Viskin ystävät

  • 546 035
  • 2 043

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, HyRi
Vaikka Musta on tässä saanutkin hyvät pisteet, niin maultaanhan Musta ja Sininen ovat täysin erilaiset. Se kannattaako siitä makuerosta maksaa, on sitten jokaisen itsensä harkittavissa.

Itse koitan löytää viskeistä uusia makuja sen sijaan, että joisin pelkästään yhtä ja samaa viskiä tai saman makuisia viskejä vuodesta toiseen.

Erilaisethan ne ovat, siitä ei ollutkaan kyse. Eikä siitä, että joisin BL:ia jatkuvasti. (usein kyllä!)
Ajattelin vain jakaa näkemykseni helposti nautittavasta, luotettavasta whiskystä niille, jotka täältä näkemyksiä hakevat.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Erilaisethan ne ovat, siitä ei ollutkaan kyse. Eikä siitä, että joisin BL:ia jatkuvasti. (usein kyllä!)
Ajattelin vain jakaa näkemykseni helposti nautittavasta, luotettavasta whiskystä niille, jotka täältä näkemyksiä hakevat.

Juu, näin minä sen arvelinkin. Kaksi viimeistä kappaletta olivat yleistä höpötystä omista mieltymyksistäni eivätkä vastauksia sinun kirjoitukseesi, joten rauha maassa.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
No niin väliaikatietona:

Emäntä yllätti ja antoi tänään lahjaksi SPEYBURN 10y pullon. Harmi että täytyy mennä yöksi töihin niin ei kerkeä maistelemaan kun vasta torstaina. Tästä se harrastus lähtee kunnolla käyntiin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noita Johnnie Walkereita mainostetaan aika paljon, mutta toisaalta voihan se markkinointikin tuoda lisää fiilistä ja "makuakin" siihen. Mutta monesti varsinkin nuoret tai muutkin jotka ostavat ensimmäisiä viskejä, puhuvat enemmän juuri tuosta merkistä. Ja monesti, jos varsinkin viskiharrastajilla näkee noita pulloja, niin voi melkeimpä arvata että ne on saatu lahjaksi.

Mun mielestä noiden eri väristen Johnnie Walkereiden kanssa on vähän sama juttu kuin huomaa joissakin takseissa, tai siis niiden autojen merkeistä. Nouseeko mielummin yleisesti ottaen huonona pidetyn ja halvan merkin hyvin varusteltuun ja hieman kalliimpaan malliin, vai sitten siihen perus mersuun.
 

koohela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse monet blendedit läpikäynyt, ja niistä koukahtaneena ostin tänään ensimmäisen single malt-pulloni. Laphroaig 10y lähti alkosta mukaan ja lyhyesti sanottuna, tykkään. Seuraavaksi savuttomampaa, ja mietin eroja. Mutta kyllä on kiva harrastus :)
 

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, HyRi
....Ja monesti, jos varsinkin viskiharrastajilla näkee noita pulloja, niin voi melkeimpä arvata että ne on saatu lahjaksi.

Mun mielestä noiden eri väristen Johnnie Walkereiden kanssa on vähän sama juttu kuin huomaa joissakin takseissa, tai siis niiden autojen merkeistä.

On viskinharrastajia ja whiskyn juojia...itse lukeudun niihin jälkimmäisiin. Juomalla ja kuuntelemalla omia makunystyröitään ne mielitietyt löytyvät. Sivuunkirjoittaneen baarikaapissa whisky kiertää sen verran nopeasti, ettei kaikkiin siellä vierailleisiin singleihin malteihin graineihin jne. ole edes oikein ehtinyt kiintyä, saati sitten muistaa niiden merkkejä. (Lagavulin 16 yrs ja Laphroaig 17 yrs poikkeuksina)

En tiedä ymmärsinkö oikein taksiesimerkkisi, mutta JW RL:ia en ihan hevillä suuhuni lorauta. Mielummin vaikka sitten huonompi konjakki (VS) sijaan. Eli en ole mikään Kävelijöiden puolestapuhuja, ainoastaan Surupukuisen. Siinä hinta ja laatu kohtaavat miellyttävässä muodossa. Parikymmentä vuotta on tumman Johnnyn kanssa tullut seurusteltua, eikä se ole pettänyt koskaan. Vieraissa olen kyllä käynyt useasti, mutta palannut aina takaisin.

Mutta kuten sanottua, makuasioitahan nämä vain.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mun mielestä noiden eri väristen Johnnie Walkereiden kanssa on vähän sama juttu kuin huomaa joissakin takseissa, tai siis niiden autojen merkeistä. Nouseeko mielummin yleisesti ottaen huonona pidetyn ja halvan merkin hyvin varusteltuun ja hieman kalliimpaan malliin, vai sitten siihen perus mersuun.

