa kurssilla 15.52. Todellinen kurssi kun on 15.6466. Tai eihän noi erot nyt niin kovinkaan suuria ole. Jotkut sanovat että Tallinnassa on vieläkin parempia kursseja. Kortilla on tietenkin kätevä maksaa. Livikon Alcostoresta mä yleensä ostan tavalliset viinat ja Vana Tallinnat, Rimistä sitten aika usein kaljat ja eväät. Jostain syystä moni suomalainen puhuu siitä viinarannasta.comista, mutta mielestäni siellä on vähän kalliimpaa.
Blendiviskit ovat Tallinnassa melko halpoja, mutta niidenkin hintoja kannattaa hieman vertailla. Joku toinen blendi saattaa maksaa jopa puolet enemmän kuin toinen, vaikka Alkossa ne olisivatkin samanhintaisia. Pari kolme kertaa olen ostanut Rimistä sellaisen 0.7 litran 8 yo pure maltin tms. hintaan 14 euroa ja risat, ja kaupan päälle siinä paketissa on tullut myös lasi. Nyt viime reissulla tosin huomasin, että sen hinta oli noussut eurolla tai kahdella. Tuo viski taitaa olla täyttä mallasta, vaikka ei tietenkään ole niin omaperäinen kuin single maltit. Hinta/laatu -suhteeltaan tuo on mielestäni tosi hyvä, eikä harmita vaikka koko pullo menisikin illassa tai kahdessa.
Edit. Vertailun vuoksi lisään vielä, että esimerkiksi Famous Grouse -blendi maksoi Alkon syksyn hinnaston mukaan 0.7 litran pullo 27.20 euroa, jolloin litrahintana on 38.71 euroa. Tallinnassa Livikon myymälässä tuo litran pullo näyttää nettisivujen mukaan nyt maksavan 18.53 euroa, eli hieman alle puolet siitä mitä Alkossa.