Tai sitten Johnnie Walkeria voisi pikemminkin verrata siihen Mersuun. A-sarjalainen Mersu ei pysy edes pystyssä(Red Label), mutta SLR McLaren(Blue Label) saa kuolan valumaan suusta monelta mieheltä, ja jopa naiselta.

ps. Saako tuota Macallania Suomesta tai voiko sitä tilata jostain? Vaikuttaisi olevan viskimaailman Rolls-Royce.

pps. 12 vuotiasta löytyy Alkon hyllystä, 16 vuotiaan sai tilaamalla(koodi 915757) hinta 99,- euroa saapuu 2.7.2007 paikalliseen Alkoon ja ei kun maistelemaan voittaako tämä Blue Labelin...
 
Viimeksi muokattu:

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, HyRi
Tai sitten Johnnie Walkeria voisi pikemminkin verrata siihen Mersuun. A-sarjalainen Mersu ei pysy edes pystyssä(Red Label), mutta SLR McLaren(Blue Label) saa kuolan valumaan suusta monelta mieheltä, ja jopa naiselta.

Sait puettua ajatukseni virheettömästi sanoiksi.

Nöyrin kiitos.
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viimeisillä käynneillä ei ole silmiin sattunut. Kyselin myyjältäkin, mutta ei tiennyt tuon taivaallista, "jos ei siinä hyllyssä ole niin sitten ei ole". Mutta pitää jatkaa etsintää.
Eilen viimeksi ostin Speyburnia Tampereen Hervannan alkosta joten eiköhän se muuallakin valikoimissa ole. Ehkä oli tilapäisesti lopussa?
 

Hakkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings, New England Patriots
Ilmeisesti juuri tuosta turpeesta johtuen, kun valitsee skottiviskiä Isley tai Islands alueelta maku järjestäänkin savuinen. Tämän aiheuttaa ilmeisesti kosteammat olosuhteet meren äärellä, joka aiheuttaa sen että turve palaessaan tupruttaa melko vahvasti.

Kaapissa odottaisi Laphroaig Quarter Cask-pullo joka jo huutaa avaamista, mutta pitänee malttaa vielä. Jos joku on maistanut, niin onko hyvää vaikka alc.vol. on 48%?
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisikohan kellään arvon jatkoaikalaisella viskin & sikarin ystävällä suositella Helsingistä jotain sopivaa baaria/klubia/ravintolaa, jossa voisi järjestää jonkinlaisen whiskytastingin sikarien kera? Mielellään luonnollisesti jokin tyylikäs sohvahenkinen ympäristö, mutta kaikki käy.

Onko kenelläkään kokemusta ohjatuista tastingeista viskien tai sikarien parissa? Asiantuntijoita löytynee alojen harrastajien liitoista tms.?

Ryhmämme koko olisi luokkaa korkeintaan 20 henkeä. Hinnalla ei niin väliä.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Olisikohan kellään arvon jatkoaikalaisella viskin & sikarin ystävällä suositella Helsingistä jotain sopivaa baaria/klubia/ravintolaa, jossa voisi järjestää jonkinlaisen whiskytastingin sikarien kera? Mielellään luonnollisesti jokin tyylikäs sohvahenkinen ympäristö, mutta kaikki käy.

Suosittelen Ravintola Sipulia, siellä on TODELLA kattava humidor sekä asiantunteva henkilökunta.
 

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Royal Salute

Em BLENDED (singeli hifistelijät ignooratkaa) juomasekoitus tuli maisteltua ja todella hyväksi havaittua. Kallistahan se kuin perkele mutta ainakin Blue Label-väen kandee kokeilla.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaapissa odottaisi Laphroaig Quarter Cask-pullo joka jo huutaa avaamista, mutta pitänee malttaa vielä. Jos joku on maistanut, niin onko hyvää vaikka alc.vol. on 48%?

Itse olen asunpaikasta johtuen keskittynyt viime aikoina irkkuviskeihin mutta nyt tuli lentokentältä napattua mukaan tuollainen pullo (ja seuraksi Caol Ila 18yo) ja kyllähän se erinomaista oli. Mukava oli taas pitkästä aikaa kunnon savuista skottilaistakin maistella, perus Laphroaighin maistamisesta on jo hieman aikaa mutta jos yhtää muistikuvat pitävät paikkaansa niin tuo QC on aavistuksen pehmeämpää ja vähemmän "hyökkäävää". Caol Ila vielä odottaisi hyllyllä avaamista.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Ei ole singelin voittanutta

Jepulis, eli omasta varastosta löytyy seuraavat tuotteet:
Dalwhinnie 15yo
Balvenie 12yo
Balvenie 21yo
Cragganmore 12yo
Jameson 12yo
Old Pultenay 12yo
Ardbeg 10yo
Cutty Sark
Ballantines
Crown Royal
Tormore 12yo
2x Laphroaig 10yo Quarter cask
Laphroaig 10yo
Lagavulin 16yo
Glen Grant 12yo
Bushmills 10yo
Bowmore 12yo

Kaikki sekotussotkut ja irkkuviritelmät on korruptiolahjoja, muut omia hankintoja. En lähde peistä vääntämään kumpi on parempaa, mutta silti suosittelen vannoituneimmillekin Walkerin kavereille esim Bowmorea. Hinta muistaakseni 35€ tms, mutta kelpaa tarjota paremmassakin seurassa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tai sitten Johnnie Walkeria voisi pikemminkin verrata siihen Mersuun.
Ai nyt mä vasta tajusinkin että Mersu taisi formuloissa mainostaakkin juuri Johnnie Walkeria. Ei tullut tuo mieleeni kun aiemmin kirjoitin, vaan mielessäni oli lähinnä joku japanilainen automerkki. Sellaisia kun näkee aika monesti teineillä ensimmäisinä autoina, ja sitten sellaisilla perusperheillä, jotka eivät niinkään autoista "tajua", vai onkohan tuo nyt vähän hassusti sanottu.

Nimimerkki Beeman suositteli mielestäni aika osuvasti Walker-faneille perus-halpaa (suht sama hinta kuin mustalla JW.lla) Bowmorea lauseella "mutta kelpaa tarjota paremmassakin seurassa".

Noh, tässä JW.n ehkä vähän liiallisen mollaamisen ohella en kehtaa samassa viestissä kertoa mistä viskistä itse tykkään, heh.

Mä kun olen nyt muutaman vuoden maistellut (ja ryypiskellytkin) viskejä (ja vähän muitakin väkeviä), niin säilytin aina sen tyhjän pullon itselläni, paitsi ehkä kaikkein halvimmista blendeistä. Suunnitelmissa oli että laittaisin tyhjät pullot jotenkin esille, siis että esimerkiksi kiertäisivät huoneen ympäri jossakin kapealla ylähyllyllä tai jotain vastaavaa. No mutta tossa joku aika sitten veinkin ne tyhjät pullot takaisin alkoon, kun joka paikka oli täynnä niitä melko halppispulloja kilisemässä ja viemässä tilaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En lähde peistä vääntämään kumpi on parempaa, mutta silti suosittelen vannoituneimmillekin Walkerin kavereille esim Bowmorea. Hinta muistaakseni 35€ tms, mutta kelpaa tarjota paremmassakin seurassa.

Eipä täällä kovin montaa vannoutunutta Walkerin kaveria taida olla. Ja kyllä nämä normi mallasviskit(Laproaig, Lagavullin, Bowmore, Talisker etc.) on tullut koluttua melko tarkkaan ennen kuin sain käsiini tätä linnunmaitoa eli Walkerin Sinistä vuoden 2005 juhannuksena:

Tällainen muisto siitä on näköjään vielä Jatkoajassakin:

Juhannuksena tuli sitten juotua pullollinen Johnny Walkerin Blue Labelia hyvässä seurassa. Ei ollut kenelläkään pahaa sanottavaa ja vaimokekin tykkäsi aineesta vaikka on aina ennen on sylkenyt viskilasiin. Hurmaava ja todella vivahteikas makuelämys ja jättää kaikki tähän mennessä juodut viskit ihan omaan arvoonsa. Vaikka aina ennen olen vannonut mallasviskkien nimeen niin nyt on kyllä myönnettävä, että blendaamallakin sitä voi onnistua...

Eipä ole Sinisen voittanutta löytynyt, mutta katsotaan nyt mitä Macallanilla on tarjolla. Tosin sekin tilaus meni päin vittua, kun tätä http://www.whiskymag.com/whisky/brand/macallan/whisky1145.html piti tulla, mutta sitä ei Alkon tilausvalikoimasta löytynyt, jotan otettiin sitten tätä http://www.whiskymag.com/whisky/brand/macallan/whisky2025.html 99 eurolla.

Mitähän tuo parempi Macallan oikein maksaa ja saako sitä jostain tilattua? Ei tuo Walkerin Sininen taida niin kovin kallis ollakaan verrattuna muiden parhaisiin viskeihin.
 

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, HyRi
.....mutta silti suosittelen vannoituneimmillekin Walkerin kavereille esim Bowmorea.
No huolimatta tuosta JW BL uskollisuudesta, tuli taas eilen käytyä vieraissa: Bowmore Cask Strenght se vokotteli minut haureuteen kaapin perukoilta. Ihan ok tuote joo, mutta ei sitä tohdi kovin montaa lasia kumota. Kahdesta syystä: on enempi voltteja (56%) ja maku pitkässä juoksussa alkaa kyllästyttämään.

Macallan oli eilen kädessä paikallisessa handelissa, ja hyvin lähellä osto oli. Hyllyssä oli nimittäin vain yksi flinda jäljellä.

Nimimerkki Beeman suositteli mielestäni aika osuvasti Walker-faneille perus-halpaa (suht sama hinta kuin mustalla JW.lla) Bowmorea lauseella "mutta kelpaa tarjota paremmassakin seurassa".
Itseäni paremmassa seurassa tulee juotua aina, erityisesti silloin kun sen surullisen Johnnyn kanssa iltaa istuu....
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Ihan vihjeenä vaan jos sattuu Riikassa päin liikkumaan, että Balvenien 21yo leili lähtee hintaan 45€ kun ainakin tavaratalo Tukkimiehen Alkossa vastaavasta tuotteesta saa pulittaa 95€. Jostain syystä oli muuten tuupattu samaan kaappiin konjakkien kanssa.
 
Tuossa viimeviikonloppuna tuli sitten maistettua ihan kunnon viskiä, Laphroaig 10 yrs. 7e/drinkki, vähän liikaa mutta hintansa arvoinen. Olen näissä viskiasioissa täysin noviisi mutta tätä ketjua lukiessani olen oppinut jotain, mutta kuten täällä mainittua, oli erittäin hyvän makuista. Tosin monia viskimerkkejä/makuja en ole maistanut, mutta tuo oli parasta mitä koskaan olen maistanut. Taidan hypätä irkkuviskeistä suoraan savuisten skottiviskien makuun :D
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen hiljalleen alkanut tunnustautua viskin ystäväksi. Vielä pari vuotta sitten tuli vähemmän juotua tätä nautintoainetta. Tällä hetkellä kaapista löytyy kaksi putelia, nimittäin viime syksynä Kanadasta tuotu litran Canadian Club (oukei, Bourboniahan se, jos ollaan tarkkoja) ja Barcelonasta tältä kesältä hankittu 0.7 litran 12-vuotias Jameson.

Tuo Jameson maksoi vain 18€, kun taas viikkoa aiemmin Jamesonin tislaamoilla Dublinissa siitä olisi pitänyt pulittaa ainakin tuplahinta.

Molemmat menevät hyvin. Itse pidän viskistä nimenomaan jäillä nautittuna. Jonkun mielestä olen kai juntti. Ehkä olenkin.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Nyt on Speyburn 10y pullo puolillaan. Hyvin on maistunut. Sopii hienosti illan viimeiseksi naukuksi.

Polttareissani nauttimani Jim Beam oli myös ihan maistuvaa, pidän jopa hieman parempana kuin tätä Speyburniä.

Huomenna haen 12 yo Glenfiddichin ja sitä tulee varmaan nautittua ensiviikolla alkavalla lomalla, joten pitää laitella sen jälkeen mietteitä siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Taidan hypätä irkkuviskeistä suoraan savuisten skottiviskien makuun :D

Laphroaig on savusin ja turpeisin Islay saaren viskeistä. Ne kanttaa kyllä kahlata kaikki läpi. Saman tyyppisiä on Lagavulin ja Ardbeg, eli ns. saaren eteläiset tislaamot. pohjoisosan tislaamojen Bunnahabhain, Bowmore, Caol Ila ja Bruichladdich on hieman kevyemmän makusia

Laphroaiga saa systembolagetista 0.37 pullossa, vaan ei ALKOsta. Pistkö alkaa palautekampanja? Se kun on 0.7 hinta noussut viina alen jälkeisestä 36,90:stä jo 41,50;neen. ennen viina alea makso 44, eli kun veronkorotus tuloo, olaan taas samoissa hinnoissa. Pikkupulloa raattisi osaa useammin

Lentokenttätuotteenahan on hieno kolmen 0,25l pullon pakkaus, jossa 10 v 16 v ja Cask Strenkhtiä pikku putelit. Matkustavaisille vinkkinä.

nam.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Tuossa viimeviikonloppuna tuli sitten maistettua ihan kunnon viskiä, Laphroaig 10 yrs. 7e/drinkki, vähän liikaa mutta hintansa arvoinen.

Jos siitä pidit niin suosittelen seuraavaksi maistelemaan Laphroaigin 10yo Quarter Caskia. Pikkasen hankalammin löydettävissä, mutta ehdottomasti hintansa ja vaivansa väärti. Mikäli muistini ei palvele minua väärin niin voltteja löytyy 48, mutta maistuu silti linnunmaidolle. Mikäli linnunmaito maistuu savulle, that is.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös